Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc marzec grupa III – 2014 r.
Tematyka kompleksowa:
Marcowa pogoda
Przedwiośnie
Wiosna – pierwsze zwiastuny
Robimy zakupy
Opracował: Beata Matuszka, Stanisław Kaczmarczyk
Tematyka kompleksowa
Środki realizacji
Treści programowe
Poniedziałek: 3. 03. 2014 r. 1.1, 3.1, 5.3, 7.2
• „W marcu” – zapoznanie z treścią wiersza, ćwiczenia oddechowe i fonacyjne z wykorzystaniem poznanego utworu, scenki pantomimiczne ilustrujące treść wiersza.
• „Żegnamy zimę” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Wtorek: 4. 03. 2014 r. 1.2, 8.1, 9.2
• „Marzec marzyciel” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, zagadki słuchowe (rozpoznawanie odgłosów zjawisk atmosferycznych)
• „Marzec” – ilustracja wybranego fragmentu treści piosenki – rysowanie kredkami ołówkowymi
Środa: 5. 03. 2014 r. 1.3, 3.4
• „Marcowy spacer” – konstruowanie gry – opowiadania typu ściganka z zaznaczonym wątkiem matematycznym.
Czwartek: 6. 03. 2014 r. 1.4, 8.2, 9.2
• Nauka I zwrotki i refrenu piosenki – „Marzec marzyciel”, ćwiczenia rytmiczno – słuchowe z wykorzystaniem fragmentów poznanego utworu
• „Parasol na marcową pogodę” – wydzieranie z kolorowego papieru, zwrócenie uwagi na wykorzystanie kolorów kojarzących się z zmianą pory roku.
Piątek: 7. 03. 2014 r. 1.5, 3.2, 5.3, 7.2
• „Wyjrzało słonko” – teatrzyk cieni (tekst E. Sz. – Zarembiny)
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki, pojawiające się pierwsze kwiaty
- poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach
- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych
- zbiorowa i indywidualne śpiewanie piosenek
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu
- wykonywanie prostych, jedno, dwutaktowych tematów rytmicznych na instrumentach perkusyjnych
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
- tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą
- rysowanie, wydzieranie z różnorodnego materiału
-oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi
- umiejętne posługiwanie się rekwizytami
- swobodne rozmowy na temat bliskie dzieciom w kontaktach grupowych
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych
- - uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno – porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, rzutu, chwytu
Poniedziałek: 10. 03. 2014 r.
• „Żegnamy bałwana” – historyjka obrazkowa, rozwijanie umiejętności dostrzegania związków przyczyno – skutkowych, kształtowanie umiejętności formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem językowym .
• „Szukamy Wiosny” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Wtorek: 11. 03. 2014 r.
• „Zakładamy w naszej sali wiosenny ogródek” – przygotowanie oraz zasianie i zasadzenie wybranych roślin, ustalenie zasad ich pielęgnowania oraz systematycznego prowadzenia obserwacji przyrodniczej.
• Utrwalenie znajomości I zwrotki i refrenu piosenki „Marzec marzyciel” – nauka II zwrotki, ćwiczenia ruchowo- muzyczno – rytmiczne w oparciu o w/w piosenkę.
Środa: 12. 03. 2014 r.
• „Nadchodzi wiosna” – wprowadzenie dzieci w sposoby segregowania i definiowania. Dziecięca Matematyka (guziki) str. 89
• „Marcowe kałuże” – rozdmuchiwanie za pomocą rurką do napojów kropli farby plakatowej.
Czwartek: 13. 03. 2014 r.
• „Marzec marzyciel” – instrumentacja utworu, próby ilustrowania piosenki ruchem.
• „Marzec marzyciel”- ilustracja kolejnego fragmentu za pomocą techniki łączonej.
Piątek: 14. 03. 2014 r.
• „Zmarznięty skowronek” – opowiadanie N. (tekst H. Zdzitowieckiej)
- oglądanie i układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończenia
- zakładanie w sali zielonego ogródka; poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin,: zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin
- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących w przyrodzie
- dbanie o rośliny doniczkowe uprawiane w pomieszczeniach
- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami
- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i pozawerbalny
- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi
- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań
- wykonywania akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych – indywidualnie lub grupowo
- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
- poznawanie różnych technik plastycznych
- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod
- - ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
Poniedziałek: 17. 03. 2014 r. 1.1, 5. 3, 7.2
• „Wiosenna piosenka” – zapoznanie z melodią i treścią piosenki, zabawy rytmiczne wg K. Muz., zabawy rytmiczno – słuchowe z wykorzystaniem poznanej piosenki.
• „Witamy Wiosnę” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.
Wtorek: 18. 03. 2014 r. 1.4, 12.2, 9.
• „Szukamy Wiosny” – wycieczka do osiedlowego parku oraz Łęgu.
• „Moje wrażenia z wycieczki” –rysowanie kredkami świecowymi.
Środa: 19. 03. 2014 r. 1.3, 3.4, 5.3
• „Nadchodzi wiosna” – segregowania i definiowanie figur geometrycznych, sylwetek powracających ptaków.
• „Witamy Wiosnę” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej
Czwartek: 20. 03. 2014 r. 1.2, 8. 1, 8.2, 9.2
• „Wiosenna piosenka” – nauka I zwrotki , zabawy rytmiczne wg. K. Muz.
• „Przebiśnieg”- wykonywanie formy przestrzennej (kolorowa bibuła, druciki).
Piątek: 21. 03. 2014 r. 1.5, 7.2
• „Pierwiosnek” – zapoznanie z treścią wiersza – nauka metodą fragmentaryczną ze słuchu, ilustrowanie gestem i ruchem treści poznanego utworu.
• „Pierwiosnek” – lepienie z plasteliny sylwety kwiatu na kolorowym podkładzie.
- poznawanie zwiastunów wiosny, poznawanie roli dżdżownicy
- poznawanie kwiatów ogrodowych, oglądanie ich
- omawianie życia ptaków wiosną
- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek
- rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela
- modulowanie głosu stosownie do sytuacji
- wypowiadanie się złożonymi zdaniami
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy
- słuchanie wierszy, opowiadań
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską
- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań
- posługiwanie się różnego rodzaju kredek
- stosowanie do rysowania różnego rodzaju podłoża
- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- wykonywanie czynności z małym i dużym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych
- nabywanie płynności ruchów
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłoni
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej
- wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych
- układanie dowolnych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych
Poniedziałek: 24. 03. 2014 r. 1.1, 1.3, 10.3, 9.2
• „Idziemy na zakupy” – wycieczka do sklepu – obserwowanie pracy sprzedawców oraz kupujących.
• „...
Elavon