do października uzupełnienie.docx

(22 KB) Pobierz

 

Tematyka

 

 

Środki realizacji

 

Podstawa programowa i treści programowe

 

Uwagi

5. Dbamy o zdrowie

Poniedziałek

• „Piosenka wesołej kapusty” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, ilustrowanie ruchem i gestem treści piosenki, zabawy rytmiczne przewidziane na miesiąc październik według rozkładu materiału w Kalendarzu Muzycznym.

 

Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Zbieramy na polu kapustę”.

 

• „Kapuściane głowy” – formowanie z papieru sylwety kapusty – malowanie farbami plakatowymi (łączenie ciemnego koloru zielonego
z jasnym).

Zabawy słowne „Powtórz za mną” (tworzenie śmiesznych wymyślonych słów).

Rysowanie pośladach kubków do mycia zębów – karta pracy cz. 1, nr 56

Zabaw ruchowa „Poruszamy się po sznurku” – dzieci wymyślają
po wyznaczonej trasie swój sposób poruszania się.

Słuchanie wiersza T. Rybickiego „Lekcja murzyńskiego” – zabaw
w powtarzanie za nauczycielem „murzyńskich słów”.

Zabawy na terenie ogrodu przedszkola – korzystanie z urządzeń ogrodowych.

Zabawy w dzielenie na sylaby wybranych słów, tworzenie zdań w oparciu
o podanych wyraz, określanie ilości wyrazów w słyszanych zdaniach.

Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne zestawami plastikowych klocków.

W grupie dzieci zainteresowanych dowolna działalność plastyczna. Zabawy swobodne z wykorzystaniem wyposarzenia kącików tematycznych.

Liczenie słów w zdaniach o owocach i warzywach mówionych przez nauczyciela.

Zabawa w kończenie zdań wypowiadanych przez nauczyciela dotyczące gromadzonych zapasów  na zimę str. 107.

Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny – „Dobierz obrazek” str. 106.

Ćwiczenia logorytmiczne: poruszanie się zgodnie ze słowami rymowanki str. 106.

Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni oraz pamięć wzrokową – chodzenie po trasie w kształcie owocu (jabłka, gruszki, śliwki), ułożonej
z długiego sznurka. Następnie chodzenie po zapamiętanej trasie.

 

Wtorek

• Słuchanie wiersza I. Wiszniewskiego „Przyjaciele zajączka”, analiza treści wiersza, rozmowa kierowana na temat przeziębień oraz skutecznych sposobów zapobiegania chorobom. „Gimnastyka buzi i języka”
– usprawnianie narządów artykulacyjnych.

 

Zabawa muzyczno – ruchowa „Nasze ulubione melodie”

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4 według K. Wlaźnik.

 

Zabawa ilustrująca ruchem treść rymowanki „Ćwiczmy razem”.

Ćwiczenia oddechowe „Puszczamy mydlane bańki” – wydłużanie fazy wydechu.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań.

Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny określanie pierwszej i ostatniej głoski, analiza i synteza głoskowa wyrazów.

Zabawa rozwijająca pamięć i wyobraźnię przestrzenną – rozpoznawanie
i nazywanie warzyw w oparciu o dotyk.

Ćwiczenia narządów mowy: wysuwanie języka do przodu, unoszenie na górną wargę, robienie szerokiego i wąskiego języka, liczenie językiem górnych i dolnych zębów, wysuwanie języka na górne zęby – cofanie
w głąb jamy ustnej, kierowanie języka w kąciki ust, oblizywanie warg, wysuwanie warg
do przodu (ryjek), rozchylanie warg jak podczas uśmiechu.

Pokaz nauczyciele prawidłowej wymowy głosek: „s”, „sz” – naśladowanie szumu drzew i syczenia węża, ilustrowanie techniką pantomimy wiersza „Wąż”.

Powtarzanie sylab: szo, sza, szu, szy, sa, so, se, su, si, sy. (powtarzanie sylab
na przemian wolno i szybko).

Reagowanie gestem i ruchem na określony wyraz, sylabę i głoskę
w trakcie tekstu wypowiadanego przez nauczyciela.

 

 

Środa

Zabawy rytmami – układanie rytmów dwu i trzyelementowych, trening
w przekładaniu dostrzeganych prawidłowości (dwu i trzyelementowych)
z jednej sytuacji na inną.

 

Zabaw ruchowa z elementem biegu „Wyścigi” (pokonywanie przeszkód
w trakcie biegu bez potrąceń.

 

„Ręcznik – pomaga mi utrzymywać czystość” – projektowanie
i wykonanie sekwencji wzorów rytmicznie powtarzanych na konturze ręcznika z wykorzystaniem: kredek, flamastrów, stempli i kolorowego tuszu.

Zabawa językowa „Kolory” – podawanie nazw zjawisk i przedmiotów 
w określonym rzutem kostką kolorze.

Zabawa dydaktyczna: Zgadnij gdzie si pomyliłem : poprawianie wypowiedzi nauczyciela poprzez wskazanie błędu w wypowiedzi (wymieszane liczby, źle użyte przyimki).

Zabawa ze śpiewem Cebulka i buraczek (na  melodię krakowiaka).

Zabawa dydaktyczna „Owoc czy warzywo”- poruszanie się w rytmie tamburyna N. wypowiada zdanie (prawdziwe lub fałszywe) – dzieci reagują w umówiony wcześniej sposób.

„Wędrujące warzywa i owoce” – podawaniu warzyw i owoców z ręki
do ręki towarzyszy dodawanie coraz to nowego wyrazu i budowanie tym samym coraz to dłuższej wypowiedzi.

Zabawy palcami: powitanie palców, uścisk przyjaźni, zapraszanie, granie
na bębenku itd.

Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Nazwa warzyw” – ustawianie się przy przegłosowanych przez nauczyciela  nazwach warzy i owoców.

Ćwiczenia z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej Kreślimy leniwą ósemką, wykorzystanie wiersza A.J. i K. L. Zwoleńskich „Przepis na tańczącą ósemkę” (str. 115.)

Rozwiązywanie zagadek o warzywach (str. 114.)

 

Czwartek

• Słuchanie piosenki „Myj zęby”, rozmowa na temat piosenki, określanie jej nastroju, tempa, analiza treści, ćwiczenia emisyjne nucenie melodii piosenki na samogłoskach: a, o, e. Słuchanie melodii nuconej przez nauczyciela, powtarzanie jej przez dzieci. Ilustracja ruchowa piosenki.

 

Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Krople deszczu”

 

• Projektowanie i ozdabianie sylwety kubka oraz szczotki do mycia zębów za pomocą kolorowego papieru grupa pierwsza, stemplowanie – grupa druga

Kontunuowanie ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej (str. 142)

Słuchanie nazw pór roku, odszukiwanie stosownie ubranych dzieci- karty pracy cz. 1, str. 60- karty pracy cz.1, str. 59

Oglądanie piramidy zdrowia.

Zabawy z wykorzystaniem tekstu Jedz owoce i warzywa będziesz wtedy zdrów jak ryba. Wypowiadanie tekstu:

- cicho, głośno

- z przesadną artykulacją każdego słowa, apotem z zamkniętymi ustami

- ze zwiększaniem natężania głosu od szeptu do krzyku i odwrotnie

Określanie pierwszej głoski w nazwach rysunków. Podawanie innych nazw rozpoczynających się tymi głoskami. Kolorowanie rysunków – karta pracy cz.1, str. 58

Zabaw manipulacyjno - konstrukcyjne klockami drewnianymi
i plastikowymi.

W grupie dzieci zainteresowanych dowolna działalność plastyczna.

Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań.

 

- słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych

- zbiorowe oraz indywidualne śpiewanie piosenek

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

- śpiewanie powitania – pożegnania na podane lub wymyślone melodie

- tworzenie różnych przestrzennych kompozycji
z wykorzystaniem palców dłoni

- malowanie farbami plakatowymi

- spożywanie zdrowej żywności: warzyw i owoców

- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych

- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie
w zabawach i ćwiczeniach ruchowych

- mycie zębów po posiłkach

- mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawach na świeżym powietrzu

- zwracanie uwagi na estetyczny wygląd

- samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów

- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie

- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni

- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela

- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności: dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab
w słowach, tworzenie słów rozpoczynających się na daną sylabę

2.4, 2.5, 5.1, 5.4, 8.1, 9.2, 12.1, 14.6, 3.1

 

 

 

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów

- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie

wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności: dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab
w słowach, tworzenie słów rozpoczynających się na daną sylabę

- samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste

- spożywanie zdrowej żywności: warzyw i owoców

- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych

- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie
w zabawach i ćwiczeniach ruchowych

- mycie zębów po posiłkach

- mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawach na świeżym powietrzu

- zwracanie uwagi na estetyczny wygląd

- ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek

- ćwiczenia: szczęki dolnej, warg, języka, podniebienia miękkiego i mięśni zwierających pierścień gardłowy

- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno – porządkowych, bieżnych
z elementami skoku, podskoku, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych

2.2, 2.3, 2.4, 3.1, 5.1, 5.4, 6.5, 14.2, 14.6

 

 

 

 

- zauważanie rytmów np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, klockach

- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych

- przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem

- poznawanie różnych technik plastycznych np. stemplowania

- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

- rysowanie i naklejanie

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów

- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie

wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności: dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab
w słowach, tworzenie słów rozpoczynających się na daną sylabę

- spożywanie zdrowej żywności: warzyw i owoców

- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych

- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie
w zabawach i ćwiczeniach ruchowych

- mycie zębów po posiłkach

- mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawach na świeżym powietrzu

- zwracanie uwagi na estetyczny wygląd

- samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste

5.1, 55.5.4, 6.5, 9.2, 13.2, 14.2, 14.6,

 

 

 

- słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych

- zbiorowe oraz indywidualne śpiewanie piosenek

- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce

- śpiewanie powitania – pożegnania na podane lub wymyślone melodie

- ; uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach ruchowych

- - odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego

- naklejanie, stemplowanie

- nazywanie i wskazywanie części ciała

- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwa dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia

- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, dnia tygodnia

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie

- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych

- spożywanie zdrowej żywności: warzyw i owoców, mięsa i nabiału(ograniczeni spożywania chipsów, słodyczy), picie kompotów, soków (ograniczenie spożywania napojów gazowanych)

- przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw

- przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków

- mycie zębów po posiłkach

- samodzielne korzystanie z toalety

- zachowanie porządku w miejscu zabaw, pracy
i wypoczynku

8.1, 8.2, 5.4, 9.2, 5.1, 13.4, 11.1, 11.2, 3.1

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin