Poradnik modelarski pojazdy bojowe cz.7 - Payo.pdf
(
26857 KB
)
Pobierz
pokazuje
uczy
inspiruje
Ł a ń c u c h y n a k o ła c h
Z im m erit
Pu n c h and Die
W o rk i
Je ż e
F la g a
R uchom e z a w ie s z e n ie I
L u to w a n ie
L in y
B ło t n ik i
P la n d e k i
Spaw y
O b ró b k a ogniw
L a t a n ie d ziur
W g n ie c e n ia
U sz k o d z o n e b ło tn ik i
Ruchom e z a w ie s z e n ie li
D o d a tk o w a p ł y t a p a n c e r n a
S k rz yn k a
Rady
raktyczne
W orki
z piask iem
i jeże
Jarosław Czerniecki
W
czasie II wojny światowej
czołgi typu Sherm an okazały
się łatwym łupem dział kalibru
88 mm zamontowanych na w ieżach czoł
gów Panter i Tiger. Załogi na różne spo
soby starały się uzupełnić braki
w opancerzeniu stosując jako dodatkowe
zabezpieczenie wszystko to co było pod
ręką. W ypada w ięc aby m odel czołgu
Sherm an posiadał tak potrzebne dodat
kowe zabezpieczenia w postaci drew nia
nych belek czy też w orków z piaskiem,
jak również tak popularnego w śród alian
tów dodatkowego w yposażenia w plan
deki, skrzynki i inne akcesoria w ożone na
pancerzu. N iestety p ro du cenci m odeli
nie wychodzą naprzeciw tym potrzebom,
a do dyspozycji są tylko nieliczne, trudno
na rynku dostępne i zwykle bardzo dro
gie żywiczne zestawy pasujące zresztą do
jednego tylko typu czołgu. Gotowym
obudow anym m odelem jest czołg Sher
m an Marines zaproponow any przez
firm ę Italeri. Posiada również liczne ele
m enty dodatkowe charakterystyczne dla
czołgów walczących z armią japońską na
Pacyfiku, gdzie problem em nie były
działa dużego kalibru lecz m agnetyczne
miny używane przez japońską piechotę.
Konieczne jest też jednak w łasnoręczne
w ykonanie na w łazach zabezpieczenia
typu „jeż” czyli kolce wystające z włazów
dla załogi. Kolce te zapobiegały przykle
jeniu bezpośrednio do pancerza m agne
tycznej miny. Burty p o kryte drew nem
w tym samym celu oraz kolce i siatki na
włazach to bardzo częsty w idok czołgów
walczących na Pacyfiku.
Model został uzupełniony rów nież
o dodatkowe w orki z piaskiem wykonane
własnoręcznie i to bardzo tanim kosztem.
W ten prosty sposób m ożna wykonać do
datkowe w orki i to różnych rodzajów,
a naw et przy ich pom ocy dopasować po
siadany zestaw żywiczny.
3. N a ło ż e n ie na model
1 M a te ria ły
.
2. P r z y g o t o w a n i e
1. Dwuskładnikowa masa modelarska. Do tego
celu nadają się jedynie plastyczne i długo
schnące masy modelarskie.
2. Ostro zakończony nożyk.
3. Zestaw Verlindena w orków do nałożenia na
płytę czołową czołgu Sherman z innym typem
w ła zó w przednich.
4. Fragment plastikowej siatki, często znajdu
jący się w różnych zestawach modelarskich.
5.Kawałek płótna o wyrazistej fakturze.
Mieszamy składniki masy modelarskiej i formu
jemy z nich wałek. Pamiętajmy aby od razu nie
przygotować zbyt dużej ilości masy modelar
skiej ponieważ możemy nie zdążyć z wykona
niem w o rkó w zanim masa straci swoje
najlepsze właściwości. Następnie odcinamy
podobnej wielkości fragmenty i lepimy z nich
cegiełkę o wielkości zbliżonej do worka z pisa
kiem. Jeżeli chcemy wykonać w orek z imitacją
wiązania z jednej strony, to co ulepimy po
w inno przypom inać butelkę z krótką szyjką.
Możemy teraz dow oln ie ułożyć na modelu
zrobione cegiełki - worki. Można nimi w ypeł
nić luki w nie pasującym zestawie żywiczym
lub w dowolnym miejscu oraz w dowolnej ilo
ści obłożyć nasz model.
4. Formowanie na modelu
5, Po uformowaniu
6. Odciskanie f a k t u r y
Dopiero na tym etapie zaczyna się właściwy
moment ukształtowania w orków . Najlepiej
rozpłaszczać je palcem poprzez niewielki
frasment płótna.
Jest to najważniejszy etap i możemy go w ielo
krotnie powtarzać nadając workom właściw y
kształt, a równocześnie właściw ą fakturę,
którą odbija się z użytej tkaniny.
Do wykonania w o rkó w o bardziej zaznaczo
nej strukturze możemy użyć kawałka siatki, lub
ostatecznie bardzo gęstej firanki o o d po w ie d
nim w zorze tkaniny.
7. S z w y
8. Rzeźbienie
9. Koniec
Przy pom ocy ostrego końca nożyka zazna
czamy punktow o szw y lub całe linie szycia
worka. Niewielkie wgłębienia w rogach worka
do datkow o podkreślą jego ułożenie. M ode
lowanie przy pom ocy kawałka materiału i
rzeźbienie detali możemy robić na przemian
zależnie
od
naszego
uznania
i oceny postępu prac.
Jeżeli worki leżąjeden na drugim należy ufor
mować worek niższy, a następnie dopiero na
kładać kolejny. W takim przypadku imitacje
szw ów możemy zrobić na końcu w w id o cz
nych miejscach.
Ostateczny wygiąd. G otow e w orki niewiele
odbiegają od zestawu żywicznego.
10. E w entualne dodatki
W ostatnim etapie możemy również wcisnąć
w nasze worki inne elementy np. skrzynkę
z amunicją do KM.
4
1 W ie r c e n ie
.
2. P r z e w le k a n ie i klejenie
Przy p o m o c y b a rd zo cienkiego w ie rtła w yko nu jem y liczne o tw o ry
w w ybranych elementach czołgu. Najczęściej zabezpieczenia te sto
sowane były na włazach.
Przez każdy otw ór przewlekamy wcześniej przycięte kawałki drutu.
W szystkie pręty p o w in n y w ystaw ać na w ysokość 3-5 mm. Najlepiej
nadają się d o tego d ru ty załączone d o gąsienic firm y Friulmodel, są
one o d p o w ie d n ie j grubości i tw ardości, ale można oczyw iście stoso
w ać rów nież inne.
3. Obcinanie
4.
Dodawanie sp aw ó w
M ocujem y każdy dru t o d dołu przy p o m o c y kleju cyjanoakrylow ego
i pozostaw iam y na parę godzin d o wyschnięcia. Po wyschnięciu kleju
ucinamy z b ę d n e końcówki.
W rzeczywistości prę ty te były przyspaw ane od góry, dlatego też naj
lepszą imitacją takiego przytw ierdzenia jest niewielka kropla kleju cy
janoa krylow ego delikatnie nałożona na miejsce imitacji spaw u przy
po m o c y igły.
5. E f e k t końcow y
Tak przyg otow any je ż " jest trw ałą częścią modelu i z pew nością nie
ulegnie złamaniu czy w ygięciu; przy czyszczeniu czy też transporcie
m odelu. W id e n tyczn y sp o só b m ożem y w yko n yw a ć klam ry i uszy
przyspaw ane d o kadłuba. Przyklejanie be zpo średn io d o „pancerza"
na styk elem entów m etalow ych jest często bardzo mało trw ałe. Tak
przygotow any uchw yt pozwala na sw o b o d n e przyczepienie liny i o d
po w ie d n ie jej naciągnięcie.
5
Ruchome
zawieszenie
w Famo
amo, jeden z flagowych modeli Ta-
miyi, mimo swoich lat dokładnością
wykonania przewyższa niektóre
z dzisiejszych nowości wiodących produ
centów. Ruchome gąsienice ogniwkowe,
ruchom e koła umożliwiają wykonanie
prawie w pełni pracującego zawieszenia.
Postanowiłem w prow adzić małą po
prawkę i dodać jeszcze ruchom e w aha
cze. Na samym początku chcę zaznaczyć,
że jest to dosyć proste rozwiązanie, ale
umożliwia wykonanie tylko 4 ruchomych
wahaczy z każdej strony. Pierwsze i ostat
nio koło pozostaje nieruchom e, aby
m odel zachował prawidłową pozycję.
F
Łukasz Szwarc
Rama przygotow ana d o przeróbki.
Nawiercanie w ahaczy w iertłem 0.7 mm
We wcześniej nawierconych otw orach zostały
umieszczone pręciki o długości 2.5 cm.
Nawiercanie o tw o ró w w ramie Famo.
Wahacze z lewej strony zostały zablokow ane
przez zagięcie pręcików.
7. Wahacze z prawej strony zostały zabloko
w a ne przez w klejenie m ałego kawałku pla
stiku.
8. G otow e zawieszenie.
Plik z chomika:
kefa156
Inne pliki z tego folderu:
1-700 Water Line Modeling SM Vol.2.pdf
(111385 KB)
1-700 Water Line Modeling SM Vol.1.pdf
(163259 KB)
1-700 Water Line Modeling SM Vol.3.pdf
(115841 KB)
1-700 Water Line Modeling SM Vol.4.pdf
(121575 KB)
British Railway Modelling May 2015.pdf
(53030 KB)
Inne foldery tego chomika:
audiobook
BABY EINSTEIN 26 CD - Zadbaj o rozwój swojego dziecka
FILMY AZJATYCKIE
FILMY DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
FILMY DOKUMENTALNE
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin