Klaudia Haczkowska gr. IIIa
Scenariusz zajęć indywidualnych z języka polskiego z uczennicą klasy V z niesprawnością intelektualną w stopniu lekkim, realizującą program nauczania dla klasy IV w dniu 18.09.2013r.
Temat zajęć: Samotnie w lesie, czyli o pewnej wakacyjnej przygodzie.
Czas zajęć: 45 min.
I. Cele lekcji
Cel ogólny:
· doskonalenie zdolności czytania ze zrozumieniem.
Cele szczegółowe:
uczeń powinien:
· wiedzieć, kto jest gł. bohaterem w opowiadaniu, wiedzieć co i gdzie mu się przydarzyło,
· umieć wyszukać właściwe fragmenty w tekście,
· potrafić nazwać uczucia bohaterki opowiadania.
II. Formy pracy
· Jednostkowa
III. Metody pracy
· Podające, praktyczne.
IV. Środki dydaktyczne
· A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami, język polski 4, zeszyt ćwiczeń, GWO, Gdańsk 2012,s. 22-25.
· A. Łuczak, A. Murdzek, Między nami, język polski 4, podręcznik, GWO, Gdańsk 2012, s. 26-28.
V. Przebieg zajęć
Czas
Czynności nauczyciela
Czynności uczniów
Cele i uwagi
Część wstępna ok. 4 min.
Przywitanie się z uczennicą. Czynności organizacyjne. Sprawdzenie zadania domowego.
Czynności organizacyjne, rozpakowanie się, przygotowanie do lekcji.
Ok. 3 min.
Proszę o zapisanie tematu zajęć do zeszytu i otworzenie podręcznika na stronie 26.
Zapisuje temat do zeszytu. Otwiera podręcznik.
Ok. 15 min.
Pytam uczennicę jak spędzała tegoroczne wakacje i czy przydarzyło jej się coś niezwykłego. Czytam tekst ze str.26. Co jakiś czas robię przerwy i zadaję pytania dotyczące przeczytanego fragmentu. Wyjaśniam słownictwo, które może być niezrozumiałe.
Odpowiada na pytania. Śledzi czytany przez nauczyciela tekst. Odpowiada na pytania dotyczące tekstu.
Uczeń aktywnie słucha i czyta ze zrozumieniem.
Proszę uczennicę o wyciągnięcie schematu nr 1 z zeszytu ćwiczeń. Czytam polecenie zadania nr 1 (Ustal, kto jest gł. bohaterem, co mu się przydarzyło, kiedy i gdzie rozgrywają się opisane wydarzenia) , proszę o podanie odpowiedzi.
Wyciąga schemat. Słucha, podaje odpowiedzi i zapisuje je.
Uczeń wie, kto jest gł. bohaterem opowiadania, zna fabułę, tło wydarzeń.
Ok. 5 min.
Czytam polecenie zad. nr 2a (Wyszukaj odpowiednie fragmenty i uzupełnij tabelkę Co bohaterka: widzi, słyszy, czuje). Pomagam w odnalezieniu właściwych fragmentów w tekście i w uzupełnieniu tabelki.
Szuka informacji w tekście, uzupełnia tabelkę.
Uczeń potrafi odnaleźć potrzebne informacje w tekście.
Czytam polecenie zadania nr 2b (Na podstawie wybranych fragmentów zapisz określenia dziupli i dębu), pomagam uczennicy w znalezieniu potrzebnych informacji w tekście opowiadania.
Wykonuje zadanie.
Znajduje informacje w tekście.
Ok. 5 min
Czytam polecenie do zadania nr 2c (Wypisz nazwy uczuć bohaterki), proszę o jego wykonanie.
Potrafi nazwać uczucia bohaterki.
Ok. 4 min
Proszę uczennicę, by opowiedziała co zapamiętała z przeczytanego opowiadania, gdzie działa się akcja, jakie uczucia towarzyszyły bohaterce.
Opowiada przebieg wydarzeń w tekście, nazywa uczucia bohaterki.
Podsumowanie informacji.
Ok. 1 min.
Dziękuję za lekcję i żegnam się z uczennicą.
Pakuje się i żegna z nauczycielem.
BIBLIOGRAFIA
celebrityskin