Numer hospitacji: XIV
Temat: Gry i zabawy w nauczniu koszykówki.
Cele główne lekcji:
1. Umiejętności: kozłowanie, podania i chwyty, rzuty
2. Motoryka: siła i koordynacja wzrokowo-ruchowa
3.Wiadomości: poznanie nowych gier i zabaw
4. Akcenty wychowawcze: współdziałanie w małym zespole
Data: 4 III 2004 r.
Klasa: IVa, b
Płeć: dziewczęta
Ilość uczniów: 22 (w tym 3 niećwiczące)
Miejsce: sala gimnastyczna
Czas: 45 minut
Przybory: piłki koszykowe
Imię i nazwisko prowadzącego: mgr Michał Małyska
Tok lekcji
Zadania szczegółowe
Uwagi organ.-metodyczne
1. Część organizacyjna
1. Zbiórka w dwuszeregu.
2. Sprawdzenie obecności.
- niećwiczący siadają na ławeczce
2. Motywacja do zajęć
1. Podanie tematu lekcji i motywacja do aktywnego udziału w zajęciach.
3. Rozgrzewka,
psychomotoryka,
profilaktyka
1. Bieg dookoła sali.
2. Ustawienie bokiem do siebie, stykając się stopami (lewymi lub prawymi) i trzymając się za ręce. Przeciąganie partnera w swoją stronę.
3. Ustawienie przodem do siebie w podporze przodem. Poruszając się w podporze próba dotchnięcia dłoni wpółpartnera.
4. Ustawienie naprzeciwko siebie w siadzie rozkrocznym stykając się stopami i trzymając się za ręce. Przeciąganie się do leżenia tyłem (na zmianę) nie uginając nóg w kolanach.
5. Ustawienie przodem do siebie z ramionami na ramionach współpartnera. Przysiady parami.
6. "Walka kogutów"
Uczniowie ćwiczą kucając naprzeciwko siebie i trzymając się za ręce. Podskakując próbują wytrącić współpartnera z równowagi.
7. Ustawienie przodem do siebie w leżeniu przodem.Unoszenie tułowia z jednoczesnym klaskaniem, na przemian w ręce partnera i za swoimi plecami.
- uczniowie ćwiczą parami, w rozsypce
4. Kształtowanie
umiejętności,
doskonalenie
sprawności,
rozwijanie
zdolności
twórczych
1. Zabawa z mocowaniem "Spychacze"
Ustawienie w dwóch szeregach w siadzie plecami do siebie na lini środkowej boiska. Na sygnał prowadzącego przepychanie partnera plecami. Później to samo, ale z rywalizacją między rzędami. Wygrywa ten szereg, który przepcha więcej osób.
2. Gra bieżna "Dogoń piłkę"
Ustawienie w dwóch rzędach ("Taki" i "Toki") w pewnej odległosci przed koszem. Każda osoba w rzędach ma swój numer. Prowadzący rzuca piłkę o tablicę i jednocześnie wywołuje jakiś numer. Osoby oznaczone tym numerem z każdego z rzędów muszą jak najszybciej zebrać piłkę spod kosza - za co rząd otrzymuje 3pkt. i dodatkowo 1 pkt. za podanie piłki do pierwszej osoby z rzędu i ustawienie się szybciej niż przeciwnik na końcu swojego rzędu. Osoba, która nie zebrała piłki też może zdobyć 1 pkt. dla swojego rzędu, ustawiając się na końcu swojego rzędu szybciej niż przeciwnik. Wygra rząd, który zdobędzie więcej pkt.
3. Gra rzutna "Dogoń piłkę"
Uczniowie ustawieni są w szeregu na lini końcowej boiska ( "Taki" z jednej strony, "Toki" z drugiej). Prowadzący stoi pomiędzy dwoma drużynami, tyłem do przeciwległego kosza. Uczniowie rywalizują ze sobą po kolei, parami (osoba z jednej i z drugiej drużyny). Gdy prowadzący rzuca piłkę (toczy, podrzuca w przód podkręcając ją) za siebie muszą oni jak najszybciej dogonić ją, złapać i trafić do kosza. Wygra drużyna, która więcej razy trafiła do kosza.
4. Gra drużynowa
Podział uczniów na dwie drużyny - "Taki" i "Toki". Gra polega na przechwyceniu piłki od przeciwnika. Piłkę można podawać i kozłować. Za każde przechwycenie piłki drużyna zdobywa 1 pkt. Wygrywa drużyna, która zdobędzie więcej punktów.
- prowadzący nazywa jeden szereg "Taki", a drugi "Toki"
- prowadzący stoi między dwoma rzędami
5.Uspokojenie organizmu
1. Zabawa uspokajająca „Minutka”.
Ćwiczący siadają na podłodze. Na sygnał zaczynają w myślach odliczać w minutę. Kto uważa, że minuta minęła wstaje. Gdy wszyscy wstaną nauczyciel ogłasza kto był najbliżej prawdy.
6.Czynności organizacyjno-
porządkowe
1. Uczniowie sprzątają miejsce zajęć.
2. Zbiórka w dwuszeregu.
3.Kontrola obecności.
7. Nastawienie
do pracy
samodzielnej
1. Zachęcenie do wykorzystania poznanych gier i zabaw i gry w koszykówkę w czasie wolnym.
Aguuul6