WATYKAN A POLSKA – Stanisław Krasowski(1).txt

(119 KB) Pobierz
WATYKAN A POLSKA  Stanisław Krasowski


 LEGENDY  FAKTY  CYFRY

Da mihi animas  caetera tolle  Daj mi duszę  nie żšdam więcej.

To zdanie jest (lub było) bardzo często cytowane przez przedstawicieli Kocioła katolickiego, biskupów i księży niższych stopni, jako dowód, że zainteresowania Kocioła obejmujš zakres wyłšcznie duchowy, a działalnoć jego ma na celu jedynie zbawienie duszy ludzkiej.

W zwišzku z tym kler katolicki uporczywie twierdził, iż wszelka działalnoć Kocioła jest wolna od akcentów politycznych. Biskup, prefekt szkolny czy zwykły proboszcz wiejski, słowem każdy przedstawiciel kleru chciał być  a w Polsce często jest  uważany za jednostkę, która stoi poza i ponad partiami politycznymi.

Czy kler jest apolityczny?

Starannie kultywowana legenda o apolitycznoci kleru zapuciła w naszym kraju głębokie korzenie, zwłaszcza w kołach inteligencji pracujšcej i drobnomieszczaństwa. Nie sš jednak wolne od częciowych sugestii również masy robotnicze i chłopskie, mimo iż zaostrzona w walce klasowej czujnoć dawno już wskazała im różnicę między księdzem-kapłanem, księdzem-nauczycielem prawd wiary, a księdzem-dusigroszem, księdzem-hreczkosiejem, księdzem-politykierem wreszcie.

 Niemniej przywišzanie do wiary i form kultu, a także szacunek dla sukni duchowej ułatwiały drogę starannie propagowanej legendzie o apolitycznoci kleru. Owiadczania biskupów, a tym bardziej samego papieża, były traktowane jako autorytatywnie obiektywne. Głos Stolicy Apostolskiej, głos papieża był dla przeciętnego wierzšcego Polaka głosem obiektywnym. Glos ten był poparty dogmatem o nieomylnoci papieża w sprawach wiary, a przyznać trzeba, że Polacy sš mocni w wierze, ale słabi w teologii i granica miedzy głosem ex cathedra a zwykłym przemówieniem polityka w białej sutannie była dla nich raczej nieuchwytna.

Tym bardziej, że dotychczas Stolica Apostolska starannie podkrela formalnš apolitycznoć Kocioła: wiadczyć majš o tym słowa Leona XIII, który w jednej ze swoich encyklik mówi: Jest zuchwałym nadużywaniem religii wcišganie Kocioła do walk partyjnych i posługiwanie się jego powagš dla łatwiejszego pokonania przeciwnika1).

Obecnie sam Pius XII łamie tę zasadę, odrzuca wszelkie pozory. Kociół katolicki przechodzi do jawnej działalnoci politycznej. Legenda o apolitycznoci Watykanu okazuje się tym, czym była zawsze: tylko legendš, odrzucana dzi pod naciskiem wydarzeń.

W czasie wojny Watykan podtrzymywał jeszcze legendę o apolitycznoci, chociaż nie mógł ukryć swoich sympatii do faszyzmu. Po wojnie papież, odrzucajšc pozory, wcišga Kociół do bezporednich rozgrywek politycznych.

1) Cytuję za listem pasterskim J. E. Ks. Kardynał Hlonda O chrzeciiańskie zasady życia państwowego.

Pius XII przekrela zalecenia Leona XII!

Pozwolę sobie zacytować tutaj glos angielskiego czasopisma Economist, pisma, które trudno jest podejrzewać o sympatie dla demokracji ludowych. W artykule pt. Czy nowa wojna religijna? z sierpnia 1946 roku czytamy:

Ostatni rok wyróżnia się nagłym i bardzo silnym rozszerzeniem strefy politycznej aktywnoci katolików. Wszędzie, gdzie istnieje opozycja w stosunku do lewicy Kociół katolicki stał się opokš nowego konserwatyzmu. Przed referendum we Francji w maju 1946 r. większoć biskupów nie pozostawiała swoim wiernym żadnych wštpliwoci co do tego, że katolicki wyborca winien podtrzymywać MRP w jego zamiarze obalenia projektu konstytucji. W Holandii biskupi doradzali katolikom głosowanie na partię katolickš. Biskupi Sycylii ostrzegali wyborców katolickich, że głosowanie na. rzecz partii opierajšcych się na walce klas będzie grzechem. W przeddzień czerwcowych wyborów w Italii i Francji sam papież podkrelił, że między lewicš i Kociołem istniejš zasadnicze różnice.

Wszyscy mamy jeszcze w pamięci niedawny udział papieża i kleru watykańskiego w wyborach włoskich. Udział tak wyrany, że nie pozostawiajšcy nawet cienia wštpliwoci co do politycznego charakteru tej akcji. W wyborach włoskich Watykan używał wszystkich chwytów stosowanych zwykle przez reakcyjne partie polityczne w kampanii wyborczej. W akcji tej uderzało jednak przede wszystkim nadużywanie w niespotykanej dotychczas skali instytucji kultu religijnego dla celów walki wyborczej. Ambona, konfesjonał, klauzura klasztorna, nabożeństwa wreszcie, wszystko rzucono na szalę walki politycznej.

W ten sposób papież Pius XII przekrelał słowa papieża Leona XIII: Wcišganie Kocioła do walk partyjnych jest zuchwałym nadużyciem religii4.

Papież Pius XII wypełniał zobowišzanie przyjęte w sierpniu 1917 r. w Licie do Trumana. W licie tym przyłšczajšc się oficjalnie do obozu imperialistycznej polityki amerykańskiej powiedział: Nikt więcej od nas nie będzie żywić nadziei w powodzenie i szczęliwe osišgnięcie celu, dla którego stawiamy do dyspozycji nasze zasoby i poważnie prosimy Boga o pomoc.

Antypolski list papieża z marca 1948 r. jest tylko konsekwencjš raz obranej linii politycznej, linii, która ma głębsze i bardziej materialne podłoże.

Ziemskie interesy hierarchii watykańskiej

Tak jak przeciętny Polak niewiele wie o politycznej działalnoci Watykanu, tak również nie zdaje sobie oprawy z tego, ze biskup rzymski nie zawsze modli i pisze listy pasterskie, że zajmuje się on również działalnociš bardzo z tego wiata, działalnociš, którš w naszym wieku przywyklimy nazywać działalnociš ekonomicznš, pełnš brzęku złota i szelestu kuponów akcyjnych.

Ujawniona niedawno afera prałata Cippico tylko w niewielkim stopniu uchyliła ršbek ekonomicznej działalnoci Kurii rzymskiej.

Watykan starannie przemilczał tę stronę swojej działalnoci, nie składa z niej nikomu sprawozdań. Trudno jednak ukryć operacje finansowe na wielkš skalę, trudno ukryć zwišzki z międzynarodowym kapitałem i tę współzależnoć finansowš, która każe dzi Watykanowi moralnie popierać działalnoć polityków amerykańskich.

Trzeba, żeby polski czytelnik znał jednak i tę dziedzinę działalnoci monsignorów watykańskich, dopomoże mu to w ocenie stosunku Watykanu do Polski Ludowej. Te suche cyfry i nazwy wielkich trustów warto uważnie przeczytać i zapamiętać.

Watykan jest poważnie zainteresowany w Banco di Roma, którego kapitał według danych z 1947 roku wynosił około 20 miliardów lirów (40 milionów dolarów). Ciekawym szczegółem jest okolicznoć, iż od wielu lat członkami zarzšdu Banco di Roma sš członkowie rodziny Pacelli, krewni obecnego papieża.

Dalej z poważniejszych banków, w których kapitale uczestniczy Watykan, trzeba wymienić Banco Veneziaaio, Instituto centrale di credito di Roma oraz Instituto Italiano di Credito Fondiario. Administratorem tego banku jest baron Bepnardino Nogara, który jednoczenie pełni obowišzki administratora płynnego funduszu Watykanu.

Ponadto Watykan lokuje swoje oszczędnoci w innych mniejszych bankach, w kasach oszczędnoci, jak Banco cattolico del Veneto, Banco san Geminiano e san Prospero i innych. Kapitały Watykanu w tych instytucjach wynoszš 60% ogólnej sumy oszczędnoci publicznych całych Włoch.

Watykańskie banki i koncerny przemysłowe

Za granicš całkowicie w rękach Watykanu jest Banque franco-italienne pour lAmerique du Sud  francusko-włoski bank dla Ameryki Południowej z kapitałem 50 milionów franków. Duże udziały Watykan posiada we francuskim banku Galicienne Monant, ponadto 1/3 akcji banku WORMS należy do Watykanu. W Portugalii Watykan kontroluje Bank Ultramarino, a w Stanach Zjednoczonych duże iloci watykańskiego złota leżš w skrytkach Federal Reserve Bank.

Wielkokapitalistyczna działalnoć Watykanu nie ogranicza się jednak do lokowania kapitałów w bankach. Również przemysł stanowi poważny obiekt zainteresowania Kurii rzymskiej. Na terenie Włoch udział Watykanu w fabrykach przemysłu zbrojeniowego wynosi 25%, w odlewniach stali 40 %, w przemyle włókienniczym 35%, przemyle elektryfikacyjnym 50%, chemicznym 60%.

Ogółem Watykan kontroluje we Włoszech 30 towarzystw akcyjnych o nominalnym kapitale 30 miliardów Itrów (60 milionów dolarów).

Z najważniejszych należy tu wyliczyć (by nie być gołosłownym):

Instituto Romano di Beni Stabili di Roma, Societa Generale Immobiliare Per Imprese di Publica Utilita Agricoltura di Roma  Prezes Marcantonio Pacelli, bratanek obecnego papieża.

Assicurazioni Generali di Trieste.

Snia Viscosa  poważny koncern fabryk sztucznego jedwabiu.  Dyrektor inż. Nogara, administrator Watykanu.

Societa Elettrica Fratelli Mozalini, Societa Adriatica di Elettricita  dyrektor znów ten sam baron Nogara itd.

We Francji 70% kapitału koncernu włókienniczego Societe Textile du Nord znajduje się w rakach Watykanu, ponadto Watykan posiada udziały w trucie naftowym Compagnie Francaise des Pétroles. W Argentynie do Watykanu należy wielka firma żeglugowa ..Michanovic, w Boliwii kopalnie cyny, w Brazylii plantacje kauczuku, młyny, oczyszczalnie bawełny, udziały w przedsiębiorstwach włókienniczych.

W Szwajcarii Watykan poprzez zakon jezuitów kontroluje duże międzynarodowe przedsiębiorstwa elektro-energetyczne podlegajšce przedsiębiorstwu Elektrobank.

W U.S.A. Watykan jest udziałowcem koncernów Morgana, koncernu naftowego Sinclair Oil Company oraz koncernu miedzi ..Anaconda Cooper.

Oprócz tych udziałów w babkach i przemyle, poważne sumy, bo w samych tylko Włoszech obliczane na 600 milionów dolarów, Watykan ulokował w nieruchomociach. Watykan jest włacicielem całych dzielnic w Rzymie, Mediolanie, Wenecji itd. Sš to jedynie kapitały finansowe. Sumy te nie obejmujš bezcennych wartoci w dziełach sztuki i skarbach kocielnych. Do tego można tylko dodać, że zgodnie z artykułem 1518 Kodeksu Prawa Kanonicznego papież jest najwyższym zarzšdcš wszystkich dóbr kocielnych.

Przychylny stosunek Watykanu do Polski jest fałszywš legendš

Tak s...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin