Misiak Roman -Kształcenie obywatelskie wykładowcy cz-2 1PBL 2012r.pdf

(8567 KB) Pobierz
1
1 POMORSKA BRYGADA LOGISTYCZNA
im. Króla Kazimierza Wielkiego
Roman Misiak
Eugeniusz Orzechowski
Piotr Rogalski
POMOCNICZE MATERIAŁY
WYKŁADOWCÓW KSZTAŁCENIA
OBYWATELSKIEGO
dla
2
Historia powstania rakiety bojowej-
Początki lotnictwa wojskowego-
Radar wojskowy/historia powstania/-
Podróż historyczno-wojskowa
Warszawa-Toruń-Bydgoszcz-Poznań
Roman Misiak
Bydgoszcz 2012
2
Roman Misiak
Eugeniusz Orzechowski
Piotr Rogalski
POMOCNICZE MATERIAŁY
dla
WYKŁADOWCÓW KSZTAŁCENIA
OBYWATELSKIEGO
2
Opracowane na podstawie zasobów zebranych
w ramach podróży historyczno-wojskowych,
dla kustoszy sal tradycji oraz kronikarzy jednostek
i instytucji wojskowych, organizowanych
przez Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej
w 2010 i 2011 roku
Bydgoszcz 2012
3
„Z historii narodów mo
ż
emy si
ę
nauczy
ć
,
ż
e narody niczego nie
nauczy
ł
y si
ę
z historii.”
Georg Wilhelm Hegel
4
S
zanowni Czytelnicy! Z satysfakcją przyjęliśmy Państwa ocenę pierwszej
części
„Pomocniczych
materiałów
dla
wykładowców
kształcenia
obywatelskiego”. Pozytywne opinie ze strony wykładowców oraz osób, które
miały sposobność zapoznania się z tym opracowaniem, zachęciły autorów do
kontynuowania pracy.
W podobnej konwencji opracowana została druga część „Pomocniczych
materiałów …” stanowiąca źródło wzbogacania wiedzy historycznej
wykładowców kształcenia obywatelskiego z zasobów historycznych
pozyskanych podczas podróży organizowanych przez Wojskowe Centrum
Edukacji Obywatelskiej dla kustoszy sal tradycji oraz kronikarzy jednostek
i instytucji wojskowych.
drugą „Pomocniczych materiałów …” rozpoczynają interesujące
teksty opisujące powstanie i rozwój najbardziej popularnych środków walki -
rakiety bojowej, radaru wojskowego i samolotu wojskowego, które w XX wieku
całkowicie zmieniły obraz walki zbrojnej. W tej części, materiał stanowi bardzo
przystępnie napisane przypomnienie, bądź usystematyzowanie wiedzy, która
nie powinna być obca, zarówno wykładowcom kształcenia obywatelskiego,
ale również ogółowi żołnierzy.
C
zęść
K
ontynuowanie wysiłków na polu edukacji obywatelskiej przez dowództwo
1. Pomorskiej Brygady Logistycznej ma na celu systematyczne poprawianie
kondycji szkoleniowej żołnierzy, nie tylko w zakresie wiedzy specjalistycznej,
ale także w dziedzinie historyczno-społecznej. Ten zakres wiedzy jest ważnym
czynnikiem rozwoju intelektualnego i pogłębiania przekonań oraz umacniania
postaw patriotycznych. Ma to bardzo duże znaczenie w przypadku prowadzenia
współczesnych operacji wojskowych i występowania innych zagrożeń
wymagających żołnierskiego ryzyka i poświęcenia. Ten sposób poznawania
i analizowania wydarzeń historycznych i miejsc, które się z nimi łączą, pozwala
na poszerzenie horyzontów ogólnoludzkiego myślenia, użytecznego także
w kontaktach z żołnierzami i obywatelami wspólnoty państw europejskich.
Wszystkim czytelnikom życzę miłej lektury.
Dariusz Pluta
pułkownik
5
czerwcu, wrześniu i w październiku 2010 roku odbywały się warsztaty
dla kronikarzy i kustoszy sal tradycji jednostek i instytucji wojskowych, zorgani-
zowane, podobnie jak wszystkie poprzednie, przez Wojskowe Centrum Kształ-
cenia Obywatelskiego w Warszawie. Jako uczestnik tych warsztatów miałem
przyjemność reprezentować Dowództwo 1. Brygady Logistycznej i sporządzić
ten historyczno-wojskowy „raport”.
W
J
ednakże,
na
początek naszych rozważań przedstawiamy, nie relacje ze
wspomnianych podróży, ale nie mniej ciekawe historie poszukiwań naukowych,
czasem tylko desperackich, które dzięki ludziom odważnym, lub wręcz szalonym,
o nieprzeciętnych umysłach, doprowadziły do wielkich odkryć i epokowego skoku
technologicznego ludzkości w sferze militarnej. A oto one:
HISTORIA POWSTANIA RAKIETY BOJOWEJ
W
ynalezienie i zastosowanie, w bardzo odległych już czasach, zaczątko-
wej postaci broni rakietowej stało się istotnym momentem w rozwoju sztuki pro-
wadzenia walki zbrojnej. Dzisiaj, rakiety zajmują trwałe miejsce w arsenałach wo-
jennych i stanowią jeden z najgroźniejszych środków rażenia. Ogromna szyb-
kość przemieszczania się, prostota budowy, a zarazem duża precyzja trafienia
w zaprogramowany cel oraz możliwość przenoszenia ładunków bojowych o du-
żej sile rażenia stanowią najważniejsze walory rakiety bojowej. Dzięki tym zale-
tom stała się jednym z najbardziej skutecznych narzędzi walki, zyskując uznanie
nie tylko w oczach wojskowych, ale i polityków.
W
ydaje się, że termin
rakieta
pochodzi od arab.
rahat,
co oznacza pocisk
poruszający się na zasadzie odrzutu. Jednakże, niektórzy autorzy wyprowadzają
ten termin od włoskiego
rocchetta,
jak nazywano żerdź stabilizującą lot rakiety-
dzidy, wystrzeliwanej z
tzw.
wyrzutni rynnowych. W obliczu wielu faktów
z dziejów wojskowości należałoby jednak opowiedzieć się za poglądem o arab-
skojęzycznym pochodzeniu tego słowa. Można przytoczyć przykład już z 674
roku, gdy syryjski architekt i alchemik
Kallinikus
wynalazł
tzw.
„ogień grecki”,
który pomógł w odparciu armii kalifa Damaszku oblegającej Konstantynopol.
Dzięki tej „tajnej” broni, a ściśle mówiąc - miotaczom ognia /zawierającym,
m.in.
siarkę i saletrę potasową/, Cesarstwo Bizantyjskie doszczętnie zniszczyło islam-
ską flotę. Miotacze ognia udoskonalili Chińczycy. Jak wiele innych, niecodzien-
nych wynalazków, również pierwsze postaci rakiet-fajerwerków powstały w sta-
rożytnym państwie chińskim, gdzie od III wieku p.n.e. znany był już najstarszy
materiał wybuchowy - czarny proch, a więc proporcjonalna mieszanina saletry,
węgla i siarki/, używany do wyrobu ogni sztucznych. Do celów wojennych Chiń-
czycy nie wykorzystywali prochu, praktycznie aż do XIV wieku. Nowy rodzaj bro-
ni, zagrażającej szczególnie broniącym się w zamkniętych warowniach, pojawił
się wśród plemion mongolskich /w 1232 r. oddziały mongolskie użyły strzał ogni-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin