12 grudnia 2008.pdf

(174 KB) Pobierz
RADA
UNII EUROPEJSKIEJ
Bruksela, 12 grudnia 2008 r.
(OR. en)
17215/08
POLGEN 142
ENER 472
ENV 1010
NOTA
Od:
Do:
Dotyczy:
Sekretariat Generalny Rady
Delegacje
Energia i zmiany klimatyczne
– Elementy kompromisu końcowego
Delegacje otrzymują w załączeniu elementy kompromisu końcowego dotyczącego pakietu
klimatyczno-energetycznego uzgodnione na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 11 i 12
grudnia 2008 r. (por. dok. 17271/08); do tych elementów odwołuje się pkt 20 konkluzji Rady
Europejskiej.
________________________
17215/08
DQPG
PL
1
ZAŁĄCZNIK I
ENERGIA I ZMIANY KLIMATYCZNE
ELEMENTY KOMPROMISU KOŃCOWEGO
Wyniki intensywnych prac prowadzonych w ostatnich tygodniach są odzwierciedlone
w skonsolidowanych dokumentach 16723/08, 16736/08, 16958/08 i 17086/08. Uzupełnia się je
o następujące elementy:
1)
Sektory przemysłu, które nie są narażone na ryzyko ucieczki emisji gazów
cieplarnianych (ang.
carbon leakage)
Odsetek uprawnień zbywanych na aukcjach, który należy osiągnąć w roku 2020, ustala się na 70%
– z myślą o osiągnięciu poziomu 100% w roku 2027 – przy założeniu że poziom początkowy
w roku 2013 ustala się na 20%.
2)
Sektory przemysłu narażone na ryzyko ucieczki emisji
Sektor lub podsektor jest uznawany za narażony na znaczne ryzyko ucieczki emisji, jeśli
zsumowane dodatkowe koszty bezpośrednie i pośrednie wynikające ze stosowania dyrektywy
skutkują wzrostem kosztów produkcji przekraczającym 5% jej wartości dodanej brutto i jeśli
całkowita wartość eksportu i importu tego sektora lub podsektora podzielona przez całkowitą
wartość jego obrotów i importu przekracza 10%.
17215/08
ZAŁĄCZNIK I
DQPG
PL
2
Na zasadzie odstępstwa, sektor lub podsektor jest również uznawany za narażony na znaczne
ryzyko ucieczki emisji, jeśli zsumowane dodatkowe koszty bezpośrednie i pośrednie wynikające ze
stosowania dyrektywy skutkują wzrostem kosztów produkcji przekraczającym 30% jej wartości
dodanej brutto lub jeśli całkowita wartość eksportu i importu tego sektora lub podsektora
podzielona przez całkowitą wartość jego obrotów i importu przekracza 30%.
Metoda oceny narażenia na znaczne ryzyko ucieczki emisji będzie się opierać na odpowiednim
poziomie podziału sektorów lub podsektorów, jako punkt wyjścia – na poziomie 3 (kod NACE-3)
lub, w stosownym przypadku i gdy są dostępne stosowne dane, na poziomie 4 (kod NACE-4).
Instalacjom w sektorach lub podsektorach narażonych na znaczne ryzyko ucieczki emisji przyznane
zostanie 100% nieodpłatnych uprawnień w wysokości odpowiadającej poziomowi odniesienia
określonemu dla najlepszej dostępnej technologii.
Komisja przeanalizuje – na potrzeby rozdziału między państwa członkowskie liczby uprawnień do
emisji przeznaczonych na aukcje – konsekwencje przyznania dodatkowych nieodpłatnych
uprawnień emisji sektorom przemysłu narażonym na znaczne ryzyko ucieczki emisji. Przypomina
się, że decyzja w sprawie przyznania tych uprawnień do emisji zostanie podjęta na podstawie
wniosku Komisji skierowanego do Parlamentu Europejskiego i Rady, oczekiwanego w czerwcu
2010 r. w świetle rezultatów negocjacji międzynarodowych. We wniosku tym, w stosownym
przypadku, zaproponowane zostaną odpowiednie środki, przy uwzględnieniu w szczególności
ewentualnych efektów redystrybucyjnych.
3)
Ewentualne odstępstwa od wprowadzenia odsetka uprawnień zbywanych na aukcjach
na poziomie 100% w 2013 roku w sektorze energii elektrycznej
W ramach odstępstw określonych w art. 10c dyrektywy odsetek uprawnień zbywanych na aukcjach
w 2013 roku będzie wynosił co najmniej 30% i będzie stopniowo podnoszony, tak by najpóźniej
w 2020 roku osiągnąć poziom 100%. Przewiduje się zastosowanie klauzuli
rendez-vous
dwa lata
przed końcem obowiązywania każdego odstępstwa.
17215/08
ZAŁĄCZNIK I
DQPG
PL
3
4)
Rozdział uprawnień
1
Całkowita liczba przydziałów, które państwa członkowskie muszą wystawić na aukcjach między
rokiem 2013 a 2020, zostaje podzielona w następujący sposób:
– 88% całkowitej liczby uprawnień przeznaczonych na aukcje rozdziela się między państwa
członkowskie w częściach równych udziałowi danego państwa członkowskiego
w zweryfikowanych emisjach w ramach systemu wspólnotowego w 2005 roku;
– 10% całkowitej liczby uprawnień przeznaczonych aukcje rozdziela się między niektóre państwa
członkowskie, mając na uwadze solidarność i wzrost gospodarczy we Wspólnocie, w wyniku czego
liczba uprawnień, które te państwa członkowskie wystawiają na aukcjach zgodnie z poprzednim
tiret, zwiększy się o wartości procentowe określone w załączniku IIa do wniosku dotyczącego
dyrektywy o systemie handlu uprawnieniami do emisji;
– 2% całkowitej liczby uprawnień przeznaczonych na aukcje rozdziela się między państwa
członkowskie, które w 2005 roku zmniejszyły emisje gazów cieplarnianych o co najmniej 20%
w porównaniu z rokiem referencyjnym ustalonym w protokole z Kioto, w następujący sposób:
Państwo członkowskie
Bułgaria
Republika Czeska
Estonia
Węgry
Łotwa
Litwa
Polska
Rumunia
Słowacja
Rozdział 2% uprawnień
15%
4%
6%
5%
4%
7%
27%
29%
3%
1
Zob. także pkt 2 akapit czwarty.
4
17215/08
ZAŁĄCZNIK I
DQPG
PL
5)
Korekta redukcji liniowej dla państw członkowskich, którym zezwolono na zwiększenie
emisji (decyzja o podziale obciążeń)
Państwa członkowskie, którym zezwolono na zwiększenie emisji gazów cieplarnianych w latach
2005–2020, nie zostaną zobowiązane do zmniejszenia wielkości emisji w roku 2013 do poziomu
średnich emisji rocznych w latach 2008–2010.
Emisje tych państw w 2013 roku będą jednak mniejsze lub równe wielkości, jaka zostałaby
osiągnięta w tym roku, gdyby emisje te zwiększały się w sposób liniowy od roku 2009.
6)
Finansowanie innowacyjnych technologii wychwytywania i składowania dwutlenku
węgla oraz finansowanie odnawialnych źródeł energii
Wielkość uprawnień do emisji dostępnych w ramach tego rodzaju finansowania wynosi 300 mln
w ramach sprawiedliwego rozdziału geograficznego projektów demonstracyjnych.
Żaden projekt nie będzie mógł, w ramach tego mechanizmu, otrzymać wsparcia przekraczającego
15% całkowitej liczby uprawnień dostępnych w tym celu.
7)
Mechanizm czystego rozwoju i wspólnych wdrożeń (decyzja o podziale obciążeń)
Pułap zatwierdzonych jednostek na państwo członkowskie ustala się na 3% zweryfikowanych
emisji w 2005 roku.
Niemniej jednak państwa członkowskie, które na mocy decyzji o podziale obciążeń przyjmą cel
zmniejszenia emisji lub ich zwiększenia o nie więcej niż 5%, będą mogły wykorzystywać
dodatkowe jednostki w wysokości 1% swoich zweryfikowanych emisji w 2005 roku na projekty
w krajach mniej rozwiniętych i małych rozwijających się krajach wyspiarskich, o ile spełniony
zostanie jeden z trzech następujących warunków:
-
koszty ogólne wyższe lub równe 0,70% PKB według oceny skutków przeprowadzonej przez
Komisję;
17215/08
ZAŁĄCZNIK I
DQPG
PL
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin