MacDonald K. Kultura krytyki.pdf

(20875 KB) Pobierz
Kevin MacDonald
Kultura krytyki
Ewolucjonistyczna analiza zaangażowania Żydów
wXX-wieczne ruchy intelektualne i polityczne
Kevin MacDonald (ur. 1944), profesor psychologii
ewolucyjnej na Uniwersytecie Kalifornijskim,
należy do najbardziej kontrowersyjnych intelek­
tualistów w USA, a
Kultura krytyki
jest najobszerniejszym
i reprezentatywnym wykładem jego poglądów. MacDonald
bada naród i kulturę żydowską od strony jej cech „raso­
wych" i etnicznych. Wychodzi z założenia, że Żydzi jako
grupa reprezentują pewną strategię ewolucyjną: dobór
grupowy. Polega ona na etnocentryzmie, który oznacza
obronę własnej etniczności przy jednoczesnym osłabia­
niu etniczności innych grup. I tak np. w USA środowiska
żydowskie propagują uniwersalne prawa człowieka w celu
„rozmycia" dominacji ludności pochodzenia europejskiego
(m.in. przez liberalne przepisy imigracyjne), ściśle pilnując
zarazem integralności własnej grupy. Przykładami takiej
działalności na polu intelektualnym byłyby psychoanaliza
i szkoła frankfurcka, którymi autor w tym tomie poświęco­
nym kulturowemu wymiarowi etnocentryzmu obszernie się
zajmuje. Choć krytycy uznają czasem jego badania za anty­
semickie, a skrajna prawica chętnie się na nie powołuje, są
to prace niezwykle rzetelne naukowo, oparte na ogromnej
erudycji i błyskotliwym wywodzie (druzgocąca krytyka
szkoły frankfurckiej z naukowego punktu widzenia jest tu
warta lektury sama w sobie). MacDonald podjął temat tabu
- żydowskiej etniczności - uważając, że brak takiej anali­
zy we współczesnym świecie warunkują przede wszystkim
uprzedzenia poprawności politycznej.
Kevin MacDonald
Kultura krytyki
Ewolucjonistyczna analiza zaangażowania
Żydów w XX-wieczne ruchy intelektualne
i polityczne
Przełożył
Michał Szczubiałka
■» WYDAWNICTWO ALETHEIA
WARSZAWA 201Z
S
p is t r e ś c i
Przedmowa do pierwszego wydania
w
miękkiej oprawie
. . . .
7
Zanik świadomości etnicznej wśród mieszkańców
Stanów Zjednoczonych o korzeniach e u ro p e jsk ic h .........
16
Ewolucyjne źródła europejskiego indy w id u alizm u ................
33
Ewolucyjne źródła kolektywizmu i etnocentryzmu
żydowskiego ............................................................................
43
Zaangażowanie Żydów w komunizm
i radykalną lewicę ...................................................................
54
Od kultury krytyki do kultury H o lo k a u stu ................................
68
Żydzi i media: kształtowanie „sposobów patrzenia” ..............
75
Organizacje żydowskie a cenzura in te m e tu .............................. 91
Kwestia tendencyjności ............................................................... 95
K o n k lu z ja .................................................................................... 100
P rzedm ow a
........................................................................................
I.
Żydzi i radykalna krytyka kultury nieżydowskiej
:
wprowadzenie i teoria
...........................................................
Konceptualizacja żydowskiej krytyki lewicowej
społeczeństwa nieżydowskiego ............................................
103
105
119
II.
Boasowska szkoła antropologii i zmierzch darwinizmu
w naukach społecznych
......................................................... 133
Dalej niż Boas: współczesne przykłady żydowskich
agend politycznych wpływających na badania
nauk społecznych .................................................................... 147
Konkluzja .................................................................................... 170
III.
Żydzi i lewica
............................................................................. 177
Radykalizm a tożsamość ż y d o w s k a ........................................ 179
Komunizm i tożsamość żydowska w Polsce .......................... 189
6
Kultura krytyki
Lewicowość a tożsamość żydowska w Stanach
Zjednoczonych i w Anglii ..................................................... 201
Procesy kształtowania się tożsamości społecznej,
widome interesy grupowe Żydów a skrajna
lewica żydowska .................................................................. 219
Konkluzja ...................................................................................... 241
IV.
Zaangażowanie Żydów w ruch psychoanalityczny
.............
Status naukowy psychoanalizy ..............................................
Psychoanaliza jako ruch p o lity c z n y ........................................
Psychoanaliza jako narzędzie radykalnej krytyki
kultury zachodniej: szerszy wpływ kulturowy
teorii Freuda ...........................................................................
Psychoanaliza a krytyka kultury zachodniej ........................
K o n k lu z ja ....................................................................................
V.
Szkoła frankfurcka w socjologii i patologizacja więzi
w społecznościach nieżydowskich
......................................
Agenda polityczna szkoły frankfurckiej nauk
społecznych ...........................................................................
Przegląd treści
Osobowości autorytarnej
.............................
D y s k u s ja ......................................................................................
Wpływ szkoły fran k fu rck iej.....................................................
VI.
Żydowska krytyka kultury nieżydowskiej: re p ry za
.............
253
272
280
292
298
307
317
317
336
368
380
397
VII.
Zaangażowanie Żydów w kształtowanie polityki
'migracyjnej USA
.................................................................. 439
Antyrestrykcjonistyczna działalność polityczna Żydów . .. 464
Dodatek: działalność proimigracyjna Żydów
w innych krajach zachodnich .............................................. 515
VIII.
Konkluzja: dokąd zmierzają Żydzi i Zachód?
....................
523
567
605
Bibliografia
....................................................................................
Indeks nazwisk
...............................................................................
Zgłoś jeśli naruszono regulamin