Henryk Pająk - Kościół do katakumb, Polska do kasacji.pdf

(14294 KB) Pobierz
Początki podboju Polski i Kościoła
przez plemię handlowe
Oblężenie trwa długo wrogowie muszą się zmieniać
nic ich nie łączy poza pragnieniem naszej zagłady
Zbigniew Herbert:
Raport z oblężonego miasta
Aby uzm ysłowić sobie długą drogę „wiecznych dro m aderó w ” do p odboju
Polski średniowiecznej i przedrozbiorowej, w następnym rozdziale przedstaw im y
„M ędrca Syjonu” - Jana A m osa
K om ensky’ego,
współtw órcę m asonerii europej­
skiej, lecz erozja pierwszych stru k tu r państw a polskiego i podbój ekonom iczny
sięgają już wczesnego średniowiecza. W pływy wiecznych drom aderów gwałtownie
powiększają się w wiekach XIII, XIV i XV, a w dw óch następnych dywersja nabiera
charakteru systemowego; niewidzialnej okupacji, choć oficjalnie sprawcam i anihi-
lacji Polski Jagiellonów były państw a rozbiorowe - Prusy, Rosja i A ustro-W ęgry1
,
a w ew nętrznie - rzekom y polski nierząd, warcholstwo.
Pierwsi Żydzi dotarli na obszary Polski już w wieku XI, a nie wykluczone, że
jeszcze przed chrztem Polski. Ciągnęli jako handlarze „żywym towarem” - niewol­
nikam i słowiańskimi. Prof. Maciej Giertych w „Opoce”2 z października 1994 pisał,
że broniąc się przed zarzutem odpowiedzialności za handel niewolnikam i z A fry­
ki, żydowska „Liga Antydefamacyjna” zamieściła specjalne ogłoszenie w „The New
York Times International” 24 maja 1994 roku, gdzie Żydzi starali się „podzielić”
swoją odpowiedzialnością za handel niewolnikam i z ludźm i innych ras i narodów,
m.in. białymi, Arabami, M urzynami. Przy tej okazji Żydzi cynicznie przyznali:
Żydzi raczej handlowali Słowianami w Europie Średnio­
wiecznej i wokół Morza Śródziemnego.
1 Korzystamy z pracy: H. De Vries de Heekelingen:
Izrael, jego przeszłość i przyszłość
w przekładzie Czerniewskiego. Księgarnia Św. Wojciecha, wydanie przedwojenne, bez daty.
2 Biuletyn wydawany, redagowany i rozsyłany przez prof. Macieja Giertycha.
6
POCZĄTKI PODBOJU POLSKI I KOŚCIOŁA PRZEZ PLEMIĘ HANDLOWE
O tw arcie przyznali, że nie handlow ali ludźm i ras zachodnich, tylko „tow a­
rem ” z podrzędnej rasy słowiańskiej.
Tym sam ym , handel Słow ianam i był w opcji rasistów z „A ntidefam ation
League” /Ligi Antydefam acyjnej/, zajęciem m niej hańbiącym n iż handel nawet
czarnym i z Afryki.
No cóż, jesteśm y już od wieków przyzwyczajeni przez Żydów
do traktow ania Słowian jako najniższej rasy. Prof. M. Giertych pisał:
Wyrazy „slaw” i „Slave” czy też „sclave” oznaczają niewol­
nika czy też Słowianina, co w krajach śródziemnomorskich było
w pewnym okresie równoznaczne dzięki działalności takich h an ­
dlarzy żydowskich, jak odwiedzający Polan
Ibrahim ibn Jakub.
Według Iwo Cypriana
Pogonowskiego
/„Jews in Poland, a do-
cum entary history” Hipcrene Books, N.Y. 1993/ pierwsze osad­
nictwo żydowskie w Polsce zorganizowane było, by wymieniać
produkty leśne , konie, futra, miecze i
„niewolników obojga płci
na towary luksusowe”.
Jedna ze scen na dwunastowiecznych
drzwiach gnieźnieńskich przedstawia uwalnianie niewolników
chrześcijańskich od żydowskich kupców przez syna Bolesława
Chrobrego, późniejszego króla Mieszka II.
Etapem p o śred n im w ędrów ki Żydów na tereny Polan były Czechy, w nich P ra ­
ga, która po kilku wiekach stała się ważnym ośrodkiem han d lu żydowskiego w E u ­
ropie. Poza handlem , w tym h an dlem niew olnikam i, najważniejszą specjalnością
Żydów była
lichwa
w jej tradycyjnym znaczeniu i skutkach, co szerzej p rzedsta­
wiam y n a przykładach żydowskiej lichwy w Krakowie drugiej połow y XIV wieku.
Wcześniej lichwa nie m ogła u nas rozw inąć skrzydeł, gdyż panow ała u nas gospo­
darka sam ow ystarczalna i handel w ym ienny - pieniądze były zbędne.
Pierwsze potrzeby w tym zakresie pojawiły się w okresie panow ania udziel­
nych książąt - władców, gdyż w zrosły potrzeby ich dw orów i księstw. Sprzyjało
tym p otrzebom rozbicie dzielnicowe, a zwłaszcza przekształcanie się gospodarki
naturalnej i handlu w ym iennego w obrót pieniężny.
Najstarsza kronika w spom ina o m atce Bolesława Krzywoustego, która zaczę­
ła w ykupować niew olników chrześcijańskich z rąk żydowskich handlarzy żywym
tow arem , ale ten szlachetny zwyczaj m ogła ona już jako królew na Judyta wynieść
z Pragi Czeskiej, ogniska tego handlu.
H istorycy przypisują
W ładysław ow i H erm anow i
przyjm ow anie zbiegów ży­
dowskich z Z achodu w okresie pierwszej w ypraw y krzyżowej w 1096 roku. Nie
: ■: ich chyba wielu, jeżeli przez następne niem al 300 lat znajdowało się na pol-
ijrlzh.
ziem iach stosunkow o niewielu Żydów, skupionych w większych m iastach.
O d chwili ich pojaw ienia się w Polsce zaczęli dawać się we znaki ludności. W sp o ­
m ina o tym już W incenty
Kadłubek,
a świadczą o tym zwłaszcza pierw sze przy ­
wileje dla Żydów i uchw ały synodów biskupich. O piekunam i Żydów byli niem al
POCZĄTKI PODBOJU POLSKI I KOŚCIOŁA PRZEZ PLEMIĘ HANDLOWE
7
wyłącznie udzielni książęta, wkrótce ich d łużnicy Za usługi lichwiarskie Żydzi ka­
zali sobie słono płacić kosztem poddanych, a także kosztem samego księcia i jego
państew ka.
K ościół katolicki zawsze protestowali przeciwko żydowskiej lichwie,
sięgającej niekiedy 100,5 p ro cent3, a bezpraw na sięgała naw et 300 procent.
Rujnowała ludność polską nie tylko lichwa, ale także wydzierżawianie Żydom
ceł, bogactw naturalnych kraju /np. żup solnych/, zlecanie im p o b o ru podatków,
a naw et bicia m onet. Słowem - przywileje dla Żydów.
Pierwszym ważnym protektorem Żydów był M ieszko Stary, m ożna pow ie­
dzieć - ówczesny filosemita. Za wystąpienia antyżydowskie karał surowo. M iał
żydowskich mincarzy, czego dow odzą m onety z tego okresu z hebrajskim i napisa­
mi. Żydzi byli też poborcam i podatków, za co W incenty K adłubek porów nał ich
z wilkam i4.
Im bardziej upadała władza m onarchy, tym większe błędy popełniali w tym za­
kresie książęta. Bolesław Pobożny /kaliski/, wydał
16
sierpnia
1264
roku pierw szy
przywilej dla Żydów, sprawiający w rażenie form alnej kapitulacji przed w pływam i
Żydów. Zapew ne przym usiły go do tych ustępstw trud ności finansowe. W trakcie
walk o przyszłość państw a chciał sobie pozyskać wpływowych przedstawicieli ży-
dostwa i wydał przywilej na wzór zachodni. Z
36 jego artykułów niem al w szyst­
kie są kosztow nym faw oryzow aniem Żydów.
Są tam zapisy ułatwiające Żydom
koniokradztw o, paserstwo, a nawet fałszowanie m onet, nie m ówiąc już o upraw ia­
niu lichwy i ochronie Żydów przed ekscesami zrozpaczonych „tubylców”5. Ten
fatalny w skutkach
statut kaliski
wykazał całkowitą nieznajom ość lub zlekceważe­
nie przew rotności żydowskiej. Co gorsze, był pisany p o d dyktando rabinów, a sze­
reg punktów, jak zauważa Heekelinger, „zadziwiająco” zbiegało się z uchw ałam i
„synodu” rabinów francuskich po drugiej krucjacie.
W tedy i później, jedynym i nieprzejednanym obrońcą wyzyskiwanej przez
Żydów ludności był Kościół katolicki.
D uchow ieństw o polskie zjechało do W rocławia w 1167 roku. O bradow ało
p o d przew odem legata papieskiego.
Pow zięło szereg uchwał mających bronić za­
rów no w artości religijnych, jak i kondycji gospodarczej państwa.
Strategią tych
uchw ał było odseparow anie Żydów od chrześcijan, od ich „przew rotności i nie-
m oralności”. Z abraniano Żydom uczęszczania do łaźni i gospód chrześcijańskich,
posiadania niewolników, sług, nianiek chrześcijańskich. N akazyw ano karanie Ży­
3 Helcel:
Starodawne prawa polskiego pomniki,
t. I i:
Prawa polskie Kazimierza
Wielkiego i Władysława Jagiełły przełożone na język polski
/z łaciny - H.P./przez
Świętosława
z Wojcieszyna,
1449 r., wydane nakładem Biblioteki Kórnickiej.
4 Bielowski:
Monumenta Poloniae Historia
/Kronika Kadłubka/ Wszystkie podane tu
źródła znajdują się w omawianej pracy
Izrael, jego przeszłość....
5 R. Hube:
Przywilej żydowski Bolesława,
Biblioteka Warszawska.
8
POCZĄTKI PODBOJU POLSKI I KOŚCIOŁA PRZEZ PLEMIĘ HANDLOWE
dów za w ykroczenia obyczajowe, ale w pierwszej kolejności potępiano żydowską
lichwę6.
P odobne uchw ały powzięto na synodach w 1279 roku i następnych: 1285,1333
i 1350. N akładały one kary także na wiernych, zabraniały im h and lu i kontaktów
z Żydam i p o d karą w ykluczenia z Kościoła. To wszystko jed n ak nie m iało skutków
praktycznych. Brakowało m ożliwości egzekwowania tych zakazów. W ładza świe­
cka nie w kraczała w te obszary, p o n ad to była po stronie Żydów. Ustawodawstwo
cywilne, im m unitety królewskie legalizowały lichwę żydowską, stosunki handlow e
z n aro d em „sam ow ybranym ”. Chrześcijan usiłujących gw ałtem odzyskać swoją
w łasność zastawioną u lichwiarzy, surowo karano „jako rozbójników książęcego
skarbu”. Stanowił o tym artykuł 29 statutu kaliskiego.
Ale naw et w tym statucie znalazł się zapis, który bron ił nie-Żydów, surowo
zakazując Żydom pożyczanie pieniędzy p o d zastaw nieruchom ości, co m iało ch ro ­
nić w łasność m iejską i wiejską w artykule 25.
K azim ierz Wielki (1333-1370) utrzym ał ten artykuł. W brew późniejszym opi­
niom , nie był filosemitą. Budując Polskę „m urow aną”, starał się wykorzystywać
Żydów do własnych celów. W 1347 roku w W iślicy i Piotrkow ie artykuł 25 naw et
zaostrzono, przy czym M ałopolanie zdzierstwo lichwy zaniżyli do 54 procent. Z a­
kazano także daw aniu pieniędzy nieletnim przez Żydów7.
O d 1349 roku zaczęły się pierw sze „pogrom y”, gdyż w stolicy, skupiającej kil­
kuset Żydów,
dw udziestu lichwiarzy
potrafiło wzbudzić pow szechny opó r i odw et
wobec bezlitosnego ściągania długów przez lichwiarzy żydowskich.
O
lichwie w Krakowie wieków XIII i XIV pisali: Eugeniusz
M iller
w 1904 roku
oraz polski Żyd d r Ignacy
Schiper
w: „Dzieje handlu żydowskiego na ziem iach
polskich” /780 stron!/ wydane 1937 r.
Jak ustalił E. Miller, Żydzi krakow scy w XIV wieku grupow ali się w obszarze
dzisiejszych Plant, gdzie główną arterią była ulica żydowska -
p la tea iu d e o ru m
,
późniejsza ulica św. Anny. Żydzi ówcześni specjalizowali się w dw óch form ach
lichwy: pożyczkach p o d zastaw nieruchom ości i pożyczkach za poręczeniem .
Z licznych przykładów podaw anych przez E. M illera najczęściej pow tarzają się
przypadki zabierania od niew ypłacalnych pożyczkobiorców bydła, koni, drobiu,
ryb /W isła/, zboża, m iodu.
Procenty były iście bandyckie.
Żydowi Jesmainowi,
bracia Mikołaj i Stanisław z C hotlicza zobow iązali się wypłacić 400 grzywien, je ­
żeli na czas nie zw rócą pożyczonych 80 grzywien. Tym sposobem w ręce Żydów
przechodziły całe wsie pańszczyźniane, dwory, dobytek.
Nawet papież Bonifacy IX /1389-1404/ stanął w obronie jednego z rycerzy
p ilsk ic h gnębionych przez lichwiarzy8. Owe „pogrom y” były zaledwie n am iast­
6
Kodeks Wielkopolski,
1.1, nr 423.
7 Świętosław z Wojcieszyna:
Statut Wiślicki,
Poznań 1877.
8 I. Schiper:
Studia nad stosunkami gospodarczymi Żydów w Polsce podczas średnio­
wiecza,
Lwów 1911, str. 65 i 141.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin