metodologia-pojecia.docx

(19 KB) Pobierz

4

 

kontekst uzasadnienia etap sprawdzania tego, czy pomysł, hipoteza jest dobra

 

konwencjeWedług konwencjonalizmu aksjomaty nauk dedukcyjnych i teorie nauk empirycznych mają charakter konwencji – przyjęcie takich konwencji ma na celu ułatwienie porozumienia się między uczonymi i ułatwienie opisu świata. O tym, jakie konwencje spośród możliwych należy wybrać, decyduje ich prostota i estetyka.

Inaczej: przedmiot badan w naukach społecznych jest zracjonalizowany, konwencyjny i zideologizowany.

 

metodologia apragmatycznabadania nad rezultatami czynności naukowych

 

metodologia normatywnazestawia normy poprawnego postępowania naukowego

 

metodologia opisowakoncentruje się na opisie czynności poznawczych i ich wytworów

 

metodologia pragmatycznaodnosi się do czynności badawczych, tzw. metodologia badań naukowych. Nauka traktowana jest jako czynności badawcze.

 

modele – opis stałych relacji między rzeczą a zjawiskiem. W odróżnieniu do prawa, model może być nieprawdziwy

 

model wyjaśniania przez prawa – w wyjaśnianiu przez prawa na eksplanans składają się prawa i warunki wstępne (poprzedzają/towarzyszą faktu wyjaśnianemu, od nich zależy to, jakimi prawami będziemy się posługiwać).

 

Eksplanandum natomiast to fakt.

 

A)    Wyjaśnianie dedukcyjno – nomologiczne

Mamy 100% pewności, że jeżeli A, to B.

B)    Wyjaśnianie statystyczne

Tu prawa ogólne zastąpione są przez prawa statyczne i nie mamy 100% pewności, że jeśli A, to B, tylko x%.

 

 

naturalizm umiarkowany – głosi, że na tyle, na ile możemy, wykorzystujemy wspólne metody dla nauk przyrodniczych i humanistycznych, jednak nauki humanistyczne mogą korzystać z własnych metod

 

naturalizm skrajny w skrócie: humanistyka jest zacofana. Nauki są skrajne i powinny się posługiwać sprawdzonymi metodami życia przyrodniczego.

 

nauki abstrakcyjnezajmują się prawami łączącymi fakty przyrody

 

nauki dedukcyjnenauki, w których uznaje się twierdzenia jedynie wówczas, gdy się je wyprowadzi metodą dedukcji z twierdzeń już uznanych. Są to matematyki i logika.

 

nauki idiograficzno-nomologiczne – zajmują się i ustalaniem faktów, i odkrywaniem praw, przy czym ustalanie faktów jest ich zadaniem pierwszoplanowym.

 

nauki indukcyjne – nauki o różnych sferach przyrody i społeczeństwa, przedmiotem tych nauk jest świat rzeczywisty; nauki, w których główną podstawą twierdzeń są zdania bezpośrednio oparte na doświadczeniu.

 

nauki nomologiczneto nauki zajmujące się odkrywaniem, formułowaniem praw. Faktami posługują się tylko dla uzasadnienia tych praw.

 

nauki podstawoweodkrywają ogólne prawa przyrody i społeczeństwa

 

nauki realne mają za swój przedmiot określony wycinek doświadczalnej rzeczywistości i badają go za pomocą określonej metody. Jest to albo wycinek przyrody (nauki przyrodnicze) albo wycinek tego, co powstało w wyniku ludzkiego działania (nauki kulturowe), przy czym można tu odróżnić historię, język i sztukę jako twory ludzkiego ducha od struktur i prawidłowości występujących w życiu gospodarczym i społecznym.

 

nauki stosowane wykorzystują wyniki nauk podstawowych do celów praktycznych, formułują prawa szczegółowe, oceny i normy.

 

normatywizm badanie nie tego jak jest, a jak być powinno. Jedna z dwóch podstawowych tendencji w tradycyjnej nauce o polityce, którą zaatakował behawioralizm.

 

neutralizm – postuluje całkowitą eliminację wartości z procesu poznania

 

optymizm poznawczy – pojawia się w idealistycznej koncepcji nauki; twierdzi, że wiedza pewna jest możliwa do osiągnięcia

 

paradygmatto zbiór ogólnych i ostatecznych przesłanek w wyjaśnianiu jakiegoś obszaru rzeczywistości, przy-jętych w społeczności uczonych - przedstawicieli danej dyscypliny naukowej, a następnie upowszechniony jako wzór myślenia w normalnych zbiorowościach użytkowników nauki.

 

podmiot zbiorowy – w metodologii koncepcja podmiotu zbiorowego pojawia się w dialektycznej koncepcji nauki. Zakłada, że liczą się efekty łączne działań podejmowanych przez poszczególnych uczestników procesu. Proces poznawczy jest szczególnego rodzaju procesem społecznym.

W literaturoznawstwie podmiot zbiorowy jest typem podmiotu lirycznego, który wypowiada się w imieniu pewnej zbiorowości.

 

pojęcieabstrahowanie, jest ogólne

 

pozytywizmKierunek w filozofii XIX-XX w. zainicjowany przez A. Comte’a pojmujący naukę jako badania faktów oparte na metodach przyrodniczych (empirycznych). Pozytywizm podkreśla znaczenie wiedzy empirycznej, naukowości, odrzuca metafizykę jako nieuprawnioną spekulację a religię jako zabobon oparty na fikcjach. Elementem pozytywizmu bywa często ewolucjonizm, a wzorem naukowości są w nim nauki przyrodnicze.

 

prawo naukowe – opis stałych relacji między rzeczą a zjawiskiem. Relacje te mogą być synchroniczne (współistniejące) i diachroniczne (następujące po sobie).

Inaczej: twierdzenie ogólne, opisujące jakiś schemat, regularność w zachodzeniu zjawisk społecznych, przedstawiające pewien wzór ich istnienia i stawania się. Takie twierdzenie powinno być zgodne ze standardami akceptowanej metody naukowej w sensie ogólnym , szerokim à co znaczy , że musza spełniać warunki formalne i merytoryczne.

 

racjonalnośćna racjonalność składają się kwestie psychologiczne, socjologiczne, politologiczne.

To założenie, że człowiek zawsze zachowuje się racjonalnie. Na racjonalność składa się także użyteczność (hierarchia wartości_, potencjał jednostki i otoczenie.

Racjonalność zakłada otwartość umysłu oraz wyzbycie się przez jednostkę przesądów, które utrudniają rozsądną percepcję rzeczywistości. Implikuje również emancypację, wspomaga proces tworzenia nowej tożsamości jednostki.

 

semantyka – dyscyplina naukowa, która zajmuje się znaczeniem czyli problemem przyporządkowania znaków językowych szeroko rozumianym obiektom pozajęzykowym. Semantyka inaczej była nazywana semazjologią. Semantyka jest częścią semiotyki – ogólnej dyscypliny naukowej zajmującej się systemami znakowymi.

 

sprzężenie zwrotnepodmiot uzyskuje wiedzę na podstawie rezultatów

 

syntaktykaczyli inaczej składnia lub syntaksa; to obok morfologii jeden z działów gramatyki. Syntaktyka zajmuje się łączeniem wyrazów w zdaniu. Współcześnie do przedmiotu badań syntaktyki zalicza się również formułowanie reguł tworzenia wyrażeń złożonych z wyrażeń prostych.

 

eksplanandumzdanie, które ma być wyjaśniane

 

eksplananszdania stanowiące rację wyjaśniającą, zbiór sądów wyjaśniających. Składa się ze zdań opisujących warunki początkowe (są to zdania odnoszące się do pojedynczych zdarzeń czy stanów rzeczy) oraz z praw ogólnych

 

teoria naukowarezultat działalności badawczej.

Cechy teorii:

- weryfikowalność empiryczna

- przekazywalność

- kumulatywność

- ogólność

- brak wartościowania

- wyjaśnianie i przewidywanie

- prostota / oszczędność

- ewentualnie: abstrakcyjność i sformalizowanie

 

triangulacja metodologiczna – polega na wykorzystaniu w toku badań różnych metod, technik oraz źródeł pozyskiwania informacji.

 

intencjonalność – w myśli Husserla intencjonalność odnosi się do świadomości i oznacza, iż zawsze jest ona świadomością czegoś. Świadomość jest jednocześnie ujmowaniem przedmiotu, myśleniem o nim oraz nadawaniem mu sensu, ponieważ przedmiot ujawnia się wyłącznie dzięki intencjonalnemu projektowi skierowanej ku niemu świadomości.

 

typ idealny – według Maxa Webera jest to pewien abstrakcyjny model składający się z cech istotnych danego zjawiska społecznego, jednak w czystej postaci nie występujący w rzeczywistości. Koncepcja typu idealnego miała pozwalać na porównywanie ze sobą różnych zjawisk społecznych względem owych abstrakcyjnych form, np. konkretnej formy władzy do typu panowania.

 

wyjaśnianie dedukcyjno-nomologiczneEksplanans to prawa ogólne i warunki wstępne, eksplanandum to fakt. Mamy 100% pewności, że jeżeli A, to B.

 

wyjaśnianie probabilistyczne Eksplanans to prawa statystyczne + warunki wstępne, eksplanandum zaś to fakt. Tu prawa ogólne zastąpione są przez prawa statyczne i nie mamy 100% pewności, że jeśli A, to B, tylko x%.

 

założenia kontrfaktyczne - To pierwszy etap upraszczania badanej rzeczywistości w metodzie idealizacji. Mają na celu sprowadzenie wartości czynników ubocznych do zera.

 

założenie o racjonalności – założenie, że człowiek zachowuje się racjonalnie.

 

zupełność pragmatyczna – mówimy o niej wtedy, gdy podane odpowiedzi nie budzą dalszych wątpliwości i nie tworzą możliwości zadawania dalszych pytań.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin