Mapy myśli
odzwierciedlenie myślenia wielokierunkowego
MAPY MYŚLI
podstawowa struktura
GŁÓWNE ZAGADNIENIA – gałęzie wybiegające promieniście z centralnego rysunku; zawierają kluczowy rysunek lub słowo
TEMAT mapy - centralny rysunek
ZAGADNIENIA POBOCZNE lub mniej ważne – gałęzie podporządkowane gałęziom wyższego rzędu
GŁÓWNE ZAGADNIENIE
SŁOWA KLUCZE w tradycyjnym notowaniu – wady standardowych notatek:
1. Tracimy czas na zapamiętanie bezużytecznych dla pamięci wyrazów
2. Tracimy czas na przypominanie sobie zbędnych wyrazów
3. Tracimy czas na wyszukiwanie często nie oznaczonych i ukrytych słów-kluczy
4. Połączenia pomiędzy kluczami są zakłócone niepotrzebnymi wyrazami a nie bezpośrednimi skojarzeniami
5. Słowa-klucze są oddzielone od siebie – odległość w czasie
6. Klucze dzieli przestrzeń na kartce – odległość w przestrzeni
Inne wady tradycyjnego systemu notowania:
1. Są zbyt DŁUGIE
a. rozrzucenie słów kluczy
b. duża liczba zbędnych wyrazów
2. Są trudne do ZAPAMIĘTANIA
a. monotonne, nudne, nieciekawe wizualnie
3. Zabierają dużo CZASU
a. zapisujemy niepotrzebne słowa
b. czytamy niepotrzebne słowa
c. poszukujemy słów kluczy
4. NIE POBUDZAJĄ mózgu do twórczej pracy
a. brak skojarzeń, związków, akcentów
b. trudne do rozbudowywania i uzupełniania
c. rozwój inteligencji logiczno-językowej
Negatywne konsekwencje tradycyjnych notatek:
1. Utrata zdolności koncentracji
2. Czaso- i pracochłonny zwyczaj robienia notatek z notatek
3. Utrata wiary we własne możliwości
4. Utrata zapału do nauki i ciekawości świata
5. Przygnębienie spowodowane nudą i frustracją
6. Blokowanie twórczego myślenia, „unieruchamianie głowy”
Rządzą się 4 podstawowymi prawami:
1. TEMAT mapy – centralny rysunek
2. GŁÓWNE ZAGADNIENIA – gałęzie wybiegające promieniście z centralnego rysunku; zawierają kluczowy rysunek lub słowo
3. ZAGADNIENIA POBOCZNE lub mniej ważne – gałęzie podporządkowane gałęziom wyższego rzędu
4. GAŁĘZIE – sieć węzłów
1. Akcentuj
a. zawsze w centrum umieszczaj rysunek
b. rysunki stosuj na przestrzeni całej mapy
c. używaj kilku kolorów w centralnym rysunku
d. wykorzystuj efekt przestrzenności w rysunkach i wokół słów
e. stosuj synestezję – słowa i obrazy, które wywołują i łączą wrażenia kilku zmysłów
f. stosuj litery, linie i obrazki różnej wielkości
g. uporządkuj odstępy między elementami mapy
h. rób odstępy między elementami mapy
2. Używaj skojarzeń
a. łącz strzałkami obszary mapy, które chcesz ze sobą powiązać
b. używaj kolorów
c. stosuj znaki, figury geometryczne, bryły
3. Pisz przejrzyście
a. na każdej linii pisz tylko jedno słowo
b. pisz drukowanymi literami
c. postaraj się by litery były pionowe
d. słowa muszą biec wzdłuż linii
e. linie muszą być tej samej długości, co słowa
f. łącz ze sobą wszystkie linie; główne – z centralnym rysunkiem
g. centralne ramiona rysuj grubą kreską, nadawaj im ciekawe kształty
h. każdą główną gałąź wraz z jej wszystkimi rozwidleniami i połączeniami zakreśl dodatkową linią
i. dbaj o przejrzystość i wyrazistość całej mapy i poszczególnych elementów
4. Stosuj hierarchię pojęć
5. Wprowadzaj porządek numeryczny
6. Wypracuj własny styl – stosuj zasadę „1+”
7. Przełamuj bariery umysłowe
8. Utrwalaj
a. regularnie przeglądaj mapy myśli
b. powtarzaj aktywnie
Mapy myśli – punkty przewagi nad tradycyjnymi notatkami:
1. Istota zagadnienia – jaśniej i precyzyjniej zdefiniowana
2. Wyraźnie widać – rzeczy ważne, mniej istotne
3. Koncentracja na kwestiach najbardziej istotnych
4. Słowa-klucze – widoczne i łatwo je odnaleźć
5. Natychmiastowe rozpoznanie związków między słowami-kluczami – zestawienie kluczy w czasie i przestrzeni
6. Oszczędność czasu - szybsze i lepsze w skutkach powtórki i przeglądy materiału
7. Struktura map myśli – otwarta, pozwala na dodawanie nowych informacji
8. Angażują większość umiejętności umysłu – słowa, obraz, liczby. logikę, rytm, kolor i zmysł przestrzeni – w ramach jednej techniki
9. Odzwierciedlają naturalne dążenie umysłu do ogarniania całości
10. Rozwijają twórcze myślenie i proces zapamiętywania
Zasady dotyczące tworzenia map myśli
9. Akcentuj
a. zawsze w centrum umieszczaj rysunek rysunek
b. rysunki stosuj na p r z e s t r z e n i całej mapy
f. stosuj litery ABCDE..., linie i różnej wielkości
10. Używaj skojarzeń
11. Pisz przejrzyście
a. na każdej linii pisz tylko 1 słowo
b. postaraj się by litery były pionowe
c. słowa muszą biec wzdłuż linii
d. linie muszą być tej samej dłuuuuugości, co słowa
e. łączzesobą wszystkie linie; główne – z centralnym rysunkiem
f. centralne ramiona rysuj grubą kreską, nadawaj im ciekawe kształty
g. każdą główną gałąź wraz z jej wszystkimi rozwidleniami i połączeniami zakreśl dodatkową linią
h. dbaj o przejrzystość i wyrazistość całej mapy i poszczególnych elementów
12. Stosuj hierarchię pojęć
13. Wprowadzaj porządek numeryczny 1, 2, 3, I; II, III, IV
14. Wypracuj własny styl – stosuj zasadę „1+”
15. Przełamuj bariery umysłowe
16. Utrwalaj
edytka0102