KINO WSPÓŁCZ 9.docx

(13 KB) Pobierz

KINO WSPÓŁCZ.                                                                                                                11.06             

 

kino kanadyjskie - Atom Egoyan

 

Refleksje kulturoznawcze w filmach zawiera.

Biografia:

- filmy przesiąknięte biograficznym doświadczeniem (miejsce urodzenia, pochodzenie, dojrzewanie)

- 1960r. - rodzina ormiańska w Egipcie (Kair - miejsce przypadkowe, szybkie przeniesienie się do Kanady)
- studia w Toronto - Wydział studiów międzynarodowych

- "Najbliższy z rodziny" ("Next of Kin") - I pełnometrażowy film; skojarzenia z Francois Ozonem (treść, fotograficzne ujęcia); twórczość zmuszająca widza do interpretacji (sceny niosące głębszą treść, warstwę znaczeniową); wątek przemieszczenia, bycia ciągle w podróży a nie w domu (sceny z walizkami na lotnisku) - częsty wątek u Egoyana; główny bohater Peter (równolatek Egoyana wówczas) lubi udawać, tworzyć alternatywną rzeczywistość (scena udawanej gry na gitarze żeby zagłuszyć kłótnię rodziców); rodzice zabierają chłopca na terapię (MOTYW częsty u E.); pojawia się kwestia medium - fetyszyzacja kasety video (używanej do terapii przez terapeutę chłopca); zaborcza matka, pasywny ojciec; oglądanie przez bohatera kasety video o problemach innej rodziny - ormiańskiej (częśc terapii), którzy musięli pozbyć się syna przyjeżdżając do Kanady, bohater zaczyna udawać ich syna, włącza się do ich rodziny, odcianając od swojej; finał filmu - stworzenie nowej rodziny; w filmie pojawiły się elementy charakterystyczne dla twórczości E. późniejszej - alternatywność (nie ma jednej rzeczywistości u E. nigdy); eksploracja sfery seksualnej (substytuty bliskości - prostytucja, fetysze, masturbacja) - alternatywność doznań; przemieszczanie się bycie ciągle "nie w domu", lecz w drodze (motyw częsty u E.); udawanie, odgrywanie ról; ormiańska tożsamość.

- wątek - krytyka zachodniego konsumpcjonizmu; żyjemy w świecie zdominowanym przez instytucje, konwencje; człowieka definiujemy przez jego społeczną, kulturową tożsamość (świat symulakrów); wykorzystywanie coraz to nowych technologii, mediów - pokazanie uzależnienia czł. od mediów i zastępowanie potrzeb komunikacyjnych przez media (oglądanie tv zamiast rozmowy, oglądanie filmu porno zamiast uprawiania seksu [bądź nagrywanie seksu jedynie dla samego nagrywania, nie z miłości czy dla przyjemności])

- "Partie mówione" '89 - kwestia obecności video i fikcyjnego świata przejmującego kontrolę nad rzeczywistym; skomplikowany fabularnie film (E. mistrzem filmowej narracji - uwielbia wielowątkowość); kobieta chce nakręcić film o zmarłym bracie (użyć te same urządzenia, przestrzenie, związane z jej bratem), celem jest oddanie hołdu, fascynacja aktorem staje się ważniejsza od kwestii własnego brata i wspomnianego hołdu; sztuczność świata - ciężko dotrwać do końca nie popadając w fantazje, fikcję

Arisnee Khanjian - żona a zarazem ulubiona aktorka E.

- "Rodzinna projekcja"/"Rodzina na ekranie" - o ormiańskiej rodzinie, film wydaje się mocno autobiograficzny; bohater 20letni, szybko aklimatyzuje się w Kanadzie, ale odczuwa poczucie braku tożsamościowego, które nakazuje mu nawiązanie kontaktu ze starszym pokoleniem - babcią (chce od niej wyciągnąć ukorzenienie swojej tożsamości), przy tym jest zniesmaczony pokoleniem rodziców, które za wszelką cenę chcą zgubić, pozbyć się swojej ormiańskiej przeszłości, tożsamości (w przeciwieństwie do babci). Instytucjonalizacja zachować i postów (?) - każdy problem społeczny etc., może być opisany w formie zawartej w poradnikach "jak żyć" - instytucjonalizowanie wszelkich możliwych zachowań, problemów,

Zgłoś jeśli naruszono regulamin