38-39 nr 1.pdf

(1229 KB) Pobierz
m
w
in
m
n
u
r
E
C
M
K
E
i T
T
E
6۩ K
2
S •
O K ty B ^ O E IŃ ]
in ir u
— S T V © ^ E IŃ 1
T R E Ś Ć
NR i
»
N U M E R U
G R U D Z IE Ń — S T Y C Z E Ń
Wkraczając w dziesiąty rok . . .
. . . .
1
W, Mówka — Błogosławieni słudzy czekający Pana . . .
2
Ks. Kazimierz Bieszk — Przez Chrystusa Pana Naszego
8
Ks. Ja n Mokrzycki T. G .: Życie społeczne we Mszy św.
17
Marcel Legaut — N a w ie d z e n ie ......................................................22
Z p ra k ty k i lit u r g ic z n e j:
Roman Binnek — Liturgia w szkole
......................................... 23
Fr. Grucza — Kalendarzyk adwentowy ..................................... 31
K r o n ik a l i t u r g i c z n a
34
Z lit e r a t u r y lit u r g ic z n e j
..........................................................................
36
S O M M A I R E
Au debut de la dixieme annee. — W. Mówka: „Bienheure--:x
les serviteurs qui attendent le Seigneur". - - L ’abbe Bieszk C
ł
-
simir — Par le Christ-Jesus, Notre Seigneur... — L'abbe Mo­
krzycki Jean S. J , — La vie sociale dans la Ste Messe. — Le­
gaut Marcel: La yisitation. — L a liturgie pratiquee: Binnek R
La liturgie a. 1'ecole. — Grucza Fr. Le calendrier de l'Avent. —
Chronique — Revue de la presse et des livres.
MYSTERiUM
W Y D A W N IC T W O
N A CZELN EG O
CHRIST!
A K C JI
K A T O L IC K IE ]
IN S T Y T U T U
Wychodzi 6 razy w roku jako dwumiesięcznik
Rok administracyjno - redakcyjny zaczyna się
Prenumerata roczna 6,00
od
Adwentu.
REDAKTOR ODPOWIEDZ,: KS. DR K A Z IM IE R Z B I E S Z K
Adres Wydawnictwa; Naczelny Instytut Akcji Katolickiej, Poznań,
Aleje Marcinkowskiego 22 IV. P. K. O. nr 213-737.
Tel. 59-23
R ę k o p isy o raz p ism a zam ien n e i k sią ż k i recen zy jne n ależy w y sy ła ć pod ad re sem
K s. R ed . D r B ie sz k a K az im ierz a — P e lp lin , Sem inarin m D uchow ne.
M Y S T E R I U M
ROK X •
C H R I S T !
G R U D Z IE Ń - S T Y C Z E Ń
1938/9
*
NR <
WKRACZAJĄC W DZIESIĄTY ROK
życia „Mysterium Christi", wydawnictwo i redakcja pozdraw iają
abonentów, współpracowników i czytelników, dziękując im za
przywiązanie i zainteresowanie, a nowych zwolenników w itają
w Panu.
Wszystkim zarazem donosimy uprzejmie, że czasopismo na­
sze odtąd ukazywać się będzie jako d w u m i e s i ę c z n i k , wy­
chodzący na dnie 1 grudnia, lutego, kwietnia, czerwca sierpnia
i października. K ażdy zeszyt będzie liczył 48 stron zam iast 32
dotychczasowych, objętość całego rocznika zaś będzie ta sama.
Ufamy, że abonenci zmianę tę przyjm ą |ako zmianę na lepsze.
C dy bowiem przy porządku dawniejszym niektóre zeszyty miały
wychodzić zbyt szybko tuż po sobie (np. adwent — Boże Naro­
dzenie, Zesłanie Ducha Św. — Boże Ciało), w innych porach ro­
ku potworzyły się przerwy zbyt długie, tak że czytelnik stracił
styczność z czasopismem; odtąd natomiast odbierać je będzie
w równych odstępach dwumiesięcznych.
Bedzie zatem mógł podzielić sobie czas, rozłozyć lekturę,
wżyć się w treść czasopism a i z nim się zżyć. Mysterium Cłm sti
będzie mu, sądzimy, nieodstępnym towarzyszem, pomocnym
w dążeniu do ideału chrześcijanina, napełni życie jego Bcgiem,
ziemskie dni przemieni w chwałę Boga i dziękczynienie, w uwiel­
bienie O jca w niebie. Nie zatracam y zresztą z tą zmianą prze­
wodniej myśli założyciela czasopism a śp. K s. Kordela. Zgodnie
z nią oraz odziedziczonym po ojcach hasłem, że Chrystus jest
naszym rokiem — C h r s t u s e s t a n n u s — że przeżywać
mamy w ciągu roku liturgicznego poszczególne fazy odnaw iają­
cego się dzieła odkupienia, dotrzymywać kroku porządkowi Du­
cha Św., numery po edyńcze wychodzić będą w odpowiednich
porach roku kościelnego, a więc: 1. Adwent — Boże Narodze­
nie, 2. Post, 3. Wielkanoc, 4. Boże Ciało, 5. Wniebowzięcie,
6. Św, Michał — Wszystkich Świętych.
M y steriu m C h risti
1
1
Odnowa liturgiczna, a raczej apostolstwo liturgiczne, nie jest
spraw ą mody. Zrodziło się w całym Kościele z tęsknoty za wiel­
kim, głębokim chrześcijaństwem, z tęsknoty za Chrystusem w K o­
ściele Jego. D la wielu już stało sie drogą do nowego, żywioło­
wego życia w Chry stusie. J e s t ono drogą powrotną do dawnych
źródeł nowych sił. Wielkiej sprawie służy Mysterium Christi.
Dlatego prosimy o współpracę, o propagandę czasopisma, o wy­
rażenie życzeń, o korespondencję, by łamy czasopisma odtwo­
rzyły rzeczywisty stan życia liturgicznego na ziemiach Polski.
W imię Boże więc ruszajm y w pokoju!
Procedamus in Pace!
Obecność boga, a jeszcze raz: obecność B oga! Oto najbar­
dziej wewnętrzny rdzeń, najgłębsza treść chrześcijańskiej czci
Bożej, liturgii katolickiej.
A. Vonier, opat w Buckfcst.
W liturgii panuje poczucie posiadania, poczucie pewności,
wyraz zwycięstwa i triumfu. „Albowiem uczynił mi wielkie rze­
czy, który możny je st“
A. Vonier, opat w Buckfast.
2
BŁOGOSŁAWIENI S Ł U D Z Y CZEKAJĄCY PAN Al
W . M ó w kę
dwent to czas oczekiwania przyjścia Pana
W prawdzie
Kościół w swej liturgii już od kilku tygodni, od suchychdni
jesiennych wygląda Pana swego, ale teraz tęsknota ogarnia już
całe jego życie i w każdym słowie liturgii wylewa sit na ze­
wnątrz potokiem radości niestłum ionej: „R aduj się wielce, córko
Syonu...1), bo oto Syn Człowieczy przyjdzie wr obłokach niebie­
skich, z m ccą wielką i m ajestatem ../2 i objawi się chwała
)
Je g o !" '). Zbliża się wielki dzień królewskiej epilanii, Bcżej
paruzji!
Iszczą się odwieczne plany Boże i cała zbawcza ekonomia,
rozłożona w mysterium roku kościelnego znajduje w adwencie
swą realizację. „Adwent jest właściwie prawdziwą nazwą ca­
łego pierwszego okresu roku kościelnego aż do przygotowań
wielkanocnych, a nawet w pewnym sensie mianem c a ł e g o
reku kościelnego”4). Obejmuje bowiem nie tylko pierwsze
przyjście Pana w ciele grzechu, pierwszy moment Bożej „epide­
mii", najazdu Bożego, zakończony zwycięską śmiercią na krzy­
żu, ale zawiera również i drugie przyjście w blasku tej chwały,
którą przez krzyż, zmartwychwstanie i wniebowstąpienie Chry­
stus osiągnął. Tak te dwie linie adwentu, pozornie równoległe
i od siebie niezależne (jedna nastawiona na Boże Narodzenie,
>ako dzień urodzin M esjasza, druga zaś na ostatnią teofanię Ky-
riosa), zbiegają się w pewnym punkcie i razem tworzą istotę
tegc okresu. Adwent to polne blasku ukazanie się Bóstwa na
ziem- dla zbawienia ludzi. Pierwsze przyjście Chrystusa jest
rękojm ią Jeg o ostatniej paruzji; cicha noc betlejem ska d ała po­
czątek wytęsknicnemu przez ludzkość królestwu Bożemu, które
odtąd stale rośnie, potężnieje, aż w uroczystym dniu sądu ukaże
się wszystkim w pełni swego blasku. Czynnikiem zaś tego wzro­
stu jest znovu; Bóg. który nieustannie nas nawiedza, przychodzi
w mysterium mszy, komunii, łaski. „Mysterium jest stałą epifa­
nią, ciągłym adwentem Boga na św iat". fCasel).
„Trzy są więc przyjścia P ana: pierwsze w ciele, drugie
w duszy, trzecie na sąd ostateczny*‘" J, „Pierwsze przyjście Chry­
stusa jest w ciele i słabości, drugie w duchu i mocy, trzecie zaś
w chwale i m ajestacie"6). Jed n o dokonało się przed wiekami,
które stale przeżywamy, za ostatnim tęsknimy. I adwent w łaś­
J) ofert, soboty suched.
ewang. I. niedz. adw.
3) intrc.t wigilii Boż Nar.
4) O. Casel, O. S. B., Der Advent ais Lebensform des Chusten.
5) Klcz.usz, O S. B. (XVI w.), III. kazanie adw.
6) Św. Bernard, V kazanie adwentowe.
A
1*
3
Zgłoś jeśli naruszono regulamin