Radziecka fantastyka naukowa
Galaktyka I
Wybór
Tadeusz Gosk
i Sławomir Kędzierski
Iwan Jefriemow TAJEMNICA HELLENÓW
Aleksander Kazancew WYBUCH
Ilja Warszawski UNIWERSALNY PORADNIK DLA PISARZY FANTASTÓW
Ilja Warszawski WYCIECZKA DO PENNFIELD
Ilja Warszawski UCIECZKA
Ilja Warszawski PĘTLA HISTEREZY
Anatolij Dnieprow TWARZĄ DO ŚCIANY
Sewer Gansowski IDZIE CZŁOWIEK
Aleksander Miner OBSYDIANOWY NÓŻ
Wadim Szefner SKROMNY GENIUSZ
Arkadij Strugacki, Borys Strugacki SPOTKANIE
Arkadij Strugacki, Borys Strugacki EUNOMIA. NISZCZYCIELE PLANET
Ariadna Gromowa BARDZO DZIWNY ŚWIAT
Marietta Czudakowa PRZESTRZEŃ ŻYCIA
Władimir Michajłow SPOTKANIE NA JAPECIE
Kirył Bułyczow WIELKI GUSLAR: KRÓTKI PRZEWODNIK
Kirył Bułyczow ŚWIEŻY TRANSPORT ZŁOTYCH RYBEK
Kirył Bułyczow NIEŚMIAŁY SZUSZA
Kirył Bułyczow BIAŁA ŚMIERĆ
Antologia, której pierwszy tom przedstawiamy czytelnikom, nie jest pierwszą prezentacją radzieckich opowiadań fantastyczno–naukowych w Polsce. Ukazały się przecież między innymi „Biały stożek Ałaidu” (1961), „Alfa Eridana” (1962), „W pogoni za wężem morskim” (1967), „Wynalazca wieczności” (1978) czy też „Okno w nieskończoność” (1980). Poza tym radziecka nowelistyka SF prezentowana była niejednokrotnie w almanachach „Kroki w nieznane”, w serii „Stało się jutro” oraz na łamach czasopism. Czy oznaczało to jednak, że jest ona znana i doceniana, zwłaszcza przez nowe pokolenie miłośników fantastyki? Chyba nie. Przecież, jak nietrudno spostrzec, wszystkie wymienione wyżej pozycje stały się na dobrą sprawę „cymeliami” rzadko spotykanymi w antykwarycznym obiegu i bibliotekach. Niewątpliwie jest to spora strata, gdyż właśnie prezentacja krótkich form literackich stwarza wspaniałą możliwość przedstawienia tego, tak popularnego w Związku Radzieckim gatunku i wyjścia poza zamknięty krąg kilku, świetnych co prawda, ale jednak niezbyt licznych nazwisk. Zasadność dokonania i opublikowania takiego wyboru jest więc oczywista, problem polega jednak na tym, jak takiego wyboru dokonać.
Przygotowanie antologii jest zawsze procesem subiektywnym. Dochodzą w nim do głosu indywidualne gusty, zainteresowania, a nawet sympatie, nie zawsze łatwe do racjonalnego wytłumaczenia. Wypadałoby tu więc wysunąć pewne dość chyba istotne zastrzeżenie. To, z czym się zetknie czytelnik na kartach tej antologii, jest przede wszystkim próbą zaprezentowania utworów ciekawych, charakterystycznych dla radzieckiej powojennej fantastyki i — rzecz chyba istotna — stanowiących zajmującą, dobrą lekturę. Wszelkiego rodzaju zobowiązania historycznoliterackie czy akademickie odgrywałyby drugoplanową rolę. I dlatego też w tym tomie znalazły się obok opowiadań autorów znanych, o ustalonej renomie i bogatym dorobku, również utwory pisarzy wypowiadających się rzadko, niekiedy nie znanych jeszcze polskim czytelnikom.
Wypada tu zauważyć, że losy fantastyk: ...
szoolu