Temat: Integracja klasy
Klasa: 4a
Data: 23.09.2013 r.
Prowadząca: Paulina Pytel
Zakres treści:
· Zintegrowanie klasy
· Poznanie się nawzajem uczniów
· Poznanie cech, marzeń, planów każdego z uczniów.
Cele:
· Uczeń potrafi zintegrować się z klasą
· Uczeń potrafi wymienić pozytywne cechy koleżanki/ kolegi z klasy
· Uczeń wie jak powinien zachowywać się wobec kolegów/ koleżanek
· Uczeń potrafi dzielić się z innymi różnymi rzeczami.
Metody:
· Zabawa ruchowa
Środki dydaktyczne:
· Kartki z napisami TAK, NIE, NIE WIEM do zabawy ruchowej
· Czyste kartki
· Kartoniki do zabawy „z kim podzielisz się czekoladą”
Formy pracy:
· Grupowa
· W parach
Przebieg lekcji:
· Sprawdzenie obecności i zapoznanie uczniów z tematem lekcji.
Liście z drzew już opadają,
Co nastraja niezbyt miło.
Świat wokół wygląda jakby,
Coś w przyrodzie się kończyło.
Uczniowie dobierają się parami i ustawiają się naprzeciwko siebie wykonując następujące gesty:
Na „raz” – uczniowie podają sobie ręce, mówiąc „cześć”
Na „dwa” – Uczniowie klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera mówiąc „hej”
Na „trzy” – Uczniowie podają sobie ręce mówiąc „cześć”
Na „cztery” – Uczniowie klaszczą prawą ręką w prawą rękę partnera mówiąc „okey”
Wszyscy uczniowie jednocześnie witają się z partnerem.
Uczniowie otrzymują karteczki na których piszą pionowo swoje imię. Następnie każdy z uczniów do każdej litery dopisuje wyraz, który przedstawi jego myśli, marzenia, plany, cechy ucznia. Po chwili każdy z uczniów wstaje i przedstawia reszcie klasy . Przykład:
Rysuję dobrze karykatury
Otwartość
Marzę o podróżach
Egoistów nie lubię
Książki podróżnicze czytam
· Czy lubicie się śmiać?
· Czy dobrze jest wam w szkole?
· Czy nauka języka polskiego sprawia wam trudności?
· Czy macie problem ze zrozumieniem matematyki?
· Czy interesują was zajęcia przyrodnicze?
· Czy lubicie malować farbami?
· Czy macie w klasie przyjaciela/ przyjaciółkę?
· Czy lubicie zajmować się małymi zwierzętami?
· Czy boicie się duchów?
· Czy lękacie się pająków?
· Czy lubicie lody?
· Czy dobrze się czujecie w swojej klasie?
· Czy jest coś, co się wam nie podoba w waszej klasie?
· Czy często bywacie smutni?
· Czy komuś jest w tej chwili przykro lub źle się czuje?
· Czy lubicie muzykę?
· Czy lubisz wypowiadać się na forum klasy?
· Czy czujesz się akceptowany/akceptowana w swojej klasie?
· Czy lubisz swoich rówieśników?
Każdy z uczniów otrzymuje od nauczyciela po 3 kartoniki. Następnie mówi do uczniów: Wyobraźcie sobie że każdy z was otrzymał po 3 kawałki czekolady. Jeśli chcecie podzielić się z kimś z klasy napiszcie na nich imiona tych osób. Pamiętajcie, że pierwszy kawałek należy się wam, więc wpiszcie tam swoje imię.
Gdy dzieci wpiszą imiona siadają w kręgu i czytają dla kogo chcą przeznaczyć dwa pozostałe kawałki czekolady np. „dam czekoladę Ani i Dominikowi” Wtedy nauczyciel prosi ucznia, aby przekazał odpowiednie kartoniki uczniom, Których imiona napisał na kartonikach. Po zakończeniu zabawy każdy z uczniów liczy ile ma kartoników – kawałków czekolady. Na tej podstawie uczniowie wyciągają wniosek, który z uczniów jest najbardziej lubiany w klasie. 4
paaauli