Plan pracy wychowawczo.docx

(42 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej na miesiąc marzec grupa III – 2014 r.

 

 

Tematyka kompleksowa:

Marcowa pogoda

Przedwiośnie

Wiosna – pierwsze zwiastuny

Robimy zakupy

 

 

 

 

Opracował: Beata Matuszka, Stanisław Kaczmarczyk

 

 

 

Tematyka kompleksowa

 

 

Środki realizacji

 

Treści programowe

 

Marcowa pogoda

 

 

Poniedziałek: 3. 03. 2014 r. 1.1, 3.1, 5.3, 7.2

„W marcu” – zapoznanie z treścią wiersza, ćwiczenia oddechowe
i fonacyjne z wykorzystaniem poznanego utworu,  scenki pantomimiczne ilustrujące treść wiersza.

„Żegnamy zimę” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

Wtorek: 4. 03. 2014 r. 1.2, 8.1, 9.2

„Marzec marzyciel” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, zagadki słuchowe (rozpoznawanie odgłosów zjawisk atmosferycznych)

„Marzec” – ilustracja wybranego fragmentu treści piosenki – rysowanie kredkami ołówkowymi

 

Środa: 5. 03. 2014 r. 1.3, 3.4

„Marcowy spacer” – konstruowanie gry opowiadania typu ściganka
z zaznaczonym wątkiem matematycznym. 

Żegnamy zimę” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

Czwartek: 6. 03. 2014 r. 1.4, 8.2, 9.2

Nauka I zwrotki i refrenu piosenki – „Marzec marzyciel”, ćwiczenia rytmiczno – słuchowe z wykorzystaniem fragmentów poznanego utworu

„Parasol na marcową pogodę” – wydzieranie z kolorowego papieru, zwrócenie uwagi na wykorzystanie kolorów kojarzących się z zmianą pory roku.

 

Piątek: 7. 03. 2014 r. 1.5, 3.2, 5.3, 7.2

„Wyjrzało słonko” – teatrzyk cieni (tekst E. Sz. – Zarembiny)

Żegnamy zimę” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki, pojawiające się pierwsze kwiaty

- poznawanie zwiastunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawienie się pąków na drzewach i krzewach

- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych

- zbiorowa i indywidualne śpiewanie piosenek

- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu

- wykonywanie prostych, jedno, dwutaktowych tematów rytmicznych
na instrumentach perkusyjnych

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

- tworzenie prac plastycznych inspirowanych muzyką, literaturą

- rysowanie, wydzieranie z różnorodnego materiału

-oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu

- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych, ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi

- umiejętne posługiwanie się rekwizytami

- swobodne rozmowy na temat bliskie dzieciom w kontaktach grupowych

- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny
i niewerbalny

- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod
i technik twórczych

- - uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno – porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania,
z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, rzutu, chwytu

 

 

 

Tematyka kompleksowa

 

 

Środki realizacji

 

 

Treści programowe

 

Przedwiośnie

 

 

Poniedziałek: 10. 03. 2014 r.

„Żegnamy bałwana” – historyjka obrazkowa, rozwijanie umiejętności dostrzegania związków przyczyno – skutkowych, kształtowanie umiejętności formułowanie wypowiedzi poprawnych pod względem językowym .

„Szukamy Wiosny” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

Wtorek: 11. 03. 2014 r.

„Zakładamy  w naszej sali wiosenny ogródek” – przygotowanie oraz zasianie i zasadzenie wybranych roślin, ustalenie zasad ich pielęgnowania oraz systematycznego prowadzenia obserwacji przyrodniczej.

Utrwalenie znajomości I zwrotki i refrenu piosenki „Marzec marzyciel” – nauka II zwrotki, ćwiczenia ruchowo- muzyczno – rytmiczne w oparciu o w/w  piosenkę.

 

Środa: 12. 03. 2014 r.

„Nadchodzi wiosna” – wprowadzenie dzieci w sposoby segregowania
i definiowania. Dziecięca Matematyka (guziki) str. 89

„Marcowe kałuże” rozdmuchiwanie za pomocą rurką do napojów kropli farby plakatowej.

 

Czwartek: 13. 03. 2014 r.

„Marzec marzyciel” – instrumentacja utworu, próby ilustrowania piosenki ruchem.

„Marzec marzyciel”- ilustracja kolejnego fragmentu za pomocą techniki łączonej.

Piątek: 14. 03. 2014 r.

„Zmarznięty skowronek” – opowiadanie N. (tekst H. Zdzitowieckiej)

„Szukamy Wiosny” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

- oglądanie i układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończenia

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki, pojawiające się pierwsze kwiaty

- zakładanie w sali zielonego ogródka; poznawanie czynników potrzebnych do rozwoju roślin,: zachęcanie do prowadzenia kalendarza obserwacji roślin

- obserwowanie w sposób bezpośredni zmian zachodzących
w przyrodzie

- dbanie o rośliny doniczkowe uprawiane w pomieszczeniach

- uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych

- wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z rówieśnikami

- przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny
i pozawerbalny

- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy

- wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi

- odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań

- wykonywania akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych – indywidualnie lub grupowo

- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek

- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

- poznawanie różnych technik plastycznych

- uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod

- - ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku

 

 

Tematyka kompleksowa

 

 

Środki realizacji

 

Treści programowe

Wiosna – pierwsze zwiastuny

 

 

Poniedziałek: 17. 03. 2014 r. 1.1, 5. 3, 7.2

„Wiosenna piosenka” – zapoznanie z melodią i treścią piosenki, zabawy rytmiczne wg K. Muz., zabawy rytmiczno – słuchowe z wykorzystaniem poznanej piosenki.

„Witamy Wiosnę” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej.

 

Wtorek: 18. 03. 2014 r. 1.4, 12.2, 9.

„Szukamy Wiosny” – wycieczka do osiedlowego parku oraz Łęgu.

„Moje wrażenia z wycieczki” –rysowanie kredkami świecowymi.

 

Środa: 19. 03. 2014 r. 1.3, 3.4, 5.3

„Nadchodzi wiosna” – segregowania i definiowanie figur geometrycznych, sylwetek powracających ptaków.

„Witamy Wiosnę” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej

 

Czwartek: 20. 03. 2014 r. 1.2, 8. 1, 8.2, 9.2

„Wiosenna piosenka” – nauka I zwrotki , zabawy rytmiczne wg. K. Muz.

„Przebiśnieg”- wykonywanie formy przestrzennej (kolorowa bibuła, druciki).

 

Piątek: 21. 03. 2014 r. 1.5, 7.2

„Pierwiosnek” – zapoznanie z treścią wiersza – nauka metodą fragmentaryczną ze słuchu, ilustrowanie gestem i ruchem treści poznanego utworu.

„Pierwiosnek” – lepienie z plasteliny sylwety kwiatu na kolorowym podkładzie.

 

- poznawanie zwiastunów wiosny, poznawanie roli dżdżownicy

- poznawanie kwiatów ogrodowych, oglądanie ich

- omawianie życia ptaków wiosną

- wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek

- rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela

- modulowanie głosu stosownie do sytuacji

- wypowiadanie się złożonymi zdaniami

- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy

- słuchanie wierszy, opowiadań

- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby

- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie

- liczenie głosek w słowach;  układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską

- całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć

- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań

- posługiwanie się różnego rodzaju kredek

- stosowanie do rysowania różnego rodzaju podłoża

- rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej

- wykonywanie czynności z małym i dużym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych

- nabywanie płynności ruchów

- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłoni

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej

- wykonywanie czynności na czas, rysowanie pod dyktando

- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych

- układanie dowolnych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych

 

 

 

 

Tematyka kompleksowa

 

 

Środki realizacji

 

Treści programowe

 

Robimy zakupy

 

 

Poniedziałek: 24. 03. 2014 r. 1.1, 1.3, 10.3, 9.2

„Idziemy na zakupy” – wycieczka do sklepu – obserwowanie pracy sprzedawców oraz kupujących.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin