I Kolorowy tydzień w naszym przedszkoluPoniedziałek – kolor czerwony1. Wspólne umieszczenie na tablicy napisu „Kolorowy tydzień”, a pod nim siedem krasnali z bajki w kolorach: czerwony, niebieski, żółty , zielony, Nazwanie krasnali tak jak poszczególne dni tygodni.2. Krótkie opowiadanie na temat Krasnali. Pytania do dzieci – wspólna rozmowa na temat opowiadania. Na podstawie opowiadania - zaproponowanie dzieciom urządzenia święta dla każdego koloru. 3. Zabawa ruchowa z chustą animacyjną „Kolory”.4. Słuchanie wiersza Anny Natorff pt. „Barwa czerwona”. Rozmowa na temat wiersza. Wspólne odszukanie na sali elementów, które są czerwone i były wspominane w wierszu: maki, drogowe znaki, kartka z kalendarza, flaga, bocian. 5. Gromadzenie na dywanie innych czerwonych przedmiotów – klocków lalek – przeliczanie przedmiotów – porównywanie kto znalazł więcej. 6. zajęcia rytmiczno-słuchowo- ruchowe przy piosence....7. Zabawa konstrukcyjna – budowanie na środku sali czerwonego miasta ze wszystkich rodzajów klocków. Wtorek – kolor niebieski1. Powitanie koloru dnia – ćwiczenia gimnastyczne z przyborami w kolorze niebieskim.2. Słuchanie wierszy Anny Natorff pt. „Barwa niebieska” i „Błękitny wiatr” – rozmowa na temat treści utworów. 3. Zabawa dydaktyczna „Niebieskie jak...” – wyszukiwanie niebieskich przedmiotów, zabawek itp.4. Zabawa dydaktyczna z książką ....... „Kolory”.5. Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem niebieskich przyborów (szarfy, krążki, woreczki, koła) wg K. Wlaźnik. Zestaw nr III6. Malowanie niebieską farbą obrazka na dowolny temat na dużych arkuszach papieru (zwrócenie uwagi na odcienie koloru niebieskiego – błękit, granat). Środa – kolor żółty1. Powitanie koloru dnia – ćwiczenia gimnastyczne z przyborami w kolorze żółtym.2. Słuchanie wiersza A. Natorff pt. „Barwa żółta”. Rozmowa na temat treści wiersza.3. Wyszukiwanie żółtych elementów naszego stroju.4. Układanie dowolnych kompozycji z figur geometrycznych (klocki) – wznoszenie żółtego miasta z klocków.5. Gry i zabawy rozwijające umiejętność klasyfikowania i definiowania – zajęcia wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Każde dziecko ma tackę oraz przygotowany zestaw figur geometrycznych, niektóre z nich mają nalepione dodatkowe elementy – (dz. 5 letnie mają więcej elementów na klockach). Nauczycielka wciela się w role hurtownika, który zamawia dany produkt. Nauczycielka określa cechy zamawianego produktu – dzieci mają na zadanie prawidłowo sklasyfikować, który to klocek. Następnie po dokonaniu wyboru nauczycielka przechodzi między dziećmi i sprawdza czy zamówienie jest zrealizowane. 6. Zapoznanie i nauka piosenki – „Kolorowe kredki” Fasolek.Czwartek – kolor zielony1. Powitanie koloru dnia – ćwiczenia gimnastyczne z przyborami w kolorze zielonym.2. Słuchanie wiersza A. Nartoff pt. „Kolor zielony” – rozmowa na temat treści wiersza. 3. Wspólne wyszukiwanie przedmiotów o kolorze zielonym.4. Słuchanie utworu „Trzy farby Piotrusia” H. Zdzitowieckiej z pomocą kolorowych ilustracji. Prezentacja kolorów oraz ich mieszania. Rozmowa na temat utworu.5. Zabawy z chustą animacyjną „Kolory”, „Zielony”. 6. Mieszanie farb – poznawanie nowych kolorów, mieszanie barw na podstawie opowiadania „Trzy farby Piotrusia”.7. „Kolorowy motyl” – technika odbijania – malowanie i mieszanie farb w kształcie skrzydła motyla na jednej stronie kartki – składanie kartki odbijanie skrzydła – wykończenie pracy. 8. Ewaluacja zajęć: podobało mi się, nie podobało mi się: wyrażanie własnego zdania za pomocą buzi uśmiechniętej lub smutnej. Piątek – w Krainie Trójlandu – zajęcia techniką dramy1. Zaproszenie dzieci do Krainy Trójlandu – krainy kolorów.2. Podział grupy na trzy rodziny według kolorów – rozdanie dzieciom odpowiednich atrybutów w kolorach ich kraju - dzieci gromadzą się w określonym miejscu, dekorują swoje terytorium, określają totem i wyznaczają członków w rodzinie np. totem rodzinny dla koloru niebieskiego – motyl dla koloru czerwonego – serce dla koloru zielonego – kwiat. 3. Dzieci otrzymują materiały – bibuły, stroje, nożyczki itp. Z otrzymanych rekwizytów projektują stroje dla swojej grupy – prezentacja grup. 4. Zbliżają się rocznice uroczystości rodzinnych i mieszkańcy poszczególnych landów przygotowują swoją uroczystość rodzinną – każda grupa wyznacza członków swojej rodziny – mama, tata oraz dzieci. 5. Członkowie każdej rodziny prezentują różne scenki zaproponowane przez nauczycielkę – grając pantomimę np.: Rodzina na zakupach, rodzina u lekarza, rodzina na spacerze w parku itp. Każda grupa wybiera sobie scenkę.6. Prezentacja pantomimy – uczestnicy prezentują swoją scenkę – podczas prezentacji nauczycielka wciela się w rolę fotografa – używając słów „stop klatka” prosi dzieci o zatrzymanie akcji.7. Po zakończeniu pantomimy wszystkich grup nauczycielka zbiera rekwizyty z różnych krajów do pudełka , w którym mieszają się kolorowe materiały i wyjmuje z pudełka cukierki ,którymi częstuje uczestników zajęć.
ATOLINTA