liber mundi.docx

(74 KB) Pobierz

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”, © Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

© Copyright by Andrzej Dróżdż, 2009

© Copyright by Biblioteka Analiz, 2009

Redakcja: Łukasz Gołębiewski

Korekta: Sylwia Mroczek-Zawadzka

Opracowanie graficzne serii: Grzegorz Zychowicz | Tatsu

Zdjęcie autora: Joanna Półka

Łamanie: Tatsu tatsu@tatsu.pl

Druk i oprawa: Elpil | info@elpil.com.pl

ISBN 978-83-62948-66-6

Wydanie I

Warszawa 2009

Biblioteka Analiz Sp. z o.o.

00-048 Warszawa

ul. Mazowiecka 2/4

tel./fax (022) 828 36 31

Firma jest członkiem Polskiej Izby Książki

Kultura 2.0

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”, © Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

Spis treści

Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Część I. Podstawy antropologiczne książki

Rozdział I. Książka w świetle jej praobrazow kulturowych . . . . . . . . 17

1.              Obiekt trudny do zdefiniowania . . . . . . . . . . . . . . . . . 17

2.              Powiązania nauki o książce z antropologią . . . . . . . . . . . . . 24

3.              Książka w świetle wiedzy o archetypach . . . . . . . . . . . . . . 30

4.              Pokrewieństwo książki z innymi formami kultury . . . . . . . . . . 35

4.1 Niewyraźne ślady androfagow . . . . . . . . . . . . . . . . 35

4.2 Protopismo tatuażu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39

4.3 Pokrewieństwo z maską . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

Rozdział II. Symbolizacja książki w jej warstwie zewnętrznej . . . . . . . 50

1.              Książka jako symptom i symbol rzeczywistości . . . . . . . . . . . 50

2.              Źrodła kulturowe symbolizacji książkiw przestrzeni sakralnej . . . . . . 56

2.1 Motywy hebrajskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58

2.2 Motywy starogreckie i hellenistyczne . . . . . . . . . . . . . 60

2.3 Motywy chrześcijańskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

2.4 Motywy kabalistyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66

3.              Symbolizacja książki w przestrzeni pospolitej . . . . . . . . . . . . 69

Rozdział III. Mityzacja książki w jej warstwie wewnętrznej . . . . . . . . 82

1.              Na tropie mitow książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

2.              Książka widziana w kategoriach skończoności i nieskończoności . . . . . 83

3.              Książka w perspektywie mitow logosu . . . . . . . . . . . . . . 90

4.              Ethosy społeczne a prawda logosu . . . . . . . . . . . . . . . 100

5.              Motyw książki w perspektywie ethosow osobistych . . . . . . . . . 106

6.              Uniwersalna teoria gry w książkę . . . . . . . . . . . . . . . . 108

7.              Mit (nie)poskromiony . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116

Część II. Fikcja literacka i rzeczywistość

Rozdział IV. Utopie literackie matecznikiem mitow antropologicznych . . . 123

1.              Metautopia Thomasa More’a . . . . . . . . . . . . . . . . . 123

2.              Struktura utopii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128

3.              Model wyjściowy: trylogia dialogow utopijnych Platona . . . . . . . . 148

Rozdział V. Utopie księgi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155

1.              Od Księgi Sybilli po Liber Mundi . . . . . . . . . . . . . . . . 155

2.              _Od skromności intelektualnej „księgi natury”

do tryumfu ksiąg komputerowych . . . . . . . . . . . . . . . 173

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”, © Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

Rozdział VI. Utopie pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185

1.              Paradygmat techniczny mediow . . . . . . . . . . . . . . . . 185

2.              Utopia pisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191

3.              Paradygmat języka i pisma w utopiach ładu społecznego . . . . . . . 204

4.              Utopia ekonomii językowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212

5.              Utopia uniwersalizmu językowego . . . . . . . . . . . . . . . 215

Rozdział VII. Utopie materiałow i technologii . . . . . . . . . . . . 222

1.              Kwestia materiału . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 222

2.              Utopie powrotu do epoki androfagow:książki konsumowane . . . . . 234

3.              Utopie powrotu do epoki oralności: książki fonograficzne . . . . . . . 239

4.              Utopie „szklanych papirusow” . . . . . . . . . . . . . . . . 242

5.              Utopia Liber Mundi: książki komputerowe i cyberprzestrzenne . . . . . 250

6.              Zwycięstwo bezładu czy nowy ład informacyjny . . . . . . . . . . 254

7.              Postfuturystyczne zapowiedzi delibryzacji kultury . . . . . . . . . 259

Rozdział VIII. Utopie państwa i społeczeństwa . . . . . . . . . . . . 264

1.              Książka w państwie utopijnym . . . . . . . . . . . . . . . . 264

2.              Hermeneutyka cenzury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 269

3.              Transformacja systemu książki w system utopijny . . . . . . . . . . 275

4.              Państwo Kościelne wobec pokusy utopii . . . . . . . . . . . . . 279

5.              Areopagitica Johna Miltona i antyutopijne potępienie cenzury . . . . . 295

6.              Nieufność wobec książek w utopiach ładu społecznego . . . . . . . . 306

6.1.              Modele literackie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306

6.2.              Książka w systemie totalitarnym . . . . . . . . . . . . . . 318

7.              Książka w utopiach powszechnego dobrobytu . . . . . . . . . . . 324

7.1.              Modele literackie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324

7.2.              Między technofilią i technofobią . . . . . . . . . . . . . . 332

Rozdział IX. Antyutopijni strażnicy ethosu osobistego . . . . . . . . . 345

1.              Parabola pierwsza: model konfliktowy . . . . . . . . . . . . . . 347

2.              Parabola druga: model afirmujący . . . . . . . . . . . . . . . 354

Posłowie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 359

Wykorzystane w tekście dzieła literatury utopijnej . . . . . . . . . . . 361

Literatura wybrana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 366

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”© Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

Bibliotekarzom

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”, ISBN 978-83-61154-22-8, © Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

Wiadomo, że kwestia: „czym mowimy?” stała się jednym z fundamentalnych

wyzwań dwudziestowiecznego językoznawstwa. Andrzej

Drożdż, probując przenieść akcent na problem: „czym myślimy?”,

pyta zarazem, co leży u podstaw intelektualnej wspolnoty ludzi należących

do kręgu kultury europejskiej, co warunkuje spojność i trwałość

akceptowanych wartości i zbiorowych wyobrażeń. Człowiecza

wiedza pochodzi albo z doświadczenia (naszego bądź cudzego), albo

z naszych bądź cudzych przemyśleń i projekcji. Doświadczenie kontaktu

z książką, przechowującą ślady cudzych doświadczeń i refleksji,

jest niewątpliwie fundamentem naszej kultury, w ktorej dyskurs

między empiryzmem a racjonalizmem toczy się od starożytności

i ktoremu to dyskursowi w sukurs pospieszyła książka. W wysokim

stopniu organizuje ona kulturę europejską, ponieważ nie tylko bywa

źrodłem informacji, ale i w znacznym stopniu otwiera czytelnika na

myśli i emocje Innego. Kreuje też szczegolny sposob zapamiętywania,

powoli detronizując uprzywilejowaną wcześniej pozycję słuchu

(jeszcze niedawno głośne czytanie i słuchanie należało w Europie

do powszechnych rytuałow) na rzecz wzroku i dotyku. Zindywidualizowane

procesy zapamiętywania, ułatwianego przez papierowe

artefakty wymagają jednak osobnych studiow. Mimo, że zdaniem

krola Tamuza pismo miało raczej ułatwiać zapominanie, niż być lekarstwem

na pamięć, warto podkreślić, że nie unieważniło ono idei

erudycji. Przeciwnie: wywodzący się z kultur oralnych wzorzec „posiadania

w głowie” niezbędnych informacji, zachował swoją atrakcyjność

praktycznie do naszych czasow. Chwieje nim dopiero pozorna

łatwość dostępu do Internetu; „pozorna”, gdyż efektem procesu uczenia

się nie ma być encyklopedyczna erudycja, ale zautomatyzowana

Wstęp

10 Od Liber Mundi do hipertekstu

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”, ISBN 978-83-61154-22-8, © Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

wiedza o ścieżkach dostępu. Cel przestaje uświęcać środki — to środki

zaczynają uświęcać cel. Relacje między książką, poznaniem, wiedzą,

informacją i władzą stają coraz bardziej skomplikowane.

Proby odsłaniania nierozwiązywalnych sprzeczności z reguły

sprawiają, że musimy się w nie wikłać. Nie można mowić o języku

poza językiem; nie sposob odsłonić mitycznych korzeni racjonalizmu

bez akceptacji prymatu logiki, na ktorej buduje on swoją

integralność. Nawet, jeżeli poszukiwanie w świecie ładu i spojności

jest jedynie formą utopii, ktorej źrodła biją w najstarszych

kosmogoniach, to proba inwentaryzacji luk i błędow w takim myśleniu

jest najwyższym hołdem złożonym Rozumowi, bez ktorego

nie byłoby ani książki, ani Internetu. Przełom antypozytywistyczny

podważył wiarę w możliwość poznania, a postmodernizm

wzmocnił jeszcze tę orientację epistemologiczną: poszukiwaczy

fundamentalnej prawdy zastępują dziś kreatorzy fragmentarycznych

prawidłowości i tropiciele analogii, wykorzystujący bez żenady

tradycję naukowego wywodu jako argument na rzecz wartości

własnych propozycji. Jak doszło do tej reorientacji i jaką rolę

odegrała w niej książka, podtrzymująca w Europie kult racjonalnego

poznania? Czy wiara w Rozum to kolejna forma utopii?

A jeśli tak, to czy książka jest w stanie pomoc człowiekowi ocalić

samego siebie przed skutkami inwazji jego własnych wynalazkow,

nieskrępowanych emocji i rozbudowanych potrzeb? I czy

pozorny zmierzch epoki książki nie jest sygnałem powstawania

nowej utopii, w ktorej samotnemu człowiekowi wystarczyć mają

szczątkowe informacje, niemożliwe do powiązania w sensowną

całość, a zatem zwalniające od obowiązku samodzielnego myślenia?

(„Zwolennicy radykalnych rozwiązań utopijnych, gdy twierdzą,

że książki są im niepotrzebne, w następnej kolejności gotowi

są powiedzieć to samo o człowieku”).

Propozycja Andrzeja Drożdża nie jest wolna od kontrowersji,

ale trudno nie zauważyć, że trud włożony w zgromadzenie bardzo

bogatego materiału, w reinterpretację kanonicznych, zdawałoby się,

ustaleń i wyciąganie wnioskow z zamkniętych z pozoru procedur

dowodzenia, owocuje odkrywaniem czegoś pod, czegoś nad i czegoś

pomiędzy. Drożdż sprawia wrażenie burzyciela dogmatow, ale

Wstęp 11

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”, ISBN 978-83-61154-22-8, © Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

jest raczej architektem, snującym odważne plany przebudowywania

ich i rozbudowywania, co z naturą dogmatu tylko z pozoru jest

sprzeczne. Dogmat bywa sygnałem intelektualnego wyczerpania,

symbolem przerwy niezbędnej na odpoczynek myśli, gwarantem

stabilizacji świadomości, gotowej zniszczyć samą siebie w chaosie

zbędnych pytań. Odczyszczenie pola, uporządkowanie kontekstu,

pozwoliłoby wrocić do refleksji nad zamkniętymi jakoby formułami,

gdyby nie to, że najczęściej chwila bieżąca stawia przed nami

nowe zadania i wyzwania intelektualne. Wyrwanie się z więzow

wspołczesności, z niewoli pragmatyzmu, z obligatoryjnego myślenia

kategoriami „krotkiego trwania” nie jest zadaniem prostym;

sprawia wrażenie płynięcia pod prąd. Drożdż stara się spojrzeć

na książkę z perspektywy „długiego trwania”, docenić jej zasługi

i przewidzieć rolę, jaka przypada jej w dobie dominacji mediow

elektronicznych.

W pewnym sensie jego praca prowokuje. Czytając ją odnajdujemy

niekiedy oczywiste diagnozy, by chwilę poźniej dostrzec mniej lub

bardziej subtelne ślady głębokich wątpliwości, jakimi Autor probuje

się z nami dzielić, jakby w przeświadczeniu, że wartość heurezy polega

na wychodzeniu od ustaleń fundamentalnych i ogolnie znanych,

by z czasem, negując oczywistość ogolnikow — doprowadzić czytelnika

do dekonstrukcji wstępnego aksjomatu. Kontrowersja leży

w tym, że nie zawsze jesteśmy przygotowani na taką dekonstrukcję,

a jeśli już — miewamy na nią własne pomysły, niekonieczne zbieżne

z sugestią Autora.

Jednak Drożdż łatwo się nie poddaje. Probuje przekonać nas do

swojej koncepcji, do własnej wizji świata książki, świata z książką

i przerażającego świata bez książki. Niekiedy jego myśl wędruje nieprzewidywalnym

meandrem, omijając utarte ścieżki. Drożdż odsłania

utopijną proweniencję wielu racjonalnych z pozoru postaw

i wskazuje na racjonalne źrodła utopijnych idei. Mnoży argumenty,

dzieli się wiedzą, potęguje wrażenie, gdy tylko zdoła je w nas zaszczepić.

Podążanie za jego myślą i dyskusja z nim — nieodłączny

efekt hermeneutycznej lektury — wzbogaca i inspiruje. Ale wymaga

czasu i dodatkowych lektur, niekiedy także rewizji własnych założeń

bądź zgody na alternatywne wnioskowanie. Aforystyczny styl

12 Od Liber Mundi do hipertekstu

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”, ISBN 978-83-61154-22-8, © Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

otwiera szeroką paletę możliwości interpretacyjnych, a zarazem

nowe obszary skojarzeń.

„Dzisiejsza nauka o książce korzysta ze wsparcia antropologii,

bez ktorej nie byłaby zdolna do autorefleksji, ogarniającej szeroki

horyzont badawczy swojej dziedziny w epoce wymiany paradygmatow”.

Wspominając o uwarunkowaniach antropologicznych Drożdż

w pierwszej kolejności przywołuje uwarunkowania przedcywilizacyjne,

utożsamiając z nimi, trochę jak Levi-Strauss — „myśl nieoswojoną”,

trochę jak Eliade — strukturę świata archaicznego. Stąd

w procesie podporządkowywania książki/KSIĘGI mitom antropologicznym

pojawiają się między innymi skojarzenia z „archaicznym

kanibalizmem rytualnym”, z tatuażem i maską; stąd teza, że „pozbawienie

człowieka książki to uczynienie go w jakimś stopniu bezbronnym

wobec mitow antropologicznych”. A przecież te właśnie

mity fundują między innymi archetyp książki. Jej antropologiczny

wymiar znacznie wykracza poza związki ze sferą pierwotnych mitow

i rytuałow: praktycznie książka jako fakt kulturowy jest wytworem

człowieka opowiadającym o człowieku — trudno zatem jej antropologiczność

ograniczać do skojarzeń sensorycznych. Ale niepodobna

też nie dokonywać w tej mierze żadnego wyboru.

Propozycja Drożdża zapowiada się interesująco; zanalizowane

w rozprawie koneksje z antropologią fizyczną, najdokładniej chyba

uporządkowane, oraz wyraźnie wejście na poziom antropologii

społecznej otwierają drogę do analizy interesujących związkow nauki

o książce z antropologią kulturową i filozoficzną. Lektura całości

nie pozostawia złudzeń: mamy do czynienia z projektem nowej

dyscypliny bądź z projektem transdyscyplinarnym, bogatym poznawczo

i inspirującym. Ten wywod z historii kultury oglądanej

przez pryzmat historii książki, esej historiozoficzny pokazujący granice

rozumu i cienką granicę oddzielającą racjonalną interpretację

rzeczywistości od światopoglądu utopijnego należy traktować jako

wstęp do antropologii książki. Oferta to interesująca i oryginalna

w pomyśle, zasobna informacyjnie, ale wymagająca od Czytelnika

aktywnej wspołpracy.

Warto podjąć trud jej przestudiowania, choćby po to, by dowiedzieć

się czegoś nieoczywistego o oczywistym, by mając przed soWstęp

13

A. Dróżdż „Od Liber Mundi do hipertekstu. Książka w świecie utopii”, ISBN 978-83-61154-22-8, © Copyright by Andrzej Dróżdż 2009, © Copyright by Biblioteka Analiz 2009, Warszawa 2009

bą „widmo delibryzacji kultury” sprawdzić, czy, i „gdzie w Europie

się kończy Europa”. I warto uwierzyć, że książka nie pozwoli się łatwo

usunąć z intelektualnego krajobrazu naszego kontynentu, bo

przecież jest czymś więcej niż tylko zbiorem zawartych w niej informacji.

Ewa Kosowska

Prof. zw. dr hab. Ewa Kosowska kieruje Zakładem Teorii i Historii

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin