Tematyka
Środki realizacji
Podstawa programowa i treści programowe
Uwagi
5. Dbamy o zdrowie
Poniedziałek
• „Piosenka wesołej kapusty” – zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki, ilustrowanie ruchem i gestem treści piosenki, zabawy rytmiczne przewidziane na miesiąc październik według rozkładu materiału w Kalendarzu Muzycznym.
Zabawa ruchowa z elementem skłonu „Zbieramy na polu kapustę”.
• „Kapuściane głowy” – formowanie z papieru sylwety kapusty – malowanie farbami plakatowymi (łączenie ciemnego koloru zielonego z jasnym).
Zabawy słowne „Powtórz za mną” (tworzenie śmiesznych wymyślonych słów).
Rysowanie pośladach kubków do mycia zębów – karta pracy cz. 1, nr 56
Zabaw ruchowa „Poruszamy się po sznurku” – dzieci wymyślają po wyznaczonej trasie swój sposób poruszania się.
Słuchanie wiersza T. Rybickiego „Lekcja murzyńskiego” – zabaw w powtarzanie za nauczycielem „murzyńskich słów”.
Zabawy na terenie ogrodu przedszkola – korzystanie z urządzeń ogrodowych.
Zabawy w dzielenie na sylaby wybranych słów, tworzenie zdań w oparciu o podanych wyraz, określanie ilości wyrazów w słyszanych zdaniach.
Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne zestawami plastikowych klocków.
W grupie dzieci zainteresowanych dowolna działalność plastyczna. Zabawy swobodne z wykorzystaniem wyposarzenia kącików tematycznych.
Liczenie słów w zdaniach o owocach i warzywach mówionych przez nauczyciela.
Zabawa w kończenie zdań wypowiadanych przez nauczyciela dotyczące gromadzonych zapasów na zimę str. 107.
Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny – „Dobierz obrazek” str. 106.
Ćwiczenia logorytmiczne: poruszanie się zgodnie ze słowami rymowanki str. 106.
Zabawa rozwijająca orientację w przestrzeni oraz pamięć wzrokową – chodzenie po trasie w kształcie owocu (jabłka, gruszki, śliwki), ułożonej z długiego sznurka. Następnie chodzenie po zapamiętanej trasie.
Wtorek
• Słuchanie wiersza I. Wiszniewskiego „Przyjaciele zajączka”, analiza treści wiersza, rozmowa kierowana na temat przeziębień oraz skutecznych sposobów zapobiegania chorobom. „Gimnastyka buzi i języka”– usprawnianie narządów artykulacyjnych.
Zabawa muzyczno – ruchowa „Nasze ulubione melodie”
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 4 według K. Wlaźnik.
Zabawa ilustrująca ruchem treść rymowanki „Ćwiczmy razem”.
Ćwiczenia oddechowe „Puszczamy mydlane bańki” – wydłużanie fazy wydechu.
Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań.
Ćwiczenia kształtujące słuch fonematyczny określanie pierwszej i ostatniej głoski, analiza i synteza głoskowa wyrazów.
Zabawa rozwijająca pamięć i wyobraźnię przestrzenną – rozpoznawanie i nazywanie warzyw w oparciu o dotyk.
Ćwiczenia narządów mowy: wysuwanie języka do przodu, unoszenie na górną wargę, robienie szerokiego i wąskiego języka, liczenie językiem górnych i dolnych zębów, wysuwanie języka na górne zęby – cofanie w głąb jamy ustnej, kierowanie języka w kąciki ust, oblizywanie warg, wysuwanie warg do przodu (ryjek), rozchylanie warg jak podczas uśmiechu.
Pokaz nauczyciele prawidłowej wymowy głosek: „s”, „sz” – naśladowanie szumu drzew i syczenia węża, ilustrowanie techniką pantomimy wiersza „Wąż”.
Powtarzanie sylab: szo, sza, szu, szy, sa, so, se, su, si, sy. (powtarzanie sylab na przemian wolno i szybko).
Reagowanie gestem i ruchem na określony wyraz, sylabę i głoskę w trakcie tekstu wypowiadanego przez nauczyciela.
Środa
• Zabawy rytmami – układanie rytmów dwu i trzyelementowych, trening w przekładaniu dostrzeganych prawidłowości (dwu i trzyelementowych) z jednej sytuacji na inną.
Zabaw ruchowa z elementem biegu „Wyścigi” (pokonywanie przeszkód w trakcie biegu bez potrąceń.
• „Ręcznik – pomaga mi utrzymywać czystość” – projektowanie i wykonanie sekwencji wzorów rytmicznie powtarzanych na konturze ręcznika z wykorzystaniem: kredek, flamastrów, stempli i kolorowego tuszu.
Zabawa językowa „Kolory” – podawanie nazw zjawisk i przedmiotów w określonym rzutem kostką kolorze.
Zabawa dydaktyczna: Zgadnij gdzie si pomyliłem : poprawianie wypowiedzi nauczyciela poprzez wskazanie błędu w wypowiedzi (wymieszane liczby, źle użyte przyimki).
Zabawa ze śpiewem Cebulka i buraczek (na melodię krakowiaka).
Zabawa dydaktyczna „Owoc czy warzywo”- poruszanie się w rytmie tamburyna N. wypowiada zdanie (prawdziwe lub fałszywe) – dzieci reagują w umówiony wcześniej sposób.
„Wędrujące warzywa i owoce” – podawaniu warzyw i owoców z ręki do ręki towarzyszy dodawanie coraz to nowego wyrazu i budowanie tym samym coraz to dłuższej wypowiedzi.
Zabawy palcami: powitanie palców, uścisk przyjaźni, zapraszanie, granie na bębenku itd.
Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Nazwa warzyw” – ustawianie się przy przegłosowanych przez nauczyciela nazwach warzy i owoców.
Ćwiczenia z zakresu Kinezjologii Edukacyjnej – Kreślimy leniwą ósemką, wykorzystanie wiersza A.J. i K. L. Zwoleńskich „Przepis na tańczącą ósemkę” (str. 115.)
Rozwiązywanie zagadek o warzywach (str. 114.)
Czwartek
• Słuchanie piosenki „Myj zęby”, rozmowa na temat piosenki, określanie jej nastroju, tempa, analiza treści, ćwiczenia emisyjne nucenie melodii piosenki na samogłoskach: a, o, e. Słuchanie melodii nuconej przez nauczyciela, powtarzanie jej przez dzieci. Ilustracja ruchowa piosenki.
Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Krople deszczu”
• Projektowanie i ozdabianie sylwety kubka oraz szczotki do mycia zębów za pomocą kolorowego papieru grupa pierwsza, stemplowanie – grupa druga
Kontunuowanie ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej (str. 142)
Słuchanie nazw pór roku, odszukiwanie stosownie ubranych dzieci- karty pracy cz. 1, str. 60- karty pracy cz.1, str. 59
Oglądanie piramidy zdrowia.
Zabawy z wykorzystaniem tekstu Jedz owoce i warzywa będziesz wtedy zdrów jak ryba. Wypowiadanie tekstu:
- cicho, głośno
- z przesadną artykulacją każdego słowa, apotem z zamkniętymi ustami
- ze zwiększaniem natężania głosu od szeptu do krzyku i odwrotnie
Określanie pierwszej głoski w nazwach rysunków. Podawanie innych nazw rozpoczynających się tymi głoskami. Kolorowanie rysunków – karta pracy cz.1, str. 58
Zabaw manipulacyjno - konstrukcyjne klockami drewnianymi i plastikowymi.
W grupie dzieci zainteresowanych dowolna działalność plastyczna.
- słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz nagrań z płyt kompaktowych
- zbiorowe oraz indywidualne śpiewanie piosenek
- uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce
- śpiewanie powitania – pożegnania na podane lub wymyślone melodie
- tworzenie różnych przestrzennych kompozycji z wykorzystaniem palców dłoni
- malowanie farbami plakatowymi
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw i owoców
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych
- przebywanie na świeżym powietrzu; uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach ruchowych
- mycie zębów po posiłkach
- mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawach na świeżym powietrzu
- zwracanie uwagi na estetyczny wygląd
- samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem krótkich tekstów
- wyodrębnianie w słowach głosek w: wygłosie, nagłosie, śródgłosie
- wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni
- naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela
- wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności: dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab w słowach, tworzenie słów rozpoczynających się na daną sylabę
2.4, 2.5, 5.1, 5.4, 8.1, 9.2, 12.1, 14.6, 3.1
wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności: dzielenie słów na sylaby, liczenie sylab w słowach, tworzenie słów rozpoczynających się na daną sylabę
- ćwiczenia oddechowe połączone z wypowiadaniem głosek
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek
- ćwiczenia: szczęki dolnej, warg, języka, podniebienia miękkiego i mięśni zwierających pierścień gardłowy
- uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno – porządkowych, bieżnych z elementami skoku, podskoku, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych
2.2, 2.3, 2.4, 3.1, 5.1, 5.4, 6.5, 14.2, 14.6
- zauważanie rytmów np. w ułożonym materiale przyrodniczym, mozaice geometrycznej, klockach
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie swobodnych zabaw ruchowych
- przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem
- poznawanie różnych technik plastycznych np. stemplowania
- odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
- rysowanie i naklejanie
5.1, 55.5.4, 6.5, 9.2, 13.2, 14.2, 14.6,
- ; uczestniczenie w zabawach i ćwiczeniach ruchowych
- - odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego
- naklejanie, stemplowanie
- nazywanie i wskazywanie części ciała
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwa dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia
- nazywanie kolejnych pór roku, dni tygodnia, miesięcy; określanie aktualnej pory roku, dnia tygodnia
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie
- spożywanie zdrowej żywności: warzyw i owoców, mięsa i nabiału(ograniczeni spożywania chipsów, słodyczy), picie kompotów, soków (ograniczenie spożywania napojów gazowanych)
- przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw
- przestrzeganie zasad właściwego zachowania się podczas spożywania posiłków
- samodzielne korzystanie z toalety
- zachowanie porządku w miejscu zabaw, pracy i wypoczynku
8.1, 8.2, 5.4, 9.2, 5.1, 13.4, 11.1, 11.2, 3.1
Elavon