……… ……………..
Data Liczba punktów
…………………………………………………..
Imię i nazwisko
……… ………………
Klasa Ocena
Test a
1 Zaznacz znakiem „x” zdanie prawdziwe. 1 p.
a) Jeziora, rzeki i bagna to zbiorniki wody słonej.
b) Połowa wody słodkiej na Ziemi znajduje się w jeziorach, rzekach i bagnach.
c) Rzeki, jeziora i bagna zalicza się do wód powierzchniowych.
d) Niewielka część wody słodkiej występuje na Ziemi w stanie stałym w postaci lądolodów i lodowców górskich.
2 A. Otocz pętlą rysunek przedstawiający zwierzę przystosowane do życia w górnym 2 p.
biegu rzeki.
B. Zaznacz strzałką narząd, dzięki któremu to zwierzę może się sprawnie poruszać w wodzie.
3 Skreśl w poniższych zdaniach błędne określenia. 3 p.
1. W wodach górnego/dolnego biegu rzeki żyją organizmy przystosowane do dużej prędkości
płynącej wody.
2. Tatarak to roślina przystosowana do życia w strefie przybrzeżnej/strefie wód głębokich jeziora.
3. Rośliny zanurzone w wodzie mają elastyczne/łatwe do rozerwania łodygi, dzięki czemu łatwo
poddają się ruchom wody.
4 W poniższym tekście podkreśl trzy cechy różniące środowisko wodne od lądowego. 3 p.
Woda stawia większy opór niż powietrze, dlatego większość zwierząt wodnych ma opływowy kształt ciała. Niektóre z nich mają skórę pokrytą śluzem, co także zmniejsza opór wody utrudniający poruszanie się. Ponieważ w wodzie jest mniej tlenu niż w powietrzu, organizmy żyjące w wodzie oddychają całą powierzchnią ciała albo mają specjalne narządy służące do oddychania pod wodą. Dzięki temu, że woda nie nagrzewa się i nie stygnie tak szybko jak powietrze, organizmy wodne nie muszą dostosowywać się do gwałtownych wahań temperatury.
5 Na rysunku przedstawiającym bieg rzeki zaznacz strzałkami i podpisz w ramkach: 4 p.
brzeg prawy, brzeg lewy, źródło, ujście.
1
6 Korzystając z informacji zawartych w tekście, oblicz prędkość, z jaką płynie woda 3 p. w rzece.
Trzy razy zmierzono, w jakim czasie kawałek drewna przepływa ten sam odcinek rzeki o długości 10 metrów. Uzyskano następujące wyniki pomiarów: 4 sekundy, 6 sekund, 5 sekund.
Obliczenia: Odpowiedź: ........................................................
........................................................................ ...........................................................................
7 A. Zaznacz znakiem „x” dwa rysunki przedstawiające glony. 2 p.
B. Otocz pętlą rysunki przedstawiające organizmy samożywne.
8 Uzupełnij tabelę, wpisując w miejsce kropek właściwe określenia wybrane z ramki. 3 p.
lato, +4°C, 0°C, wiosna
Pora roku
………………
Wody na całej głębokości jeziora intensywnie się mieszają. Dzięki temu wyrównuje się temperatura, zawartość tlenu i dwutlenku węgla.
Zima
Tafla jeziora pokrywa się lodem. Ustaje dopływ tlenu. Woda na dnie
jeziora ma temperaturę …….… .
Mieszają się tylko nagrzane słońcem górne warstwy wody. Woda w niższych warstwach jeziora pozostaje chłodna i nieruchoma.
9 Zaznacz znakiem „x” łańcuch pokarmowy utworzony z organizmów żyjących w oceanie. 2 p.
Podkreśl w nim nazwę konsumenta mięsożernego.
foka szara
ośmiornica
szczupak
śledź
krab
płoć
ślimak morski
glon
10 Dlaczego w strefie głębinowej oceanu i strefie wód głębokich jeziora nie występują 1 p.
rośliny?
2
…………………………………………………………………………………………………..
martynia19