Joanna PalmączyńskaKoszalin
TEMAT: Utrwalanie głosek szumiących - sz, ż, cz, dż.CEL GŁÓWNY: utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szumiących w wyrazach- na materiale obrazkowym.CELE SZCZEGÓŁOWE:-usprawnianie narządów artykulacyjnych-zachęcanie do samodzielnej wypowiedzi-ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci i percepcji słuchowej-utrwalanie prawidłowej wymowy głosek sz, ż, cz, dż w sylabach-utrwalanie prawidłowej wymowy głosek w w wyrazach i prostych zdaniach.METODY: ćwiczenia artykulacyjne, fonacyjne, gry i zabawy.ŚRODKI DYDAKTYCZNE: słomka, rysunek zimowego lasu, serwetka, chmurki z waty do ćwiczeń oddechowych.PRZEBIEG ZAJĘĆ:1. Cwiczenia odechowe: *czytanie wierszyka "Obłoczki"- dziecko po wysłuchaniu utworu dmucha na obłoczki, naśladuje delikatny wietrzyk, silny wiatr, zimny wicher (dmuchamy cicho, delikatnie albo głośno, mocno),*oglądanie ilustracji przedstawiającej zimowy las, wykonywanie zaspy z kawałeczków białej serwetki,dmuchanie przez słomkę na skrawki papieru tak aby opadły na rysunek.2. Cwiczenia języka:*owieczka stuka językiem- buzia otwarta, czubek języka stuka po wałkudziąsłowym za górnymi zębami,*zabawa "języczek wędrowniczek"- język "wędrując" dotyka wargi górnej, wargi dolnej, robi kółeczka na podniebieniu,*unoszenie języka do wałka dziąsłowego i opuszczanie za dolne zęby- wypowiadanie na przemian aaaaa-llllllllllll3. Cwiczenia warhg:*zaokrąglanie warg w kształcie ryjka: cmokanie, wykonywanie całusków do lusterka,*"żucie gumy" z zamkniętymi ustami,*naśladowanie owieczki zjadającej trawę.4. Cwiczenia słuchowe:*naśladowanie: kaczka człapie- człap, człap, człaprączka klapie- klap, klap, klappszczoła bzyczy- bzz, bzz, bzza wąż syczy- sss, sss, sss.5. Cwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głosek:a) utrwalanie głosek w sylabach: rozmowa między dwiema papużkami- prowadzący wypowiada sylaby z ćwiczonymi głoskami, jednocześnie podając dziecku zabawkę, dziecko odpowiada taką samą sylabą i oddaje zabawkę:sza-sza, sze-sze, szo-szo, szu-szu, szy-szyża-ża, że-że, żo-żo, żu-żu, ży-życza-cza, cze-cze, czo-czo, czu-czu, czy-czydża-dża, dże-dże, dżo-dżo, dżu-dżu, dży-dży.b) prawidłowa wymowa głosek wyrazach: nazywanie obrazków- zwrócanie uwagi na prawidłową wymowę: groszek, serduszko, grzebień, nożyczki, fartuszek, pomarańcza, beczka, księżyc, owieczka, pszczoła, teczka, kapelusz, żyrafa, kaczuszka, łyżwy, jarzębina, grzyb, buraczek.c) wyszukiwanie obrazków na polecenie słowne:np. podaj proszę: -czerwone serduszko-żółty kapekusz- czerwoną jarzębinę itp.d) segregowanie obrazków, w wymowie których znajdują się ćwiczone głoski. Dziecko nazywa obrazek i stara się odpowiednio go zaszeregować (wkłada obrazek do odpowiedniego pudełka).e) układanka- dopasuj przedmioty, które do siebie pasują:np. pasta do zębów - szczoteczkałóżko - poduszkawanna - ręcznik itp.f) zagadki tematyczne:"z futra szary ma sfeterek, z chęcią ci podkradnie serek, na jaj widokpiszczą panie, co ją smuci niesłychanie" (mysz)"żółty dziobek, żółte pióra, opiekuje się nim kura, na dwóchnóżkach podskakuje i radośnie popiskuje" (kurczątko)"pływa wśród jeziora fal, wiatr ją pcha i pcha gdzieś w dal, żagiel jej z daleka widać, wiesz już jak to się nazywa?" (żaglówka)"kocha jaśmin i stokrotki, z nich to zbiera nektar słodki, pracowicie robi miodzik, czy ktoś wie o kogo chodzi?" (pszczoła) itp.g) układanka dydaktyczna- skojarzenia. Dziecko wybiera zwierzę i dopasowuje do niego środowisko.6. Zakończenie zajęć. Ocena pracy dziecka i nagroda w postaci np. znaczka.
CZĘŚĆ WSTĘPNA1. Adaś 6 lat i 2 miesiące.2. Prowadząca: Lilla Kraszewska.3. Diagnoza: ORM, obecnie dyslalia wieloraka złożona, liczne uproszczenia grup spółgłoskowych, parasygmatyzm- zamiana głosek 3 szeregów na t, d.TEMAT ZAJĘĆ: Wprowadzenie głoski sz w sylabach otwartych.Cele: utrwalenie głoski sz w izolacji, wprowadzenie sz w sylabach otwartych, wzbogacenie słownictwa.Pomoce: gra planszowa (na tle obrazka gór naklejone 4 szlaki turystyczne:zielony, żółty, niebieski, czerwony i nazwy szczytów: Sza, Szo, Sze, Szu), obrazki z podpisami sylabowymi, wiersz, żabki i żaglówki-papierowe origami, lornetki z rolek od papieru toaletowego, plecak skarbów.1. Nawiązanie kontaktu, rozmowa o zainteresowaniach, bliskich już wakacjach.2. Ćw. przygotowawcze: - ćw. języka, np. zakładanie szerokiego języka na górną wargę, oblizywanie nim górnej wargi, górnych zębów, zamiatanie sufitu, ostrzenie języka o górne siekacze, masowanie czubkiem jezyka wałka dziąsłowego przy szeroko otwartej buzi;-ćw. oddechowe, np. czyj samochodzik dalej, piłeczką do celu, wyścig żaglówek.ĆWICZENIA WŁAŚCIWE Żabki pomogą nam wybrać szlak. Czy można spotkać żabki na szlaku? 3. WĘDRÓWKA PO SZLAKACH TURYSTYCZNYCH- czytanie sylab z 4 plątaninek: niebieska- sza, czerwona- szo, żółta-sze, zielona- szu.4. WYJAZD W GÓRY- gra planszowa (wymawiamy nazwę szczytu tyle razy ile wypadnie oczek).5. ODPOCZYNEK- zabawa w łapki: sylaby sza, szo, sze, szu, szy.6. ECHO W GÓRACH- zabawa w powtarzanie sylab.7. OBSERWUJEMY PIĘKNE WIDOKI- przez lornetkę i opowiadamy o tym, co widzimy.8. Gdy usłyszysz w wierszu sylabę sza, zrób przysiad.Na wieszaku w szafie szarej, trzy koszule wiszą szare.Szalik tuli szyję Szymka, a Agnieszka trzyma kosz. 9. UZUPEŁNIANIE PODPISÓW OBRAZKÓW- ...lik, ...lki, ...ny, ...pa (sza, sze, szy, szo).10. PLECAK SKARBÓW- spróbuj zgadnąć, co ukryłam w plecaku, ja podam końcową sylabę, a ty dołóż początkową.11. ZADANIE DOMOWEPoćwicz w domu czytanie sylab z plątaninek i zrób sobie z rodzicami wyścigi żabek i żaglówek.
jzabell1