Wanda Budohoska, Ziemowit Włodarski - Psychologia uczenia się. Przegląd badań eksperymentalnych i teorii (1977).pdf

(11322 KB) Pobierz
W AN D A B U D O H O S K A
Z IE M O W IT W Ł O D A R S K I
psychologia
uczenia się
P S Y C H O L O G IA
U C Z E N IA SIĘ
Wanda Budohoska • Ziemowit Włodarski
PSYCH O LO G IA
UCZENIA SIĘ
Przeglą d
badań eksperyment al nych
i t e or i i
W ARSZAW A
• PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE
Okładkę i obwolutę projektował
A. Łubuz-Szafraniec
Indeksy opracowały:
Maria Jagodzińska i Krystyna Królikowska
Redaktor
Irena Kaltenberg
Redaktor techniczny
Henryka Mierowska
Korektorzy
Genowefa Koebsch, Aleksandra Puzyrewicz
C o p y rig h t b y
P a ń stw o w e W y d a w n ic tw o N a u k o w e
W arsz a w a 1977
P rin ted
in
Poland
PA Ń S T W O W E W Y D A W N IC TW O N A U K O W E — W A R SZA W A 1977
W y d a n ie III. N a k ła d 10000+250 egz. A rk . w y d . 27,25.
A rk . d ru k . 20,25. P a p ie r d ru k . sa t. k i. V.
80 g. 70X100.
O d d a n o d o r e p ro d u k c ji 6. V III. 77 r. P o d p isa n o do d r u k u w lis to ­
p a d z ie 77 r.
D ru k u k o ń c z o n o w g r u d n iu 1977 r. Z am . 2054/77. C e n a zł 68,—
O P O L S K IE ZA K ŁA D Y
W O PO LU .
G R A F IC Z N E im . JA N A
Ł A N G O W SK IEG O
WSTĘP
Problematyka uczenia się jest tak obszerna, że nie sposób omówić jej
wszechstronnie w niewielkiej książce, i to nawet, gdybyśmy chcieli ogra­
niczyć się do referowania badań psychologicznych. Badania te są bardzo
liczne, a w opisywaniu ich dodatkowym utrudnieniem jest to, że psycho­
logowie, którzy je przeprowadzają, reprezentują różnorodne orientacje
teoretyczne. Wiąże się to z odmiennymi podejściami badawczymi i spra­
wia, że syntetyczne ujęcie mnogości stwierdzeń — faktów empirycznych
zgromadzonych na różnych terenach w wyniku wieloletnich, intesywnie
prowadzonych badań, okazuje się niełatwe.
Analizując owe stwierdzenia w aspekcie historycznym dochodzi się
do wniosku,
że
sytuacja, jaka zaistniała w psychologii uczenia się, aczkol­
wiek niełatwa do usystematyzowanego opisu, była od zarania wyjątkowo
korzystna. Eksperyment stał się podstawową metodą badawczą i dziś
święci zasłużone triumfy. Nie ulega wątpliwości, że empiryczne podejście
eksperymentalne zadecydowało o szybkim i pomyślnym rozwoju psy­
chologii uczenia się, zapewniając jej poczesne miejsce wśród dyscyplin
pokrewnych.
Zrozumienie tego faktu skłoniło autorów tej książki do uwypuklenia
w niej aspektu metodologicznego. Jest ona adresowana przede wszystkim
do osób studiujących psychologię, którym — jako przyszłym badaczom
— znajomość postępowania eksperymentalnego jest szczególnie potrzebna,
W sposobie wykładu staraliśmy się dać- wyraz przekonaniu, że psycho­
logia jest eksperymentalną nauką empiryczną, dbając o właściwą tym
naukom dokumentację stwierdzeń. Wskutek tego lektura tekstu, przy­
najmniej w niektórych fragmentach, okaże się z pewnością trudna, może
jednak być pomocna w poszukiwaniu materiałów do wybranych zagadnień,
w zaznajamianiu się z metodami badawczymi, a także w studiowaniu psy­
chologii ogólnej i wychowawczej, albowiem kursy tych przedmiotów
zawierają obszerne działy poświęcone prawidłowościom uczenia się.
W referowaniu poszczególnych zagadnień ograniczyliśmy się prawie
wyłącznie do przeglądu badań eksperymentalnych dotyczących ludzi.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin