4. Tomasz a Kempis - O Naśladowaniu Chrystusa - Księga III.txt

(156 KB) Pobierz
KSIĘGA trzecia - część druga

O wewnętrznym ukojeniu


Rozdział XXX
O TYM, ŻE TRZEBA WZYWAĆ POMOCY BOGA I UFAĆ JEGO ŁASCE

1. Synu, jam jest Pan, który doda ci siły w godzinie cierpienia. Przyjdź do mnie, gdy jest ci
źle. Za późno zwracasz się ku modlitwie i w ten sposób utrudniasz dostęp do siebie Bożemu
ukojeniu. Bo zanim poczniesz mnie błagać o pomoc, szukasz jej wszędzie i próbujesz znaleźć
pociechę z zewnątrz. Dlatego wszystko to niewiele ci pomaga, aż wreszcie przypomnisz
sobie, że to ja jestem tym, który ocala ufających mi, poza mną nie ma skutecznej pomocy ani
zbawiennej rady, ani trwale działającego lęku. Lecz chociaż wtedy, gdy już przyjdziesz do
siebie, gdy już będzie po burzy, nabieraj sił w blasku mojej miłości, bo jestem tuż, mówi Pan,
aby wszystko odbudować i nie tylko oddać ci w całości, ale jeszcze obficiej pomnożyć.
2. Czyż dla mnie istnieje coś trudnego albo czy to podobne do mnie, abym obiecał i nie
spełnił obietnicy? Gdzież jest twoja wiara? Trwaj w wierze i wytrwałości. Bądź cierpliwy i
dzielny, przyjdzie pociecha w swojej porze. Czekaj na mnie, oczekuj, przyjdę i uleczę cię. To,
co cię dręczy, to tylko próba, to, co cię przeraża, to próżna obawa. Po cóż się trapić tym, co
może się zdarzyć w przyszłości, czyż chcesz smutek piętrzyć na smutku? Dość ma dzień
swojej troski. Próżne to i daremne martwić się o przyszłość lub cieszyć się z tego, co może
nigdy nie nadejdzie.

3. Lecz jest rzeczą ludzką bawić się grą wyobraźni i dać się pociągać podszeptom
nieprzyjaciela, znak to słabości duszy. Dla niego to nieważne, czy zdoła cię zwieść i
przygnębić prawdą czy łgarstwem, czy pokona cię przywiązaniem do teraźniejszości, czy
lękiem przyszłości. Więc niech się nie trwoży twoje serce, niech się nie lęka.
Wierz we mnie i ufaj memu miłosierdziu. Gdy myślisz, że jestem daleko od ciebie, często
właśnie wtedy jestem najbliżej. Gdy sądzisz, że wszystko stracone, często wtedy właśnie
zbliża się większa nagroda. Nie wszystko stracone, choć wydarza się coś nie po twojej myśli.
Nie osądzaj sprawy wedle tego, co czujesz w danej chwili, i nie poddawaj się nieszczęściu,
skądkolwiek przychodzi, tak jakby już nie było żadnej nadziei ratunku.
4. Nie myśl, że jesteś opuszczony zupełnie, choćbym czasem zesłał ci cierpienie albo
odmówił upragnionej pociechy, bo tak idzie się do Królestwa niebieskiego. I bez wątpienia
wyjdzie to na dobre tobie i innym moim sługom, że muszą walczyć z przeszkodami, lepsze to,
niżby mieli wszystko, czego dusza zapragnie. Ja znam cele ukryte i wiem, że dla twojego
zbawienia trzeba czasami, abyś pozbawiony był słodkości, bo stałe powodzenie mogłoby cię
wbić w pychę i zadowolony z siebie zacząłbyś myśleć, że jesteś tym, czym nie jesteś. Dałem,
mogę wiec zabrać i oddać znowu, gdy zechcę.
5. Dałem ze swojego, więc to moje. Zabiorę, więc nie twoje zabrałem, bo moim jest wszelkie
dobro darowane i każdy dar doskonały. Jeśli ześlę ci troskę albo przeszkodę, nie narzekaj i nie
upadaj na duchu: mogę je szybko odjąć i cały smutek przemienić w radość. A przecie chociaż
tak z tobą postępuję, jestem sprawiedliwy i godny miłości.
6. Jeśli nie brak ci rozumu i umiesz dostrzegać prawdę, nie powinieneś nigdy smucić się
zanadto z powodu przeciwności, lecz raczej cieszyć się i dziękować. Tak, uważaj to za wielką
radość, że cię nie oszczędzam i zsyłam ci cierpienie. Jako Ojciec mnie umiłował, i ja was
miłuję - mówiłem swoim umiłowanym uczniom; posłałem ich przecież nie na uciechy świata,
ale na wielki bój, nie na godności, ale na wzgardę, nie na wywczasy, ale na trudy, nie na
spoczynek, ale na żniwa wśród wielu cierpień. Pamiętaj, synu, te słowa.

Rozdział XXXI
O ODSUNIĘCIU WSZYSTKIEGO, CO STWORZONE, PO TO, ABY DOTRZEĆ
DO STWÓRCY

1. Panie, trzeba mi jeszcze więcej Twojej łaski, jeżeli mam dojść tam, gdzie żadne stworzenie,
gdzie nic nie mogłoby stanąć mi na drodze. Bo dopóki coś mnie zatrzymuje, nie mogę
swobodnie wzlatać ku Tobie. Tak pragnął swobodnego lotu ten, kto powiedział: Kto mi da
skrzydła, jako mają gołębie, a wzlecę i odpocznę? Cóż spokojniejszego nad proste spojrzenie?
I któż swobodniejszy od tego, kto nic nie pragnie ze świata? Trzeba więc wznieść się ponad
wszystko, co stworzone, trzeba siebie samego w zupełności opuścić i wznieść się nawet
ponad własny umysł, by ujrzeć, że Ty, Sprawca wszystkiego, nie masz nic wspólnego ze
stworzeniami.
Jeżeli człowiek nie oderwie się od stworzeń, nie zdoła swobodnie zwrócić się ku sprawom
Bożym. I dlatego tak mało jest ludzi zdolnych do zachwyceń, bo niewielu potrafi oddzielić się
zupełnie od wszystkiego, co stworzone i przemijające.

2. A do tego potrzebna jest wielka łaska, która by duszę uniosła i porwała w górę ponad nią
samą. Dopóki człowiek nie wzniesie się duchem i nie uwolni się od stworzeń, i nie zjednoczy
się cały z Bogiem, poty niewiele waży to, co wie i co posiada. Długo będzie mały i
przyziemny, kto ceni sobie wszystko inne, ale nie jedno, jedyne, potężne i wieczne dobro.
A co nie jest Bogiem, jest niczym i powinno być uważane za nic. Jest wielka różnica między
mądrością człowieka oświeconego w duchu i pobożnego a wiedzą wykształconego i nawet
rzetelnego uczonego. O ileż szlachetniejsza jest ta nauka, która płynie z góry, z natchnienia
Bożego, od tej, jaką umysł ludzki może zdobyć sam swoim żmudnym wysiłkiem.
3. Niektórzy szukają sposobów prowadzących do życia kontemplacyjnego, ale nie starają się
ćwiczyć w tym, co do niego prowadzi. Wielką przeszkodą jest to, że pozostajemy przy
zewnętrznych oznakach i uczuciach, nie dbając o prawdziwe umartwienie.
Nie wiem, co to jest, co nas popycha i czego chcemy, ale pragnąc uchodzić za ludzi
uduchowionych, wkładamy tyle trudu i jeszcze więcej wysiłku w rzeczy przemijające i
nędzne, a tak rzadko albo wcale nie myślimy w pełnym skupieniu o naszych sprawach
wewnętrznych.
4. Niestety! Ledwie osiągnęliśmy jakie takie skupienie, już nas coś odrywa i nigdy nie
możemy do końca dokładnie przemyśleć naszych spraw. Nie zwracamy uwagi na to, gdzie
umieszczamy nasze uczucia, i wcale nie bolejemy nad tym, że nie są czyste. Wszelka bowiem
istota została skażona - i dlatego nastąpił potop. Ponieważ zaś nasza sfera uczuć została
skażona, oczywiście i działanie, jakie z niej wynika, musi być skażone i świadczy o braku siły
wewnętrznej. Owoc dobrego życia rodzi się z czystego serca.
5. Zważa się na to, kto ile zrobił, ale jaką podstawę ma jego działanie, o tym nikt nie myśli.
Czy jest dzielny, piękny, bogaty, utalentowany, może dobrze pisze, ładnie śpiewa, dobrze
pracuje, to tylko każdego obchodzi, ale milczy się o tym, czy jest ubogi w duchu, cierpliwy i
łagodny, pobożny i skupiony w sobie. Z natury widzimy tylko zewnętrzne pozory, obdarzeni
łaską zwracamy się ku głębi. Natura często się myli, łaska zaś ufa Bogu i nie dozna zawodu.

Rozdział XXXII
O WYRZECZENIU SIĘ SIEBIE I WYZBYCIU SIĘ POŻĄDAŃ

1. Synu, nie zdołasz osiągnąć prawdziwej wolności, jeśli nie wyrzekniesz się w pełni samego
siebie. Posiadający, zakochani w sobie, chciwi, ciekawi, wiecznie zaaferowani, wygodni, ci,
co nie pragną tego, co Jezusowe, ale żyją tylko wyobraźnią i planowaniem tego, co trwać nie
może, wszyscy oni mają związane ręce. Bo wszystko, co nie jest zrodzone z Boga, zginie.
Trzymaj się tych zwięzłych i dosadnych słów: zgubić wszystko, żeby wszystko odnaleźć,
porzucić pragnienia, żeby uzyskać spokój. Przemyśl to i wprowadź w czyn, a wszystko
zrozumiesz.
2. Panie, to nie jest sprawa jednego dnia ani zabawa dla dzieci, w tym wielkim skrócie
zawarta jest cała treść doskonałości życia zakonnego. To prawda, synu, a jeśli już wiesz, że
jest to droga do doskonałości, nie powinieneś się zniechęcać i rezygnować zbyt łatwo, ale tym
bardziej czuć się powołanym do jeszcze wznioślejszych rzeczy, a przynajmniej pragnąć ich i
65
o nich marzyć. Obyś okazał się takim właśnie i doszedł do tego, że nie będziesz już kochać
siebie, ale wytrwasz w czystości, zgodnie z moją wolą i wolą Ojca, którego poznałeś przeze
mnie. Jakże wówczas będziesz mi miły, a całe twoje życie będzie upływać w radości i pokoju.
Jeszcze wiele masz do oddania i jeśli z własnej chęci mnie wszystkiego nie oddasz, nie
osiągniesz tego, czego pragniesz. Radzę ci, kup u mnie złota próbowanego w ogniu, a staniesz
się dopiero bogaty, to znaczy kup u mnie mądrości niebiańskiej, która depcze wszystko, co
niskie. Ceń ją sobie ponad ziemską mądrość skupiającą się na człowieku i na własnym ja.
3. Tak powiedziałem: z rzeczy ludzkich to, co niskie, zamień na drogocenne i wzniosłe.
Prawdziwa mądrość duchowa wydaje się nędzna i mała, i prawie zapomniana, nie sądzi wiele
o sobie, nie szuka uznania na ziemi, wielu ludzi ma jej pełne usta, ale w życiu jakże są od niej
dalecy, a przecież tylko ona jest drogocenną perłą ukrytą przed oczyma tłumu.

Rozdział XXXIII
O NIESTAŁOŚCI SERCA I O CELU OSTATECZNYM, JAKIM JEST
OSIĄGNIĘCIE BOGA

1. Synu, staraj się nie ufać uczuciom; co dziś jest, szybko się odmienia. Póki żyjesz,
podlegasz przemianom, choćbyś i nie chciał; to jesteś wesoły, to smutny, to spokojny, to
skłopotany, raz pobożny, to znów obojętny, raz pilny, to znów leniwy, raz poważny, to znów
niefrasobliwy.
Ale kto mądry i pełen wewnętrznego doświadczenia, stoi ponad tą zmiennością, nie zważając
na to, co czuje, ani na to, skąd powieje wiatr odmienny, lecz cały wysiłek jego ducha kieruje
się ku oczekiwanemu i upragnionemu celowi. Bo w ten sposób może pozostać jednaki i
zawsze ten sam i pośród tylu wydarzeń losu zdoła spojrzeniem szybować wprost ku mnie.
2 Zaś im czystsze będzie oko, tym pewniej będzie szedł przez burze życia. Lecz jakże często
czystość oka się zaciemnia, bo zwraca się ono gwałtownie ku każdemu pięknu, jakie
napotyka. Rzadko się zdarza człowiek całkowicie wolny od przymusu poszukiwania we
wszystkim samego siebie. ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin