Systemy informacyjne w zarządzaniu
SYSTEMY INFORMACYJNE W ZARZĄDZNIU (SIZ – BIS – MIS)
Komunikacja – nie spieszyć się, mówić wyraźnie i wolno.
Stare i nowe podejście:
zostaw technologię informacyjną informatyką – stare
technologia informacyjna to zadanie dla każdego – nowe James Champy
INFRASTRUKTURA ZARZĄDZANIA
Realizacja funkcji zarządzania:
- planowanie
- organizowanie
- motywowanie (przewodzenie)
- kontrola
Infrastruktura w ujęciu makro i mikro
- makro – Internet, WAP, GUS, REGON dostęp do:
- mikro – Internet, procedury internetowe w ramach firmy np. USOS
Nowe podejście à kapitał zarządzania à procesy wewnętrzne
Czynniki sukcesu Monitoring Realizacja projektów strategicznych
KAPITAŁ ZARZĄDZANIA (ARCHITEKTURA)
I
Przykłady: Pilot samolotu ma kokpit, na którym są wskaźniki: temperatury, paliwa itp.
Do czego dążymy?
II I II
Procesy wewnętrzne Kluczowe wskaźniki finansowe+ Rynek, klienci,
produktywność status i trendy krytycznych + konkurencja
+ polepszenie jakości czynników sukcesów III
Monitorowanie strategicznych
projektów
II
Trendy krytyczne „wąskie gardło”
Narzędzie służące do analizy bieżącej sytuacji finansowej pokazuje, to żeby działać trzeba analizować elementy I, II, III, IV
Pytania przykładowe: Zaproponuj zestaw wskaźników dla …. Sytuacji finansowej firmy?
SYSTEM INFORMACYJNO-DECYZYJNY elementy:
zbiór produktów (ludzie, budynki)
zbiór informacyjny – zasoby informacyjne (kap.inf., handlowcy mają informację)
zbiór środków technicznych (telefon, faks, komputery)
zbiór rozwiązań systemowych – formuła zarządzania (zcentralizowana-Kuba, surowce, wojsko; zdecentralizowana-Chile)
zbiór metainformacji (o informacji) – (biuro informacji, ogólnie, nie konkretnie do człowieka, trzeba ją powiązać z inną informacją)
zbiór parainformacji (o źródle informacji) – temu człowiekowi nie należy wierzyć, efekt aureoli i efekt diabła; nasze odczucia; intuicja
relacje ……………….
Kanał informacyjny
Pętla informacyjna w organizacji
Wejście Proces, czarna skrzynka Wyjście
IMPUT à PROCESS à OUTPUT
Sprzężenie zwrotne z cybernetyki
↑ ß FEEDBACK ß ↓
„uderz i zniknij” część miękka à hardwere
- strategie à oprogramowanie à database (baza danych)
- reguły wewnętrzne zależności Softwere à systemy teleinformacyjne, sieci
procedury network
INFORMACYJNY SYSTEM
ZADANIA SI – Metafory
DANE (suche fakty) àINFORMACJA (przeanalizowane fakty) àINFORMACJA ZARZĄDCZA (wnioski dot. działań) àDECYZJA i DZIAŁANIE
Podejmowanie decyzji
Współczesna organizacja to wg G. Morgana system informacyjny. Współczesny System Informacji to MIS czyli System Informacyjny Zarządzania
Dlaczego informacyjny system? – podstawowe biznesowe funkcje
- sprzedaż i marketing (musimy zawsze mieć sprzedaż, jak ona idzie, jakie są zwroty)
- wytwarzanie, produkcja
- finanse (układ produkcji: typy, wyroby)
- rachunkowość (rachunek kosztów wyników MPU, MPD)
- HR zarządzanie zasobami ludzkimi (zastąpić pracownika idącego na 3-miesięczny urlop szkoleniowy, pracownikiem jak najbliższym profilem wykształcenia
audyt systemów informacyjnych audyt czyli ocena
system aby mógł być pomocny musi spełniać kryteria…
metoda wielokryteriowa:
- dyspozycyjność – czy możemy skorzystać z tego systemu, czy ja dysponuję tym systemem, czy potrzebuję go, czy daje informacje potrzebne, dostępność- wszystkich zasobów informacji
- aktualność (informacji) – kantor wymiany walut, czy informacje są aktualne, czy dane odpowiadają rzeczywistości
- rzetelność (prawdziwość) – jeden z najważniejszych elementów, brak informacji jest lepszy od nieprawdziwej informacji, bo wtedy możemy coś oszacować, zła informacja usypia czujność i ktoś traci zaufanie do systemu
- straty informacyjne – zasada głuchego telefonu, zły pomiar (kompletność informacji przesłanych)
- porównywalność – inf. Zebrane z pokrewnej dziedziny umożliwiają dokonanie analizy porównawczej
- niezawodność – jest iloczynem zawodności wszystkich powiązanych szeregowo elementów
- przetwarzalność – czytniki danych, siatkówka oka, obraz czy dźwięk nie są przetwarzane (jeszcze)
- elastyczność – modyfikowanie systemów, programów
- wydajność – wydajność nas, zdolność do przetwarzania w sensie fizycznym określonej ilości informacji w jednostce czasu
- koszty eksploatacji – tani produkt, ale koszty eksploatacji za wysokie, czy jest system ekonomiczny zysk>koszt funkcjonowania i eksploatacji
- szczegółowość – dyrektoràobroty, kierownikàpopyt na mrożonki, jakie złożyć zamówienie
- stabilność – przy zmianach, wstrząsach, możliwość powrotu do stanu sprzed wstrząsu bez utraty danych
- aktywność – czas reakcji systemu, ile trzeba czekać na odpowiedź
- priorytetowość – nie ma demokracji w informacji że wszyscy są równi, w hierarchii informacje dla decydentów powodują:
- poufność – tajemnica handlowa, ceny dostawcy
- przyjacielskość i łatwość użytkowania – wcześniej był „error”, a teraz są komunikaty, helpy, zmienianie słów na prawidłowe
- bezpieczeństwo – bezpiecznie przechowywać dane bankowe
System zarządzania w organizacji – to zbiór działań, które obejmują pełen cykl procesu zarządzania, a więc:
-planowanie i podejmowanie decyzji
- przewodzenie tj. kierowanie ludźmi
- kontrolowanie skierowane na zasoby organizacji(ludzkie, rzeczowe, finansowe i informacyjne)
PRZYKŁADOWE PYTANIA
Jakie kryteria są najbardziej istotne w systemach informacyjnych?
Elementy systemu informacyjnego
Jaka jest rola SOFT…
Co to jest informacyjna struktura organizacji zarządzania, jakie są jej składniki?
Relacje:
System zarządzania
↓ element
System informacyjny izomorfizm – podst. charakterystyki syst. są niemalże identyczne
↓ część skomputeryzowana
System informatyczny – jako infrastruktura zarządzania
System informatyczny – to ta część systemu informacyjnego organizacji dla której efektywne jest zastosowanie środków informacyjnych, informacyjnych więc komputera+oprogramowania+sieci komunikacji danych
Elementy:
- sprzęt (hardware)
- oprogramowanie (software)
- baza danych
- telekomunikacja (Internet
- ludzie
- organizacja
system informacyjny wielopoziomowa struktura, dzięki czemu użytkownik ma możliwość transformowania określonej informacji wejścia àna pożądane informacje wyjścia, za pomocą odpowiednich procedur i modeli
typy:
- system informacji bezpośredniej – gospodarka rynkowa
- system informacji wielopoziomowe –
Komunikacja – to ciągłe, wielopoziomowe, zawsze obecne działanie podjęte w celu skutecznego kierowania naszym życiem
Elementy systemu komunikacji:
Nadawcaàkanał komunikacji àodbiorca
Filtry: fizyczny (seplenienie, wady wymowy)
Semantyczny (mówienie językiem za bardzo naukowym, szachistów, mydlenie oczu) – największe straty
Pragmatyczny (dużo mówią politycy, ale generalnie nic nowego)
Podstawowe typy systemów komunikacji:
- bezpośredni – charakterystyczny dla struktur zdecentralizowanych , rynkowych
- pośredni – wielopoziomowy charakterystyczny dla struktur scentralizowanych, biurokratyczny (Komunizm)
Informacyjna infrastruktura
- infrastruktura mikro
- infrastruktura w ujęciu państwa
Czynniki oddziałujące na percepcje odbiorcy:
- otoczenie bliższe konkurencyjno-klienckie
- otoczenie dalsze makroekonomiczno-prawne
- fizjologiczne
- psychologiczne
- techniczne
Metody komunikacji – typologia
- zamierzona /niezamierzona (zamykanie oczu, ziewanie)
- werbalna /niewerbalna
- formalna(pisarz) /nieformalna (taśmy Beger)
- zewnętrzna /wewnętrzna
- twarda /EDI (electric data intercharge)
Bariery powodujące niesprawność komunikacji (u człowieka, a w komputerze tego nie ma)
- selektywna percepcja (przyjmowanie głosów, które mówią tylko dobrze)
- ocenianie ludzi a nie faktów
- przyjmowanie wcześniejszych założeń (uprzedzenia i przesądy)
- głęboka specjalizacja
- twórcze inspiracje i błędny odbiór
- brak sprzężenia zwrotnego
- czynniki kulturowe
- ograniczenia: (czasowe, wykształcenia, finansowe itp.)
Informacja – przekazywanie różnorodności (ashby)
- to czynnik, który zwiększa naszą wiedzę o otaczającej nas rzeczywistości (Flakiewicz)
- „bez materii nie ma nic, bez energii wszystko jest nieruchome, bez informacji jest chaos”
Informacja to taki rodzaj zasobów który pozwala nam na zwiększenie naszej wiedzy i otaczający nas świat.
Funkcje informacji
- zasób ekonomiczny (aktywny/pasywny – mam informacje o czymś, ale nie powiem)
- czynnik wytwórczy (czynnik wzrostu gospodarczego)
- produkt/wyrób/usługa
- towar
- infrastruktura gospodarki i państwa
- dobro wolne
Informacja zarządcza i jej rodzaje
- „pokrzepiająca” – wszystko jest kontrolą, bieżąca sytuacja biznesowa
- „rozwojowa” – ocena stanu lub przebiegu zjawiska, procesu (ile wagi przybrało dziecko)
- „ostrzegawcza” – zagrożenie „bądź ostrożny”
- „planistyczna” – poziomu lub stanu zjawiska lub procesów gospodarczych (co u nas jest w lodówce)
...
miastomoichmarzen