1935 Wiadomości Techniczne Lotnictwa nr 3.pdf
(
3307 KB
)
Pobierz
W
ia d o m o ś c i
T
e c h n ic z n e
LOTNICTWA
K W A R T A L N I K
W Y D A W A N Y PRZEZ D EP AR TA M EN T A E R O N A U T Y K I M. S. W O JSK ., JAK O D O D A T E K DO
„PRZEGLĄDU
LOTNICZEGO"
Autorzy artykułów zamieszczonych w „W ia d o m o śc ia c h
T echn icznych L o tn ic tw a "
są odpowiedzialni za poglądy w nich wyrażone.
T R E Ś Ć :
str.
Zygmunt Fabierkiewicz.
Inż. Jan Tuszyński.
Aerodynamiczne badania kłap .
90
Współczesne paliwa lotnicze o wysokiej liczbie
101
oktanowej i możliwości dalszego postępu w tej dziedzinie .
Inż. Aleksander Łukaszewicz.
trzeb przemysłu lotniczego .
Szkolnictwo zawodowe wobec po
.
.
.
.
.
.
.
111
Inż. Bohdan Werner. A .
J. SUTTON PIPPORD.
inżyniera lotniczego
.
.
.
.
.
.
Inż. Adam Karpiński.
Przygotowanie
.
.
.
118
125
Drogi do popularyzacji lotnictwa .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Corsair Junior
— lekki samolot wojskowy
Nowe wydawnictwa
.
.
.
.
.
132
132
ROK III
W A R S Z A W A , LIPIEC — 1935
Nr. 3
90
ZY G M U N T
W IA D O M O Ś C I TECH N ICZN E L O T N IC T W A
FABIER K IEW ICZ.
Nr. 3
A ero d y n a m iczn e badania klap.
P rzek ła d z cza sop ism a : „T ie ch n ik a W o z d u sz n a g o F ło ta “
§ 1. W stęp .
z n ajb a rd ziej p ro sty ch u rządzeń
Nr. 8 1934 r. A . K . M artynow a.
rzon e od k ra w ędzi natarcia ś ro d k o w eg o p rzek ro ju
płata,
— kąt w ych ylen ia klapy,
8, — kąt w ych ylen ia lotki,
9st —■ kąt zak lin ow a n ia
dem cię ciw y płata,
stateczn ik a
m ierzon y
w zg lę
J edn em
do
zm n ie j
się one,
szenia s zy b k o ści lą dow a n ia są k la p y .
w ęd zi spływ u .
Istn ie ją
pew ne
T w o rz ą
z od g in a ją ce j się ku d o ło w i, d oln ej części płata, na k ra
P o d cza s otw a rcia się klapy, na k ra w ędzi
p a szczy
klapy,
a
(k r o k o d y l).
m ian ow icie,
m o d y fik a cje
tej
sp ływ u tw orzy się co ś w ro d z a ju
Y — kąt o b rotu p ła to w ca d o o k o ła p io n o w e j osi,
i
— kąt natarcia,
o5 — kąt w y ch y le n ia steru głęb ok ości,
$k
— kąt w ych ylen ia steru kierunku.
przesuw anie się osi o b ro tu k la p y ku ty łow i, z je d n o cz e s -
nem otw ieraniem .
J ed n ą z głó w n y ch za let k la p jest to, że w stanie zam
k n iętym nie p r z y cz y n ia ją się d o pow staw an ia d o d a tk o
w ych o p o r ó w cz o ło w y ch , c o ob serw u jem y czę s to k ro ć
p rzy
slotach .
D rugą
za letą
k la p
jest
d u ży
p rzyrost
Cymax:
ora z trze cią za letą — że na skutek d u żego o p o
ru, ja k i p o w s ta je p rzy ich otw arciu, p oz w a la ją na b a r
d ziej strom y lot ślizg ow y .
N a jw ięk szą trud ność, ja k ą spra w ia ją klapy, jest o sią g
n ięcie dob rej sterow n ości i sta teczn ości p o p rze cz n e j.
Tern
zagadnieniem ,
jed e n
z
pierw szych
za jm u je
się
Zap. O rga n izu je on naw et stow arzyszenie, k tóre ma za
za d an ie p row a d zen ie p ra c nad zastosow an iem k la p na
p ła to w ca ch .
m a"
B adania te p rzy p a d a ją
f.
N ortrop,
na rok
w
1930.
kla py.
J uż
D o
w 1932 roku zja w ia ją się w A m e ry ce dw a p ła to w ce „ G a
i „D e lt a "
za op a trzon e
św iadczenia, p r z y to cz o n e w n in iejszym
a rtyk u le p o c h o
d zą ze źró d e ł niem ieckich, am erykańskich i ro sy jsk ich .
Z r a cji tego, że brak jest je s z cze system a tyczn ych b a
dań nad klapam i n in iejszy a rty k u ł nie m oże p r e te n d o
w a ć d o p ra cy w y cz e rp u ją ce j.
2 0 °
o
C°
Rys. 8.
Mykre.
s
Cy modela 8 W 8 - 8
(skrzydło)
8 - ózemaf klopy Zopo z ruchoma, ooią obrotu
B ~ ózemut klopy z nieruchomą aną obroki
W p ro w a d zim y n a stęp u ją ce ozn a czen ia :
L
— 1 ro zp ię to ś ć płata,
§
2.
K la p y ja k o ź ró d ło zw ięk szen ia sity n o śn ej płata
Na za sa dzie te o re ty cz n y ch rozw ażań , dzia ła n ie kla py
m ożna p rzy ró w n a ć d o działania p ro filu d o ś ć zn aczn ie
w ygiętego.
R ze czy w is ty
fizy cz n y
obraz, zjaw isk a,
ja k
w sk azują
w yk re sy ro zk ła d u ciśnień ora z fo to g r a fje op ły w u d o o k o
ła pła ta z klapam i, jest n a stęp u ją cy:
K lapa tw o r z y p o z a sobą „o b s za r ob n iżon eg o ciśn ien ia".
P rzestrzeń ta jest o g ra n iczon a z g ó ry k ra w ędzią spływ u
pła ta z d o łu k la p y .
P o w sta ją ca za k la pą dep resja, o d
p rzy o p ły w ie z o d erw a
p ow ia d a d e p resji, p o w s ta ją ce j
b
— cięciw a płata,
— cięciw a klapy,
c
— o d le g ło ś ć osi ob rotu k la p y od kraw ędzi spływ u,
bk
S — pow ierzch n ia płata,
lk
— ro z p ię to ś ć klapy,
Sk
— pow ierzch n ia k la py,
lt
— ro zp ię tość lotki,
bt
— cięciw a lotki,
X
i
y
— w sp ółrz ę d n e środk a cię ż k o ści pła tow ca , m ie
niem, k tóra b a rd z o m ało z a le ż y o d kształtu ciała, ale jest
na ty le duża, że stw arza otw rotn ie sk ierow ane' p rąd y p o -
Nr. 3
w ietrzą.
W IA D O M O Ś C I TECH N ICZNE L O T N IC T W A
Fakt ten m ów i nam, że ca łk ow ite ciśnienie jest
nym źród łem
pow ięk szenia się siły nośnej
płata.
91
D ru
m n iejsze o d statyczn ego. O d płata, od d a la się w kieru n
k u s zy b k o ści w zględ n ej, w ąski pas m ocn o w zbu rzon ego
p ow ietrza, o d d zielo n e g o d o ś ć w yraźnie, o d reszty o ta cz a
ją ce g o pow ietrza.
Im b liżej zbliżam y się d o płata, tem
(pra ce P etersoh n ‘a Z F M Nr. 10
n iższe jest ciśn ienie
gim źród łem w zrostu siły nośnej jest w zrost ciśnienia na
d o ln ej pow ierzch ni.
P od cza s otw ierania
klapy,
krzyw a
ssania,
na górnej
1931 r.) i o n o w ła śn ie p o w o d u je ssanie gran iczn ej strugi,
górn ej pow ierzch n i płata, aż d o d u żych k ą tów natarcia,
t. j. d o chw ili, k ie d y siła ży w a m asy pow ietrza, sk ie ro
w anego ku p rzo d o w i, nie p rze zw y cię ży zapasu p o te n c ja l
nej en ergji w ytw o rzo n e j przez ro zrze d zen ie w pasie z a
k łó co n e g o p rzepły w u .
D zięk i tem u ssaniu, na górnej p o
-----
(
-s
\
\
..
-
3.
7 ^ o x J (J a c / c -iś n / e ń
..
.
T
-
-------------
j.
£
. - -E
A fJ j
--
/
w ierzch n i płata, p ow ietrze p rze p ły w a bez oderw ania, n a
w et na d u żych kątach natarcia.
C a ły szereg fo to g ra fij
p rze p ły w u d o o k o ła pła ta z klapam i p otw ierd za p o w y ż
sze w y w od y .
P rzez otw a rcie k lapy, jak ju ż m ów iliśm y, zm ienia się
d e p re s ja nie ty lk o u kraw ędzi spływ u, a le na ca łej g ó r
nej p ow ierzch n i płata.
Z ja w isk o to, jest w łaśnie g łó w
T A B L I C A
i
0
6
30
0
6
30
60
0
1.
1
s
—-
ei
i
no dctJn
oowertchni
-------y>o
górny pouievc/n
1
skn</d/a
n a f> 7 c t.c / e
12
30
60
0
15
30
60
C iśn ien ie
D epresja
D ep resja
ok
—
D epresja oA = 0
C iśn ien ie oA
—
C iśn ien ie
o/ =
0
t
C ałk ow ita siła
ok
—
C a łk o w ita s iła oA = 0
1.8
—
1.55
1.92
—
1.44
1.89
—
1.57
5.74
—
2.47
3.69
—
2.04
2,97
—
2.18
1.39
—
1.35
1.52
—
1,32
1.6
—
1,4
9,86
2.385
4.46
2,43
1,84
3,74
2.42
2.01
3.7
2.38
1.97
1.58
2.98
1.88
i
SA
0
18
30
60
0
21
30
60
0
24
30
60
0
27
30
60
C iśn ienie
D epresja
D epresja
ok
—
D ep resja
ok
= 0
C iśn ien ie
C iśn ienie
ok —
0
Całjcow ita siła
ok
C a łk ow ita siła oA = 0
_
0.929
0.915
0.978
0.98
—
4.08
1,56
1,04
2.88
1.225
0.873
2.66
_
0.92
(0.712
2.22
0.73
0.598
0,82
—
0.945
0.985
.
—
2.41
3.59
—
2.13
3,23
;
1.56
—
1.59
1.43
—
1.49
1.81
—
2.5
3.06
—
2.7
3.66
...
—
1.23
1.44
—
1.32
92
W IA D O M O Ś C I TECH N ICZN E L O T N IC T W A
Nr. 3
p ow ierzch n i płata, przesuw a się ró w n o le g le w kierunku
zw iększen ia d e p r e s ji1).
k o że nie p o le p sza op ły w u , ale go pogarsza (stosunek,
s iły ssącej p rzy k la pie otw artej, d o siły — p rzy k la p ie
zam kniętej, m n iejszy od je d n o ś ci).
otrzym yw a n ej
sk rzyd ła , p rzy
z
ra cji
o*
ciśnienia
na
C zęść siły norm aln ej,
d o ln ą
pow ierzch n ię
2 -f- 2,5, a p r z y
— 30° jest od =
o k
= 60° jest 3 -r- 3,5 ra zy w ięk sza od s iły p rzy k la p ie
zam kniętej.
i. 4
jc
c iś n ie ń n a . n Ja ć /a
M a p c^
4 = $ °
ó
7 ? o x 7 /a c ń
c/3/7/<sv7
n o ,
ro / c tc fc z
jr
A l a p a ^ . < Ć - 7 S °
P rze jś cie przez punkt k rytyczn y, na tej części siły n oś
nej nie o d b ija się, g d yż
ciśn ienie
stale
ma
te n d e n cję
w zrostu w raz z rosn ą cym i kątam i natarcia.
W id a ć to na
w ykresach , że ro zk ła d y ciśnienia na d oln e j pow ierzch ni,
b a rd zo m ało różn ią się od siebie p rzy różn ych kątach
natarcia.
C iśnienie to jest d o ś ć w ielk ie w m iejscu ło ż y -
7?ys. £ 7?oz£7a:ć/ e/sn/ań n a p T a c /e
J
.
' t ~
9 °
ska k lapy, d la
ak —
60° jest on o rzęd u 0,9
o p ły w o w i
P V2
2
dla
T rójk ą tn e
ob cią żen ie
o d p ow ia d a
płynn em u
strug d o o k o ła profilu , a p oja w ie n ie się ja k ich k o lw ie k z a
łamań, k rzy w ej ro zk ła d u ciśnień, m ów i o pow staw aniu
zaburzeń w op ły w ie.
M ożn a c a ły zakres k ą tów natarcia
p o d z ie lić na dw ie gru p y: „p rz e d k ry ty cz n e " i „p o n a d -
k ry ty czn e ", sam zaś punkt k ry ty czn y ma m ie jsce m n iej-
w ię cej dla k ą tów natarcia o o 15°
~
17°. W zakresie k ą
tów
„p rz e d k ry ty cz n y ch "
o p ły w
p rzy
otw artej
klapie,
o* z= 60°
zn a czn ie się p olep sza i siła ssąca
d e p re s ji), rośnie, p rzy o* = 30°,
(w w yn ik u w ięk szej
w szystk ich k ątów natarcia, na k tóry ch m ożna o tw o rzy ć
klapę. Z ja w isk o to m ów i nam o b a rdzo m ałych p r ę d k o
ściach pow ietrza, w o k o lic y osi ob rotu k la py.
P o d cza s zm iany kąta natarcia,
p rzy k la p ie otw artej,,
ca łk o w ity p rzy ro st siły nośnej spada w o k o lic y kąta k r y
ty czn ego. P o je g o p rze jściu n astępu je pon ow n y, a le b a r
d z o m ały w zrost, przypu szczaln ie, dzięki w zrosto w i ciś
nienia.
R easu m u jąc pow yższe, w idzim y, że w zrost siły n ośn ej1
sk rzyd ła, dla k ą tów natarcia
pon iżej
k rytyczn ego, tłu
m a czy się d o d a tk o w ą d ep re sją nad górną pow ierzch nią,
dzięk i k tórej n astępu je lep szy op ły w .
K ry ty czn y
kąt
natarcia dla sk rzyd ła z klapam i otw artem i jest ten sam,
co i d la sk rzyd ła z k la pą zam kniętą. W z ro s t siły nośnej,.
d o 38°/o, a d la
d o 58n
/o. P o p rzejściu przez kąt k ry ty czn y klapa nie ty l
J) Ciśnienia na d oln ej pow ierzch n i k la p y o d ło ż o n e są
tak, jak gd yb y klapa b y ła zam knięta.
Nr. 3
W IA D O M O Ś C I TECH N ICZNE L O T N IC T W A
w yn ik i ca łego szeregu badań. K ąt
stosow a n o
ok
—
93
o^ od ch ylen ia
k la p y
— 70°, z w yjątk iem p ra cy A V A
danych,
aby m ód ź
gd zie kąt
120
° .
N ie posiad am y
C
y
max. o
r
max.
o
sch a ra k teryzow a ć
w p ły w p ro filu na zw iększen ie
Cy
maXi i w sp ółczyn n ik a —
p otra fim y o ce n ić ro lę w zględn ej w ielk ości
k la p y — , oraz rolę kąta ofc od ch ylen ia k lapy.
b
Zagadnien ie w ie lk o ści k la p y b ę d zie interesuj ącem dla
kon struk torów , g d yż
ich
naturalnem dążeniem
jest da ć
k la pę m ożliw ie jak n ajm niejszą.
Na w yk resie 14-tym pod a n e są C y max
dla ca łeg o s ze
regu badań, za rów n o dla klap w zd łu ż ca łej rozp iętości
płata, jak i rów n ież dla k la p w części płata, pom ięd zy
kadłu bem i lotkam i. W y k res 15 d a je za leżn ość pom ięd zy
C'
b
y
max ° ■ , a w ielk ością — . Z tych
w sp ółczyn n ik iem
w yk resów
C y
max
o
^
w idzim y, że pow ięk szan ie cię ciw y k la p y p o
w y że j 20%> cię ciw y płata, p rzy nieruch om ej
k lapy, jest niew skazane.
D la k la p y Z ap 'a z ru chom ą
osi obrotu
osią obrotu, przez p o
w iększen ie cię ciw y k la p y d o 30%>, cięciw y płata, stosunek
£
. y mMc 8 WZrasta. N ajw ięk szą w a rtość tego w s p ó łcz y n n i
ki
y
max
o
? 7?ox/(7a«/ c iś n /z /t n a
x
poza
/ eła p Ą .
o T o c /z
k rytyczn ym
kątem natarcia, tłom a czy się jed yn ie
w zrostem ciśnienia na d o ln ej pow ierzch ni.
J e że li ch od zi o zm ianę ciśnienia, na p ow ierzch niach
w ew nętrzn ych k la p y i skrzyd ła, to ona jest b a rdzo p o
d ob n a d o zmian, jak ie p o ch o d z ą w op ły w a ch z o d e rw a
niem.
W
ca łej
stru dzie
stw ierd zon o
dep resję,
o k o ło :
(0,2
-t-
0,3)
z
-
p rzy
ok
=
30° i
OO
0,4
-
V
2
przy
3* =
60°,
p o n iże j k ryty czn e g o kąta natarcia; zaś p o w y ż e j — n ie z a
leżn ie
od
pan uje
m n iejw ięcej
stała
d ep resja
rzędu
° ^ 0 ,4 ^ .
2
W y k res 13 d a je za leżn ość
nia klapy, a stosunkiem :
pom ięd zy
kątem
o d c h y le
r
y
max
y
max.
o
gd zie
Cy
max_ — dla sk rzyd ła z k la pą o d ch y lo n ą
max. o — ^la sk rzyd ła z klapą zam kniętą.
Stosunek ten jest m iarą zm niejszen ia szyb k ości lą d o
C y
w ania dla dan ego p rofilu (d ok ła d n iej pierw iastek kw a
d ra tow y tego stosu nku ). Na w ykresie tym pok azan e są
Plik z chomika:
hermes50
Inne pliki z tego folderu:
1933 Wiadomości Techniczne Lotnictwa nr 1.pdf
(2892 KB)
1933 Wiadomości Techniczne Lotnictwa nr 2.pdf
(3343 KB)
1934 Wiadomości Techniczne Lotnictwa nr 1.pdf
(3185 KB)
1934 Wiadomości Techniczne Lotnictwa nr 2.pdf
(3643 KB)
1934 Wiadomości Techniczne Lotnictwa nr 3.pdf
(3845 KB)
Inne foldery tego chomika:
002-02 1914 1 przed
002-02 1914 2
002-02 1915
002-02 1916
002-02 1917
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin