konkurs etap wojewodzki z j.polskiego 2013 2014-klucz.pdf

(422 KB) Pobierz
WOJEWÓDZKI KONKURS JĘZYKA POLSKIEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH – ETAP WOJEWÓDZKI 2014
R
.
Nr
Poprawna odpowiedź i schemat punktowania
zadania
1.
C
2.
podobieństwa książki i filmu: scenariuszowa stylistyka
różnice książki i filmu: wątki i sceny
Za bezbłędne rozwiązanie przyznajemy
1 punkt.
3.
Np.
Młody odbiorca wyobraża sobie to, co nie zostało opisane, przedstawione. Uzupełnia w wyobraźni świat
przedstawiony w utworze według własnego pomysłu.
Przyznajemy
jeden punkt
za wyjaśnienie, w którym uczeń odwoła się do wyobraźni, pomysłowości odbiorcy dzieła oraz
drugi punkt
za sformułowanie wyjaśnienia w formie co najmniej dwóch poprawnie skonstruowanych zdań.
cechy dzieci: otwarte, ufne, ciekawe i inne synonimiczne
cechy dorosłych: zamknięci, stali, niezmienni, podejrzliwi i inne synonimiczne
Przyznajemy
po jednym punkcie
za podanie dwóch cech dzieci i dwóch cech dorosłych.
Uwaga.
Cechy mogą być nazwane za pomocą rzeczowników.
Funkcje ilustracji w książce: przekazywanie informacji trudnych do oddania słowami, przedstawianie uczuć i przeżyć
bohaterów.
Za bezbłędne rozwiązanie przyznajemy
1 punkt.
Uwaga.
Za błąd uznajemy połączenie niewłaściwego sformułowania lub brak połączenia właściwego sformułowania.
nie- pra-wdo-po-do-bne
fan-
ta-
sty- ka
Przyznajemy
1 punkt
za bezbłędne wykonanie zadania.
Punktacja
0-1
0-1
0 -2
4.
0-2
5.
0-1
6.
0-1
7.
Przyznajemy
jeden punkt
za podkreślenie wyrazu
fajne
oraz podanie wyrazów bliskoznacznych, np. niezwykłe,
wspaniałe, cudowne, niewypowiedziane, wyjątkowe i inne synonimiczne pasujące do kontekstu zdania.
Kryteria oceny tekstu:
sformułowanie wypowiedzi składającej się z 5 – 6 zdań –
1 punkt,
podanie informacji ogólnej o filmie (np.: tytuł, autor, gatunek, rok produkcji) –
1 punkt,
podanie informacji, która wyróżnia film wśród innych produkcji (np. dotyczącej akcji, bohaterów lub innych
płaszczyzn dzieła) –
1 punkt,
zastosowanie słownictwa oceniającego (co najmniej dwóch wyrazów lub sformułowań) –
1 punkt,
zastosowanie perswazji językowej –
1 punkt,
dający się zauważyć pomysł reklamowy, np. wprowadzenie hasła reklamowego, rymowanie itp. –
1 punkt
Podanie informacji o:
rodzaju i gatunku literackim –
1 punkt,
głównym bohaterze, miejscu zdarzeń, czasie zdarzeń –
1 punkt,
przebiegu akcji utworu –
3 punkty
(1 punkt za spisanie akcji w formie planu ramowego, 1 punkt za zapisanie
wszystkich zdarzeń planu konsekwentnie w formie zdań lub równoważników zdania, 1 punkt za taki wybór
zdarzeń, które są ważne dla rozwoju akcji, np. dotyczą zawiązania akcji, ważnych perypetii czy intryg, rozwiązania
akcji.
0-1
8.
0-6
9.
0-5
10.
Np.
Osoba mówiąca traktuje otaczający świat, to co się wokół niego dzieje jak scenariusz. Jest podobny do reżysera, który
tworzy film według własnego pomysłu, bo obserwuje przechodniów i wymyśla dla nich historię w innej rzeczywistości.
Przyznajemy
jeden punkt
za sformułowanie wyjaśnienia, w którym uczeń wskazuje na takie podobieństwa, jak: praca
wyobraźni i wymyślanie/ zmienianie pewnej historii/ rzeczywistości.
Np.
epitet:
zwykły
(dzień),
niezwykły
(dzień), z pierzastym (wężem), (miną)
srogą, królewskie
(plany),
porównanie:
idzie zamyślony, jakby królewskie plany obmyślał rozmarzony,
przenośnia:
Wracam do domu z wyobraźni ławki, w marzeniach snów ukoronować kilka głów,
rymy:
dzień – cień, słoneczne – konieczne.
0-1
11.
0-3
Uwaga.
Uznaje się za poprawne informacje dotyczące takich elementów dzieła, jak: osoba mówiąca, bohater liryczny,
obraz poetycki, jeśli zostaną zilustrowane odpowiednim cytatem.
Przyznajemy
po jednym punkcie
za podanie cytatu i nazwy trzech różnych zabiegów poetyckich.
Kryteria oceny opowiadania:
I.
1.
a)
b)
c)
d)
e)
Temat (0 – 5)
Wypowiedź zawiera:
wybrane dwa elementy świata przedstawionego w utworze J. Tuwima –
1 punkt,
dający się wyróżnić wątek głównego bohatera –
1 punkt,
zaplanowaną wizję narratora, np. wszystkowiedzącego, pierwszoosobowego –
1 punkt,
elementy opisu (postaci, miejsca, zdarzeń, sytuacji) –
1 punkt,
dialog –
1 punkt.
12.
0 - 16
II.
Konstrukcja (0 – 3)
2. Wypowiedź została skonstruowana według dającego się odczytać pomysłu –
1 punkt,
3. Konstrukcja opowiadania jest podporządkowana dynamice rozwoju akcji –
1 punkt,
4. Poszczególne części opowiadania są poprzedzone akapitami, spójne i logicznie ze sobą powiązane –
1 punkt.
III.
Język (0 -3)
5. Wypowiedź jest poprawna pod względem językowym na poziomie składni, fleksji, frazeologii i słownictwa –
3 punkty
– 0 błędów,
2 punkty
– do 3 błędów,
1 punkt
– do 5 błędów.
IV.
Styl (0 - 2)
6. W wypowiedzi zostało zastosowane słownictwo:
a)
nazywające następstwo czasowe
niezbędne do relacjonowania zdarzeń– 1 punkt.
b) charakterystyczne dla opisu -
1 punkt.
V.
Zapis (0 - 3)
7. Praca jest poprawna pod względem ortograficznym -
2 punkty
– 0 błędów,
1 punkt
– do 2 błędów.
8. Praca jest poprawna pod względem interpunkcyjnym -1
punkt
– do 4 błędów.
Uwaga.
Jeżeli praca nie spełnia kryterium objętości, przyznaje się tylko punkty za temat.
Suma
40
punktów
Tytuł finalisty uzyskuje osoba, która zdobędzie co najmniej 30% punktów możliwych do uzyskania (12 punktów).
Tytuł laureata uzyskuje osoba, która zdobędzie co najmniej 80% punktów możliwych do uzyskania (32 punkty).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin