Arcybractwo Rozanca Swietego. Ksiazka dla czcicieli Najsw. Panny Maryi Opole 1893.pdf

(2237 KB) Pobierz
!7fnnn*îi
Tr
Arcybractwo
X <S>
i
w
.+ * .. a-
■■
'
%
*
* ii
Ü
ty
vi
vi
EÓ ŹAŃ C A ŚWIĘTEGO.
*
*
i
i
i
-♦
ü
ü
ü
ü
ü
Ü
v
i
f
>
*
i
4
Ü
<P
r
i
,
*
1
*
i
diu czcicieli Maryi, ** pozwole­
niem Duchov\nii j Zwierzchiiiwci wydana
K e.
M
*
•r r>
n
P ***
jv
iiiżku
**
*
V
Ü
Ü
i*
i
*
i#
*
' u ? -, D ę b s k i e g o
Karcili
i
^tropke.
y
r
c.ai8.
-
i
s
TisAc
Ü
Opole 1&93.
ííA ¿ b<ii i. -..-łi^rn A. WV.’ hin t«.
;****«
s
i*
*
>y
i
4?
T
W W m i f W W W W M WfliÄ
-
Arcybractwo
'ŹAŃCA
ŚWIĘTEGO.
żka dla czcicieli liajśw. Panny Maryi
ułożona i wydana
przea
Ks. p r o b o s z c z a D ę b s k i e g o
Karola Wontropkę.
Piąte wydanie,
pozwoleniem Duchownéj Zwierzchności.
Opole 1893.
Nakładem księgarni A. W eckerta.
Ma
sz
I. O Różańcu w ogólności.
Różaniec jest uajulubieńszem nabożeństwem wier-
nego ludu, modlitwą prawdziwie katolicką, jest
nabożeństwem na cześć naszego Zbawiciela i Jego
Matki Najśw., w którem główne tajemnice życia,
śmierci i chwały Jezusa i Maryi rozmyślamy. Jak
to nabożeństwo Bogu i ludziom miłe, oraz jak
użyteczne i skuteczne jest, daje się łatwo poznać:
1. Świętemu Ojcu Dominikowi objawiła się Najśw.
Panna i rzekła: „Oto masz znak od Boga ży­
wego, obrony i opieki mojćj, dowód wybrania
do chwały Boskićj i środek pewny do wyjedna*
nia sobie wiecznćj szczęśliwości.
Opowiadaj
ludom Różaniec, który jest tarczą naprzeciw
strzałom nieprzyjaciół, murem kościoła i księgą
życia.“
2. Najśw, Panna oświadczyła błogosł. Alanowi, że
między wszystldemi modlitwami nie masz po
mszy św. i po pacierzach kapłańskich przyje­
mniejszego i wdzięczniejszego nabożeństwa nad
nabożeństwo Różańcowe.
3. Moc tój modlitwy jest sprawdzoną przez tysiące
cudów i cudownych nawróceń zatwardziałych
grzeszników.
4. Różaniec jest niewyczerpanóm źródłem łaski dla
walczącego kościoła, wielką pociechą dla dusz
czyściowych, radością dla Aniołów i Świętych.
Imprimatur.
Vrati8laviae d. 15. Januarii 1885.
Officium Vicariatus Gener. Princ. Episc.
Gleicli.
M
348.
Hackenbei
o
5. Najwięksi Święci Różaniec bardzo lubili i
codziennie odprawiali i kościół Boży zaszczycił
go najobfitszemi odpustami i wielkiemi przy­
wilejami.
6. Czytamy, że Najśw. Panna przy zjawieniu w 1
Lourdes (w Francyi) miała różaniec przy sobie
na prawej ręku; tudzież że przy zjawieniach
swoich w Gierzwałdzie rzekła: „Chcę, aby
codziennie Różaniec odmawiano!4 i „Mówcie
1
gorliwie Różaniec!“
7. Wiekopomny wielki papież Pius IX . do pewnych
pobożnych matek tak się odezwał: „Polecam
wam w szczególny sposób św. Różaniec; — téj
modlitwy nauczyła nas Sama' Matka Boska i jest
ona Jéj daleko przyjemniejszą, niż każda inna.
Bardzo sobie życzę, żeby codziennie w kaźdćj
familii odmawianą była, wieczorem i kiedy cała
familia jest zgromadzoną; odmawiajcie św. Ró­
żaniec z pobożnością i z ufnością!“
Różaniec jest
wieniec z róż uwity.
Róża jest
najpiękniejszym kwiatem, jest królową kwiatów;
a Pozdrowienie Anielskie czyli Zdrowaś Marya jest
najpiękniejszą modlitwą na uczczenie N. P. Maryi;
Marya sama zaś jest nazwana „Różą duchowną,“
jako stworzenie najpiękniejsze i najdoskonalsze,
wonność wszystkich cnót ze siebie wydające. Po­
dobnie każda dusza chrześciańska powinna się stać
dla Boga „różą duchowną“ kwitnącą, woniejącą,
a stanie się takową przez rozmyślauie tajemnic
Różańcowych, gdy w żywocie Zbawiciela i Jego
Matki jakby w zwierciadle się rozpatruje.
Ale ten wieniec nie jest jednobarwy, bo tro-
jakie należą da niego róże: b ia łe na pamiątkę
radości Maryi; czerw one na uczczenie boleści Jćj
i męki Pańskićj; żó łte czyli złote na przypomnie­
nie sobie chwały Jezusowćj i chwały Maryi i chwały
nam obiecanej za życie cnotliwe.
Uważajmy więc na to, żeby róże, które Najśw.
Pannie ofiarujemy, były świeże, prawdziwe, kwitnące
i woniejące; bo są tćż róże z papieru sztucznie
zrobione i są malowane róże, ale choć z daleka
wyglądają jak róże. jednak woni ze siebie nie wy­
dają. Tak nasz Różaniec jest bez woni dla Maryi,
gdy wargami tylko go odprawiamy, ale nie sercem,
bez rozmyślania tajemnic, bez miłości, bez żalu
i dobrego przedsięwzięcia.
II. Arcybractwo Różańca św.
Jedno tylko jest bractwo Różańcowe a to jest
A r c y b r a c t w o ; jest to owo wielkie drzewo od
samego św. Dominika zasadzone, które już nader
liczne, obfite i cudowne owoce wydało. Historya
opowiada, że przez zaprowadzenie Arcyfcractwa
wiara chrześciańska się ożywiała, pobożność po­
mnażała, cnoty zakwitły, grzesznicy się nawracali
a Bóg widocznie przez N. Pannę pobłogosławił
ludziom, którzy Różaniec gorliwie odmawiali. A r­
cybractwo zachowało ten sam sposób odmawiania
różańca, jaki N. P. Marya św. Dominikowi objawiła
i do opowiadania ludziom zaleciła; istnieje więc
już od przeszło 600 lat, bo od roku 1213. Dwie
są ha tern wielkiem drzewie piękne gałęzie.
1.
„Żywy
Różaniec,”
t. j. stowarzyszenie r.
1826 w mieście Lyon we Francyi założone i od
papieża Grzegorza XVI. r. 1832 potwierdzone ku
łatwiejszemu odmawianiu Różańca: bo w „żywym
Różańcu“ nie każdy z osobna odmawia cały Róża­
niec, lecz 15 osób do jednój Róży należących skła­
dają się na odmówienie całego Różańca. Ale jak
na jednój gałązce nie ma tyle owoców jak na ca-
łem drzewie, tak w żywym Różańcu nie ma tyle
łask i odpustów jak w Arcybractwie.
2.
„Wieczny Różaniec.6
Obowiązkiem człon­
4
ków jest raz w roku (lub w miesiącu) jednę go­
dzinę ofiarować na cześć Maryi i odprawić w ko­
ściele) cały Różaniec za konających braci i siostry
Arcybractwa, za grzeszników i za dusze zmarłych
członków. „Wiecznym“ nazywa się ten Różaniec,
ponieważ członkowie bez przestanku we dnie i w
nocy, odmawiają Różaniec; każdy tylko ma jednę
godzinę w roku, ale należy do tego bractwa tyle
członków, ile jest godzin w roku (lub w miesiącu);
— członkowie nazywają się „Strażą honorową
N. P. Maryi.“
A rcybractwo Różańca św. jest najstarsze, naj­
przedniejsze, najczcigodniejsze bractwo. Celem jego
jest: wspólnie czcić N. P. Maryą przez nabożne
odprawianie najmilszćj Jój modlitwy, ożywiać w
sobie wiarę, nadzieję i miłość przez rozmyślanie
tajemnic, udoskonalać swoje życie przez naślado­
wanie cnót Maryi i ofiarować to nabożeństwo za
kościół św., za nawrócenie grzeszników i za dusze
cierpiące albo na intencyą Apostolstwa Serca J e ­
zusowego.
Różaniec zowie się także „Psałterzem M aryi,“
bo na podobieństwo psałterza Dawidowego z 150
psalmów ułożonego składa się z 15 Ojcze nasz
i 150 Zdrowaś Marya.
W
tym psałterzu Maryi
przedstawiają się nam trojakie tajemnice wiary do,
rozmyślania: ra d o s n e , b o le sn e i c h w a le b n e
więc Różaniec ma trzy główne części, w których
się zawiera w krótkości ży cie, m ęka i ch w ała
naszego Zbawiciela i Jego Matki Najśw. A po­
nieważ wszelka łaska ku naszemu zbawieniu z
krzyża spływa i z św. 5 ran Zbawiciela, dla tego
każda z tych 3 części ma 5 dziesiątków czyli ta­
jemnic, z których każda się składa z jednego
„Ojcze nasz“ i 10 „Zdrowaś M arya“ z rozmyśla­
niem tajemnicy odpowiednićj: na końcu tajemnicy
dodaje się jedno „Chwała Ojcu“ i t. d.
Kto według życzenia N. Panny codziennie od­
mawia św. Różaniec, niech rano odprawia pierwsze
5 tajemnic (radosnych), na południe drugie 5 (bo­
lesnych), we wieczór ostatnie 5 (chwalebnych); rano
bowiem słońce wschodzi i świat oświeca i rozwesela:
P. Jezus, prawdziwe słońce sprawiedliwości, przez
przyjście swoje na świat niebo i ziemię rozweselił
i ciemności rozumu i serca ludzkiego rozpędził; —
w południe P. Jezus na krzyżu cierpiał i umarł; —
we wieczór był położony w grobie a grób jest
obrazem wiecznego naszego odpoczynku i pokoju.
K to zaś codziennie całego Różańca nie może
odmawiać, uczyni zadosyć, gdy go raz na tydzień
odprawi.
I II. Łaski i odpusty Arcybractwa.
1.
Członkowie udział biorą za życia i po śmie
we wszystkich zasługach i odpustach trzech zako­
nów św. Dominika, jako tóź wszystkich członków
Arcybractwa.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin