Część Ogólna Instruktora Sportu. trener personalny.pdf

(1773 KB) Pobierz
AKADEMIA MISTRZOSTWA SPORTOWEGO
REKREACJI I TURYSTYKI WE WROCŁAWIU
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE
CZĘŚĆ OGÓLNA
Spis treści
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
Pojęcia ogólne ................................................................................................................................. 4
Rola rekreacji w dziecięcym i młodzieńczym etapie życia człowieka .............................................. 7
Rola rekreacji w dorosłym etapie życia człowieka .......................................................................... 8
Rola rekreacji w starczym etapie życia człowieka ........................................................................... 9
Cechy, funkcje i formy rekreacji ruchowej .................................................................................... 10
Cechy osobowości instruktora/trenera ......................................................................................... 12
Czynniki utrudniające bądź uniemożliwiające uczestnictwo w rekreacji ...................................... 12
Rola poszczególnych instytucji w wychowaniu do rekreacji ......................................................... 13
Rola instruktora i trenera na zajęciach sportowych ...................................................................... 14
Etapy procesu rekreacji ............................................................................................................. 14
Elementy programowania jako wstęp do rekreacji................................................................... 14
Uwarunkowania procesu rekreacji ............................................................................................ 15
Rola instruktora we wdrażaniu do rekreacji ............................................................................. 16
Ocena skuteczności procesu rekreacji oraz jej aspekty............................................................. 17
Czym jest i na czym polega wychowanie do rekreacji ............................................................... 17
Podobieństwa i różnice różnych definicji rekreacji i czasu wolnego ......................................... 17
Formy i zadania rekreacji ruchowej rodzin z małymi dziećmi ................................................... 18
Rola rekreacji ruchowej i sportu w walce z chorobami cywilizacyjnymi ................................... 19
Pojęcia ogólne związane ze sportem......................................................................................... 19
Funkcje ćwiczeń gibkościowych ................................................................................................ 21
Trzy podstawowe typy budowy ciała i ich cechy ....................................................................... 21
Kości i główne mięśnie kończyn dolnych ................................................................................... 22
Kości i główne mięśnie kończyn górnych .................................................................................. 25
Mięśnie utrzymujące postawę ciała; mięśnie wdechowe i wydechowe ................................... 27
Budowa kręgosłupa i główne mięśnie grzbietu ......................................................................... 28
Główne mięśnie klatki piersiowej i brzucha .............................................................................. 30
Podstawowe pojęcia fizjologii wysiłku ...................................................................................... 30
Rola i wpływ rozgrzewki na organizm ....................................................................................... 30
Podstawowe pojęcia korektywy ................................................................................................ 32
Pozycje specyficzne gimnastyki korekcyjnej ............................................................................. 32
Metody prowadzenia zajęć ruchowych ..................................................................................... 33
Pojęcie kultury fizycznej ............................................................................................................ 34
Metody nauczania ćwiczeń ruchowych ..................................................................................... 35
Akademia Mistrzostwa Sportowego Rekreacji i Turystyki | Grabiszyńska 281/402 | 53-234 Wrocław
tel. 71 360 93 90 | dziekanat@ams.wroclaw.pl | www.ams.wroclaw.pl
2
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
Podstawowe toki lekcyjne ......................................................................................................... 35
Indywidualizacja, intensyfikacja i intelektualizacja zajęć ruchowych ....................................... 39
Formy organizacji zajęć ruchowych ........................................................................................... 40
Środki odnowy biologicznej ....................................................................................................... 41
Metody schładzania tkanek w ramach krioterapii .................................................................... 44
Trening wibracyjny i jego korzyści ............................................................................................. 45
Zasady prawidłowego żywienia ................................................................................................. 46
Wskaźnik BMI ............................................................................................................................ 47
Podstawowe składniki żywieniowe i ich zapotrzebowanie w sporcie ...................................... 47
Cele i zadania diety .................................................................................................................... 49
3
44.
Najważniejsze zadania i powinności osoby prowadzącej działalność w dziedzinie rekreacji
ruchowej (np. właściciela fitness clubu)................................................................................................ 50
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
53.
Najważniejsze zasady i algorytm RKO ....................................................................................... 51
Etapy udzielania pierwszej pomocy .......................................................................................... 53
Pozycje ciała stosowane przy udzielaniu pierwszej pomocy ..................................................... 54
Złamania i zwichnięcia – postępowanie .................................................................................... 55
Podstawowe pojęcia pedagogiki ............................................................................................... 57
Podmiotowe traktowanie.......................................................................................................... 57
Style kierowania ........................................................................................................................ 58
Kompetencje niezbędne w pracy instruktora i trenera............................................................. 59
Praktyczne zalecenia posługiwania się głosem ......................................................................... 60
Akademia Mistrzostwa Sportowego Rekreacji i Turystyki | Grabiszyńska 281/402 | 53-234 Wrocław
tel. 71 360 93 90 | dziekanat@ams.wroclaw.pl | www.ams.wroclaw.pl
1. Pojęcia ogólne
Asertywność
– podstawa odznaczająca się akceptacją samego siebie, otwartością i bezpośredniością
w wyrażaniu własnych poglądów (z zachowaniem szacunku dla opinii innych ludzi) oraz domaganie się
respektowania własnych praw, nie odmawiając tych praw innym. Asertywność oznacza wiarę w siebie,
ale jednocześnie szacunek dla uczuć i potrzeb innych.
4
Kultura
– całokształt duchowego i materialnego dorobku ludzkości (duchowy – wiara, tradycje,
materialny – dzieła sztuki, nazwiska) gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu dziejów,
przekazywany z pokolenia na pokolenie. Zachowania ludzi stają się elementem kultury dopiero wtedy,
gdy są akceptowane przez ogół społeczeństwa i przekazywane następnym pokoleniom.
Kultura fizyczna
– część kultury społeczeństwa związana z rozwojem fizycznym człowieka, z dbałością
o zdrowie, sprawnością, wydolnością fizyczną i piękne ciało. O rozwoju kultury fizycznej decydują:
system wartości,
tradycje,
światopogląd,
wychowanie,
przekonania,
rozwój nauki,
materialny poziom życia,
potrzeby indywidualne i społeczne.
Kulturę fizyczną tworzy:
wychowanie fizyczne, mające na celu rozwój i podtrzymanie sprawności oraz wytworzenie
nawyków,
rehabilitacja ruchowa ma za zadanie przywrócenie utraconego z różnych przyczyn zdrowia lub
sprawności fizycznej,
rekreacja jest czynnym wypoczynkiem, zapewnia regenerację sił (fizyczną i psychiczną) przez
wykonywanie czynności interesujących przyjemnych, pozbawionych elementów obowiązku
sport wyczynowy zaspokaja potrzebę aktywności ruchowej połączonej z rywalizacją oraz
potrzebę dążenia do perfekcji
Wychowanie
– całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka oraz przygotowujących
go do życia w społeczeństwie.
Akademia Mistrzostwa Sportowego Rekreacji i Turystyki | Grabiszyńska 281/402 | 53-234 Wrocław
tel. 71 360 93 90 | dziekanat@ams.wroclaw.pl | www.ams.wroclaw.pl
Wychowanie fizyczne
– ujęty w system pedagogiczny proces uczestnictwa w kulturze fizycznej
młodych pokoleń, którego celem jest wspomaganie rozwoju fizycznego, ruchowego i zdrowia oraz
przygotowanie do podtrzymania i pomnażania tych właściwości w życiu późniejszym.
Sport
– to świadoma i dobrowolna działalność człowieka, której istotę stanowi indywidualne bądź
zespołowe współzawodnictwo na lądzie, wodzie i w powietrzu, w pokonywaniu czasu , przestrzeni,
przeszkód naturalnych lub sztucznych oraz przeciwnika.
5
Alternatywna definicja:
Sport
– to ćwiczenia i gry służące podnoszeniu i nabywaniu sprawności fizycznej, wyrabianiu pewnych
cech charakteru ( wytrwałość, punktualność, lojalność, sumienność, przestrzeganie zasad i reguł).
Rodzaje sportu:
wyczynowy (amatorski i zawodowy), w którym dominującym czynnikiem jest osiągnięcie jak
najlepszego wyniku
rekreacyjny – w którym głównie nacisk kładzie się na utrzymanie sprawności fizycznej,
odprężenie i dobre samopoczucie
Rekreacja:
1. Zespół zachowań realizowanych przez jednostkę w czasie wolnym – samoorganizacja czasu wolnego
2. proces wypoczynku po pracy
3. zjawisko społeczno-kulturowe, którego podstawę stanowi wzrost ilości czasu wolnego, związane z
tym formy zachowań ludzi
Podział rekreacji:
bierna
czynna
ruchowa
Bierna obejmuje takie zachowania jak: opalanie się, słuchanie muzyki, oglądanie telewizji. Czynna to
formy o przewadze wysiłku psychicznego ( np. gra w szachy, rozwiązywanie krzyżówek ) oraz fizycznej.
Ruchowa to formy o przewadze wysiłku fizycznego, związane z ruchem mięśniowym.
Akademia Mistrzostwa Sportowego Rekreacji i Turystyki | Grabiszyńska 281/402 | 53-234 Wrocław
tel. 71 360 93 90 | dziekanat@ams.wroclaw.pl | www.ams.wroclaw.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin