Genetyka.doc

(1835 KB) Pobierz
Tytul: Genetyka

Tytul: Genetyka

Autor: Praca zbiorowa

 

 

 

 

Przedmowa

 

Celem niniejszego podręcznika jest zapoznanie studenta z

najważniejszymi zagadnieniami i ů kierunkami rozwoju genetyki

medycznej. Autorzy mają nadzieję, że genetyka medyczna, traktowana

dotychczas zdawkowo w nauczaniu przyszłych polskich lekarzy i nie

uwzględniana w zasadzie w planie studiów, po kilkunastnletnich

zaniedbaniach otrzyma nleżne jej miejsce w nowym zreformowanym

programie nauczania w polskich akademiach medycznych. Podanie

bowiem chociażby podstawowych wiadomości z zakresu gen-etyki

klinicznej jest konieczne, aby wykształcić lekarza mającego pełne

spojrzenie na patogenezę, leczenie i profilaktyę chorób.

Mam nadzieję, że podręcznik ten, pomimo wielu braków, będzie

istotnym krokiem w rozwoju genetyki medycznej w naszym kraju, a to,

że jest pierwszy, stanowi nie tylko częściowe usprawiedliwienie

jego niedoskonałości, lecz także jest zapowiedzią ukazania się

dalszych jego wydań, dających pełniejszy obraz tej szybko

rozwijającej się dyscypliny wiedzy.

Jest moim miłym :obowiązkiem podziękować za cerme uwagi i sugestie

dotyczące niniejszej książki: Pani Profesor Danucże Rożynkoz.uej,

Panu Profesorowi Atotzże7n,u Horstozuż, Panu Profesorowi Jacko'u>ż

Pżetrzykawż oraz Panu Profesorowi Ignacen,u Waldowż.

 

Kzysztof Boczkotuskż Warszawa, 2 V 1988

Spis treści

 

I. Znaezenie genetyki w praktyce lekarskiej (P. Czerski) . . . 11

Rożwój i znaczenie genetyki medycanej . . . 12

Podział chorób genetycznych. . . 13

Genetyczne obciążeiiie populacji . . . 16

Częstość występowania chorób genetycznych . . . 16

Stopień obciążenia chorobą genetyczną. . . 20

Farmy i możliwości opieki genetycznej . . . 22

Podsumowanie. . 23

II.Informacja genetyczna (K. Boczko2tski) . . . 25

Przekazywanie imformacji genetycznej komórkom potomnym . . . 25

InterEaza . . 26

Przebieg mitozy . . 27

Przebieg mejozy . . . 28

Porównanie mitozy i mejozy. . 35

Chemiczny śkład chromasomów i rola DNA . . 3B

Realizacja inforrnacji genetycznej . . . 38

Mutacje . . . 42

Struktura chramatyny. . . . 43

Podsumowanie. . 44

III.Chromosomy człowieka i ieh aberracje (K.Boczkowsk„). . . 45

Licżba i kształt chramosomów . . 45

Ksżtałt chromosomów, . 45

Prawidłowy kariotyp człowieka. . . 46

Aberracje chromosomów i ich powstawanie . . 48

Aberracje sńrukturalne . . . 49

Aberracje liczbowe . . 54

Zapisywanie wyników badań cytogenetycznych . . . 5B

Metody badania chromosomów. . 61

Podsumowanie. . 62

IV.Aberracje chromośómów płciowych (K.Boczkawski) . . 63

Genetyczna determlnacja płci . . 64

Chromatyna pł„owa . . 66

Chrornatyna łciowa X

Ciałko Y . . . 69

Genetycżxsa rola heterochromatyny . . 70

Zespół Klinefeltera . . . 71

Badania cytogenetyczne . . . 72

Pochodzenie dodatkowego chromosomu X. . 73

Wiek rodziców. . 74

Mężczyźni XX. . 75

Mężczytni XYY. . 77

Kobiety XXX. . . 77

Zespół Turnera . . . 78

Etiologia i ptogeneza. .

Bdania cytogemetycme . . . 80

Pochodzenie chromosomu X. . . . 84

Czyta dysgenezja gonad. . . , . . . 85

Zespół niewrażliwości na .ndrogeny . . . . 8B

Podsumowanie.

      7

V. Aberracje autosomalne (K. Boczkowski) .

Zespół Downa.

Translokacja zrównoważana. . . . 92

MozaikowośE . . . . 93

Rodzinne występowanie zespołu Downa. . . 93

Badania ermatoglificztse.

Współistnienie zespołu Downa i zpołu Klinefeltera. . . 94

Związek zespołu Downa z „iałaczką. .

ZależnośE zespołu Downa od wieku matki lub ojca.

Ryzyko urodzenia drugiego dziecka z zespołem Downa. . .

Trisomia chromosomów a>r 13- zesrpbł Pataua.

Trisomia chromosomów nr 18- zespół Edwardsa. .

Delecja ramion krótkich chromosombw nr 5- zespół "cri du chat" . .

101

Inne zespoły autosomalne . . .101

Aberracje liczbowe. . . . . 101

Aberracje strukturalne . . . 101

Triploidia d tetraploidi . . . . 102

Procesy nowotworowe . . . . 102

ftodzinne występowanie aberracji chronxsoswmalnych. .. . 105

Podsumowańie. . . . . 105

VI.Badenia cytogenetyczne w wybranych grupach populac,jn,ch

(K.Bocz-

kowskl7 . . . . lOB

Badania cybogenetyczne płodów z poronień samoisbnych. . . IOB

Badania cytogenetyczne u noworodków . . . . 109

Badania cytogenetyczne u siedmi- i ośmioletnich dzieci. . . I10

Badania cytogenetyczne u osób nie przystosowanych społecznie oraz

u osób upośledzonych umysłowo . . . 111

Podsumowanie. . . . . 112

VII.Dziedziczenie jednoenowe (J.Zaremba) . . . 113

Odkrycia Mendla. . . . 113

Dziedziczenie autosomalne dominujące i recesywne. . . . 114

Dziedziczenie 5przężone z płcią.. . . 119

Wybrane zagadnienia dotyczące dziedzlczenin 7nogenawego . . . 122

Proporcja genetyczna - sposób uwalniania się od błGdu nelokcji. .

122

Kodominacja . . . . 124

Mutacje. . . 125

Niezależna segregacja,rekombinacja d apężeie. . . . 128

Mapowanie genów w genomie człowieka. . . . 129

Liczba genów datychczas zidentyfikewanych u człowiekn. . . . 130

Podsumowanie . . . 131

VIII.Uwarunkowanie wieloczynnikowe (I. wald). . . . 132

Genetyka cech ilościowych a genetyka mendlowsk:a. . . . 132

Badanie blitniąt . . . . 133

Badanie dzieci adoptowanych . . . . 134

Miary stosowane w analizie cech uwarunkowanych wieloczynnikowo .

13B

PVlodele wieloczynnikowego uwarunkowania chorbb . . . . 138

NiejednorodnośE genetyczna. . . . . 141

Podsumowanie. . . . . 143

IX.Czynnihi genetyezne w patogenezie chorób (1.Wald) . . . . 144

DziedzieznośE a środowisko.Ich zola w procesie powstawania choroby

. 144

Poziomy analizy chorób genetycych. . . . 14B

Patologia molirularna - hemoglobinopatie . . . . 147

Enzymy i inne białka . .

Defekty strukturalne.

Postępy genetyki a klasyfikacja chorób .

Genetyka a nowotwarzenie .

Postępy gnetyki a diagnostyka .

Postępy genetyki a leczenie.

Podsumowanie.

X. Analiza rodowodów (E. Manikot.ska-Czerska). .

Zbieranie i zapis danych rodzinnych . .

Przykłady analizy rodowodów. .

Dziedziczenie cech autosomalnych recesywnych

Dziedziczenie cech autosomalnych dominujących . . Dziedziczenie

cech kodominujących i cech pośrednich . Dziedziczenie cech

sprzężonych z chromosomem X . Dziedziczenie nieregularne . .

Fenotyp a analiza rodowodu.

Sprzężenie cech a analiza rodawodu . .

Podsumowanie.

XI. Genetyka populacyjna (1. Wald) .

Podstawowe pojęcia .

Prawo Hardy'ego i Weinberga. .

PolimorEizmy genetyczne. .

Czynniki wpływające na odchylenie od równowagi genetycznej. . .

Spokrewnieie w populacji .

Genetyka populacyjna i ewolucja .

Podsumowanie.

XII. Immunogenetka (A. Czlonkol.vslca) .

Genetyczna kontrola syntezy immunoglobulin. .

Budowa immunoglobulin.

Determinanty antygenowe immunoglobulin . Geny odpowiedzialne za

syntezę przeciwciał .

Antygeny grupowe .

Grupy krwi .

Układ zgodności tkankowej. .

Geny kodujące receptor dla antygenu na limfocytach T. Podsumowanie.

XIII. Farmakogenetyka i ekogenetyka (1. Wald).

Podstawowe pojęcia .

Warianty jednogenowe i w„eloczynnikowe.

Lki a choroby uwarunkowane genetycanie . .

Ekogenetyka . Podsumowanie .

XIV. Poradnictwo genetyczne (P. Czerskż, E. Mnnżkowska-Czerska) .

. . Weryfikacja lub ustalenie rozpoznania. . Ustalenie toku

dziedziczenia choraby . .

Zastosowan„e teorii prawdopodobieństwa w poradnictwie genetycznym

Genotyp pacjenta.

Określenie prognozy genetycznej .

Określenie prognzy genetycznej w chorobach jednagenowych . .

Frognoza genetyczna w małżeństwach spokrewnianych Określenie

prognozy genetycznej dla pacjentów obciążonych aberracją

chromosomalną lub chorobą wielogenową . .

Porada genetyczna .

Podsumowanie.

XV. Diagnostyka prenatalna (L. Wżśnżet.skf) .

Ocena kariotypu pło„u . .

Zastosowańie b3opsji trofoblastu w diagnostyce prenatalnej. . . .

Rola ultrasonogr.afii w diagnostyce prenatalnej wad ośrodkowego

układv nerwowego.

 

227 228 229 230 231 234

 

236

Alfa-fetoproteina w diagnostyce otwartych wad ośrodkowego układu

nerwowego.

AktywnośE acetylocholinoesterazy w płynie owodniowym w wadach

ośrodkowego ukł,adu nerwowego. .

Diagnostyka blk„w metabolicznych i schorzeń uwarunkowanych

genetycznie .

Zaburzenia przem;iany lipidów .

Zaburzenia przemiany węglowodanów . Zaburzenia przemiany

aminokwasów .

Zaburzenia przemiany mukopolisacharydów .

Scharzenia sprzężone z chromosomem X .

Schorzenia o nie ustalonej etiologii.

Fetoskopia.

Badanie płodu. . .

Powikłania . . Podsumowanie. . .

XVI. Zastosowanie metod genetyki molekularnoj w diagnostyco chorób

genetycznych (P. Czerskt). .

Zasady technik rekombinacji DNA.

Zastosowanie rstryktaz. .

Konstrukcja b'ibliatek i sond DNA. Klonowanie.

Techniki hybrydyzacji . .

Zastosowanie śond DNA i hybrydyzacji. .

Cytogenetyka przepływowa .

Podsumowanie. . .

Słownik najczęściej używanych terminów genetycznych (K.

Boczkottski.). . Literatura uzupełniająca. . Skorowidz rzeczowy. .

 

I. Znaczenie genetki w praktyce lekarskiej

 

Przemysaw Czeski

 

Znajomość współczesnej genetyki jest nieodzowna do rozumienia

zjawisk biologicznych, w tym fizjologii i patologii człowieka,

które stanowią podstawę praktyki lekarskiej. Wszystkie ceehy danego

organizmu powstają na podłożu informacji genetycznej, przekazanej

przez organizmy rodzicielskie. Podczas rozwoju osobniczego i całego

życia poszczególne obszary informacji genetycznej są odczytywane i

zostają zrealizowane w postaci cech trukturalnych i czynnościowych.

Mówi się o procesie wyrażania (ekspresji) cech, który podlega

wpływom środowiska. Realizacja żnformacji genetycznej (a niekiedy

i treść tej informacji) jest modyfikowana przez czynniki

środowiska. Toteż podstawę rozumienia procesów biologicznych

stanowi znajomość mechanizmów przekazywania cech dziedzianych i

realizacji informacji genetycznej oraz interakcji pomiędzy tymi

mechanizmami i czynnikami środowiska. Wiedza ta powinna służyE

rozumnym próbom modyfikowania przebiegu tych procesów.

Zapobiegawcze i lecznicze postępowanie lekarskie nie jest zaś

niczym innym, jak taką próbą. Każdy lekarz powinien więc uxnieć

myśleć "genetycznie".

Umiejętność takiego myślenia nabiera coraz to większego znaczenia

w miarę gromadzenia wiedzy o interakcjach podłoża genetycznego z

czynnikami środowiska oraz w miarę wprowadzańia zmian w środowisku

życia i pracy na skutek postępu technicznego. Reakcje ustroju na

czynniki środowiskabiologiczne, chorobotwórcze (wirusowe i

bakteryjne), żywieniowe, chemiczne, fizyczne - podlegają

genetycznej kontroli. Stąd też istotne jest, aby każdy lekarz -

mając do czyńienia z indywidualnym pacjentem - umiał dostrzec

genetycznie uwarunkowaną swoistość odczynów jego organizmu. Mając

zaś do czynienia z grupą ludzi, należy umieć zidentyfikować osoby

ponoszące ze względów genetycznych zwiększone ryzyko zachorowania

na określone choroby. Równie istotna jest umiejętność

identyfikowania osób i rcdzin, ponoszących określone ryzyko

genetyczne, to jest ryzyko przekaz„ńia chorób genetycznych

potamstwu.

Osobne zagadnienie stanowi umiejętność właściwego zaszeregowania

określonych chorób i zespołów do grupy chorób genetycznych. We

wszystkich starszych i w wielu współczesnych podręcznikach

medycznych niedostatecznie omówiono choroby genetyczne, a niekiedy

wręcz pominięto genetyczne podłoże wielu chorób. Wynika to z tego,

że dynamiczne postępy genetyki medycznej nie zdążyły jeszcze w

pełni przeniknąć do podręczników poszczególnych specjalnoci.

 

ll

ROZWÓJ I ZNACZENIE GrENETYKI MEDYCZNEJ

 

W iągu ostatnich trzydziestu lat genetyka medyczna rozwijała się

niezwykle szybko. Obecny stan tej dżiedziny pozwala przewżdywać jej

dalszy dynamiczny postęp przez następne 10 lub 20 lat. Rozwój ten

jest związany z postępami wiedzy w zakresie nauk odstawowych oraz

z ogólnym postępem technicznym i ekonomicznym. Trzy czynniki

odgrywają szczególną rolę w rozwoju genetyki medycznej.

Z punkhu widzenia lekarza praktyka najważniejszym z tych czynników

jest wzrastające zapotrzebowanie na genetyczną opiekę zdrowotną,

obejmującą diagnostykę, leczenie, rehabilitację i profilaktykę

chorób genetycznych wraz z poradnictwem genetyeznym. Zjawisko to

występuje szczególnie wyraziście w krajach rozwiniętych, w których

zostały apanowane choroby pasożytnicze, bakteryjne, wirusowe i z

niedożywienia, w związku z tym wzrasta względna częstść chorób

genetycznych. Paprawa warunków bytu i pozromu lecznictwa powoduje

wydłużanie się okresu życia osób chorych genetycznie.

Uprzemysłowienie, nowe technologie i chemizacja produkcji żywności

wprowadzają do środowiska pracy i życia codziennego wiele

dotychczas nie spotykanych czynników, z których liczne dzialają

mutagennie. Tak więc choroby genetyczne i ich profilaktyka wysuwają

się na czoło problemów zdrowotnych w krajach rozwiniętych.

Korzystając z ich doświadczeń, kraje rozwżjające się eoraz szerzej

uwzględńiają genetykę medyczną w ochronie zdrowia.

Drugim, równie istotnym czynnikiem są postępy wiedzy w zakresie

biologii, genetki ogólnej i molekularnej oraz genetyki człowieka.

Doprowadziły one nie tylko do lepszego zrozumienia mechanizmów

dziedżiczenia i genetycznej regulacji czynności komórki, ale

stworzyły również możliwości sterowania tymi procesaxni.

Zasadnrczym zmianom uległy poglądy na fizjologię cłowieka,

interakcje arganizmu z czynnikami środowiska zewnętrznego i

patogenezę wielu chorób. Wyodrębniono wiele nowych jednostek

chorobowych i opracowano nowe zasady postępowania leczniczego.

Omówienie tych przemian przekracza ramy tego rozdziału i tej

książki. Najlepśze podsumowanie można znaleźć w materiałach 51

Symposium Cold Spring Harbor Laboratory na temat biologii

molekularnej czowieka. Postępy genetyki omówione są w książkach

Watsona * oraz Lewina **. Trzeba podkreślić, że wszystkie te

osiągnięcia nie byłyby możliwe bez zastosowania zdobyczy

współczesnej elektroniki i naukż o komputerach, w rozwoju której

niemałą rolę odegrała polska myśl matematyczna. Logika stosowana w

popularnych komputerach firmy Hewlett-Packard wywodzi się z Polski.

Trzecim wreszcie czynnikiem jest w wielu krajach szybkie tempo

wdrażania do praktyki nowych postępów nauk podstawowych. Badania

nad rekombinacją kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA) doprowadziły

do opracowania szybkich i prostych technik, których zastsowania

praktyczne są jednym z podstawowych elementów ewnlucji

biotechnologicnej w przemyśle. Zastosowanie metod i produktów

biotechnolog'ii w rzxtynowych laboratoriach medycznych i w leczeniu

radykalnie zmienia postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne.

2mudne i wysoce wyspecjalizowane metody laboratoryjne, stosowane

dotychczas w badaniach podstawowych, stały się podstawą do

opracowania szybkich, prostych i w znacznym stopniu zautoma

 

* Watson J. D. i wsp.: Molecular Biology of the Gene. Bemjamin

CummingsPubl. Co., Menlo Park, Ca. VI. 1 1988, vol. 2 1981.

** Lewtn B.: Genes III. John lPiley. New York 1987.

 

12

tyzowanych testów lub zestawów odczynników diagnostycznych. W

latach 1985 i 1986 wprowadzono do diagnostyki rnikrnbiologicznej

zestawy do hybrydyzaćji DNA lub DNA/RNA pozwalające na

identyfikację sekwencji nukleotydów charakterystycznych dla genomu

niektórych rodzajów lub gatunków bakterii (np. Mycobacterżum,

Mycoplasma, Legionella, Salmonella), a tym samym do stwierdzenia

obecności tych drobnoustrojów w badanym materiale. Klasyczne metody

badania odpornści na antybiotyki zostaną zastąpione badaniem

obeeności i ekspresji genów nadających odporność w bakteriach

uzyskanych od pacjenta. Hybrydyzacja DNA i RNA za pomocą zestawów

stanie się niedługo podstawową metodą identyfikacji wirusów. Zaletą

tych metod jest ich prostota i mżliwość uzyskania wyniku w ciągu

godzin, a nawet minut, od momentu uzyskania materiału o badania.

Należy przewidywać, że ok. 1990 r. zostanie wprowadzona do handlu

światowego pokaźna liczba zestawów do analizy genomu pacjenta, a

tym samym do diagnostyki chorób genetycznych w okresie

przedobjawowym, jak np. w iagnastyce prenatalnej lub we wczesnych

okresach życia. Wzrasta stale liczba i zmniejsza się cena

półautomatyenej lub całkowicie zautomatyzowanej aparatury do

genetycznych badań laboratoryjnych. Szerokie zastosowanie

koJnputerów do gromadzenia i przetwarzania laboratoryjnych i

klinicznych danych genetycznych daprowadziło do atworzenia sieci

banków informacji pomocnej w diagnostyce chorób genetycznych.

Opracowano liczne programy komputerowe do analizy sekwencji zasad

purynowych i pirymidynowych w kwasach nukleinowych i aminokwasów w

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin