Biznes Plan.doc

(40 KB) Pobierz
ZAGADNIENIA PORUSZANE W BIZNESPLANIE

ZAGADNIENIA PORUSZANE W BIZNESPLANIE

 

Niniejszy dokument stanowi szczegółowy wzór biznesplanu. Po przystosowaniu do specyfiki Państwa przedsiębiorstwa (np. produkcja, usługi, handel) powinien stać się podstawą dla przyszłego planowania w firmie.

 

 

Część opisowa biznesplanu powinna być zwięzła i zrozumiała, szczegóły należy zawrzeć w załącznikach.

 

Treść:

np.:                            1.              Streszczenie przedsięwzięcia

                            2.              Historia firmy

                            3.              Cele przedsiębiorstwa

                            4.              Rynek i konkurencja

                            4.1.               Sytuacja gospodarcza i polityczna w Polsce

                            4.2.              itd.

 

Streszczenie przedsięwzięcia

 

Nie więcej niż 2 lub 3 strony zwięzłej i precyzyjnej informacji o planowanym przedsięwzięciu. Ta część powinna zawierać wszystkie najważniejsze jego elementy, np. poprzez podanie głównych tytułów z dalszej części opracowania oraz streszczenie:

·              najważniejszych celów przedsięwzięcia

·              strategii koniecznych do osiągnięcia wybranych celów

 

Historia firmy

 

Zwięzły opis dotychczasowych działań firmy jako tła dla obecnego przedsięwzięcia. Powinien obejmować produkty i usługi firmy, jej  lokalizację, strukturę akcjonariuszy i najważniejsze zmiany w działalności.

 

Cel przedsiębiorstwa

 

Jasno zbudowane jedno zdanie określające podstawowe zadanie firmy (np. Celem firmy jest osiągnięcie pozycji lidera na polskim rynku pod względem.....).

 

Produkty

 

Szczegółowy opis              -produktów lub usług,

-sposobu ich wykorzystania,

-aktualnie stosowanej technologii (włącznie z patentami, itd.),

-nowych produktów (stopień zaawansowania prac przygotowawczych do ich produkcji),

-planów rozwojowych (stopień ich zaawansowania, działania w zakresie badań i rozwoju).

 

 

 

Rynek i konkurencja

 

Jest to krytyczna część biznesplanu i powinna zawierać wnioski ze szczegółowego planu marketingowego, który może być dołączony w całości jako załącznik.

 

Rynek

 

Charakterystyka rynku obecnego i przewidywanego (rynek krajowy i eksport).

-Makroekonomiczna analiza czynników gospodarczych mających wpływ na planowane przedsięwzięcie.

-Charakterystyka branży.

-Aktualna wielkość rynku i przewidywany wzrost.

-Główni klienci i użytkownicy.

 

Segmentacja

-Segmenty obsługiwane aktualnie przez firmę.

-Segmenty docelowe.

-Lokalizacja segmentów (regionalna, krajowa, zagraniczna).

-Aktualna wielkość i przewidywany wzrost segmentów.

 

Cechy charakterystyczne docelowych segmentów

·Właściwości produktu (działanie, niezawodność, trwałość, dostępność, cena, usługi dodatkowe, inne).

·Wzorce zachowań klienta przy zakupach:

              -osoby podejmujące decyzję,

              -typowe wielkości zamówień

                            -inne (np. zatwierdzona lista sprawdzonych dostawców, pożądany tylko jeden               dostawca,  przetarg itd.).

                            -cechy specyficzne, (np. sezonowość, cykliczność itp.).

 

Należy się upewnić, aby podawane informacje były rzeczywiście istotne z punktu widzenia obecnych i proponowanych produktów. Trzeba raczej podchodzić do sprawy realistycznie niż optymistycznie. Należy pamiętać o możliwości zakłóceń w segmentach składających się z małej liczby podmiotów. (np. jeśli 5 dużych firm kupuje 80% obecnej produkcji za zbyt niską cenę, to pozostaje tylko 20% rynku małych i średnich przedsiębiorstw, które płacą opłacalną cenę).

 

Konkurencja

 

-Aktualni konkurenci (firmy, ich rozmiar i potencjał rozwojowy).

-Porównanie własnych produktów/usług z aktualnymi konkurentami.

-Spodziewane reakcje konkurentów.

-Nowi konkurenci na rynku.

 

Należy realistycznie oceniać bariery wejścia na rynek  oraz możliwe reakcje konkurencji. Jednocześnie przecenianie własnych możliwości konkurencyjnych wiąże się z dużym niebezpieczeństwem.

 

Marketing i strategie sprzedaży

 

Marketing

·              Usytuowanie własnego produktu na rynku - tzn. jego pozycja w porównaniu z               konkurentami (jakość, cena, usługi dla klientów, image, itd.).

·              Polityka cenowa (obecna i przyszła).

·              Polityka w zakresie usług dodatkowych (np. naprawy u klienta).

·              Promocja i reklama.

 

Sprzedaż

·              Kanały dystrybucji (tzn. agenci, obsługa franchisingowa, personel handlowy               na terenie zakładu, eksport).

·              Wielkość i struktura (np. geograficzna lub wg grup towarowych) personelu               handlowego.

·              Przewidywana wydajność personelu handlowego (tzn. ilość rozmów               telefonicznych na sprzedawcę, sprzedaż na rozmowę, przeciętna wielkość               zamówienia).

·              Wynagrodzenie personelu handlowego (pensje/prowizje, struktura               prowizji).

 

 

Działalność przedsiębiorstwa

 

Struktura

 

Struktura organizacyjna

Szczegóły dotyczące struktury, włączając w to schemat działalności (obecny i proponowany).

 

Lokalizacja i zaplecze produkcyjne

Opis położenia zakładu i wykorzystywanych budynków, budowli, itp. (obecnych i proponowanych).

 

Produkcja

 

Proces produkcyjny:

-zdolności produkcyjne wewnątrz zakładu/konieczność korzystania z poddostawców,

-zdolności produkcyjne (obecnie i w przyszłości, w porównaniu z planem),

-technologie, ich punkty krytyczne,

-zakład i maszyny,

-proponowane zmiany.

 

Źródła dostaw

Główni dostawcy

Punkty znacznego uzależnienia (np. wysoko kwalifikowani pracownicy, dostawcy, materiały, itp.) i proponowane zmiany.

 

Magazynowanie i dystrybucja

 

-Powierzchnia magazynowa (obecna i przyszła w porównaniu z planem).

-Metoda dystrybucji (własny personel dystrybucyjny, umowy z dystrybutorami, itd.).

-Proponowane zmiany w zakresie magazynowania i dystrybucji.

 

Rozwiązania systemowe i technologie

 

Szczegóły nt. obecnie używanych systemów i technologii oraz proponowane zmiany.

 

Badania i rozwój

 

Informacja nt. tej działalności, jej organizacji (z uwzględnieniem liczby zatrudnionych), proponowane zmiany.

 

Ochrona środowiska

 

Określenie problemów ekologicznych oraz propozycje ich rozwiązania.

 

Kierownictwo i jego i struktura organizacyjna

 

 

[Zbiorczy schemat organizacyjny]

 

Szczegółowy schemat organizacyjny i życiorysy kierownictwa powinny się znaleźć w załącznikach.

 

Zarząd

Krótka informacja o członkach Zarządu (wiek, doświadczenie i umiejętności), charakterystyka zasad współpracy z Radą Nadzorczą i kadrą kierowniczą niższego szczebla oraz określenie możliwych funkcyjnych utrudnień.

 

Kluczowi kierownicy niższego szczebla

Krótka informacja o pozostałych kluczowych osobach kadry kierowniczej (wiek, doświadczenie, umiejętności) oraz określenie potencjalnych utrudnień.

 

Marketing i sprzedaż

Szczegóły nt. zasad organizacyjnych przedstawione ilościowo i w formie diagramu oraz proponowane zmiany.

 

Produkcja, magazynowanie i dystrybucja

Szczegóły organizacyjne obejmujące m.in. liczbę pracowników oraz schematy organizacyjne poszczególnych pionów, a także proponowane zmiany.

 

Administracja i finanse

Szczegóły organizacyjne obejmujące m.in. liczbę pracowników oraz schematy organizacyjne poszczególnych pionów, a także proponowane zmiany.

 

Szkolenia

Informacje nt. aktualnych i proponowanych rozwiązań szkoleniowych.

 

Strategia na przyszlość

·              Zatrudnianie nowych pracowników

·              Strategia utrzymania kadry kierowniczej i pracowników (np. przydział akcji               przedsiębiorstwa)

 

Informacje finansowe

 

Podsumowanie kluczowych informacji finansowych z właściwym komentarzem (szczegółowe dane finansowe powinny się znaleźć w załącznikach);

a.              planowane rachunki wyników, bilanse i rachunki przepływów gotówkowych na najbliższe trzy lata;

 

b.              Przegląd obecnej działalności oraz szczegóły dotyczące  usprawnień zwiększających zysk oraz możliwości wprowadzenia takich usprawnień  (sprawozdania finansowe za ostatnie okresy w załącznikach);

 

c.              Analiza wrażliwości (wersja najbardziej pesymistyczna oraz wersja optymistyczna) na tych samych zasadach jak w punkcie a. z uwidocznieniem momentu zrównania kosztów z zyskami.

 

d.              Zobowiązania względem banków , instytucji leasingowych oraz inne zobowiązania finansowe itd.;

 

e.              Potrzeby finansowe z uwzględnieniem terminów;

 

f.              Aktualna i proponowana struktura kapitałowa oraz;

 

g.              Opis kontroli finansowej (obecnej i proponowanej);

 

 

Strony mocne i słabe

 

Należy wskazać  kluczowe silne punkty przyczyniające się do stworzenia przewagi konkurencyjnej
oraz wymienić potencjalne zagrożenia w osiąganiu tego celu.

 

Podstawowe zadania

 

Należy wymienić główne zadania oraz określić ich realizację w czasie. Jeśli przeprowadzana jest restrukturyzacja na większą skalę, szczegółowy plan działania z uwzględnieniem proponowanych terminów realizacji powinien być zawarty w załącznikach.

 

Długookresowe plany rozwojowe

 

Należy określić dodatkowe możliwości rozwoju firmy oraz podać kiedy mogłyby być zrealizowane.

 

 

5

             

Zgłoś jeśli naruszono regulamin