wrzesień.docx

(40 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III - wrzesień 2013

 

 

Tematyka kompleksowa:

I. Bawimy się w naszej grupie.

II. Żegnamy lato i wspominamy nasze wakacje.

III. Ja i moja rodzina.

IV. Poznajemy zasady bezpiecznego poruszania się po chodnikach i przejściach przez jezdnie.

 

Opracował:

                                                                                                                                                                                                                                Beata Matuszka

                                                                                                                                                                                                                                Stanisław Kaczmarczyk

Tematyka

Środki realizacji

Podstawa programowa i treści programowe

Praca indywidualna
- uwagi

1.Bawimy się w naszej grupie

Poniedziałek:

1. Rozmowa z dziećmi na temat zasad wspólnej zabawy, korzystania z zabawek, szanowania prawa innych dzieci
do zabawy, zawarcie umów i wspólne określenie obowiązujących zasad podczas pobytu w przedszkolu, jak również przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy –zabawy integrujące typu „Witamy cię ” oraz „Rolnik sam
w dolinie”, zapoznanie dzieci z treścią wiersza „Idzie Tola
do przedszkola”

2. Zestaw ćwiczeń gimnastyczny nr 1 – opracowany przez nauczyciela.

Zagadki słowne typu, „O jakiej mówię zabawce”, „Ciepło zimno”, „Kogo z dzieci opisuję”?

Zawarcie umów z dziećmi w zakresie korzystania z łazienki w trakcie zabiegów higienicznych oraz zabaw na terenie ogrodu przedszkola. W gr. dzieci zainteresowanych dowolna działalność plastyczna. Słuchanie piosenki „Wesoło nam”.

Zabawy na terenie ogrody przedszkola – korzystanie
z urządzeń –zwrócenie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

 

Wtorek

1.Zapoznanie z piosenką „Wesoło nam”, - nauka I zwrotki oraz refrenu (metodą ze słuchu), ćwiczenia i zabawy rytmiczne przewidziane na miesiąc wrzesień wg. Kalendarza Muzycznego.

2. „Moja ulubiona zabawka” – rysowanie kredkami ołówkowymi.

Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni –chodzenie w oparciu o słowne instrukcje N.

Zabawy konsytukcyjno – manipulacyjne klockami drewnianymi i plastikowymi.

Ćwiczenia oddechowe: „Wąchamy kwiatki” – powolny wdech nosem, powolny wydech ustami (powtarzamy kilka razy), „Papierki”- zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej powierzchni;

Zabawy typu ruch we dwoje: dzieci pozdrawiają się ukłonem i witają się na różne sposoby stojąc do siebie tyłem trzymają się za ręce i chodzą po sali jedna osoba zamyka oczy a druga ją prowadzi stojąc połóżcie ręce na ramiona partnera i potrząśnijcie nimi a później pogłaszcze go po głowie biegajcie parami tak aby nie wpaść na inną parę

 

Środa

1 „Co wiemy o sobie – to jestem ja” –kształtowanie świadomości własnego ciała (nazywanie części ciała)

2. „Tak wyglądam” –rysowanie autoportretu –utrwalenie

Ćw. słuch. „Kto powiedział moje imię?”,
„Co słyszę”?

Zabawa doskonaląca spostrzegawczość wzrokową „Kto zmienił swoje miejsce”?

Zespołowe śpiewanie poznanego fragmentu piosenki „Wesoło nam”

„Idzie Tola do przedszkola” (wiersz) – ćw. logorytmiczne

Dowolna działalność plastyczne (kredki, farby, plastelina)

Zabawy na terenie ogrodu przedszkola.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową – „Jaki to instrument”?

 

Czwartek

1.„Wesoło nam” nauka II  zwrotki piosenki.

Zabawa słuchowa „Kto to mówi”, Układanie zagadek o koleżankach i kolegach

2. Ćwiczenia gimnastyczne zestaw
nr 1 – opracowany przez nauczyciela/

Kontynuowanie zabaw integracyjnych ze śpiewem: „Witamy cię, Rolnik sam...”

Zabawa inhibicyjno –incytacyjna a str. 106 K. Muz. Zabawy oddechowe: dmuchanie przez słomkę
na kulki styropianu umieszczone w kubeczku. „Idzie Tola do przedszkola” (wiersz) – ćw. logarytmiczne kontynuacja. Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni „chodzenie według wskazówek N. Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni –chodzenie w oparciu o słowne instrukcje N. Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała „Moja głowa: potrafię nazwać jej części i wiem co oznaczają. Dziecięca Matematyka E. Gruszczyk – Kolczyńska (Dz. M.) str. 17

 

Piątek

1. Poznajemy dzieci z innych grup oraz budynek przedszkola –wizyty w salach zajęć, spacer po budynku, poznawanie przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń oraz zasad z ich korzystania.

2. „Moje przedszkole” – wykonanie pracy techniką łączoną.

Kontynuowanie zabaw integracyjnych ze śpiewem: „witamy cię, rolnik sam...”

Zabawa rozwijające spostrzegawczość wzrokową typu „Ułóż tak samo klocki jak ja”. Zabawy oddechowe dmuchanie na piórko, piłeczkę ping - ponową, waciki, kawałki papieru „Idzie lew” (wiersz) – ćw. logarytmiczne kontynuacja. Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Moje ręce: potrafię nazwać ich części i wiem, co wyrażają gesty. (Dz. M.) str. 17

 

 

OPP 2, 9

- przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie
w grupie.

- dostrzeganie potrzeb innych

- uczestniczenie we wspólnych zabawach

- dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami

- odpowiadania na zadane pytanie, formułowanie własnych pytań

- - unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie się przed nimi, dążenie
do kompromisu

- porządkowanie po sobie miejsca zabaw

- pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza
i mówiącego TP.

 

 

 

 

 

 

OPP 5, 8

- słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela  oraz nagrań kompaktowych

- nauka piosenek fragmentami metoda
ze słuchu

- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych

- odczuwanie radości z tworzenia działania plastycznego

- ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek

- przestrzeganiem zasad higieny głosu

- włączanie wyobrażeń do działań manipulacyjnych

TP

 

 

 

 

 

 

 

 

OPP 9, 13

- nazywanie i wskazywanie części ciała

- - porównywanie schematu własnego ciała
ze schematem ciała innej osoby

- określanie swoich cech fizycznych

- rysowanie siebie

- - dostrzeganie swojej niepowtarzalności oraz dostrzeganie niepowtarzalności innych i szanowanie jej

- odczuwanie radości z tworzenia działania plastycznego

TP

 

 

 

 

OPP 5, 8

- nauka piosenek fragmentami metoda
ze słuchu

- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych

- odczuwanie radości z tworzenia działania plastycznego

- śpiewanie powitania, pożegnania lub innych tekstów na podane lub wymyślone melodie

- - wykorzystywanie naturalnych efektów akustycznych do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek

- uczestniczenie
w ćwiczeniach gimnastycznych
z wykorzystaniem standardowych metod TP

 

 

 

 

 

OPP 1, 9

- szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności

- dzielenie się wrażeniami i spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, sytuacji

- posługiwanie się różnego rodzajami kredek

- odczuwanie radości z tworzenia działania plastycznego

- poznawanie różnych technik plastycznych

- wyszukiwanie takich samych przedmiotów

- nabywanie świadomości własnego ciała

- ćwiczenia oddechowe TP

 

 

 

Rozmowy indywidualne
z dziećmi.

 

Obserwacja
w trakcie zabaw dowolnych.

 

Indywidualna pomoc
w zapamiętaniu swojego miejsca w szatni, łazience oraz półkach indywidualnych na terenie sali.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zachęcanie dzieci nieśmiałych
do uczestnictwa
w zabawie.

Obserwacja pod kątem charakteru podejmowanej aktywności podczas zabaw swobodnych oraz przestrzegania zawartych umów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozmowy indywidualne
z dziećmi.

 

Obserwacja
w trakcie zabaw dowolnych oraz
w zakresie wykonywania czynności samoobsługowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indywidualna pomoc
w zapamiętaniu swojego miejsca w szatni, łazience oraz półkach indywidualnych na terenie sali.

Pomoc dzieciom potrzebującym pomocy w trakcie ubierania oraz zdejmowania ubrań i obuwia.

Zachęcanie dzieci nieśmiałych
do uczestnictwa
w zabawie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Łagodzenie ewentualnych nieporozumień
i rozwiązywanie konfliktów zaistniałych
w trakcie zabaw.

 

Praca obserwacyjna pod kątem rozwoju spostrzegawczości słuchowej.

 

II. Żegnamy lato i wspominamy nasze wakacje

Poniedziałek

1. „Martusia nad morzem”? opowiadanie
N. w oparciu o wybrany fragment książki

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową –odtwarzanie 3, 4 dźwięków
z zachowanie odpowiedniej kolejności.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową –wskazywanie drobnych elementów tematycznych ilustracji.

Zabawa z elementem rytmu „c” str. 102

Ćwiczenia graficzne –rysowanie rękami w powietrzu morskiej fali.

Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne klockami drewnianymi. dmuchanie wacików ustawionych
w szeregu – wyścigi samochodów

Zabawy oddechowe dmuchanie wacików ustawionych w szeregu – wyścigi samochodów

Zabawa inhibicyjno –incytacyjna: a, b, c str. 106

Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Co słyszę wokół siebie”?

Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Moje nogi: potrafię nazwać ich części i wiem, że nogi także mówią”. (Dz. M.) str. 18

 

Wtorek

1. „Wesoło nam” nauka III i IV zwrotki piosenki.

2. „Jak wygląda morze”? – malowanie farbami plakatowymi

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Skarby na plaży” –znajdź do pary. Zabawa doskonaląca orientacje w przestrzeni –„Szukamy skarbu”, chodzenie według wskazówek słownych N. Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne klockami plastikowymi.

Słuchanie piosenki Majki Jeżowskiej „Koralowa rafa”. Zabawy oddechowe dmuchanie na watki obiema dziurkami nosa, a następnie przytykanie na przemian jednej z dziurek nosa

Kontynuowanie ćwiczeń graficznych przez rysowanie rękami w powietrzu morskich fal. Zabawa z elementem rytmu –„rytmiczne echo”. Zabawa inh. incyt.: a, b, b/b str 106 K. Muz.

„Idzie lew” (wiersz) – ćw. logarytmiczne kontynuacja. Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Mój tułów: potrafię nazwać jego części”. (Dz. M.) str. 18

 

Środa

1. „Wakacyjna wędrówka” ,porozumiewanie się, co do miejsca zajmowanego
w przestrzeni, wyznaczanie kierunku od osi własnego ciała.

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową: wyszukiwanie identycznego obrazka, układanie obrazka z części.

Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne: wymawianie na jednym wydechu samogłosek: aaaaaa, ooooo, uuuuu, eeeee, iiiii yyyyy
„Wyprawa po skarb” –chodzenie pod dyktand Improwizacja ruchowa znanego –charakterystycznego motywu muzycznego. Zabawa tematyczna „Na plaży” Zabawa inhibicyjno –incytacyjna „j” str. 107. Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: Zagadki ruchowe (pantomimiczne)„potrafię porozumieć się bez słów”. (Dz. M.) str. 18

Zabawa z zakresu Kinezjologii „Inne oddychanie”
”RK”. str. 13

 

 

Czwartek

1. „Odgłosy lata” ćwiczenia rytmiczne, z zakresu dynamiki i tempa., śpiewanie piosenki „Wesoło nam” – ilustracja ruchowa utworu.

2. „Wakacyjne skarby” –wycinanie
i ozdabianie różnorodnym materiałem  wybranego przez dziecko przedmiotu.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczości wzrokową –ułóż taki sam szereg jak ten” Ćwiczenia oddechowo-fonacyjne: łączenie
po 2 samogłoski: oaoaoao, eoeoeoeo iuiuiuiuiu, uauauauaua. Ćwiczenia graficzne –wyścigi rąk. Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne Zabawy na terenie ogrod...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin