Hucał Mieczysław - Wczoraj na zajęciach, dzisiaj w muzemu - wozy dowodzenia.pdf

(2591 KB) Pobierz
Ppłk mgr inż. Mieczysław HUCAŁ
WCZORAJ NA ZAJĘCIACH, DZISIAJ W MUZEUM
Wymogi współczesnego pola walki wymuszają wdrażanie
nowoczesnych systemów
łączności
i informatyki a jednocześnie powodują,
że
analogowy sprzęt
łączności
coraz szybciej przechodzi w zapomnienie.
Cyfrowe radiostacje, ruchome węzły
łączności
cyfrowej, zautomatyzowane
wozy dowodzenia oraz
łączność
satelitarna jest obecnie codziennością. Jedynie
ograniczenia budżetowe spowalniają tempo zmian. Jednak w ferworze tych
działań niewielu ludzi pamięta o tym co było i to jeszcze niedawno. Czyli
o „poczciwych” UAZ-ach, SKOT-ach i „pszczołach”. Niedługo analogowy
sprzęt
łączności
będzie można podziwiać tylko na zdjęciach. Nie było
dotychczas / a przynajmniej nic o tym nie wiem / miejsca gdzie są gromadzone
egzemplarze wycofywanego sprzętu
łączności,
tak aby „potomni” mogli poznać
jak to kiedyś z tą
łącznością
„było”. Wiele egzemplarzy zostało straconych
bezpowrotnie, zostały wycofane z eksploatacji i zezłomowane lub sprzedane za
„grosze”.
Na szczęście, w ubiegłym roku z inicjatywy obecnego Komendanta
Centrum
płk Marka Stolarza
został zapoczątkowany proces gromadzenia
„reprezentantów” mobilnego analogowego sprzętu
łączności.
Stworzona przy
Sali Tradycji Centrum ekspozycja obejmuje już 12 radiostacji
i aparatowni. W dalszej części artykułu chcę przybliżyć podstawowe informacje
na temat tych „zbiorów”.
Rozpoczniemy od sprzętu
łączności
radiowej,
prezentowanym pojazdem będzie wóz dowodzenia RD-115.
a
pierwszym
RD-115
z założenia miał być wozem
łączności
wysokiej mobilności.
Możliwe było jego złożenie tak aby móc go desantować z dowolnego samolotu
transportowego na spadochronie. RD-115 był zamontowany na samochodzie
UAZ-469B i jego zasadniczym wyposażeniem były trzy radiostacje, w tym
jedna KF – R-130 oraz dwie UKF – po jednej R-123 i R-107. Zapewniały one
łączność
radiową w sieciach dowodzenia i współdziałania, zarówno
łączność
telefoniczną jak i telegraficzną /poprzez radiostację R-130/. Wyposażenie wozu
dowodzenia umożliwiało nawiązanie i utrzymanie
łączności
radiowej w zakresie
UKF na odległość do 20km w ruchu i 60km na postoju. Natomiast zasięgi
łączności
KF wynosiły odpowiednio do 100km w ruchu i 350km na postoju.
Wóz dowodzenia RD-115
Wnętrze wozu dowodzenia RD-115
Wóz dowodzenia
WD-43
również był montowany na pojeździe marki
UAZ-469B. Wyposażony był w 3 radiostacje UKF, w tym dwie radiostacje
R-123 i jedną R-107. Zapewniały one
łączność
radiową na odległość do 20km
w ruchu i 60km na postoju.
Wóz dowodzenia WD-43
Wnętrze wozu dowodzenia WD-43
Kolej na „nieco” większe wozy dowodzenia. Pierwszym z nich będzie
wóz dowódczo-sztabowy typu SKOT
R-2AM.
Wóz był przeznaczony do
dowodzenia i kierowania ogniem artylerii oraz utrzymania współdziałania
i innymi pododdziałami ogólnowojskowymi. Dzięki zastosowaniu transportera
pływającego zapewniona była manewrowość i zdolność do pokonywania
przeszkód terenowych. Wyposażony był w 5 radiostacji, w tym jedną
radiostację R-130M, dwie R-123Z, jedną R-107 i radiostację lotniczą R-809M2.
Radiostacja R-809 przeznaczona była do współpracy z lotnictwem taktyczno-
rozpoznawczym w zakresie potrzeb pododdziałów artylerii. Radiostacje
umożliwiały utrzymanie
łączności
w zakresie KF w ruchu i na postoju na
odległość do 350km, oraz w zakresie UKF do 25km w ruchu i 45km na postoju.
Pozostałe wyposażenie, w tym
łącznica ŁP-10MR
umożliwiały na postoju
rozwinięcie
łączności
przewodowej w systemie MB. Dodatkowym
wyposażeniem było urządzenie utajniające T-219M.
Wóz dowódczo-sztabowy R-2AM
Wóz dowodzenia SKOT
R-3M
przeznaczony był do zapewnienia
łączności
dla potrzeb dowódców i szefów sztabów pułków i dywizji ogólno
wojskowych. Wyposażenie pozwalało na wykorzystanie go w roli węzła
łączności
zapewniającego
łączność
jawną i utajnioną. Jego zasadniczym
wyposażeniem były cztery radiostacje / R-130M, dwie R-123Z oraz R-111/,
półkomplet radiolinii R-405 oraz radiotelefon K-1. Umożliwiało to uzyskanie
zasięgów
łączności
na odległość 350km w ruchu i na postoju w zakresie KF
oraz 25km w ruchu i 80km na postoju w zakresie UKF. Radiolinia
wykorzystywana była do sterowania pracą radiostacji
średniej
mocy poprzez
panel dyspozycyjny zdalnego sterowania PDZS-3. Wóz posiadał też urządzenia
łączności
specjalnej T-219M.
Wóz dowodzenia R-3M stojący przed blokiem szkolnym
Zgłoś jeśli naruszono regulamin