1. Historia Etyki
Etyka (gr. Etos) – obyczaj, stałe miejsce zamieszkania. Etyka rozpoczyna się od:
· Tworzenia zasad moralnych;
· Dawania odpowiedzi na, pytanie, – „DLACZEGO WARTO POSTĘPOWAĆ WEDŁUG ZASAD MORALNYCH?”.
1. 1. Etyka klasyczna
1. 1. 1. Rozwiązanie Sofistyczne
· Ojciec sofistyki to Protagoras, z Abdery (ur. ok. 485 p.n.e., zm. ok. 415 p.n.e.);
· Według niego postępuje moralnie ten, kto kieruje się cnotą.
· Cnota według Protagorasa to poznawanie obyczajów i zasad państwa-miasta. A zarazem kierowanie się nimi, po to by można było oddziaływać na ludzi.
· Etyka to rzemiosło oraz umiejętność, która doprowadza do wielkości.
· Relatywizm moralny – zależność ocen moralnych o woli obywateli.
· Według Protagorasa „człowiek jest miarą wszech rzeczy”.
· Ojciec sofistyki uważał, że nie ma rzeczy gorących ani zimnych, bo różna jest ocena.
· Protagoras odrzucał kategorie prawdy.
· Według niego nie ma roli nauczyciela, który miałby najlepszą doktrynę.
· Według Protagorasa życie w phisis (natura), czyli poza miastem-państwem człowiek może robić, co chce, ale jest wyrzutkiem społeczeństwa, osobą anormalną, pozbawioną świadomości moralnej. A także nie żyje według nomos (prawa, umowy społecznej).
1. 1. 2. Rozwiązanie Sokratesa (ur. 469p. n. e., Ateny, zm. 399 p. n. e.).
· Metoda Majenistyczna polega na tym, że:
o Rolą etyka jest „wydobycie” wiedzy etycznej, która jest w nas, na „pole” świadomości;
o Etyk ma uczyć.
· Według Sokratesa nie było by jedności, gdyby stosowano rozwiązania Protagorasa.
· Sokrates tworzył słownik etyczny i budował odpowiedni język.
· Sokrates pokazał:
o Różnice między człowiekiem a zwierzęciem;
o Czym to jest dobro; działanie indukcyjne.
· Intelektualizm moralny polega na ty, że błąd moralny jest równoważny z błędem intelektualnym.
1. 1. 3. Platon (387-347 r. p.n.e.) – eudajmonizm agatyczny
· Platon osadza etyka na antropologii (gr.)– człowiek składa się z duszy i ciała.
· Ów filozof głosi dualizm – dusza i ciało nie istotnie powiązane.
· On twierdził, że człowiek przebywał w pleromie (świecie idealnym, w niebie) jako dusza i tam poznawał, np.: idee najwyższego dobra. A później człowiek przypomina sobie, agatos, czyli dobro (najwyższe). Według Platona szczęście przeżywane jest w wyniku najwyższego dobra.
Ów pogląd jest poglądem idealistycznym.
1. 1. 4. Arystoteles (384-322 p.n.e.) – eudajmonizm perfekcjonistyczny
· Uczęszczał do ikeonu, portyku Sokratesa.
· Odrzucił idealizm platoński.
· Według Arystotelesa punktem wyjścia jest działanie człowieka.
· Według niego nie doszłoby do działania, gdyby nie było przyczyny celowej.
· Arystoteles uważał, że działaniem kierują hierarchie celów.
· A najwyższym celem jest szczęście i każdy do niego dąży.
· Według tego filozofa człowiek jest istotą spotencjalizowaną – jak się rodzimy mamy zalążki bycia wszystkim i mamy działać, aby się rozwijać. (Perfekcjonizm)
· Uważał, że cnota to stan, który mówi, że osiągnęliśmy właściwy stan, rozwinęliśmy się.
· Arystoteles wyróżnia cnoty:
o Dianoetyczne (intelektualne, rozumowe).
o Etyczne (obyczaju).
(Etyka złotego środka)
1. 2. Chrześcijaństwo
· Zapożyczenie formy (języka, terminologii) z Antyku.
· Ojcowie Kościoła – pisarze wczesnochrześcijańscy.
· Chrześcijanie łączyli na początku poglądy filozoficzne z Objawieniem, a podzielił to święty Tomasz z Akwinu (ur. ok. 1225, zm.7 III 1274).
· Symbioza objawienia z myślą racjonalną.
· Etyka zaczęła się oddzielać (np. Marcin Luter).
1. 3. Etyka autonomiczna
· Autonomiczna etyka, system etyczny sformułowany przez T. Kotarbińskiego, zawierający program etyki laickiej, niezależnej od wskazań religijnych i poglądów filozoficznych, oparty na tzw. elementarnych normach moralnych.
· Według tej etyki kryterium tego, co jest dobre a co złe jest użytek, to, co jest użyteczne. (Działanie moralnie dobre)
1. 3. 1. Etyka niezależna Kanta Immanuela (ur. 22 IV 1724, zm. 12 II 1804)
· Wyprowadzenie norm z nikąd.
· To także jest etyka autonomiczna.
· Kant postawił pytanie - JAKI CHARAKTER MUSZĄ MIEĆ NASZE POJĘCIA, ABY BYŁY MORALNE?
Odpowiedź: Moralność niezależna od natury.
Uzasadnienie. Ponieważ natura jest bezosobowa (nie ma charakteru moralnego). Rzeczywistość nie jest samo rozpoznawalna (nie ma wglądu w istotę rzeczy).
· Kant jest agnostykiem (natura jest niepoznawalna, nieracjonalna).
· Rozróżnienie między być (→ byt, natura) i powinność.
Þ Przeżywamy powinność zaprowadzonego porządku racjonalnego w byt, świat nieracjonalny, kiedy czynimy własną wolę wolą dobra.
Þ Deotonomizm – wola jest dobra, kiedy człowiek wypełnia obowiązek ze względu na siebie samego.
Þ Altruizm nie jest deotonizmem, wolą dobra, ponieważ mam pewne wyczulenie, skłonności, uwarunkowania psychiczne.
Þ Moje działanie powinno być powszechnym działaniem dla osób rozumnych.
Þ Jeżeli reguła nie popada w sprzeczność to wtedy można ją upowszechnić.
» Reguła obietnicy:
☺ Tworzenie sobie reguły, która mi zezwala złamać obietnice.
☺ Obietnice nie miały by sensu, gdybyśmy je ciągle łamali.
Þ Człowiek jest absolutnym autorytetem w sprawach moralności.
2. Istotne zagadnienia metaetyczne
Etyka – moralność.
Metaetyka:
· Bazuje na etyce.
· Wstęp do badań etycznych.
· „Dostarcza narzędzi” do etyki.
· Pokazuje, kiedy etyka jest nauką.
· Zmierza do ustalenia statusu etyki.
· Pokazuje, czym jest etyka i jakie ona ma źródła (skąd będzie czerpać normy).
· Określa metodę (gr. chados – droga) dla uprawiania etyki.
· Określa stosunek do innych nauk (porównuje z czymś, co jest podobne, a czymś, co jest różniące się). Pokazuje różnice między etyką a innymi naukami.
· Wskazuje cel (wskazuje na normy postępowania).
· Definiuje etykę.
· Określa warunki moralnego działania:
o Warunki poznawcze, kiedy akt jest ludzki;
o Warunki wolitywne, które związane są z naszą wolą, wolnością i związaną z nią odpowiedzialnością (cnotą, czyli sprawnością moralną);
o Musi być sumienie (gr. syneidesis)– władza osądzająca (poddawanie ocenie);
o Oraz musi być absolutny porządek moralny.
Þ Moralność w świecie norm (wolne działanie, wolny wybór człowieka).
Þ Etyka to nauka zajmująca się moralnością.
Þ Etyka to teoria, moralność – praktyka;
Ø Subiekcja – należy do podmiotu.
Ø Obiekcja – zależy od przedmiotu (cel życia człowieka, dobro, wartości moralne, imperatyw – prawo)
2. 1. Definicja etyki
Etyka – nauka filozoficzna, która ustala moralne podstawy i reguły działania przy pomocy wrodzonych zdolności poznawczych.
a. Etyka – nauka:
· Nauka - uporządkowany zbiór twierdzeń o pewnym przedmiocie, które są zarazem sprawdzalne.
· Intersubiektywność – powszechne komunikowanie.
o Inter – między.
o...
windows64bit