Poradnik modelarski pojazdy bojowe cz.7 - Payo.pdf

(26857 KB) Pobierz
pokazuje
uczy
inspiruje
Ł a ń c u c h y n a k o ła c h
Z im m erit
Pu n c h and Die
W o rk i
Je ż e
F la g a
R uchom e z a w ie s z e n ie I
L u to w a n ie
L in y
B ło t n ik i
P la n d e k i
Spaw y
O b ró b k a ogniw
L a t a n ie d ziur
W g n ie c e n ia
U sz k o d z o n e b ło tn ik i
Ruchom e z a w ie s z e n ie li
D o d a tk o w a p ł y t a p a n c e r n a
S k rz yn k a
Rady
raktyczne
W orki
z piask iem
i jeże
Jarosław Czerniecki
W
czasie II wojny światowej
czołgi typu Sherm an okazały
się łatwym łupem dział kalibru
88 mm zamontowanych na w ieżach czoł­
gów Panter i Tiger. Załogi na różne spo­
soby starały się uzupełnić braki
w opancerzeniu stosując jako dodatkowe
zabezpieczenie wszystko to co było pod
ręką. W ypada w ięc aby m odel czołgu
Sherm an posiadał tak potrzebne dodat­
kowe zabezpieczenia w postaci drew nia­
nych belek czy też w orków z piaskiem,
jak również tak popularnego w śród alian­
tów dodatkowego w yposażenia w plan­
deki, skrzynki i inne akcesoria w ożone na
pancerzu. N iestety p ro du cenci m odeli
nie wychodzą naprzeciw tym potrzebom,
a do dyspozycji są tylko nieliczne, trudno
na rynku dostępne i zwykle bardzo dro­
gie żywiczne zestawy pasujące zresztą do
jednego tylko typu czołgu. Gotowym
obudow anym m odelem jest czołg Sher­
m an Marines zaproponow any przez
firm ę Italeri. Posiada również liczne ele­
m enty dodatkowe charakterystyczne dla
czołgów walczących z armią japońską na
Pacyfiku, gdzie problem em nie były
działa dużego kalibru lecz m agnetyczne
miny używane przez japońską piechotę.
Konieczne jest też jednak w łasnoręczne
w ykonanie na w łazach zabezpieczenia
typu „jeż” czyli kolce wystające z włazów
dla załogi. Kolce te zapobiegały przykle­
jeniu bezpośrednio do pancerza m agne­
tycznej miny. Burty p o kryte drew nem
w tym samym celu oraz kolce i siatki na
włazach to bardzo częsty w idok czołgów
walczących na Pacyfiku.
Model został uzupełniony rów nież
o dodatkowe w orki z piaskiem wykonane
własnoręcznie i to bardzo tanim kosztem.
W ten prosty sposób m ożna wykonać do­
datkowe w orki i to różnych rodzajów,
a naw et przy ich pom ocy dopasować po­
siadany zestaw żywiczny.
3. N a ło ż e n ie na model
1 M a te ria ły
.
2. P r z y g o t o w a n i e
1. Dwuskładnikowa masa modelarska. Do tego
celu nadają się jedynie plastyczne i długo
schnące masy modelarskie.
2. Ostro zakończony nożyk.
3. Zestaw Verlindena w orków do nałożenia na
płytę czołową czołgu Sherman z innym typem
w ła zó w przednich.
4. Fragment plastikowej siatki, często znajdu­
jący się w różnych zestawach modelarskich.
5.Kawałek płótna o wyrazistej fakturze.
Mieszamy składniki masy modelarskiej i formu­
jemy z nich wałek. Pamiętajmy aby od razu nie
przygotować zbyt dużej ilości masy modelar­
skiej ponieważ możemy nie zdążyć z wykona­
niem w o rkó w zanim masa straci swoje
najlepsze właściwości. Następnie odcinamy
podobnej wielkości fragmenty i lepimy z nich
cegiełkę o wielkości zbliżonej do worka z pisa­
kiem. Jeżeli chcemy wykonać w orek z imitacją
wiązania z jednej strony, to co ulepimy po­
w inno przypom inać butelkę z krótką szyjką.
Możemy teraz dow oln ie ułożyć na modelu
zrobione cegiełki - worki. Można nimi w ypeł­
nić luki w nie pasującym zestawie żywiczym
lub w dowolnym miejscu oraz w dowolnej ilo­
ści obłożyć nasz model.
4. Formowanie na modelu
5, Po uformowaniu
6. Odciskanie f a k t u r y
Dopiero na tym etapie zaczyna się właściwy
moment ukształtowania w orków . Najlepiej
rozpłaszczać je palcem poprzez niewielki
frasment płótna.
Jest to najważniejszy etap i możemy go w ielo­
krotnie powtarzać nadając workom właściw y
kształt, a równocześnie właściw ą fakturę,
którą odbija się z użytej tkaniny.
Do wykonania w o rkó w o bardziej zaznaczo­
nej strukturze możemy użyć kawałka siatki, lub
ostatecznie bardzo gęstej firanki o o d po w ie d­
nim w zorze tkaniny.
7. S z w y
8. Rzeźbienie
9. Koniec
Przy pom ocy ostrego końca nożyka zazna­
czamy punktow o szw y lub całe linie szycia
worka. Niewielkie wgłębienia w rogach worka
do datkow o podkreślą jego ułożenie. M ode­
lowanie przy pom ocy kawałka materiału i
rzeźbienie detali możemy robić na przemian
zależnie
od
naszego
uznania
i oceny postępu prac.
Jeżeli worki leżąjeden na drugim należy ufor­
mować worek niższy, a następnie dopiero na­
kładać kolejny. W takim przypadku imitacje
szw ów możemy zrobić na końcu w w id o cz­
nych miejscach.
Ostateczny wygiąd. G otow e w orki niewiele
odbiegają od zestawu żywicznego.
10. E w entualne dodatki
W ostatnim etapie możemy również wcisnąć
w nasze worki inne elementy np. skrzynkę
z amunicją do KM.
4
1 W ie r c e n ie
.
2. P r z e w le k a n ie i klejenie
Przy p o m o c y b a rd zo cienkiego w ie rtła w yko nu jem y liczne o tw o ry
w w ybranych elementach czołgu. Najczęściej zabezpieczenia te sto­
sowane były na włazach.
Przez każdy otw ór przewlekamy wcześniej przycięte kawałki drutu.
W szystkie pręty p o w in n y w ystaw ać na w ysokość 3-5 mm. Najlepiej
nadają się d o tego d ru ty załączone d o gąsienic firm y Friulmodel, są
one o d p o w ie d n ie j grubości i tw ardości, ale można oczyw iście stoso­
w ać rów nież inne.
3. Obcinanie
4.
Dodawanie sp aw ó w
M ocujem y każdy dru t o d dołu przy p o m o c y kleju cyjanoakrylow ego
i pozostaw iam y na parę godzin d o wyschnięcia. Po wyschnięciu kleju
ucinamy z b ę d n e końcówki.
W rzeczywistości prę ty te były przyspaw ane od góry, dlatego też naj­
lepszą imitacją takiego przytw ierdzenia jest niewielka kropla kleju cy­
janoa krylow ego delikatnie nałożona na miejsce imitacji spaw u przy
po m o c y igły.
5. E f e k t końcow y
Tak przyg otow any je ż " jest trw ałą częścią modelu i z pew nością nie
ulegnie złamaniu czy w ygięciu; przy czyszczeniu czy też transporcie
m odelu. W id e n tyczn y sp o só b m ożem y w yko n yw a ć klam ry i uszy
przyspaw ane d o kadłuba. Przyklejanie be zpo średn io d o „pancerza"
na styk elem entów m etalow ych jest często bardzo mało trw ałe. Tak
przygotow any uchw yt pozwala na sw o b o d n e przyczepienie liny i o d ­
po w ie d n ie jej naciągnięcie.
5
Ruchome
zawieszenie
w Famo
amo, jeden z flagowych modeli Ta-
miyi, mimo swoich lat dokładnością
wykonania przewyższa niektóre
z dzisiejszych nowości wiodących produ­
centów. Ruchome gąsienice ogniwkowe,
ruchom e koła umożliwiają wykonanie
prawie w pełni pracującego zawieszenia.
Postanowiłem w prow adzić małą po­
prawkę i dodać jeszcze ruchom e w aha­
cze. Na samym początku chcę zaznaczyć,
że jest to dosyć proste rozwiązanie, ale
umożliwia wykonanie tylko 4 ruchomych
wahaczy z każdej strony. Pierwsze i ostat­
nio koło pozostaje nieruchom e, aby
m odel zachował prawidłową pozycję.
F
Łukasz Szwarc
Rama przygotow ana d o przeróbki.
Nawiercanie w ahaczy w iertłem 0.7 mm
We wcześniej nawierconych otw orach zostały
umieszczone pręciki o długości 2.5 cm.
Nawiercanie o tw o ró w w ramie Famo.
Wahacze z lewej strony zostały zablokow ane
przez zagięcie pręcików.
7. Wahacze z prawej strony zostały zabloko­
w a ne przez w klejenie m ałego kawałku pla­
stiku.
8. G otow e zawieszenie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin