Stare i nowe zabawy paluszkowe.docx

(255 KB) Pobierz

 

 

 

Stare i nowe zabawy paluszkowe

 

 

 

Autor warsztatu: Małgorzata Koc

 

 

 

 

Literatura

1.        Krzysztof Sąsiadek, Zabawy paluszkowe, Media Rodzina, Poznań 2007r.

2.      Marta Bogdanowicz, Ruch i piosenka dla najmłodszych, Fokus 2001r.

3.      Sally Goddard, Odruchy, uczenie i zachowanie. Klucz do umysłu dziecka, MINRRiIO 2004r.

4.      Sally Goddard Blythe, Harmonijny rozwój dziecka, Świat Książki, Warszawa 2006r.

5.      Katarzyna Rojkowska, Naucz małe dziecko myśleć i czuć.. Wydawnictwo „Rawi”,Łódź 2004r.

6.      E.M.Minczakiewicz, Rysowane wierszyki i zagadki…Impuls, Kraków 2005

 

 

ZALETY   ZABAW   PALUSZKOWYCH

 


Zabawy paluszkowe dostarczają małemu dziecku delikatnych bodźców przez dotyk jego paluszków, szyi, rączek. Wielokrotnie powtarzane uczą małe dziecko wykonywać proste ruchy palcami, które będą przydatne w przyszłości w zabawie i w pracy.
Podczas zabawy paluszkowej mówimy tekst rymowanki i nie tylko pokazujemy dziecku ruchy, ale wykonujemy je razem z nim, dotykając jego paluszków, rączki, szyi. Te proste rymowanki, wzmocnione intonacją, poparte gestem i dotykiem przyciągają uwagę dziecka oraz są źródłem radości.
Możemy wyróżnić cztery sfery rozwoju, na które pozytywny wpływ mają zabawy paluszkowe

1. Sfera rozwoju motorycznego 

·                      umożliwiają dziecku wzbogacenie repertuaru ruchów

·                      usprawniają manualnie. 
2. Sfera rozwoju poznawczego 

·                      poznawanie świata za pośrednictwem rąk ( motywują dziecko do czynności
poznawczych) 

·                      umożliwiają dziecku poznanie własnego ciała 

·                      zapoznają dziecko z werbalnym i poza werbalnym sposobem komunikowania się 

·                      dostarczają delikatnych bodźców stymulacyjnych 

·                      stymulują percepcję wzrokową przez obserwacje
3. Sfera emocjonalna 

·                      zabawy paluszkowe dają dziecku poczucie bezpieczeństwa 

·                      nie powodują sytuacji niepowodzenia 

·                      pozwalają rozładować napięcia emocjonalne 

·                      wywołują pozytywne reakcje i zaspokaja potrzeby emocjonalne i psychiczne dziecka 

·                      wyzwalają radosne reakcje dziecka, aktywizują ruch jego ciała, angażują je
emocjonalnie
4. sfera społeczna 

·                      wzbogacają kontakt dziecka z osobą dorosłą.

 

Zabawy można urozmaicać poprzez namalowanie na palcach oczu i ust. Powinny się one odbywać w przyjaznej atmosferze oraz poczuciu bezpieczeństwa. Specyfiką tego rodzaju zabaw jest ich nieustająca atrakcyjność pomimo częstego stosowania. Dzieci najczęściej domagają się wielokrotnego powtarzania zabawy: im młodsze dziecko tym wymaga więcej powtórzeń .

 

 

Paluszkowa powitanka

Ja lubię Ciebie, Ty lubisz mniepalcem wskazujemy zgodnie z tekstem

Ty i ja lubimy się

Ja lubię Ciebie, Ty lubisz mnie

Więc razem bawmy się.

/ sł. i muz. M. Koc/

 

Słoneczna powitanka kanon

W słoneczny dzień – zataczanie rękoma koła

Czy w deszczowy czas – rekami pokazujemy opadający deszczyk

Uśmiechnięty każdy z nasobrót w parach , przejście do drugiej osoby

 

Tak- nie – zabawa ze śpiewem  CD 1

Głowa mówi tak, tak, tak

Głowa mówi nie, nie, nie

Moja głowa wesoło kręci się / bis

Tak, tak, tak, nie, nie, nie                           

Moja głowa wesoło kręci się

Ja

Mam dwie ręce i dwie dłonie

to obie nogi moje.

 

Mam dwie stopy, dwa kolana

I dwa uda do klepania

 

Tu mam serce, płuca, brzuszek

Taki jak ma łakomczuszek

 

Tu mam uszy, oczy, nos

Usta, brodę, tutaj włos.

 

W głowie własny rozum mam

O tym wszystkim wiem JA SAM!

/ sł. M. Koc/

 

Palce, palce, gdzie jesteście?

Kciuku, kciuku! Pokaż się!

Jestem tu, witam cię.

Wskazujący pokaż się !

Jestem tu, witam cię.

Środkowy pokaż się!

Jestem tu, witam cię.

Serdeczny palcu pokaż się!

Jestem tu, witam cię.

I najmniejszy pokaż się!

Jestem tu, witam cię.

Rodzinko Paluszków, pokażcie się

Jesteśmy tutaj witamy cię.

 

 

Śpiewanka wyginanka

Wszyscy  śpiewają zwrotkę piosenki. Na refren każdy indywidualnie albo w parach pokazuje swój pomysł ruchu .Prezentacja może być jednoczesna albo przedstawiana kolejno..

 

Wszyscy tu w kole teraz stoimy

I bardzo dobrze się bawimy

Razem tańczymy i śpiewamy

A swoje ciało wyginamy

              O tak, o tak, o tak, o tak

              I jeszcze tak, i jeszcze tak

              O tek, o tak, o tak, o tak

              I właśnie tak, i właśnie tak

 

Wszyscy tu w kole teraz siedzimy

I bardzo dobrze się bawimy

Razem fikamy i śpiewamy

A swe paluszki wyginamy

              O tak, o tak, o tak, o tak

              I jeszcze tak, i jeszcze tak

              O tek, o tak, o tak, o tak

              I właśnie tak, i właśnie tak

/ sł. i muz. M. Koc/

 

Paluszek

Paluszek zginam, paluszek prostuję

Paluszkiem ucho wskazuję

/ sł. K. Sąsiadek/

/ oko, nogę, rękę, itp. Potem przedmioty w przestrzeni, albo dane dziecko wymieniając jego imię a pozostali musza go odnaleźć oczami i wskazać paluszkiem

 

Do piosenki „Na zielonej łące”

Palce obu rąk złączone , rozstawione, śpiewamy piosenkę i kolejno dotykamy palce do siebie, na słowa dzień dobry- kiwamy, potem cmokamy i śpiewamy dalej

Na zielonej łące raz, dwa, trzy dzień, dobry, dzień dobry- cmok-cmok-cmok

Pasły się zające raz, dwa, trzy - dzień, dobry, dzień dobry- cmok-cmok-cmok

A to była pierwsza zwrotka

Teraz będzie druga zwrotka itd.

 

Krótkie zabawy kinezjologiczne

Dzieci wykonują te ruchy, które pokazuje nauczycielka i tak długo jak prowadzi „wokalizę”. Palce pukają o siebie, kiwają się i młynkują.

 

Zabawa z rączkami

Deszczyk pada taputap, - klaszczemy w dłonie

Z nieba  leci kapu – kapklaszczemy dwa palce o dwa palce

Po kałużach tupu- tuppięść o pięść

Idą dzieci chlapu-chlap - klaszczemy dłonie w muszelki

Taniec przyklejaniec -pląs

Zatańczymy śmieszny taniec,

Mały taniec przyklejaniec

Teraz rączki przykleimy

I wesoło zatańczymy

/ sł. i muz. K. Kulikowska/

Zabawa w śmieszne miny

Rób dokładnie to co ja

Skacz do góry – hopsasa!

Dookoła obróć się,

Klaśnij głośno w dłonie swe

Tupnij nogą -  tup! Tup! Tup!

Śmieszna minę do mnie zrób

I swą buzię pokaz mi.

Teraz wchodzisz ty!

/sł. i muz. J. Bernat/

Liczymy
Policzymy, co się ma:
mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolanka, nogi dwie
- wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, oczka dwa,
no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je,
chciałbym buzie też mieć dwie

Lasek
Jest w lesie chateńka (ręce tworzą domek), przed chatą sarenka (wskazujący i mały wyprostowane, pozostałe zgięte) i zając tam szary (wyprostowany wskazujący i środkowy) i drugi do pary. Sosna jak wielkolud (wszystkie palce wyprostowane), maleńki krasnolud (prosty tylko kciuk) pod grzybkiem się schował (chowamy kciuk pod pozostałymi palcami zgiętymi), zwierzątka rachował.

Żabki na łące

Pięć żabek na łące skakało  - pokazujemy pięć palców

Grzecznymi być nie chciało – podnosimy i opuszczamy rękę

Jedna do wody skoczyła – dłonią robimy falę

O kamień guza nabiła. – uderzamy pięścią w głowę

Mama telefon złapała – pokazujemy  telefon przy uchu

Lekarza przywołała

Lekarz pogroził palcem – palcem wskazującym ruch zaprzeczenia, grożenia

Zakazał żabce harce

 

/ sł. M. Koc/

 

Przygoda małpekmelorecytacja

Pięć małych małpek - pokazujemy palce rozłożone u jednej ręki

śpiewało sobie takpalce rozłożone u jednej ręki kołyszemy

Nie straszny nam krokodyl, ani inny gadz dłoni robimy uszy i ruch zaprzeczenia jednym palcem

A pan aligator podpłynął cicho sza – dwie dłonie złączone i fala do przodu

I nie wiadomo kiedy za ogon małpkę cap!klaśnięcie w dłonie i gest  kciuka do tyłu za siebie

 

/ sł. M. Koc/

Dynia

Dynia bardzo wielka była obiema rękami pokazujemy okrągłą dynie

Wszystkie pestki swe liczyła – palce wszystkie się poruszają 

Tak je długo przeliczała – przeliczmy na palcach wymawiając słowa

Że ze złości pękła całapięściami pokazujemy złość i odwracamy dłonie środkiem do góry

/ sł. . M. Koc/

Koła

Pewien wóz koła wiózł

Kół na wozie było tyle,

Że sam wóz nie wiedział ile

Pierwsze koło – puk, puk ,puk

Drugie koło - stuk, stuk, stuk

Trzecie koło  - tur, tur, tur

Czwarte koło - bur, bur, bur

Piąte tylko zaskrzypiało i się całe połamało

Koła i kółka

Koła duże, kółka małe – palce wskazujące zataczają duże koła i małe

Kręcę koła doskonale

Kręcą ręce, kręci głowa – całe dłonie zataczają koła, dołącza głowa

I zabawa jest gotowa- rozkładamy ręce przed sobą

/ sł. M. Koc/

 

Koła duże, kółka małe – palce wskazujące zataczają duże koła i małe

Kręcę  palcem doskonale

Kręcą dłonie, łokcie, głowa

I zabawa jest gotowa

/ sł.. M. Koc/

Byczek

Rogi dwa byczek ma - palce wskazujące przed sobą

Bodzie nimi jak się dawysuwamy palce do przodu

Kto zobaczy złego bykaręka nad okiem ,wypatrujemy byka

Niech mu z drogi szybko zmyka- palcem wskazującym i serdecznym uciekamy po wyprostowanej drugiej ręce

Linanawijanie na rękę, na palec , na kłębek sznurek , chusteczkę, linkę

Bardzo długą linę mamy

Którą mocno zawijamy

Zawijamy, zakręcamy

I sprężynkę z linki mamy

Potem linkę zakręcamy

i z tej linki kółko mamy

/ sł.. M. Koc/

Rybki

Raz rybki w morzu pływały

Chlupały i chlapały

Wieloryb wielki wpadł

I małe rybki zjadł

Rybki

Po fali, po fali, po fali

rybka sobie pływała (naśladujemy dłonią ruch fal)
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin