Krasnodębski STO waż.doc

(50 KB) Pobierz
Krasnodębski „ Rozumienie ludzkiego zachowania”

Krasnodębski „ Rozumienie ludzkiego zachowania”

 

- metoda empatii jest często używana w historii przez laików lub ekspertów, nie jest ona jednak wyjaśnieniem, ale raczej heurystycznym zaleceniem

- jej funkcja polega na sugerowaniu pewnych hipotez psychologicznych, które mogą służyć jako zasady wyjaśniające w rozważanych przypadkach

- historyk próbuje wyobrazić sobie, jak działałby w danych warunkach, powodowany motywacjami swoich bohaterów; następnie próbuje generalizować swoje odkrycia do postaci ogólnej reguły i używa tej ostatniej jako zasady wyjaśniającej w wyjaśnianiu działania osób uwikłanych w badane zdarzenia

- procedura ta może okazać się heurystycznie pomocna, ale użycie jej nie gwarantuje słuszności sformułowanego dzięki niej wyjaśnienia historycznego

- słuszność zależy raczej od faktycznej poprawności generalizacji empirycznej, jaką może sugerować metoda rozumienia

- historyk może np. nie potrafić wczuć się w rolę postaci historycznej, a mimo to umie wyjaśnić niektóre z jej działań

- cechą charakterystyczną ujęcia problemu rozumienia w logicznym empiryzmie jest ujmowanie rozumienia wyłącznie jako wczucia się, empatii

- człowiek podejmując się oceny zachowania innego człowieka, ocenia go poprzez własne doświadczenie ( doświadczenie T.Abla)

- rozumienie tego doświadczenia  wg Abla

                            - dane nam są 2 obserwowalne fakty

                                          - pewien ciąg ruchów ciała ( wstanie od stołu, rozpalenie ognia)

                                          - spadek temperatury, który możemy obserwować

- akt rozumienia łączy te 2 oddzielne fakty w stwierdzeniu, że spadająca temperatura była bodźcem do rozpalenia ognia

-dokonujące się w akcie rozumienia połączenie obserwowanych faktów- bodźca i reakcji- następuje przez założenie istnienia między nimi dodatkowego, interweniującego procesu ulokowanego wewnątrz ludzkiego organizmu

- akt rozumienia przebiega w dwóch krokach:

- internalizacja obserwowanych faktów, przełożenie ich na wewnętrzne stany odczuciowe organizmu

- zastosowanie generalizacji dotyczącej funkcji organizmu, zwanej przez Abla zasadą zachowania, czyni powiązanie między zjawiskami zależnością istotna

- nie ma dotąd techniki, która umożliwiałaby obiektywne przypisywanie stanów uczuciowych

                            - zwykle posługujemy się wyobraźnią

- wyobrażamy sobie emocje, które mogły wywołać obserwowane zachowanie, stawiając się w sytuacji tego, kogo usiłujemy zrozumieć

- zasady zachowania wiążą dwa stany uczuciowe w jednolitą sekwencję, ustanawiając między nimi zależnośc funkcjonalną, która polega na tym, że stan wywoływany dana sytuacją , kieruje stanem przypisywanym działaniu

- zasady zachowania są generalizacjami doświadczenia osobistego

- operacja rozumienia opiera się w swojej istocie na zastosowaniu własnego doświadczenia do obserwowanego zachowania

- z uwagi na opisane powyżej cechy przydatność operacji rozumienia w nauce jest ograniczona; opiera się ona na osobistym doświadczeniu badacza, nie jest zatem obiektywnie kontrolowana, a także nie poszerza naszej wiedzy, gdyż jest tylko stosowaniem wiedzy już posiadanej do nowych przypadków

- rozumieniem można posługiwać się w nauce jedynie jako metodą wstępnego badania przedmiotu; poza tym jest ono źródłem hipotez, które następnie poddawane są weryfikacji

- Abel jest więc w zasadniczych kwestiach zgodny z Hemplem. W obu przypadkach rozumienie  ujęte zostało jako droga dochodzenia do pewnych twierdzeń, a więc – zgodnie z zasadami logicznego empiryzmu- jako tak zwanego kontekstu odkrycia ; rozumienie nie jest natomiast sposobem uzasadniania lub weryfikacji twierdzeń, nie należy do kontekstu uzasadniania.

- zachowanie jest swoistą, nieredukowalna do innych warstwą rzeczywistości; złudzeniem jest, że widzimy tylko fizyczne „ruchy ciała” innego człowieka, w rzeczywistości widzimy wiecej ( działania, intencje)

-  w doświadczeniu potocznym ruchy ciała rozumiane są jako zachowania czy działania.

- wstępne rozumienie dokonuje się wraz ze spostrzeżeniem – nie mamy tu do czynienia z dwoma odrębnymi aktami- aktem spostrzeżenia oraz aktem rozumienia tego, co spostrzegliśmy (a potem jeszcze z aktem językowego wyartykułowania tego rozumienia)

- rozumienie mające zawsze językowy charakter zachodzi tu wraz ze spostrzeżeniem; każde spostrzeżenie jest zarazem interpretacją – zobaczyć coś możemy tylko jako coś, jako tak, a nie inaczej ujęte, rozumiane

- w zyciu codziennym ruchy ludzkiego ciała nie są rozumiane jako element przyczynowego układu przyrody, ale jako celowe zachowania podmiotów intencjonalnie odniesionych do otaczającego ich świata

- różnica między działaniami(zachowaniami) a fizykalnymi ruchami ciała jest podobna do tej, jaka występuje między dźwiękami a słowami(wydawanie dźwięków nie jest słowną wypowiedzią)

- musimy już z góry rozumiec intencjonalne zachowanie jako zachowanie intencjonalne ; zanim spytamy, dlaczego ktoś coś robi, widzieć musimy, że ktoś coś robi

- u podstaw rozumienia motywacji leży już aprioryczne rozumienie ruchów ludzkiego ciała jako zachowań intencjonalnych

- rozumienie możliwe jest tylko wtedy, gdy obserwator posiada kompetencje kulturową, gdy potrafi prawidłowo identyfikować i rozumieć poznawane obiekty

- rozumienie, polegające na uchwyceniu sensu zachowania, nazwane zostało przez Diltheya das elementare Verstehen, a przez Webera das aktualle Verstehen 

              - poprzedza ono głębsze rozumienie motywów, jest jego wstępnym warunkiem

- akt rozumienia czyichś intencji i motywów nie odbywa się w sferze nagich faktów, lecz zakłada już rozumienie, dzięki któremu zachowania i działania ludzi są nam w ogóle dane

- rozumienie nie jest operacja albo narzędziem badawczym, lecz wstępnym warunkiem badań w naukach społecznych

- często zdarza się, że nie wiemy, co dokładnie ktoś robi, gdy obserwujemy jego zachowanie; nasza niewiedza może mieć różne rozmiary, dotyczyć różnych, mniej lub bardziej elementarnych płaszczyzn

- pierwszą z nich jest nieznajomość bliższych okoliczności, w jakich występuje zachowanie, które chcemy rozumieć – okoliczności mających znaczenie dla określenia tego zachowania

- niewiedza nasza może sięgać jeszcze głębiej; może się zdarzyć taka sytuacja, gdy w ogóle nie możemy początkowo powiedzieć, co ktoś robi

- dzieje się tak wówczas, gdy widzimy jakies zachowanie , ale nie rozumiemy jego sensu

- z sytuacjami takimi spotykamy się tam, gdzie zachowanie odbiega od tych, jakie znamy z naszego bezpośredniego otoczenia

              - w takich przypadkach ustalenie tego, czym jest dane zachowanie, wymaga dodatkowych zabiegów

- czasami pojawia się wątpliwość, czy dane zachowanie jest zachowaniem intencjonalnym czy odruchem; często też nie wiemy, czy ktoś coś zrobił, czy był sprawcą, autorem jakichś wydarzeń, czy też coś mu się  przydarzyło, na co nie miał i nie mógł mieć żadnego wpływu

- z problemami takimi mamy przeważnie do czynienia tam, gdzie idzie o ustalenie odpowiedzialności działającego

- zachowanie staje się w pełni zrozumiałe wtedy, gdy między nim i sytuacją dostrzegamy sensowny związek

- w schemacie Abla zostały wyróżnione następujące człony powiązania zachowania i sytuacji:

              1) powiązanie sytuacji z motywem

              2) powiązanie motywu z intencją

              3) powiązanie intencji z zachowaniem

              4) powiązanie zachowania z rezultatem

- AD.1 sytuacja i motyw

- Abel określa wszelkie intencje i motywy mianem doznania, jednak nie zawsze motywem zachowania są doznania

- sytuacja, uczucia i ich symptomy, zachowanie i wypowiedzi stanowią nierozerwalną całość                           

- rozumienie kieruje się na tę całość; aby zrozumieć jej elementy, trzeba uprzednio rozumieć całość, do której przynależą, z kolei rozumienie całości zależy od rozumienia poszczególnych jej elementów

- AD. 2 motyw i intencja

- generalizacja, którą nazywa się zasadą zachowania, łączy ze sobą dwa stany uczuciowe w jednolitą sekwencję i implikuje między nimi zależność funkcjonalną, polegającą na tym, ze stan uczuciowy jest kierowany przez stan wywołujący

Sytuację – intencja kierowana jest przez zamiar

- wiedzę o stanach następujących po sobie czerpalibyśmy wg Abla z introspekcji i samoobserwacji, dochodząc po pewnym czasie do sformułowania                   generalizacji  - zasad zachowania

- argumenty przeciwko temu ujęciu:

- motywy, chęci, pragnienia nie są wewnętrznymi wrażeniami, napięciami, które można rozpoznać niezależnie od siebie oraz od zachowania, które

powodują

- zależności między odczuciami i pragnieniami nie są zależnościami empirycznymi:

- AD. 3 intencja i działanie

              - nie zawsze jest oczywiste, że taki a nie inny aspekt jest istotny

              - chodzi tu o stwierdzenie, czym dane zachowanie jest dla działającego podmiotu,

- tylko wtedy, gdy znamy intencje działającego, możemy stwierdzić, jaki sens ma jego zachowanie

- wg Abla natomiast intencje możemy zidentyfikować tylko wtedy, gdy wiemy czym jest zachowanie

- mamy więc do czynienia z kołem interpretacyjnym

- charakteryzując działanie charakteryzujemy jego intencje, a charakteryzując intencje charakteryzujemy działanie

- charakterystyka rozumienia jako internalizacji sytuacji zewnętrznej oraz jako zasady zachowania wydaje się wiarygodna tak długo, jak długo obracamy się w ramach własnego kręgu kulturowego

- tam, gdzie mamy do czynienia z inną kulturą, widać od razu, że internalizacja jest możliwa jedynie wtedy, gdy poznamy normy i wszelkie inne treści tej kultury, wyznaczające intersubiektywne rozumienie sytuacji, a także świata jako całości

- wiedza o tym, jak działający może interpretować sytuację jest nie tylko warunkiem sensowności przypisaniu mu pewnej intencji, ale także warunkiem sensowności przypisywaniu mu określonych działań

- AD. 4 zachowanie i jego rezultat

- wynik jest istotną częścią samego działania; jeśli wynik nie zostaje urzeczywistniony, to i działanie nie jest spełnione

- wielkim błędem jest uważać, że działanie jest przyczyną wyniku

- w skład definicji działania wchodzi jego wynik; działanie rozumiane jest ze względu na swój rezultat

- problem rozumienia motywacji nie sprowadza się bynajmniej do problemu przypisywania ludziom pewnych stanów psychicznych na podstawie ruchów ich ciała; rozumienie to nie da się zredukować do wczucia

- rozumienie jest niezbędnym elementem procesu badania i wyjaśniania naukowego, oraz jest apriorycznym warunkiem badania faktów społecznych

- twierdzenie Abla bierze się z podziału poznania innego człowieka na 2 elementy:

              - stwierdzenie faktów             

              - rozumienie

- stwierdzenia, iż jakieś zachowanie nastąpiło, nie można oddzielić od rozumienia intencji, motywacji i sytuacji jako sytuacji

- rzeczywista struktura rozumienia jest całkiem inna – zaczynamy od pewnego projektu całości, aby potem pogłębiać jej rozumienie poprzez poznawanie jej części

- ta, wyrażona w formule koła hermeneutycznego,  dialektyka części i całości znajduje swoje odbicie również w przypadku rozumienia ludzkich zachowań

- poglądy zbliżone do Abla głosił Stefan Nowak

- rozumienie zachowań to docieranie do psychologicznych, introspekcyjnych aspektów ludzkich zachowań; zwrócenie uwagi na czynniki subiektywne

- autor jest rzecznikiem stosowania „rozumiejącej analizy” w naukach społecznych, ale celem nadrzędnym tej analizy pozostaje lepsze przewidywanie i wyjaśnianie ludzkich zachowań i społecznych stosunków

- rozumienie zostaje zdefiniowane jako „czynność polegająca na przypisywaniu ludziom znajdującym się w pewnej sytuacji, zachowującym się w określony sposób, bądź też reagującym na pewne bodźce, stanów psychicznych w sposób istotny powiązanych z tymi sytuacjami, zachowaniami czy reakcjami, przy założeniu, że zarówno te stany, jaki i relacje między nimi a bodźcami postrzegane są przez działających tak, jak to odzwierciedla nasz konstrukt”

- operacja rozumienia polega na powiązaniu obserwowanych zachowań, bodźców, reakcji z postulowanymi, z zasady nieobserwowalnymi zjawiskami psychicznymi  

- zachowanie daje się interpretować niezależnie od rozumienia ich intencjonalnego sensu

- różnice między Nowakiem i Ablem

- Nowak, dopuszcza możliwość, iż zjawiska psychiczne, stanowiące desygnat konstruktów tworzonych przez interpretatora, mogą być zmienna

niezależną – zachodzi to w przypadku wszystkich zachowań celowo racjonalnych

- Nowak inaczej ocenia przydatność rozumienia, które dla niego nie jest tylko źródłem hipotez i środkiem do zaspokojenia dodatkowej ciekawości, ale staje się niezbędne dla wyjaśnienia tych zachowań

- cel Nowaka

- nauki społeczne nie powinny się wyrzekać rozumienia, rzecz cała w tym, by upodobnić je do innych „zestandaryzowanych” metod naukowych

- 2 typy doświadczenia             

           - wewnętrzne (introspekcja)

              - dane są nam nasze własne przeżycia psychiczne

           - zewnętrzne ( ekstraspekcja)

              - dane nam są rzeczy i fakty należące do świata obiektywnego

- rozumienie ma być swoistą kombinacją tych dwóch doświadczeń

- model zaczerpnięty z filozofii kartezjańskiej

           - sytuacja pierwotna à model poznania

           - sytuacja niezaangażowanej obserwacji à model rozumienia innych ludzi

- w modelu tym przyjmuje się często złudne wewnętrzne spostrzeżenia ; źródłem wiedzy pewnej mogą być tylko spostrzeżenia zewnętrzne – gdy dokonuje się ich wg metody naukowej

- w strukturze tej mamy do czynienia z samotnym podmiotem obserwującym i interpretującym rzeczywistość

- poznawana przez ten podmiot rzeczywistość rozszczepiona zostaje na dwie sfery:

          - sferę faktów fizycznych (rzecz, ruchy ciał)

          - sferę faktów psychicznych

              - przeżywanych (własnych)

              - rozumianych (cudzych)

- rzeczywistość społeczna jako sfera intersubiektywnego sensu, norm, wzorców i wartości nie może być w tym schemacie uwzględniona.

- również ona zostaje rozczepiona na zewnętrzne fakty społeczne (fakty, struktury, instytucje, działania, reguły postępowania) rozumiane jako data bruta, oraz wewnętrzne przeżycia jednostek (postawy, przekonania, oceny), w których rzeczywistość ta jest doświadczana

               

     

Zgłoś jeśli naruszono regulamin