programtaniec.doc

(65 KB) Pobierz
PROGRAM KOŁA RYTMICZNO – TANECZNEGO

Opracowany przez mgr Dorotę Kowalik

 

                         PROGRAM  KOŁA

       RYTMICZNO – TANECZNEGO

          DLA UCZNIÓW KLAS  I – VI

           SZKOŁY  PODSTAWOWEJ         

              IM. Z. KOPRA  W SŁUPI

                                                              

 

SPIS TREŚCI:

 

1.   Wstęp

             

2.   Cele kształcenia

 

3.   Metody pracy

 

4.   Treści programu

 

5.   Formy realizacji

 

6.   Przewidywane osiągnięcia uczniów

 

7.   Procedury osiągania celów

 

8.  Ewaluacja programu

 

I. WSTĘP

 

     Taniec jest jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji. Jest formą zabawy i odprężenia, umożliwia regenerację sił fizycznych, psychicznych oraz podnosi sprawność  ruchową.

Dziecko od najwcześniejszych lat odczuwa potrzebę ruchu, a muzyka dodaje specjalnego wyrazu tym ruchom. Dziecko poruszając się zgodnie z nakazami muzyki odczuwa ją bardziej aktywnie i łatwiej rozumie jej charakter. Duża swoboda  ruchu podskoki, bieg, chód, muzyka  działają na wyobraźnię dziecka , dostarczają dodatkowych bodźców i przeżyć emocjonalnych..
     Wspólnym celem zabaw i tańców przy muzyce jest rozwijanie w dzieciach poczucia kolektywizmu oraz zwiększenia karności i odpowiedzialności.
     Dzięki pracy zespołowej rozwijają się indywidualne zdolności każdego dziecka. Zajęcia rytmiczno – taneczne pozwalają ujawnić inicjatywę, aktywność i samodzielność uczniów.

Głównym celem takich spotkań jest stwarzanie dziecku możliwości do spontanicznej- odtwórczej i twórczej ekspresji muzycznej.

Zajęcia rozwijają zdolności i umiejętności muzyczne, wdrażają do świadomego opanowania całego aparatu ruchowego, kształtują estetykę ruchu oraz rozwijają zamiłowanie do muzykowania.

       Program obejmuje jeden etap edukacyjny: klasy I – VI szkoły podstawowej.
 

 

 

 

 



II. CELE KSZTAŁCENIA


Cele ogólne:   

1.     Stwarzanie dziecku możliwości do odtwórczej i twórczej ekspresji muzycznej.

2.     Kształtowanie kultury fizycznej poprzez taniec.

3.     Poznanie kroków i figur tanecznych.

4.     Poznawanie tańców regionalnych, narodowych, towarzyskich.

5.     Tworzenie dyskotekowych form tanecznych w układzie choreograficznym.

 

 

Cele szczegółowe:

1.     Rozwijanie zainteresowań tanecznych.

2.     Kształtowanie kultury muzycznej.

3.     Rozwijanie poczucia kolektywizmu i odpowiedzialności.

4.     Rozwijanie zainteresowań muzycznych.

5.     Kształtowanie nawyku utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas zabaw rytmicznych i ruchowych.

6.     Rozwijanie sprawności ruchowej płynności, lekkości i sprężystości ruchów.

7.     Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu.

8.     Kształtowanie umiejętności posługiwania się wartościami rytmicznymi.

9.     Przestrzeganie dyscypliny i samokontroli podczas spotkań.

10. Rozwijanie umiejętności tanecznych i wrażliwości muzycznej.

11. Kształtowanie smaku estetycznego i ruchu.

12. Wdrażanie do aktywności twórczej.

13. Nabywanie umiejętności szybkiej orientacji i uwagi.

14. Pobudzanie i rozwijanie wyobraźni twórczej dziecka. 

15. Kształtowanie wrażliwości estetycznej.

16. Rozwijanie umiejętności prezentowania swoich osiągnięć przed szerszą publicznością.

17. Kształtowanie zainteresowania tańcem.

 

III. METODY  PRACY

 

1.     Metoda syntetyczna - całościowe nauczanie mniejszych zestawów muzyczno – ruchowych.

2.     Metoda analityczna - nauczanie określonych fragmentów muzyczno – ruchowych a następnie łączenie ich w większe zestawy całościowe.

3.     Metoda mieszana – nauczanie częściami tańca a następnie w pełnej formie.

4.     Metoda kompleksowa  – w nauczaniu większych zestawów muzyczno – ruchowych, dążenie do ich opanowania.

IV. FORMY PRACY

 

1.     Praca zbiorowa z całą grupą

2.     Praca indywidualna zróżnicowana z poszczególnymi uczniami.

Formy realizowane są poprzez następujące ćwiczenia muzyczno – ruchowe:

A.   Ćwiczenia uwrażliwiające na różne elementy muzyki.

B.    Ćwiczenia reagowania na element melodyczny

C.    Ćwiczenia kształcące dyscyplinę rytmiczną w oparciu o zdobywanie wiadomości o rytmie muzycznym.

 

V. TREŚCI REALIZACJI

 

1.     Zabawy ruchowe ze śpiewem.

- swobodna interpretacja ruchowa

- zabawy ruchowe przy piosenkach

- ćwiczenia rozluźniające

- ćwiczenia relaksacyjne

2.     Polskie tańce narodowe.

-    poznanie podstawowych kroków i figur Poloneza i Polki

3.     Tańce towarzyskie

-     poznanie podstawowych kroków walca

4.     Układy ćwiczeń gimnastycznych z elementami tanecznymi – aerobik.

-     tworzenie układów choreograficznych do wybranych utworów

 

VI. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
 

·         zna charakterystyczne tańce towarzyskie i współczesne,

·         rozumie piękno i harmonię utworów muzycznych,

·         zatańczy układ taneczny, poprawny pod względem choreograficznym i rytmicznym.

·         reaguje na przerwę w muzyce,

·         reaguje na zmiany tempa,

·         reaguje na zmiany dynamiki,

·         wykazuje szybką reakcję słuchowo – ruchową,

·         swobodnie porusza się w różnych kierunkach, jednocześnie obserwując przestrzeń wokół siebie,

·         zna zabawy taneczne, ilustracyjne i inscenizowane,

·         rozróżnia kierunki w przestrzeni,

·         ma wyrobione poczucie metryczne,

·         jest wrażliwe na różnicę wysokości oraz różnice barwy dźwięków,

·         posiada umiejętność podporządkowania się dyscyplinie rytmicznej tańca,

·         rytmicznie chodzi, sprawnie stąpa,

·         ma wykształconą prawidłową postawę,

·         posiada umiejętność odbicia się w różnych rodzajach skoków,

·         jest odpowiedzialny za osiągnięcia swoje i całego zespołu.

·         swobodnie operuje ruchami rąk,

·         odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec

 

VII. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

Zajęcia odbywają się w formie warsztatowej  raz w tygodniu po 60 minut lub na wybranych lekcjach wychowania fizycznego.
Dzieci słuchają różnych rodzajów muzyki, uczą się ją rozpoznawać. Wspólnie  wybierają te utwory do których będą opracowywać układy choreograficzne. Przygotowaniem do działania tanecznego, są swobodne zabawy ruchowe, które oswajają dzieci z wybranym utworem, pozwalają na samodzielną interpretację muzyki. Wybrane elementy aerobiku dają okazję do rozluźnienia napięcia mięśniowego i pomagają właściwie reagować na zmiany rytmu w muzyce. Opiekunowie pokazują kroki i elementy ruchowe, które dzieci starają się odtworzyć i zapamiętać. Poprzez systematyczne ćwiczenia utrwalają opracowany układ taneczny, uczą się rozpoznawać fazy utworu, aby prawidłowo reagować na zmiany w muzyce.

 

VIII EWALUACJA

 

·        Występy dzieci przed publicznością szkolną i zaprezentowanie swoich

  umiejętności tanecznych

·        Występy przed szerszą publicznością (zaproszeni goście, władze gminne, inne szkoły)

·        Zaprezentowanie swoich umiejętności podczas uroczystości środowiskowych

·        Znajomość zabaw tanecznych i inscenizowanych

·        Zatańczenie układów tanecznych, poprawnych pod względem choreograficznym i rytmicznym

·        Kulturalne zachowywanie się miejscach publicznych związanych z występami

·        Umiejętność współpracy w zespole

·        Chęć uczestnictwa w zajęciach koła tanecznego, jako miłego sposobu spędzania czasu wolnego

 

 

 

IX. BIBLIOGRAFIA

1.     A. Dasiewicz – Tobiasz, A. Kępska: Rytmika w klasach I – III, WSiP Warszawa 1985

2.     O. Kuźmińska: Aerobic. Taniec i gimnastyka, SiT Warszawa 1985

3.     Z. Kwaśnicowa: Tańce polskie. Zbiór pląsów, Tom I – II, Nasza Księgarnia Warszawa 1937 – 1938

4.     M. Wieman: Tańce i zabawy ze śpiewem, PZWS Warszawa 1961

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin