Listopad plan.docx

(41 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

Plan pracy wychowawczo – dydaktycznej dla grupy III – listopad 2013 r.

 

 

 

Tematyka kompleksowa:

Jesienne nastroje

Znamy te baśnie

W świecie teatru

Tutaj rosły paprocie

                                                                                                                                                                                                                  Opracował:

                                                                                                                                                                                                                  Beata Matuszka

                                                                                                                                                                                                                  Stanisław Kaczmarczyk

 

 

Tematyka

 

 

Środki realizacji

 

Podstawa programowa i treści programowe

 

1. Jesienne nastroje

 

Poniedziałek

Zabawy z wykorzystaniem tekstu wiersza M. Przewoźniaka :Kropelki”. (3.1, 3.2, 5.4)

Krople deszczu – wycinanie i kolorowanie kropli deszczu: gr I – kolorowanie kredą,
gr. II – malowanie niebieską farbą plakatową, gr. III – kolorowanie pastelą olejową.

(9.2, 11.1, 14.2, 6.4., 3.1, 3.2, 5.4.)

Kolorowanie deszczowej mandali – karta pracy, cz. 2, nr. 61. Zabawy badawcze „Jak jest woda?”
– poznawanie właściwości wody. Zabawa słuchowa „Jakie dźwięki wydaje woda?”. Rozdmuchiwanie barwionej kropli wody – eksperymentowanie z siłą wydechu. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową –„Ułóż tyle kasztanów ile słyszysz uderzeń w bębenek”. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową –„Kogo tu brakuje?” zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne; tworzenie układów przestrzennych według własnych koncepcji. Zabawa w/g Lyelle Palmer skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. Zabawa z wykorzystaniem techniki dramy „stop klatka”

 

Wtorek

„Pan listopad” –zapoznanie z treścią, rytmem i melodią piosenki – nauka piosenki metodą fragmentaryczną za głosem nauczyciela.

• Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej „Listopadowy spacer”.
(5.3, 11.1, 4.3, 5.4, 14.2, 3.1, 3.2., 8.1, 8.2, 14.2)

Słuchanie wiersza H. Szayerowej „Jesienna mgła” – wyjaśnianie procesu powstawania mgły. Interpretacja ruchowa treści słuchanego wiersza. Zabawa z pedagogiki zabawy „Idziemy parami w gęstej mgle” – tworzenia zaufania do partnera. Improwizacje wokalne: śpiewanie fragmentu wiersza: Pod rękę z wiatrem szła jesienna mgła na własne melodie. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową i umiejętność rozpoznawania rówieśników z grupy „Kogo zakryła jesienna mgła?”. Zabawa badawcza „Jak powstają chmury?” – z wykorzystaniem lustra, podgrzanej a następnie schłodzonej wody. Porównywanie dwóch ilustracji przedstawiających to samo miejsce (wczesną i późną jesienią) – wskazywanie i określania dostrzeganych różnic. Ilustracja ruchowa rymowanki „Pada deszcz”.

 

Środa

Zabawa badawcza „Co pływa, co tonie?” (podział na głoski nazw wybranych
do eksperymentu przedmiotów). Ćwiczenia klasyfikacyjne – karta pracy cz. 1, nr. 63.

(14.3, 11.1, 12.1, 9.2, 4.1 5.4, 14.2, 2.1., 3.1, 3.3.)

„Późna jesień” – malowanie połączone z przyklejaniem pokruszonych suszonych liści różnych drzew.

Organizowanie ekspozycji wykonanych prac oraz ich omówienie. Słuchanie piosenki odtwarzanej z płyty CD „Jesień jesieniucha” – określanie nastroju oraz tempa piosenki, zwrócenie uwagi na zawarte w niej elementy humorystyczne. Ćwiczenia słuchowa: powtarzanie za nauczycielem fragmentów piosenki w których występuje sylaba „cha”. Zabawa dźwiękonaśladowcza z wykorzystanie gazet „Jak może padać deszcz?”. Zagadki słuchowe – nazywanie jesiennych odgłosów odtwarzanych z CD. Rysowanie parasoli
i czapek w odpowiednich miejscach tabeli – karta pracy cz. 1, nr. 64. Zabawa tematyczna „Uczymy nasze lalki jak: poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby. Zabawy w/g Lyelle Palmer skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. „Co się zmieniło
na polanie” –określanie brakującego elementu. Zabawa z elementem rytmu „Rytmiczne echo”

 

Czwartek

Słuchanie piosenki „Jesień – jesieniucha” – rozmowa na temat jej treści, nastroju, tempa, ćwiczenia słuchowo – rytmiczne, zagadki w rozpoznawanie odgłosów tematycznie związanych z jesienią – nauka I zwrotki i refrenu.

Listopadowe drzewa” – malowanie jesiennej przyrody techniką mokre w mokrym.

(5.4, 1.1, 3. 2. 3.3, 8.1, 8.4, 9.2, 14.6, 10.1, 14.2)

Zabawy rytmiczno - słuchowe „Tworzymy jesienną muzykę” – wykorzystanie foliowych woreczków, plastikowych butelek, gazet, pudełek wypełnionych ryżem – próby grania „jesiennej muzyki” według podanego kodu – karta pracy cz. 1, nr. 65. Układanie sylwet parasoli z mozaiki geometrycznej – utrwalenie nazw figur geometrycznych. Zagadki słowne – tematycznie związane z listopadową pogodą.

Zabawa relaksacyjne według K. W. Vopla – zabawy z udziałem partnera (naśladowanie zmieniającego się natężenia padającego deszczu). Zabawy rozwijające słuch fonematyczny dzielenie nazw wyrazów (tematycznie związanych z jesienią) na sylaby i głoski. Zabawa w/g Lyelle Palmer skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni.

Zabawa z wykorzystaniem techniki dramy „stop klatka”. Ćwiczenia graficzne – zabawy z plasteliną.

Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne z wykorzystaniem różnorodnego materiału.

 

Piątek

Słuchanie wiersza M. Majewskiego „Listopadowe listy”.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej „Listopadowy spacer”.

(5.4, 5.3, 11.1, 12.1, 10.1, 14.2, 2.4, 3.1, 3.3.)

Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: Zagadki ruchowe (pantomimiczne)„potrafię porozumieć się bez słów”. (Dz. M.) str. 18.

Ćwiczenia ryt. sprzyjające dostrzeganiu regularności. Odgadywanie wypowiedzianych bezdźwięcznie (tylko ruchami ust)przez nauczyciela słów związanych z jesienną pogodą np. chmura, wiatr kałuża itd.

Rytmizowanie tekstu: Szedł listopad polna drogą, zerwał liście z drzewa. Pada deszcz, pada deszcz a ja sobie śpiewam. Powtarzanie tekstu: cicho i głośno, śpiewanie go na melodie wymyślone przez dzieci, ilustrowanie ruchem i gestem jego treści. Ćwiczenia na kartach pracy cz. 1, nr. 66. Zabawa tematyczna „Idziemy na jesienny spacer z naszymi lalkami” – uczymy je jak samodzielnie ubierać się i rozbierać oraz dbać o osobiste rzeczy. Zabawy z wodą: przelewanie, rysowanie rękami w wodzie różnych kształtów, uderzanie dłońmi, palcami w powierzchnie wody. Mieszanie farby z wodą – obserwowanie zachodzącego procesu. Zabawy włączenie farb: niebieska z żółtą, czerwonej z żółtą,  czerwonej z niebieską. Ćwiczenia na karcie pracy cz. 1, nr. 67. Zabawa animacyjna przy muzyce Zabawa z deszczykiem. Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne z wykorzystaniem zgromadzonego  materiału przyrodniczego

 

 

- obserwowanie zmian zachodzących
w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np.: padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia

- wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt

- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich; wyjaśnianie zjawiska usychania liści

- poznawanie ogólnej budowy drzew

- uczestniczenie w zabawach rozwijających aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenia, wyobrażenia, klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo – skutkowego, poznawanie samego siebie

- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dzieciom radość
i satysfakcję

- dostrzeganie w toku zabaw potrzeb dzieci
o zróżnicowanych możliwościach fizycznych
i intelektualnych

- dzielenie się swoimi zainteresowaniami

- uświadomienie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych

- wyjaśnianie roli zmysłów w życiu człowieka

- dbanie o higienę zmysłów np. unikanie hałasu, niekrzyczenie

- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem

- nauka na pamięć wierszy i piosenek treściowo bliskim dzieciom – sytuacjom, z jakimi się spotykają

- uczestniczenie w zabawach, ćwiczeniach, pracach plastycznych, rozmowach, słuchaniu wierszy, opowiadań sprzyjających koncentracji uwagi

- rysowanie z wyobraźni

- rozwijanie myślenia twórczego poprzez stosowanie różnych metod i technik twórczych

- rozwijanie myślenie logicznego poprzez:

• rozwiązywanie zagadek, rebusów

• określanie kolejności czynności

• zadawanie pytań

• analizowanie, syntetyzowanie porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych

• próby logicznego ujęcia motywów własnego działania

• rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego

• określanie działań w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach

- tworzenie ciągu słów na zasadzie skojarzeń

- klasyfikowanie przedmiotów pod względem jednej lub kilku cech funkcjonalnych

-wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek

- rozpoznawanie piosenki po melodii nuconej przez nauczyciela

- ćwiczenia narządów artykulacyjnych z wykorzystaniem samogłosek, spółgłosek, krótkich tekstów

- stosowanie w wypowiedziach prawidłowych form fleksyjnych wszystkich odmieniających się części mowy: czasownika. Rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika

- nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu

- zbiorowe i indywidualne śpiewanie piosenek

 

2. Znamy
te baśnie

 

Poniedziałek

Dzień Niepodległości – dzień wolny od zajęć wychowawczo - dydaktycznych

 

Wtorek

• Wycieczka do Biblioteki Miejskiej na ulicy Mickiewicza: zwiedzanie pomieszczeń, rozmowy
z pracownikami biblioteki, poznawanie zasad korzystania
z biblioteki wspólne wypożyczenie wybranych pozycji, słuchanie wybranej bajki.

• Wykonanie w grupach książeczek z ilustracjami znanych dzieciom baśni (lub wymyślonych przez nie).

(14.2, 14.5, 14.6, 15.2, 10,2, 9.2, 13.4, 3.1, 3.2., 3.3.)

Zabawa kształtująca świadomość schematu swego ciała: „Moje ręce: potrafię nazwać ich części i wiem,
co wyrażają gesty. (Dz. M.) str. 17 – utrwalenie nabytych kompetencji. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się
i chodzenie po równoważni. Zabawa realizująca program autorski Zabawa w teatr Lustrzane odbicie – utrwalenie umiejętności wykonywania w/w czynności. Zabawy rozwijająca słuch fonematyczny: dziecko (z zasłoniętymi oczami) chodzi „za głosem” - rozpoznaje kolegów po głosie (po usłyszeniu głosu kolegi wypowiada jego imię i idzie w jego kierunku);

 

Środa

„Na sali balowej” – trening w przekładaniu zauważonych prawidłowości z jednej sytuacji
na inną.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej „Listopadowy spacer”.

(10.1, 14.2, 8.4, 5.4, 14.5, 13.4, 3.1, 3.2, 3.3., 10.2.)

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową typu: „Ułóż tyle przedmiotów ile słyszysz dźwięków
i odwrotnie”. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową typu: „Ułóż taki sam szereg”/kryterium kolor. Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. Zabawa inhibicyjno –incytacyjna, wykonywanie określonych czynności na umówione hasło (słowne, dźwiękowe). Zabawa z elementem rytmu – odtwarzanie podanego rytmu na różne sposoby. Zabawy konstrukcyjno -manipulacyjne klockami drewnianymi różnej wielkości. Zagadki słowne dotyczące znanych dzieciom bohaterów z bajek i baśni.

Scenki pantomimiczne do wybranych fragmentów bajek. W grupie dzieci zainteresowanych dowolna działalność plastyczna. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem zestawu „Mały majsterkowicz”.

 

 

 

 

Czwartek

Zabawy przy piosence „Abrakadabra”.

Wykonywanie zakładek do książek.

(14.6, 14.3, 14.5, 8.1, 8.2,  5.4, 13.4, 9.2., 3.1., 3.2., 10.2)

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość słuchową „Jesienny koncert” odtwarzanie zestawu 5 dźwięków. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową „Co się zmieniło na polanie”
–określanie brakującego elementu. Zabawa z elementem rytmu „Rytmiczne echo” Zabawy konstrukcyjno –manipulacyjne z wykorzystaniem różnorodnego materiału. Ćwiczenia rozwijające słuch: rozpoznawanie różnych instrumentów muzycznych, np.: bębenek, trójkąt – wystukiwanie rytmu, klaskanie

Zabawy konstrukcyjno – manipulacyjne. Zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo –ruchową –pokonywanie przeszkód w marszu i biegu. Ćwiczenia graficzne – wyścigi rąk Zabawa rozwijająca spostrzegawczość wzrokową – skazywanie elementu ilustracji opisywanego słownie.

Kontynuowanie zabaw konstrukcyjnych z wykorzystaniem zestawu „Mały majsterkowicz”.

 

Piątek

Słuchanie „Kopciuszka” J. Brzechwy mówionego przez nauczyciela.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych w formie opowieści ruchowej „Listopadowy spacer”.

(8.4, 7.2, 14.5., 14.6, 5.4., 7.2. 14.4., 3.1., 3.2., 3.4.)

. Ćwiczenia fonacyjne – zabawa w „Echo”- dzieci wołają poszczególne samogłoski, powtarzają
je za rodzicem ciszej, np.: „a” (głośno) – „a” (cicho), „e” (głośno)- "e"(cicho), „oo”, „uu”, „ii”, „yy” (głośno – cicho). Zabawy wg Lyelle Palmera kręcenie się wokół własnej osi, skakanie przez skakankę balansowanie, robienie przewrotów, turlanie się i chodzenie po równoważni. Zabawa w teatr – „Stop- klatka” technika obrazów scenicznych. Zabawa rozwijająca wyobraźnie przestrzenną –rozpoznawanie
i nazywanie maskotek zwierząt w oparciu o dotyk. Zabawy i ćwiczenia kształtujące umiejętność dzielenia wyrazów na sylaby i głos...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin