konkurs etap wojewodzki z j.polskiego 2013 2014 test.pdf

(163 KB) Pobierz
Kod ucznia
Zadanie
Punkty
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Suma
Wojewódzki konkurs języka polskiego
dla uczniów szkół podstawowych
2013/2014
ETAP WOJEWÓDZKI
Instrukcja
1. Na rozwiązanie wszystkich zadań masz
90
minut.
2. Sprawdź, czy Twój test zawiera
12
zadań.
3. Przeczytaj uważnie wszystkie teksty i polecenia. Rozwiązania zapisuj
długo-
pisem
lub
piórem.
4. W zadaniach, w których masz do wyboru odpowiedzi A, B, C, D, wybierz jedną
i w umieszczonym obok niej kwadracie postaw znak X.
5. Jeśli się pomylisz, błędne zaznaczenie otocz kółkiem, a poprawną odpowiedź
zaznacz znakiem X.
6. W zadaniach, w których należy zapisać odpowiedzi, pisz starannie i czytelnie.
Pomyłki przekreślaj.
7. W pozostałych zadaniach postępuj zgodnie z informacją podaną w poleceniu.
Powodzenia!
Tekst 1
Wywiad z Andrzejem Maleszką* (fragment)
Magiczne drzewo
to
film
i powieść. Co powstało pierwsze?
Najpierw powstał scenariusz filmowy. Ale powieść
Magiczne drzewo. Czerwone krzesło
pi-
sałem właściwie równolegle. Film i powieść nie są identyczne. Zawierają wiele różniących
je wątków i scen. Pisanie powieści daje fajne poczucie wolności, możliwość tworzenia scen,
których w filmie nie dałoby się zrealizować, np. ze względów technicznych. Pisanie powie-
ści uwalnia wyobraźnię od tych technologicznych ograniczeń. [...]
Czy to,
że
jesteś reżyserem i scenarzystą, ma wpływ na sposób pisania powieści?
Podczas pisania scenariusza filmowego obowiązuje zasada minimum informacji. W trakcie
realizacji filmu reżyser, kamera czy gra aktorów nanoszą kolejne warstwy na opowieść ze
scenariusza. A czasem mocno ją zmieniają. Scenariusz jest podstawą, a nie czymś ostatecz-
nym. Jeśli w scenariuszu jest zbyt wiele detali, to świadczy to wręcz o braku zawodowstwa
autora.
Ten sposób oszczędnego i gęstego opowiadania świadomie przeniosłem do powieści. Ma
ona scenariuszową stylistykę. I jestem pewny, że to jest bliskie młodej widowni. Otwiera
przestrzeń dla własnej wyobraźni. Dziecko staje się reżyserem powieści. Dopowiada wiele
rzeczy. [...]
Dlaczego
łączysz
realizm z fantastyką?
To, co my odczuwamy jako fantastykę, młodzi czytelnicy odczuwają zupełnie inaczej. Dla
ludzi dorosłych fantastyka to coś, co nie może się zdarzyć. OK, czytamy takie historie, ale
budujemy w głowie mur. Ten mur oddziela nas od wszystkiego, co wydaje się nieprawdo-
podobne. A dla dzieci te cudowne zdarzenia to jedna z realnych opcji. Oczywiście nie mó-
wię, że dziecko myśli, że za chwilę meble będą latać. Dzieci są mądre i wiedzą, co jest teraz
możliwe. Ale też wiedzą, że wiele rzeczy będzie możliwych w przyszłości. Przecież młodzi
ludzie szykują się do życia „w czasie przyszłym”. Ich dorosłe życie będzie za wiele lat. One
czują, że to będzie inny świat, i nie chcą ograniczać wyobraźni. Ludzie dorośli oczekują, że
wszystko zawsze będzie takie samo. Dzieci tak nie myślą. [...]
Tworzysz także ilustracje do powieści. Jaką one grają rolę?
Ilustracje w
Magicznym drzewie
przypominają kadry z filmów. Tworzę je na bazie zdjęć
aktorów, szczególnie aktorów dziecięcych. Dzięki temu pokazują one emocje bohaterów.
Ilustracje pozwalają mi też wyjaśnić pewne rzeczy za pomocą obrazu zamiast słów. [...] Dla
mnie te ilustracje to także sposób na łączenie mediów, co jest naturalne dla tego odbiorcy.
Poza tym dzieci widzą na ilustracjach prawdziwe dzieci. Ich emocje. W świecie, gdzie do-
minują animacja komputerowa i postaci generowane komputerowo, jest to bardzo ważne.
www.magicznedrzewo.com/info/media/wywiad-z-andrzejem-maleszka
* Andrzej Maleszka – polski reżyser, scenarzysta, pisarz.
2
1. Wskaż prawidłową odpowiedź.
Przeczytana wypowiedź jest:
A. opowiadaniem
B. instrukcją
C. dialogiem
D. opisem
2. Na podstawie wypowiedzi Andrzeja Maleszki wpisz w kratki cyfry oznaczające odpowied-
nie informacje.
podobieństwa
książka i film
różnice
1. scenariuszowa stylistyka
2. wątki i sceny
3. W co najmniej dwóch zdaniach wyjaśnij, jak należy rozumieć stwierdzenie: „Dziecko staje
się reżyserem powieści”. Nie cytuj.
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
4. Czym się różni postawa dzieci od postawy dorosłych wobec fantastyki? Podaj po dwie cechy.
cechy
dzieci
dorośli
5. Połącz odpowiednie informacje na temat funkcji, które – według Andrzeja Maleszki – peł-
nią w jego książkach ilustracje.
FUNKCJE ILUSTRACJI W KSIĄŻCE
wpływ na liczbę
sprzedanych egzemplarzy
przekazywanie informacji
trudnych do oddania słowami
przedstawianie uczuć
i przeżyć bohaterów
element ozdobny
zachęcanie
do przeczytania książki
3
6. Podziel poniższe wyrazy na sylaby i podkreśl tę, na którą pada akcent.
nieprawdopodobne –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
fantastyka –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7. Podkreśl słowo nadużywane w języku polskim oraz zapisz dwa wyrazy bliskoznaczne, któ-
rymi można je zastąpić w podanym zdaniu.
Pisanie powieści daje fajne poczucie wolności, możliwość tworzenia scen, których w fil-
mie nie dałoby się zrealizować, np. ze względów technicznych.
wyrazy bliskoznaczne:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8. W 5–6 zdaniach napisz tekst reklamujący
film
z podanej listy. Zastosuj słownictwo ocenia-
jące i nakłaniające do obejrzenia wybranej produkcji.
Shrek,
2001, reż. Andrew Adamson,
Tajemniczy ogród,
1993, reż. Agnieszka Holland,
Alicja w Kra-
inie Czarów,
2010, reż. Tim Burton,
Życie
Pi,
2012, reż. Ang Lee,
Pan od muzyki,
2004, reż. Christophe
Barratier,
Most do Terabithii,
2007, reż. Gabor Csupo
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
..................................................................................................................
4
9. Uzupełnij tabelę informacjami na temat książki, którą należało przeczytać w ramach eta-
pu wojewódzkiego konkursu.
Dorota Terakowska
Córka Czarownic,
Marcin Szczygielski
Za niebieskimi drzwiami
lub
Czarny młyn,
Jacek Podsiadło
Czerwona kartka dla Sprężyny,
Tomasz Małkowski
Poszukiwacze zaginionej wazy,
Wanda Witter
Fotografia nieba,
Paweł Beręsewicz
Tajemnica człowieka z blizną,
Mull Brandon
Ba-
śniobór
(wybrana część), Lyn Gardner
Wiejemy do lasu,
Eoin Colfer
Artemis Fowl
(wybrana część)
lub
Benny i Omar,
Alan Bradley
Flawia de Luce
(wybrana część), Pierre Bottero
Wyprawa.
autor i tytuł utworu
rodzaj literacki
gatunek literacki
główny bohater/ bohaterowie
miejsce zdarzeń/ przestrzeń
czas zdarzeń
przebieg akcji utworu
(ujęty w kilku punktach
planu ramowego)
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
...........................................................................
............................................................................
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin