2014.pdf

(655 KB) Pobierz
Kangourou Sans Fronti`res
e
Wydział Matematyki i Informatyki
Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
w Toruniu
Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy
i Nauk Matematycznych
Międzynarodowy Konkurs Matematyczny
KANGUR 2014
Żaczek
Klasy II szkół podstawowych
Czas trwania konkursu: 75 minut
Podczas konkursu nie wolno używać kalkulatorów!
Pytania po 3 punkty
1.
Biedronka usiądzie na kwiatku o pięciu płatkach i trzech listkach. Na którym
kwiatku usiądzie biedronka?
A)
B)
C)
D)
E)
Ż
2.
W jakiej kolejności napotkasz koraliki zawieszone na nitce
poruszając się po niej zgodnie z kierunkiem strzałki?
A)
C)
E)
,
,
,
,
,
,
B)
D)
,
,
,
,
3.
O ile więcej szarych niż białych kwadracików znajduje się na rysunku
obok?
A)
6
B)
7
C)
8
D)
9
E)
10
4.
Ustaw wszystkie zwierzęta od najniższego do najwyż-
szego. Które zwierzę znajdzie się dokładnie w środku tego
ustawienia?
A)
1
B)
2
C)
3
D)
4
E)
5
www.kangur-mat.pl
www.kangur-mat.pl
5.
W ilu kołach znajduje się kangur?
A)
1
B)
2
C)
3
D)
4
E)
5
6.
Staś układa z jednakowych patyczków cyfry, jak na poniższym rysunku.
Ilu patyczków użył do ułożenia liczby
2014?
A)
11
B)
12
C)
14
D)
16
E)
17
7.
Z
25
jednakowych kwadracików zbudowano kwadrat. Basia zabrała kilka
z nich (patrz rysunek). Ile kwadracików zabrała Basia?
A)
6
B)
7
C)
8
D)
10
E)
12
Pytania po 4 punkty
8.
Prostokątną kartkę papieru rozcięto na dwie części. Jedną z nich poka-
zano na rysunku obok. Który z poniższych fragmentów jest drugą częścią
tej kartki?
A)
D)
9.
Mrówka
B)
C)
E)
wędrując z domku
zgodnie ze strzałkami:
→ → →
→ → →
(patrz rysunek). Do
→3, ↑3, →3, ↑1
dotarła do biedronki
którego zwierzątka dotrze mrówka, gdy wyruszy z domku zgodnie
ze strzałkami:
2,
2,
3,
3,
2,
2 ?
A)
D)
B)
C)
E)
10.
Kwadratowa kartka w kratkę została rozcięta na
4
części wzdłuż pogrubio-
nych linii (rysunek obok). Którego z poniższych kształtów nie można utworzyć
z otrzymanych czterech części?
A)
B)
C)
D)
E)
www.kangur-mat.pl
6
11.
Na stole znajduje się siedem ponumerowanych patycz-
ków. Franek może zdjąć patyczek wtedy, gdy nie leży na nim
żaden inny. Franek zdjął ze stołu wszystkie patyczki. Które
patyczki po kolei zdejmował?
A)
6, 4, 7, 1, 5, 3, 2
B)
6, 4, 7, 3, 5, 1, 2
C)
6, 4, 7, 3, 1, 5, 2
D)
6, 4, 3, 7, 5, 1, 2
E)
6, 7, 4, 3, 5, 1, 2
5
3
2
4
7
1
12.
Ula ważyła swoje zabawki: krokodyla,
2
identyczne lwy oraz
2
identyczne kaczuszki. Ile takich
kaczuszek waży tyle samo, co jej krokodyl?
A)
5
B)
4
C)
3
D)
2
E)
1
13.
Ile jest liczb większych od
10
i jednocześnie mniejszych niż
32,
które zapisane są tylko przy
użyciu cyfr
1, 2, 3?
Cyfry w tych liczbach mogą się powtarzać.
A)
2
B)
4
C)
6
D)
7
E)
8
14.
Ile żab złapały trzy pelikany? Skorzystaj z informacji przedstawionych na rysunku.
Złapałem
co najmniej
2
żaby.
Złapałem więcej żab
niż Pe, ale mniej
niż Kan.
Złapałem
nie więcej
niż
4
żaby.
Pe
A)
2
B)
3
Li
C)
4
D)
9
Kan
E)
12
Pytania po 5 punktów
15.
Królik Puszek każdego dnia zjada albo
10
marchewek, albo
2
główki sałaty. W ubiegłym tygo-
dniu Puszek zjadł
6
główek sałaty. Ile marchewek zjadł Puszek w ubiegłym tygodniu?
A)
20
B)
30
C)
34
D)
40
E)
50
16.
Jaś rozdzielił liczby:
3, 4, 7, 9, 11, 12, 13, 16
na trzy grupy. Następnie zsumował liczby w każdej
z tych grup. Okazało się, że otrzymane sumy są równe. Która z poniższych liczb znajduje się w tej
samej grupie, co liczba
16?
A)
3
B)
4
C)
7
D)
9
E)
11
www.kangur-mat.pl
17.
Dzieci wstawiały cyfry
2, 3, 4, 5
w kwadraciki (rysunek obok), każdą
cyfrę jeden raz. Następnie liczyły sumy otrzymanych liczb dwucyfrowych.
Dorotka otrzymała sumę największą z możliwych. Jaką sumę otrzymała
Dorotka?
A)
68
B)
77
C)
86
D)
95
:2
18.
Co należy wstawić w kwadracik, aby otrzymać diagram z popraw-
−2
nymi działaniami?
A)
−38
B)
:8
C)
−45
D)
·
6
E)
:6
7
9
+9
+
E)
97
+2
:3
·
2
·
4
19.
Na rysunku obok przedstawiono szarą, kwadratową kartkę w kratkę z wy-
ciętą jedną małą kratką pośrodku. Michał pociął całą tę kartkę wzdłuż linii na
jednakowe części. Której z poniższych części na pewno nie otrzymał?
A)
B)
C)
D)
E)
20.
Magda ma
10
sześciennych klocków:
1
żółty,
2
zielone,
3
niebieskie oraz
4
czerwone. Zbudowała z nich wieżę o kształcie przedstawionym na rysunku w taki
sposób, że żadne dwa stykające się ze sobą klocki nie są tego samego koloru.
Jakiego koloru klocek znajduje się w miejscu oznaczonym znakiem zapytania?
A) Czerwonego.
B) Niebieskiego.
E) Klocek dowolnego koloru.
C) Zielonego.
D) Żółtego.
?
21.
Ala, Cela, Ela i Fela są w różnym wieku oraz każda z nich ma jedno z następujących zwierząt:
kota, psa, chomika albo rybkę.
Ala nie ma ani psa, ani chomika, a Fela nie jest najstarsza.
Właścicielka chomika jest młodsza od właścicielki rybki i starsza od Celi.
Najstarsza dziewczynka ma psa.
Które z poniższych zdań jest prawdziwe?
A)
B)
C)
D)
E)
Ala ma kota, Cela rybkę, Ela psa, a Fela chomika.
Ala ma rybkę, Cela psa, Ela kota, a Fela chomika.
Ala ma kota, Cela chomika, Ela psa, a Fela rybkę.
Ala ma rybkę, Cela kota, Ela psa, a Fela chomika.
Ala ma rybkę, Cela psa, Ela chomika, a Fela kota.
c
Kangourou Sans Fronti`res
e
www.math-ksf.org
c
Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy
i Nauk Matematycznych
www.kangur-mat.pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin