Sachs R., Geneza orła heraldycznego w Europie średniowiecznej.pdf
(
537 KB
)
Pobierz
S L Ä V IA A N T IQ U A
Tom X X X I —Kok 1988
H. DR O BN E PR A CE I M A T E R I A Ł Y
MISC EL LE S ET M A T E R I A U X
R A IN E R SACHS (Wrocław)
GENEZA ORŁA HERALDYCZNEGO W EUROPIE ŚREDNIOWIECZNEJ
Po wojnie badania archeologiczne, prowadzone na stanowiskach zachod-
niosłowiańskich we Wrocławiu1 (il. l),w Szczecinie2 (il. 2) i w Sanzkow (NRD)*
(il. 3), dostarczyły m.in. trzech plakietek o wyraź nic wspólnej ikonografii.
Plakietki z terenu Polski datowano, na podstawie stratygrafii, na pierwszą
połowę X III w. Prawdopodobnie z tego samego okresu pochodzi też znalezisko
z Sanzkow.
Dotychczas ptak przedstawiony na zabytku wrocławskim kojarzył się
wszystkim interpretatorom z orłem piastowskim, w przypadku zaś odkrycia
ze Szczecina L. Leciejewicz i S. Wesołowski przypuszczali, że jest to sokół,
pozostali badacze widzieli w nim orła heraldycznego. Plakietka z Sanzkow nie
została jeszcze opracowana, a jedynie opublikowano jej fotografię, ogranicza
jąc się w podpisie do określenia znaleziska jako „aplikacja” .
Analogie do tej grupy zabytków znajdujemy w niektórych fibulach krąż-
kowatych z wcześniejszą, bo co najmniej dziesięciowieczną metryką. Do naj
słynniejszych z nich należą dwie fibule pochodzące z tzw. skarbu cesarzowej
Giseli, odkrytego w drugiej połowie X I X w. w Moguncji4 (il. 4). Pomimo róż
nicy, polegającej na zastosowaniu znacznie szlachetniejszych materiałów i tech
nik, motyw ikonograficzny jest ten sam. Fakt jednoczesnego odkrycia wraz
z fibulami kobiecych insygniów władzy cesarskiej zadecydował o ich inter
pretacji jako przedstawienia orłów cesarskich. Znamienne okazuje się to,
że najwybitniejsi znawcy skarbu zdawali sobie sprawę, iż taka interpretacja
nasuwa wiele dodatkowych pytań, których oni nie byli w stanie wyjaśnić*.
1 K a ź m ie r c z y k , K r a m a r e k , L a s o t a 1975, s. 195, 198.
*
Szczecin
1983, b. 166 i
n .,
283 i n.
* U l lr i c h 1969, s. 210.
4 S ch ra m m , M iit h e r ic h 1962, s. 59 i n ., 169, 367.
5 F a lk ę 1913, s. 28; S c h r a m m , M iit h e r ic h 1962.
R y c. 1. Wrocław-Ostrów Tumski, pla
kietka cynowa, 0 5,1 cm, początek
X I I I w. według J. Kaźmierczyka, J.
Kramarka, C. Lasoty, 1975
Wrocław-Ostrów Tumski, Zinnplaket-
te,
0
5,1 cm, Anfang 13. Jh. Nach J.
Kaźmierczyk, J. Kramarek, C. Lasota,
1975
R y c. 2. Szczecin -W zgó r ze Zamkowe, plakietka ołowiana, 0 5 cm, początek
X I I I w. według
Szczecin,
1983
Szczecin-Wzgórze Zamkowe, Bleiplakette, 0 5 cm, Anfang 13. Jh. Nach
Szczecin,
1983
R y c. 3. Sanzkow, pow. Demmin (N RD ), plakietka oło
wiana, 0 5,2 cm, początek X I I I w. według Ausgrabungen
und Funde, t. 13, z. G
Sanzkow, K r. Demmin (D D R ), Bleiplakette, 0 5,2 cm,
Anfang 13. Jh. Nach Ausgrabungen und Funde, Bd. 13,f
H. 6
R yc. 4. Moguncja, fibule ze skarbu cesarzowej Giseli, złoto emaliowane i kamienie
szlachetne, 0 10 i 7 cm , druga połowa X w. według L\ E . Schramma, E. Mütherich, 1962
Mainz, Fibeln aus dem sog. ,.Hort der Kaiserinnen” , Gold, Email und Edelsteine,
0
10
und 7 cm, 2. H . 10 Jh. Nach P. E. Schramm, E. Mütherich, 1962
Po analizie całego zespołu przedstawień tego typu (wśród nich znajduje
się też kilka fibul ze Słowenii, pochodzących z X w.6) nie sposób dalej akcep
tować dotychczasowych poglądów w tej sprawie. Wszystkie cechy odbiegające
od powszechnych wyobrażeń aquilarnych, a więc: biały lub złoty kolor ptaka,
podwójna aureola, trójkąt z trzech kulek lub punktów (jeden z symbolów
Trójcy Świętej), są znanymi atrybutami Gołębicy Ducha Świętego. Nie może
również dziwić pseudoheraldyczna poza niektórych gołębic, szczególnie na
fibulach emaliowanych, gdyż już W. Stenglowi w monografii średniowiecznych
przedstawień Ducha Świętego, udało się przekonywająco udowodnić, iż pseudo-
heraldyczne ukazanie tego symbolu jeszcze do X III w. nie należało do rzad
kości7.
Odkrycie fibul mogunckich z wyobrażeniem Gołębicy Ducha Świętego
w skarbie zawierającj'm też oznaki władzy cesarskiej, przy jednoczesnym
braku przedstawień orłów w tymże skarbie, pozwala przypuszczać, że symbole
Ducha Świętego spełniały rolę późniejszych orłów heraldycznych. Prześle
dzenie rozwoju symbolu orła jako oznaki władzy, począwszy od czasów rzym
skich, prowadzi do bardzo interesujących wniosków. W świetle późnoantycz-
nych
Notitia dignitatum8,
zestawiających insygnia legionowe Wschodniego
Imperium, doszło, po zwycięstwie chrześcijaństwa, do sakralizacji orła rzym
skiego w duchu nowej religii. Zazwyczaj przedstawiono go według schematu
i kolorów, jakie znamy już z przytoczonych fibul emaliowanych, a niekiedy
nawet otrzymywał aureolę (¡1. 5).
j »foutaru um
R y c . 5. W yobrażenia późnoantycznych znaków legionowych z.
Notitia dignitatum.
W edług
Notitia dignitatum,
1876
Spatantike Legionsstandarten ans den
Notitia dignitatum.
Nach
Notitia dignitatum,
1876
8 K o r o ś e c 1979, t. 2, s. 33, 37, 157, tabl. 55: lb , 63:
4, 85:
5, 156: 13.
7 S t e n g e l 1904, s. 38 i n.
8
Notitia dignitatum
1876; D ie s n e r 1976, s. 11.
Swe duże znaczenie w okresie późnoantycznym i wczesnośredniowiecznym
symbol Gołębicy Ducha Świętego zawdzięczał silnym potrzebom legitymacji
transcendentalnej władzy cesarzy bizantyjskich. Tam, w największym cen
trum intelektualnym świata chrześcijańskiego, w początkowym okresie W ę
drówki Ludów, narodziła się misterna konstrukcja symboliczno-mistyczna
imitatio Sancti Trinitatis,
która w sposób wręcz doskonały uzasadniała bi
zantyjskie pretensje do hegemonii nad
orbis christianorum,
a basileosowi przy
pisywała rolę na ziemi, analogiczną do roli Boga Ojca w niebie9. W myśl tej
zasady każdy władca chrześcijański utrzymujący dyplomatyczne kontakty
z Bizancjum, stawał się duchowym synem (Chrystusem) basileosa (Boga Ojca),
co nakładało na niego obowiązek posłuszeństwa w zamian za ojcowską opiekę10.
Ponieważ według principiów ceremoniału biznatyjskiego fibule o odpowied
nich kształtach były zastrzeżonymi znakami, różnych godności w hierarchii
dworu11, należy przypuszczać, że fibule z wyobrażeniem Ducha Świętego nosili
sami władcy — basileos i królowie. Insygnium to w sposób idealny unaocz
niało podstawowe treści idei o natchnieniu władcy przez Boga, gdyż właśnie
za pośrednictwem Gołębicy Bóg Ojciec przekazywał swą boskość lub boską
inspirację na ziemię. Najważniejszym tego przejawem był Chrzest Chrystusa
w Jordanie, a to ewangeliczne wydarzenie starano się nawet w najdrobniej
szych szczegółach odtwarzać podczas wczesnośredniowiecznych koronacji12.
Konsekwencją idei
imitatio Sancti Trinitatis
była swoista ewolucja trójką-
tu złożonego z trzech kulek — symbolu Trójcy Świętej — w symbol władzy
monarszej (il. 6).
R y c. 6. Triens Childeberta I I I (695 - 711) z wyobrażeniem trójkąta z trzech kulek —
znaku władcy. W g B . Schmidta, 1976
Triens Childeberta III. (695 - 711) mit einem Dreieck aus drei Kugeln als Herrscher
sym bol. Nach B. Schmidt, 1976
* D ö lg e r 1953a, s. 32.
10 D ö lg e r 1953b, s. 56.
11 B e l a je v 1929, s. 52 i n.
1 D e c k e r -H a u ff, S c h r a m m 1955, s. 596 i n.
1
Plik z chomika:
Polemon
Inne pliki z tego folderu:
Herby szlacheckie RON.pdf
(212487 KB)
Herby szlacheckie Polski 1772-1918.pdf
(112357 KB)
Bruździński A., Herb papieża Benedykta XVI. Symbolika i przesłanie.pdf
(973 KB)
Kuczyński S.K., Heroldowie króla polskiego.pdf
(1021 KB)
Michta J., Klejnot w herbach w średniowieczu i okresie nowożytnym.pdf
(849 KB)
Inne foldery tego chomika:
Afryka
Azja Zachodnia
Bizancjum
Daleki Wschód
Dyplomatyka
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin