Rynek hurtowy i detaliczny.odt

(13 KB) Pobierz

RYNEK HURTOWY - jest drugim szczeblem obrotu towarowego i występuje jako pośrednie ogniwo w procesie wymiany towarowej. Na tym

rynku dokonywane są zakupy jednorodnych towarów od wszystkich możliwych gospodarstw rolnych w celu dalszej sprzedaży.. Ceny kształtują się

tu na podstawie lokalnej podaży i popytu i są wyposażone w miejsca do prezentacji towaru lub jego próbek. Na rynkach hurtowych zaopatrują się

krajowi jak i zagraniczni odbiorcy.

Właścicielami lub udziałowcami ryków hurtowych mogą być różne organizacje tj. wytwórców, handlowców i

samorządowe, grupy producenckie, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR), Agencja Rynku Rolnego (ARR),

Agencja Nieruchomości Rolnych (ANR), banki żywnościowe czy firmy ubezpieczeniowe.

 

Zasięg rynku hurtowego:

-ponadregionalnym,

-regionalnym,

-lokalnym.

Cechy:

-duża skala transakcji,

-obecność towaru lub jego przeróbek,

-sprzedaż w określonych porach dnia,

-obecność instytucji wspomagających, takich jak np. banki, urzędy celne, instytucje kontroli jakości, magazyny i przechowalnie.

Funkcje:

-sortowanie i pakowanie towarów,

-kontrola jakości, fitosanitarna i sanitarna towarów,

-usługi bankowe, celne, transportowe, i ubezpieczeniowe,

-informacja dotycząca cen, popytu i podaży towarów,

-doradztwo, koordynacja i marketing.

Rynek detaliczny - polega na realizacji sprzedaży detalicznej w niewielkich ilościach, odbywającej się

w punktach sprzedaży detalicznej, w sklepach, kioskach, na straganach i kramach, przez dostawę do mieszkań jest ostatnim najważniejszym ogniwem

obrotu towarowego. Sprzedaż odbywa się do odbiorcy finalnego (konsumenta) dla zaspokojenia jego osobistego, nie komercyjnego użytku/potrzeby.

Zadania:

-zaopatrywanie konsumentów w towary zaspokajające ich potrzeby w sposób pełny i prawidłowy,

-oferowanie dodatkowych usług (np. dostawy do domu, sprzedaż ratalna, zamówienia telefoniczne), odpowiednie opakowania,

-celowe kształtowanie konsumpcji poprzez reklamę, sposób oferowania,

-współudział w kształtowaniu cen na towary przez rejestrowanie reakcji

rynku na zmiany cen,

-prowadzenie produkcji i przetwórstwa dla uzupełnienia i wzbogacenia oferty.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin