Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III – listopad 2013 r.
Tematyka kompleksowa:
Jesienne nastroje
Znamy te baśnie
W świecie teatru
Tutaj rosły paprocie
Opracował:
Beata Matuszka
Stanisław Kaczmarczyk
Tematyka
Środki realizacji
Podstawa programowa i treści programowe
1. Jesienne nastroje
Poniedziałek
• Zabawy z wykorzystaniem tekstu wiersza M. Przewoźniaka :Kropelki”. (3.1, 3.2, 5.4)
• „Krople deszczu” – wycinanie i kolorowanie kropli deszczu: gr I – kolorowanie kredą, gr. II – malowanie niebieską farbą plakatową, gr. III – kolorowanie pastelą olejową.
(9.2, 11.1, 14.2, 6.4., 3.1, 3.2, 5.4.)
Kolorowanie deszczowej mandali – karta pracy, cz. 2, nr. 61. Zabawy badawcze „Jak jest woda?” – poznawanie właściwości wody. Zabawa słuchowa „Jakie dźwięki wydaje woda?”. Rozdmuchiwanie barwionej kropli wody – eksperymentowanie z siłą wydechu. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową –„Ułóż tyle kasztanów ile słyszysz uderzeń w bębenek”. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową –„Kogo tu brakuje?” zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne; tworzenie układów przestrzennych według własnych koncepcji. Zabawa w/g Lyelle Palmer skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. Zabawa z wykorzystaniem techniki dramy „stop klatka”
Wtorek
• „Pan listopad” –zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki – nauka piosenki metodą fragmentaryczną za głosem nauczyciela.
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej „Listopadowy spacer”. (5.3, 11.1, 4.3, 5.4, 14.2, 3.1, 3.2., 8.1, 8.2, 14.2)
Słuchanie wiersza H. Szayerowej „Jesienna mgła” – wyjaśnianie procesu powstawania mgły. Interpretacja ruchowa treści słuchanego wiersza. Zabawa z pedagogiki zabawy „Idziemy parami w gęstej mgle” – tworzenia zaufania do partnera. Improwizacje wokalne: śpiewanie fragmentu wiersza: Pod rękę z wiatrem szła jesienna mgła na własne melodie. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową i umiejętność rozpoznawania rówieśników z grupy „Kogo zakryła jesienna mgła?”. Zabawa badawcza „Jak powstają chmury?” – z wykorzystaniem lustra, podgrzanej a następnie schłodzonej wody. Porównywanie dwóch ilustracji przedstawiających to samo miejsce (wczesną i późną jesienią) – wskazywanie i określania dostrzeganych różnic. Ilustracja ruchowa rymowanki „Pada deszcz”.
Środa
• Zabawa badawcza „Co pływa, co tonie?” (podział na głoski nazw wybranych do eksperymentu przedmiotów). Ćwiczenia klasyfikacyjne – karta pracy cz. 1, nr. 63.
(14.3, 11.1, 12.1, 9.2, 4.1 5.4, 14.2, 2.1., 3.1, 3.3.)
• „Późna jesień” – malowanie połączone z przyklejaniem pokruszonych suszonych liści różnych drzew.
Organizowanie ekspozycji wykonanych prac oraz ich omówienie. Słuchanie piosenki odtwarzanej z płyty CD „Jesień jesieniucha” – określanie nastroju oraz tempa piosenki, zwrócenie uwagi na zawarte w niej elementy humorystyczne. Ćwiczenia słuchowa: powtarzanie za nauczycielem fragmentów piosenki w których występuje sylaba „cha”. Zabawa dźwiękonaśladowcza z wykorzystanie gazet „Jak może padać deszcz?”. Zagadki słuchowe – nazywanie jesiennych odgłosów odtwarzanych z CD. Rysowanie parasoli i czapek w odpowiednich miejscach tabeli – karta pracy cz. 1, nr. 64. Zabawa tematyczna „Uczymy nasze lalki jak: poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby. Zabawy w/g Lyelle Palmer skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. „Co się zmieniło na polanie” –określanie brakującego elementu. Zabawa z elementem rytmu „Rytmiczne echo”
Czwartek
• Słuchanie piosenki „Jesień – jesieniucha” – rozmowa na temat jej treści, nastroju, tempa, ćwiczenia słuchowo – rytmiczne, zagadki w rozpoznawanie odgłosów tematycznie związanych z jesienią – nauka I zwrotki i refrenu.
• „Listopadowe drzewa” – malowanie jesiennej przyrody techniką mokre w mokrym.
(5.4, 1.1, 3. 2. 3.3, 8.1, 8.4, 9.2, 14.6, 10.1, 14.2)
Zabawy rytmiczno - słuchowe „Tworzymy jesienną muzykę” – wykorzystanie foliowych woreczków, plastikowych butelek, gazet, pudełek wypełnionych ryżem – próby grania „jesiennej muzyki” według podanego kodu – karta pracy cz. 1, nr. 65. Układanie sylwet parasoli z mozaiki geometrycznej – utrwalenie nazw figur geometrycznych. Zagadki słowne – tematycznie związane z listopadową pogodą.
Zabawa relaksacyjne według K. W. Vopla – zabawy z udziałem partnera (naśladowanie zmieniającego się natężenia padającego deszczu). Zabawy rozwijające słuch fonematyczny dzielenie nazw wyrazów (tematycznie związanych z jesienią) na sylaby i głoski. Zabawa w/g Lyelle Palmer skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni.
Zabawa z wykorzystaniem techniki dramy „stop klatka”. Ćwiczenia graficzne – zabawy z plasteliną.
Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne z wykorzystaniem różnorodnego materiału.
Piątek
• Słuchanie wiersza M. Majewskiego „Listopadowe listy”.
• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej „Listopadowy spacer”.
(5.4, 5.3, 11.1, 12.1, 10.1, 14.2, 2.4, 3.1, 3.3.)
Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: Zagadki ruchowe (pantomimiczne)„potrafię porozumieć się bez słów”. (Dz. M.) str. 18.
Ćwiczenia ryt. sprzyjające dostrzeganiu regularności. Odgadywanie wypowiedzianych bezdźwięcznie (tylko ruchami ust)przez nauczyciela słów związanych z jesienną pogodą np. chmura, wiatr kałuża itd.
Rytmizowanie tekstu: Szedł listopad polna drogą, zerwał liście z drzewa. Pada deszcz, pada deszcz a ja sobie śpiewam. Powtarzanie tekstu: cicho i głośno, śpiewanie go na melodie wymyślone przez dzieci, ilustrowanie ruchem i gestem jego treści. Ćwiczenia na kartach pracy cz. 1, nr. 66. Zabawa tematyczna „Idziemy na jesienny spacer z naszymi lalkami” – uczymy je jak samodzielnie ubierać się i rozbierać oraz dbać o osobiste rzeczy. Zabawy z wodą: przelewanie, rysowanie rękami w wodzie różnych kształtów, uderzanie dłońmi, palcami w powierzchnie wody. Mieszanie farby z wodą – obserwowanie zachodzącego procesu. Zabawy włączenie farb: niebieska z żółtą, czerwonej z żółtą, czerwonej z niebieską. Ćwiczenia na karcie pracy cz. 1, nr. 67. Zabawa animacyjna przy muzyce Zabawa z deszczykiem. Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne z wykorzystaniem zgromadzonego materiału przyrodniczego
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnianie zjawiska usychania liści
- poznawanie ogólnej budowy drzew
- uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenia, wyobrażenia, klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawanie samego siebie
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dzieciom radość i satysfakcję
- dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych
- dzielenie się swoimi zainteresowaniami
- uświadomienie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych
- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka
- dbanie o higienę zmysłów np. unikanie hałasu, niekrzyczenie
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem
- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskim dzieciom – sytuacjom, z jakimi się spotykają
- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi
- rysowanie z wyobraźni
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych
- rozwijanie myślenie logicznego poprzez:
• rozwiązywanie zagadek, rebusów
• określanie kolejności czynności
• zadawanie pytań
• analizowanie, syntetyzowanie porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych
• próby logicznego ujęcia motywów własnego działania
• rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego
• określanie działań w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach
- tworzenie ciągu słów na zasadzie skojarzeń
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech funkcjonalnych
-wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek
- rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela
- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów
- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy: czasownika. Rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika
- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu
- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek
2. Znamy te baśnie
Dzień Niepodległości – dzień wolny od zajęć wychowawczo - dydaktycznych
• Wycieczka do Biblioteki Miejskiej na ulicy Mickiewicza: zwiedzanie pomieszczeń, rozmowy z pracownikami biblioteki, poznawanie zasad korzystania z biblioteki wspólne wypożyczenie wybranych pozycji, słuchanie wybranej bajki.
• Wykonanie w grupach książeczek z ilustracjami znanych dzieciom baśni (lub wymyślonych przez nie).
(14.2, 14.5, 14.6, 15.2, 10,2, 9.2, 13.4, 3.1, 3.2., 3.3.)
Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Moje ręce: potrafię nazwać ich części i wiem, co wyrażają gesty. (Dz. M.) str. 17 – utrwalenie nabytych kompetencji. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. Zabawa realizująca program autorski Zabawa w teatr Lustrzane odbicie – utrwalenie umiejętności wykonywania w/w czynności. Zabawy rozwijająca słuch fonematyczny: dziecko (z zasłoniętymi oczami) chodzi „za głosem” - rozpoznaje kolegów po głosie (po usłyszeniu głosu kolegi wypowiada jego imię i idzie w jego kierunku);
• „Na sali balowej” – trening w przekładaniu zauważonych prawidłowości z jednej sytuacji na inną.
(10.1, 14.2, 8.4, 5.4, 14.5, 13.4, 3.1, 3.2, 3.3., 10.2.)
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową typu: „Ułóż tyle przedmiotów ile słyszysz dźwięków i odwrotnie”. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową typu: „Ułóż taki sam szereg”/kryterium kolor. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. Zabawa inhibicyjno –incytacyjna, wykonywanie określonych czynności na umówione hasło (słowne, dźwiękowe). Zabawa z elementem rytmu – odtwarzanie podanego rytmu na różne sposoby. Zabawy konstrukcyjno -manipulacyjne klockami drewnianymi różnej wielkości. Zagadki słowne dotyczące znanych dzieciom bohaterów z bajek i baśni.
Scenki pantomimiczne do wybranych fragmentów bajek. W grupie dzieci zainteresowanych dowolna działalność plastyczna. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem zestawu „Mały majsterkowicz”.
• Zabawy przy piosence „Abrakadabra”.
• Wykonywanie zakładek do książek.
(14.6, 14.3, 14.5, 8.1, 8.2, 5.4, 13.4, 9.2., 3.1., 3.2., 10.2)
Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową „Jesienny koncert” odtwarzanie zestawu 5 dźwięków. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Co się zmieniło na polanie” –określanie brakującego elementu. Zabawa z elementem rytmu „Rytmiczne echo” Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne z wykorzystaniem różnorodnego materiału. Ćwiczenia rozwijające słuch: rozpoznawanie różnych instrumentów muzycznych, np.: bębenek, trójkąt – wystukiwanie rytmu, klaskanie
Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne. Zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo –ruchową –pokonywanie przeszkód w marszu i biegu. Ćwiczenia graficzne – wyścigi rąk Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową – skazywanie elementu ilustracji opisywanego słownie.
Kontynuowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem zestawu „Mały majsterkowicz”.
• Słuchanie „Kopciuszka” J. Brzechwy mówionego przez nauczyciela.
(8.4, 7.2, 14.5., 14.6, 5.4., 7.2. 14.4., 3.1., 3.2., 3.4.)
. Ćwiczenia fonacyjne – zabawa w „Echo”- dzieci wołają poszczególne samogłoski, powtarzają je za rodzicem ciszej, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho). Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. Zabawa w teatr – „Stop- klatka” technika obrazów scenicznych. Zabawa rozwijająca wyobraźnie przestrzenną –rozpoznawanie i nazywanie maskotek zwierząt w oparciu o dotyk. Zabawy i ćwiczenia kształtujące umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby i głos...
Elavon