januch.odt

(36 KB) Pobierz
1

1. ECR(Efficient Consumer Response)- łańcuch dostaw zorientowany na klienta. ECR to nowoczesna strategia dystrybucji artykułów częstego (wygodnego) zakupu, integrująca w łańcuchu dostaw producentów, dystrybutorów i handlowców, w celu zbudowania efektywnego kosztowo systemu, który reaguje na określone potrzeby konsumenta. System ten jest kierowany poprzez realny popyt. Efektem jest zmniejszenie kosztu całkowitego systemu, poziomu zapasów przy równoczesnym podniesieniu wartości dla ostatecznego klienta. Ocenia się że stosowanie ECR stwarza możliwości obniżenia średnio cen produktów finalnych o 6,1 %.

 

1. SRM- SAP SRM (SAP Supplier Relationship Management - Zarządzanie relacjami z dostawcami)

Zarządzanie wydatkami w celu uzyskania stałej rentowności

Proces zwiększania wartości dla klientów jest uzależniony od dostawców. Jednak ograniczone zasoby oraz technologie sprawiają, że większość firm skupia uwagę na integracji tylko z największymi dostawcami.

SAP Supplier Relationship Management (SAP SRM) to rozwiązanie, które pozwala zwiększyć zwrot z relacji z dostawcami w ramach wszystkich kategorii wydatków i niezależnie od czasu.

SAP SRM umożliwia redukcję kosztów sprzedanych materiałów i racjonalizację bazy dostaw oraz zapewnia szybki zwrot z inwestycji. Jest to rozwiązanie, które integruje operacje w ramach całego przedsiębiorstwa, stymulując współpracę pomiędzy dostawcami poprzez automatyzację procesów realizowanych przy współudziale wszystkich dostawców w ramach zakupu towarów i usług oraz w obrębie całego przedsiębiorstwa.

SAP SRM obejmuje pełen cykl dostaw - począwszy od strategicznego ustalania źródła dostaw po operacyjne zaopatrzenie oraz włączenie do współpracy dostawców - zapewniając zalety wynikające z wykorzystania skonsolidowanej zawartości oraz danych podstawowych. Dzięki SAP SRM możliwa jest współpraca z każdym z dostawców - obejmująca wszystkie nabywane towary i usługi. Zagwarantowana jest również stała optymalizacja wyboru dostawców, a także skrócenie czasu trwania cyklów dostaw. Korzyści przynosi także koncentracja ustalania źródeł dostaw oraz strategii zaopatrzenia.

 

2. CRM- (Customer Relationship Management) Zarządzanie relacjami z klientami lub System relacji z klientami, to zestaw narzędzi i procedur istotnych w zarządzaniu kontaktami z klientami. CRM należy traktować nie tylko jako narzędzie, ale jako część strategii i filozofii biznesu, gdzie stały kontakt i zadowolenie klienta jest kluczową wartością. Istotną kwestią jest zapewnienie jednolitego systemu we wszystkich procesach biznesowych – od początku procesu sprzedaży poprzez serwis do sporządzania odpowiednich statystyk wykorzystywanych przy tworzeniu portfela produktów.

 

Sam sposób komunikacji dla systemu CRM nie jest sprawą pierwszoplanową, a jedynie narzędziem. Systemy CRM obudowane są w różnorodne moduły komunikacji.

Sprawne działanie systemu CRM nie byłoby możliwe bez systemów baz danych i systemów informatycznych.

CRM to nie jest system informatyczny, tylko jak określa to wielu praktyków jest przyjętą strategią, filozofią działania przedsiębiorstwa, która ma na celu poprawę kontaktów z klientami, przez co możliwy jest dynamiczniejszy rozwój przedsiębiorstwa i lepsza realizacja wyznaczonego celu – osiągnięcie zysku.

ALBO

2. System CRM jest ściśle zintegrowanym zestawem narzędzi, które pomagają w zarządzaniu różnymi aspektami interakcji z klientem. System CRM pomoże w usprawnieniu komunikacji z klientem, pomoże zidentyfikować i ustalić relacje z klientami.

Bezpieczne e-maile, komunikatory, narzędzia do zarządzania sprawami, bezpieczna baza danych, informacje rozliczeniowe i narzędzia rachunkowości, sprzedaż / marketing, narzędzia zarządzania, itp to tylko kilka elementów, które składają się na kompletny system CRM.

 

Dlaczego warto kupić oprogramowanie CRM?

Systemy CRM pomaga zarządzać kluczowymi obszarami funkcjonowania przedsiębiorstwa - sprzedaży, marketingu i obsługi klienta. Często dostępne również online systemy CRM pomagają w organizacji pracy przedsiębiorstwa.

Korzyści z CRM można omawiać na następujących kluczowych obszarach działalności:

CRM pozwala na automatyzację sprzedaży. Można nadzorować zadania, wydajność pracowników, sprawnie przekazywać wskazówki i oceny itp.

Systemy CRM pomaga śledzić działania marketingowe, dokładnie badania trendów na rynku, pozwala określić perspektywy na przyszłość, projekt skuteczne strategie marketingowe, itp.

W systemach CRM można bezpiecznie przechowywać dane klienta, określać preferencji klientów, co poprawia zadowolenie klientów.

Kluczowe czynniki do rozważenia przy wyborze systemu CRM

Dobrym rozwiązaniem jest CRM, który pozwoli na bezproblemowe zintegrowanie kluczowych obszarów działalności, koncentrując się na maksymalizacji zwrotu z inwestycji firmy.

Oto kilka wskazówek, które pomogą wybrać odpowiedni system CRM dla Twojej firmy.:

Czy system ma być również dostępny online?

Jakim budżetem na zakup oprogramowania CRM dysponujemy?

Czy oprogramowanie jest całkowicie bezpieczna, spełniająca wszystkie wymagane protokoły bezpieczeństwa, a także czy jest wyposażona we wszystkie niezbędne systemy ochrony danych?

Upewnij się czy aplikacja jest skalowalna i może być łatwo zaktualizowana do zmieniających się technologii.

 

2. ERP- Systemy Planowania Zasobów Przedsiębiorstwa (z ang. Enterprise Resource Planning - ERP), reprezentują grupę zintegrowanych systemów informatycznych, tj. modułowo zorganizowanych systemów informatycznych przedsiębiorstwa. Zbierają w jeden spójny system wszystkie tradycyjne funkcje zarządcze (związane z księgowością finansową i zarządczą, finansami, kadrami i płacami, technicznym przygotowaniem produkcji oraz jej sterowaniem, zaopatrzeniem, gospodarką magazynową, planowaniem i realizacją sprzedaży oraz logistyką, zarządzaniem jakością).

 

2. Zastosowanie systemów ERP

Systemy ERP mogą być wykorzystywane w przedsiębiorstwach nieprodukcyjnych (usługowych, dystrybucyjnych), oraz produkcyjnych, o różnych typach produkcji. Przykładowo, systemy ERP dedykowane dla produkcji zleceniowej (dyskretnej) obsługują wytwarzanie na zamówienie jednostkowych wyrobów, jak np. części samochodowych czy mebli. Systemy ERP dla produkcji procesowej (ciągłej) obsługują procesy łączenia, rozdzielania, formowania lub przeprowadzania reakcji chemicznych, np. w rafineriach lub przy produkcji farb. Systemy ERP dla przedsiębiorstw konstruujących na zamówienie i realizujących złożone projekty (ETO) obsługują procesy konstrukcyjne i technologiczne, budżetowanie i kosztorysowanie, zarządzanie projektami, itd., co charakteryzuje np. przedsiębiorstwa budowlane.

 

2. Korzyści wdrożenia systemu ERP

·                    efektywne zarządzanie zamówieniami sprzedaży i planowaniem produkcji,

·                    zarządzanie i analiza procesów biznesowych za pomocą interaktywnego środowiska systemowego,

·                    synchronizacja działań wewnątrz poszczególnych działów, takich jak dział zasobów ludzkich, finansów czy produkcji,

·                    monitorowanie, przesyłanie i śledzenie przepływu informacji wewnątrz organizacji,

·                    nadzór i monitorowanie stanów zapasów,

·                    dynamiczna kontrola nad zakupem materiałów,

·                    automatyzacja wprowadzania danych,

·                    synchronizacja zamówień, wycen i raportowania,

·                    ograniczenie przestojów linii produkcyjnych, kosztów utrzymania zapasów, kosztów produkcji oraz błędów w rejestrach danych,

·                    optymalizacja wartości uzyskiwanej z zasobów i wyposażenia posiadanych przez przedsiębiorstwo

 

ALBO

2. ERP jest skrótem od Enterprise Resource Planning.  ERP jest wielomodułowy oprogramowaniem, które integruje działania we wszystkich działach firmy, od planowania produkcji, zakupu części, kontroli zapasów, obrotu produktami, logistyki, analiz itd... Oprogramowanie ERP może obejmować moduły dla finansów, księgowości oraz zasobów ludzkich.

Enterprise Resource Planning systemów (ERP) to integracja (lub próba zintegrowania) wszystkich danych i procesów w organizacji w jednolity system. Typowy system ERP będzie korzystać z wielu elementów oprogramowania i sprzętu komputerowego w celu osiągnięcia integracji.  Głównym składnikiem większości systemów ERP jest zastosowanie jednolitej bazy danych do przechowywania danych dla poszczególnych modułów systemu. ERP jest połączeniem systemów informatycznych przedsiębiorstwa mające na celu pozwiązanie różnych funkcji przedsiębiorstwa, w tym zasobów ludzkich, zapasów i finansów, a jednocześnie powiązanie firmy wobec klientów i dostawców.

 

ERP, CRM i SCM

CRM (Customer Relationship Management) i SCM (Supply Chain Management) to dwa inne rodzaje oprogramowania dla przedsiębiorstw, które mają szerokie zastosowanie w korporacji i organizacji non-profit. A za główny cel ERP jest ulepszenie i modernizacja procesów wewnętrznych commerce, CRM to próba poprawy relacji z kontrahentami, a SCM ma na celu ułatwienie partnerstwa między organizacjami, jego dostawców, producentów, dystrybutorów i partnerów.

Definicja ERP - Systemy perspektywy

Cel systemu ERP - Celem ERP jest postęp i modernizacja wewnętrznych procesów biznesowych, które wymagają usprawnienia istniejących procesów biznesowych.

Elementy systemu ERP - elementy systemu ERP to wspólne elementy systemu informacji zarządczej (MIS).

* Oprogramowanie ERP - Moduł oprogramowania ERP jest podstawą systemu ERP. Każdy z modułów oprogramowania automatyzuje działalności gospodarcze obszaru funkcjonalnego w organizacji. Moduły oprogramowania ERP obejmuja planowanie produkcji, zakup części, kontrola zapasów, dystrybucja produktów, śledzenie celu, finansów, rachunkowości i zasobów ludzkich aspektów organizacji.

* Procesy biznesowe - Procesy biznesowe w organizacji, składają się z trzech poziomów - planowanie strategiczne, zarządzanie i kontrola kontroli operacyjnej. ERP jest promowane jako rozwiązanie dla utrzymania lub usprawnienia procesów biznesowych na wszystkich poziomach. Wiele systemów ERP, jednak ogranicza się do integracji różnych działów.

* ERP Użytkownicy - użytkowników systemów ERP to pracownicy organizacji na wszystkich szczeblach, od pracowników nadzoru, kierowników średniego szczebla do kadry kierowniczej.

* Sprzęt i systemy operacyjne - Wiele ogromnych Systemy ERP pracują na UNIX. Windows NT i Linux są  najcześciej wybierane jako systemy operacyjne do uruchamiania oprogramowania ERP. Starsze systemy ERP mogą korzystać z innych systemów operacyjnych.

 

Redukcja zapasów. Poprawa planowania i organizacji w zakresie gospodarki materiałowej po wdrożeniu systemu ERP może powodować znaczną redukcję poziomu utrzymywanych zapasów, nawet o 20%. Redukcja zapasów (składnika, który stanowi istotny udział aktywów przedsiębiorstwa) nie jest przy tym zazwyczaj jednorazowa, ponieważ wdrożenie systemu ERP umożliwia trwałą kontrolę stanów zapasów i tym samym ograniczenie kosztów ich utrzymywania. Koszty te obejmują m.in. odsetki, koszty magazynowania, obsługi, zużycia, ubezpieczeń, podatków, szkód i strat. Mogą one stanowić nawet 25-30% ogólnego poziomu kosztów przedsiębiorstwa.

 

Wdrożenie systemu ERP pozwala na lepszą kontrolę nad przepływem materiałów i towarów, w konsekwencji czego oczekiwać można obniżenia ich stanów. Obserwacja popytu elastycznego, który jest wrażliwy na zmiany cen, może przyczynić się do eliminowania złych planów zakupowych. System umożliwia, by dostawy były planowane w zależności od aktualnie występujących potrzeb, natomiast zamówienia na niepotrzebne w danym momencie materiały i towary, były odwoływane lub przekładane. Zestawienia materiałowe (ang. Bill of Materials - BOM) pozwalają także uniknąć niepożądanych nadwyżek i/lub niedoborów materiałów i towarów. Mniej braków materiałowych i realne plany zakupowe umożliwiają szybszą i bardziej efektywną realizację planów sprzedaży. Wdrożenie filozofii JIT (z ang. „Just-in-Time” - „dokładnie na czas”) może dodatkowo obniżyć czas wytwarzania wyrobów i przepływu zapasów.

 

Redukcja kosztów materiałowych. Usprawnienie procesu zaopatrzeniowego pozwala na osiąganie lepszych warunków w negocjacjach cenowych z dostawcami. Może to prowadzić do redukcji kosztów zakupu średnio o 5%. Dzięki dobremu harmonogramowi zakupów pracownicy działów zakupów mogą skupić się na negocjacjach prowadzonych z dostawcą, a nie na reagowaniu na pojawiające się nagle braki w zapasach. Systemy ERP dostarczają kompleksowe informacje potrzebne do negocjacji warunków zakupu. ERP pozwala określić przewidywane zapotrzebowanie na materiały i towary, wymagania względem warunków i terminów przyszłych dostaw. W przedsiębiorstwie, w którym wdrożony jest ERP, nie jest konieczne utrzymywanie wysokich stanów zapasów, co może z kolei prowadzić do obniżenia kosztów działalności.

 

Redukcja nakładów pracy. Wdrożenie systemu ERP może także prowadzić do optymalizacji nakładów pracy, m.in. poprzez mniejsze niedobory zasobów, mniejszą liczbę przestojów, powtórzeń i nadgodzin. Przy odpowiednim wdrożeniu ERP oszczędności na nakładach pracy szacuje się na około 10% kosztów pośrednich i bezpośrednich. Minimalizacja niedoborów i lepsza organizacja pracy pozwalają z reguły na skrócenie czasu realizacji zamówień, uniknięcie zakłóceń, sprawną kontrolę wykonywanych zadań. Kierownicy produkcji, mając bardziej czytelny obraz sytuacji, mogą łatwiej i efektywniej kontrolować realizację założonych planów produkcji, a zaoszczędzony czas pozwala im skupić się na zarządzaniu i szkoleniu podwładnych. Ci drudzy z kolei mogą skupić się na rozwijaniu lepszych metod działania, zwiększaniu jakości i wydajności pracy.

 

Poprawa jakości obsługi klientów i wzrost sprzedaży. W wyniku wdrożenia systemu ERP organizacja procesu sprzedaży i produkcji może ulec znacznej poprawie. Przyczynić się to może do podwyższenia jakości obsługi klienta oraz wzrostu sprzedaży. Na poprawę relacji z klientami duży wpływ ma dotrzymywanie czasu i warunków dostaw. W efekcie może to prowadzić do wzrostu satysfakcji i lojalności klientów. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa, handlowcy mogą skupić się na sprzedaży, zamiast na rozpatrywaniu reklamacji i wyjaśnianiu błędów w poprzednich dostawach. W przypadku wyrobów produkowanych na zamówienie, odpowiednie kalkulacje pozwalające na wycenę zamówień mogą być sporządzane przez handlowców lub czasem nawet samych klientów. Wyższa jakość obsługi klienta może również prowadzić do zmniejszenia liczby utraconych kontraktów oraz zwiększenia potencjalnej wielkości sprzedaży.

 

System ERP, dzięki możliwościom śledzenia i analizowania informacji z rynku, może umożliwić przedsiębiorstwom szybsze i efektywniejsze reagowanie na zmiany w popycie, a także przewidywanie problemów w dostawach. Dzięki temu z odpowiednim wyprzedzeniem mogą być podejmowane działania korygujące takie jak określenie wysyłek priorytetowych, zawiadomienie klientów o zmianie terminu dostaw czy zmiana planu produkcji w odpowiedzi na zmianę zgłoszonego popytu.

 

Zwiększenie poziomu kontroli księgowej po wdrożeniu ERP. Lepsze procedury kontroli płatności mogą znacząco skrócić czas spływu należności, tym samym pozwalając przedsiębiorstwu utrzymać płynność finansową na wyższym poziomie. Może się tak dziać dzięki automatyzacji procesu tworzenia faktur, monitów, możliwości przygotowywania zestawień okresowych i śledzenia zaległych płatności. Możliwość sprawdzania zadłużenia klienta już na etapie składania przez niego zamówienia oraz bardziej sprawna obsługa zamówień prowadzić może do dalszego ograniczenia problemów ze spływem należności.

 

Systemy ERP mogą także umożliwić przedsiębiorstwom lepsze śledzenie warunków finansowych dostaw, co umożliwia bardziej szczegółowe planowanie przepływów pieniężnych oraz płacenie tylko za te faktury, które stają się wymagalne. Dzięki temu może obniżyć się poziom utrzymywanego stanu środków pieniężnych.

 

Korzyści ERP widoczne w bilansie

Wiele korzyści wynikających z wdrożenia systemu ERP znajduje swoje bezpośrednie odzwierciedlenie w bilansie przedsiębiorstwa. Dla zobrazowania posłużymy się przykładem. W tabeli 1.1. pokazano roczne zestawienie bilansowe producenta o rocznych obrotach wynoszących 10 milionów złotych. Różnice pomiędzy stanem sprzed wdrożenia systemu i po jego zakończeniu widoczne są przede wszystkim w wysokości zapasów i należności.

Załóżmy, że przykładowa firma utrzymuje zapasy o wartości 3 milionów zł i posiada zaległe należności w wysokości 2 milionów zł. Badania wskazują, że wdrożenie systemu ERP może prowadzić do redukcji zapasów o około 20%, a wierzytelności o około 18%.

 

3. Data mining (eksploracja danych, drążenie danych, wydobywanie danych)

·                    jest dziedziną polegającą na wykorzystaniu dedykowanego narzędzia do zarządzania informacją w celu pozyskania wiedzy i odkrycia zależności między danymi na potrzeby wsparcia procesu podejmowania decyzji. Eksploracja danych to metodyka odkrycia powtarzalnych zachowań w dużych zbiorach danych poprzez drążenie danych, dopasowywanie różnych modeli i analizę zależności między nimi.

 

·                    Informacja wydobyta za pomocą narzędzia data miningowego może zostać użyta w takich obszarach organizacji jak: wsparcie procesu podejmowania decyzji, prognozowanie, analiza finansowa i analiza ryzyka, optymalizacja.

 

·                    Przykładowe obszary wykorzystania narzędzi data mining w rzeczywistych środowiskach hurtowni danych:

CRM – wsparcie procesu grupowania klientów i kampanii wspierających procesy zarządzania relacjami z klientami

·                    Analiza ruchu sieciowego WWW – prognozy zachowań gości odwiedzających strony , dopasowywanie kontentu strony do danej grupy użytkowników

·                    Organizacje sektora publicznego mogę używać narzędzi data mining do wykrywania przestępstw podatkowych, ognisk prania brudnych pieniędzy, wspierać walkę z terrorystami, itp.

 

·                    Badania genetyczne – analiza i odkrywanie zależności w wielkich zbiorach danych

 

 

 

·                    Najszerzej używane techniki eksploracji danych datamining:

Modelowanie statystyczne, skomplikowane równania matematyczne. Najpopularniejsze modele statystyczne: modele liniowe, modele regresji, analiza dyskryminacyjna.

Drzewa decyzyjne

Sieci neuronowe

Algorytmy genetyczne

 

 

·                    Narzędzia drążenia danych oferują wiele różnorodnych technik analizy danych:

Manipulacja danymi – czyli konstruowanie nowych zbiorów danych bazujących na istniejących źródłach.

Przeglądanie, obserwacja i wizualizacja danych, która pomaga odkrywać nietypowe, podejrzane związki pomiędzy zmiennymi.

Testowanie hipotez

 

 

·                    Najczęściej wykorzystywane narzędzia dataminingowe:

SPSS Clementine

SAS Enterprise Miner

IBM DB2 Intelligent Miner

STATISTICA Data Miner

Pentaho Data Mining (WEKA)

Isoft Alice

 

4. ????

 

 

 

 

5. CRM to metoda gromadzenia i analizy wprowadzanych danych oraz ich interpretacja. A wyniki przeprowadzanych badań dowodzą, że jest to metoda bardzo opłacalna dla firmy, która z niej korzysta.

jest to zestaw narzędzi, technik i procedur pomocnych w zarządzaniu kontaktami z klientami. Niektórzy jednak uważają, że to mocno zawężona definicja i dowodzą, że skoro systemy CRM służą budowaniu silnej więzi między firmą a klientem oraz jego lojalności wobec marki znaczy to, że są częścią strategii i filozofii działania przedsiębiorstwa, jakie stosuje się w firmie we wszystkich procesach biznesowych.

 

6. ASN.1 (skrót od Abstract Syntax Notation One - abstrakcyjna notacja składniowa numer jeden) jest to standard służący do opisu struktur przeznaczonych do reprezentacji, kodowania, transmisji i dekodowania danych. Dostarcza zbiór formalnych zasad pozwalających na opis struktur obiektów w sposób niezależny od konkretnych rozwiązań sprzętowych.

Jest to standard ITU-T/ISO, po raz pierwszy został opisany w roku 1984 jako część dokumentu CCITT X.409'84. Następnie w 1988 wydano go jako samodzielny dokument ITU-T X.208. W roku 1994 wydano jego nową wersję w dokumentach ITU-T z seri X.860 (X.860-X.863). W roku 2002 wycofano dokument ITU-T X.208.

ASN.1 określa składnię abstrakcyjną informacji, ale nie określa sposobu jej kodowania. Standardowe metody kodowania: BER (Basic Encoding Rules), CER (Canonical Encoding Rules), DER (Distinguished Encoding Rules), PER (Packed Encoding Rules) opisane są w dokumentach ITU-T z serii X.690 (wcześniej X.209). (XML Encoding Rules) opisane w ITU-T X.693. ASN.1 jest wykorzystywana w wielu dokumentach ITU-T w tym w serii X.400 (poczta), w serii X.500 (usługi katalogowe).

 

CRM (ang. Customer Relationship Management) oznacza zarządzanie relacjami z klientami - strategię biznesową, której celem jest tworzenie i pielęgnacja długotrwałych, korzystnych relacji z klientami.

Zgodnie z licznymi badaniami pozyskanie nowego klienta, w zależności od branży, jest 5-10 razy droższe niż jego utrzymanie. Natomiast największy wpływ na zadowolenie i lojalność klienta ma – jakość obsługi. Wygrywa ona z potocznie uznawanymi czynnikami, jak: cena produktu, jakość czy terminowość dostaw.

 

ECR (ang. Efficient Consumer Response), łańcuch dostaw zorientowany na klienta. ECR to nowoczesna strategia dystrybucji artykułów częstego (wygodnego) zakupu, integrująca w łańcuchu dostaw producentów, dystrybutorów i handlowców, w celu zbudowania efektywnego kosztowo systemu, który reaguje na określone potrzeby konsumenta.

 

7. Hurtownia danych (ang. data warehouse) – rodzaj bazy danych, która jest zorganizowana i zoptymalizowana pod kątem pewnego wycinka rzeczywistości.

 

Hurtownia danych jest wyższym szczeblem abstrakcji niż zwykła relacyjna baza danych (choć do jej tworzenia używane są także podobne technologie). W skład hurtowni wchodzą zbiory danych zorientowanych tematycznie (np. hurtownia danych klientów). Dane te często pochodzą z wielu źródeł, są one zintegrowane i przeznaczone wyłącznie do odczytu.

 

W praktyce hurtownie są bazami danych integrującymi dane z wszystkich pozostałych systemów bazodanowych w firmie. Ta integracja polega na cyklicznym zasilaniu hurtowni danymi systemów produkcyjnych (może być tych baz lub systemów dużo i mogą być rozproszone).

 

Architektura bazy hurtowni jest zorientowana na optymalizację szybkości wyszukiwania i jak najefektywniejszą analizę zawartości. Stąd bywa, że hurtownie danych nie są realizowane za pomocą relacyjnych baz danych, gdyż takie bazy ustępują szybkością innym rozwiązaniom.

 

8. FMCG - określenie wykorzystywane w marketingu, opisujące produkty szybko rotujące w punktach sprzedaży (skrót od ang. Fast Moving Consumer Goods - produkty szybko rotujące, dobra szybko zbywalne), najczęściej codziennego użytku. Należą do nich przede wszystkim: artykuły spożywcze, kosmetyki, chemia gospodarcza, drobne artykuły gospodarstwa domowego itp. Przyjmuje się, że większość produktów sprzedawanych w super- i hipermarketach klasyfikowana jest jako FMCG.

 

Produkty FMCG dzielą się na "kategorie produktów" i najczęściej w taki sposób są klasyfikowane w marketingu. "Kategoria" rozumiana jest tutaj jako grupa produktów zaspokajająca tę samą potrzebę i posiadająca zbieżne cechy.

 

9. OLAP (ang. OLAP cube) – wielowymiarowa baza danych, która przechowuje dane w sposób bardziej przypominający wielowymiarowe arkusze kalkulacyjne niż tradycyjną, relacyjną bazę danych. Kostka umożliwia wyświetlanie i oglądanie danych z różnych punktów widzenia. Do jej budowy potrzeba dowolnego źródła danych opartego na relacjach. Ze względów wydajnościowych zaleca się stosowanie źródeł opartych na języku SQL i technologii hurtowni danych.

 

10. ????

 

11. ???

 

12. Magazynowy system informatyczny (skr. WMS od ang. Warehouse Management System) – program do zarządzania ruchem produktów w magazynach, wykorzystywany w logistyce zwany też systemem do obsługi magazynu wysokiego składu.

Zastosowania [edytuj]

 

Rozwiązania typu WMS służą koordynowaniu prac magazynowych. Są to wysoce wyspecjalizowane systemy usprawniające wszystkie procesy, które zachodzą w magazynach. Mają one duże znaczenie przede wszystkim dla operatorów (usługodawców) logistycznych, obsługujących w swoich magazynach i terminalach codziennie dużą liczbę zróżnicowanych przesyłek, pochodzących od wielu nadawców i kierowanych do wielu odbiorców.

 

W firmach świadczących usługi logistyczne systemy WMS stanowią często technologię wspierającą działanie systemu zarządzającego klasy ERP. Pomiędzy tymi systemami powinna funkcjonować sprawna wymiana danych, oparta na ujednoliconych standardach przekazywania informacji. Nowe klasy oprogramowania zapewniają zwykle obsługę zróżnicowanych danych w poszczególnych podsystemach informatycznych przedsiębiorstw i swobodne przenoszenie ich z modułu do modułu. To z kolei pozwala na całkowite automatyzowanie ruchu produktów w magazynach z wykorzystaniem oprogramowania WMS.

 

Niektórzy dostawcy systemów ERP oferują funkcjonalność WMS jako jeden z modułów integralnie wbudowanych w pakiet ERP lub obsługują ją częściowo w ramach modułów gospodarki magazynowej.

Funkcje systemów WMS [edytuj]

 

Szczególnym zadaniem realizowanym w ramach systemów WMS jest bezbłędna lokalizacja towarów w magazynie oraz kontrola przebiegu obrotu magazynowego. System dostarcza informacji dotyczących stanu magazynowego według wielu różnych kryteriów oraz umożliwia sprawną lokalizację każdej partii towaru i każdej pojedynczej przesyłki. W systemie WMS operator może wygenerować odpowiednią etykietę i oznaczyć nią jednostki towarowe lub w momencie przyjmowania towaru do magazynu przyjąć do systemu informacje zawarte na etykiecie nadanej jej wcześniej przez inny podmiot.

 

Za pomocą systemu WMS możliwa jest również kontrola ilościowa i asortymentowa przyjmowanego do magazynu towaru, np. pod kątem zgodności dostawy z dokonanym wcześniej zamówieniem. Systemy WMS doskonale sprawdzają się w centrach logistycznych, gdzie ruch towarów jest intensywny, w jednym czasie następuje zarówno przyjęcie towaru, jak i wysyłka – skoordynowanie ruchu towarów wymaga automatyzacji operacji zachodzących w systemie, przy możliwości skontrolowania ich prawidłowości w każdym momencie – bez konieczności żmudnego przeliczania partii towarów na regałach magazynowych.

 

Istotną rolę dla usługodawców logistycznych może stanowić możliwość planowania wysyłek z magazynu w taki sposób, aby zoptymalizować wykorzystanie posiadanych zasobów, a także skrócić czas magazynowania i obniżyć w ten sposób koszty „zamrożenia” kapitału obrotowego. Oznacza to, że system WMS można odpowiednio zintegrować z innymi systemami wykorzystanymi przez przedsiębiorstwa w sferze logistyki.

 

13. systemy analizy i przetwarzania dany...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin