praktyczny_kurs_elektroniki_cz20.pdf

(7830 KB) Pobierz
Na warsztacie
PRAKTYCZNY
KURS
cz. 20
ELEKTRONIKI
Oto dwudziesta część PRAKTYCZNEGO KURSU ELEKTRONIKI, który zainaugurowaliśmy w MT 2/2013 i będzie-
my kontynuować w kolejnych wydaniach. Zainteresowanie kursem jest olbrzymie, dlatego zdecydowaliśmy się
umożliwić Czytelnikom dołączenie do niego w dowolnym momencie. Wszystkie poprzednie części są dla wszystkich
dostępne w formacie PDF na stronie www.mt.com.pl. Można z nich korzystać w komputerze lub sobie je wydrukować.
Można też kupić wszystkie archiwalne numery MT na www.ulubionykiosk.pl. Publikacja każdej kolejnej części jest
zawsze poprzedzona jedną stroną wstępnych informacji (jest to właśnie ta strona), żeby nowi Czytelnicy mogli zapo-
znać się z zasadami KURSU i dołączyć do kursantów. ZAPRASZAMY!
Jeśli nie masz bladego pojęcia o elektronice, ale chętnie
byś poznał jej podstawy, to nadarza Ci się niepowtarzalna
okazja. We współpracy z bratnią redakcją miesięcznika
„Elektronika dla Wszystkich” publikujemy w „Młodym
Techniku” cykl fascynujących lekcji dla zupełnie początku-
jących. Jest to Praktyczny
Kurs Elektroniki
(PKE) z akcen-
tem na Praktyczny, gdyż każda lekcja składa się z projektu
i wykładu
z ćwiczeniami,
przy czym
projekt
to konkretny
układ elektroniczny samodzielnie montowany i urucha-
miany przez „kursanta”. Pewnie myślisz sobie – pięknie,
ale jak ja mam montować układy, nie mając lutownicy
ani żadnych części elektronicznych. Otóż jest rozwiązanie!
Lutownicy nie będziesz w ogóle używać, gdyż wszystkie
układy będą montowane na płytce
stykowej,
do której
wkłada się „nóżki” elementów na wcisk.
I rzecz najważniejsza!
Wydawnictwo AVT przy-
gotowało zestaw
EdW09,
zawierający płytkę stykową
i wszystkie elementy, jakie będą potrzebne do wykonania
kilkunastu projektów zaplanowanych w PKE. Zestaw
EdW09
można kupić w sklepie internetowym
www.sklep.avt.pl
lub w sklepie firmowym AVT
(Warszawa, ul. Leszczynowa 11) – cena brutto 47 zł.
Ale Ty nie musisz kupować!
Dostaniesz ten zestaw
za darmo,
jeśli jesteś prenumeratorem MT lub wykupisz
wkrótce prenumeratę. Wystarczy wysłać na adres:
prenumerata@avt.pl
dwa zdania:
„Jestem prenumeratorem MT i zamawiam bezpłatny
zestaw EdW09. Mój numer prenumeraty: ......................”
Jeśli otrzymamy to zamówienie przed 28 września
2014 r., to zestaw
EdW09
wyślemy Ci w połowie paź-
dziernika 2014 r., wraz z listopadowym numerem MT.
Poziom tekstu: średnio trudny
SZKOŁA
Zestaw EdW09 zawiera następujące
elementy (specyfikacja rodzajowa):
1. Diody prostownicze
4 szt.
2. Układy scalone
4 szt.
3. Tranzystory
8 szt.
4. Fotorezystor
1 szt.
5. Przekaźnik
1 szt.
6. Kondensatory
22 szt.
7. Mikrofon
1 szt.
8. Diody LED
11 szt.
9. Przewód
1m
10. Mikroswitch
2 szt.
11. Piezo z generatorem
1 szt.
12. Rezystory
64 szt.
13. Srebrzanka
1 odcinek
14. Zatrzask do baterii 9V
1 szt.
15. Płytka stykowa prototypowa
840 pól stykowych
1 szt.
Cena zestawu EdW09 – 47 zł brutto
(www.sklep.avt.pl)
Uwaga Szkoły
Uwaga uczniowie!
Szkoły prenumerujące MT otrzymują
Pakiety Szkolne
PS EdW09,
zawierające po 10
zestawów EdW09
(każdy
z nich zawiera komplet elementów z płytką stykową),
skalkulowane na zasadach non profit w promocyjnej
cenie 280 zł brutto za jeden pakiet PS EdW09 (tj. z ra-
batem 40% – 28 zł brutto za pojedynczy zestaw EdW09,
którego cena handlowa wynosi 47 zł). Upewnij się, czy
Twoja szkoła prenumeruje MT (niemal wszystkie szkoły
ponadpodstawowe i wiele podstawowych otrzymują
MT w prenumeracie sponsorowanej przez Ministerstwo
Nauki i Szkolnictwa Wyższego) i przekaż nauczycielom
informację o Praktycznym
Kursie Elektroniki
z promo-
cyjnymi dostawami
Pakietów Szkolnych PS EdW09
do ćwiczeń praktycznych.
Tylko dla szkół prenumerujących
„Młodego Technika”
przygotowano Pakiety
Szkolne
zawierające
10 zestawów EdW09
(PS
EdW09) w promocyjnej
cenie 280 zł brutto,
tj. z rabatem 40%.
Autorem
Praktycznego Kursu Elektroniki
jest
Piotr
Górecki,
redaktor naczelny kultowego w świecie
hobbystów – elektroników miesięcznika „Elektronika
dla Wszystkich”, autor legendarnych cykli artykułów
i książek uczących elektroniki od podstaw.
90
m.technik
- www.mt.com.pl
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
Projekt 20
Cyfrowy dręczyciel,
suchomonitor i akumonitor
Fotografia tytułowa
pokazu-
je dwa modele, a  trzeci za-
mieszczony jest na 
fotogra-
fii A.
Dwa ostatnie działają
na  podobnej zasadzie: zawie-
rają ultraoszczędny genera-
tor pracujący z  bardzo małą
częstotliwością. Co  pewien
czas generator na chwilę „bu-
dzi do  życia” pozostałą część
układu, która szybko wykonu-
je swoje zadania, a  następnie
układ znów wraca do  stanu
uśpienia. Dzięki takiej prze-
rywanej pracy średni pobór
prądu jest znikomy i  baterie
wystarczą na  bardzo długo.
Układy te mają podobne sche-
maty, pokazane na 
rysunkach  B, C, D.
Na  rysunku C
ten ultraoszczędny generator wyróżniony jest kolorową
podkładką.
Cyfrowy dręczyciel
to  wersja
Nocnego dręczyciela
z wykładu 4. Aby zrobić komuś dowcip, należy podrzu-
cić urządzonko do jego sypialni w miejsce niewidoczne
i  trudno dostępne, na  przykład na  szafę (regał). Układ
rozpoczyna działanie, gdy ofiara dowcipu zgasi światło.
Wtedy co kilkadziesiąt sekund wytwarza krótki, niezbyt
głośny, ale irytujący pisk. Gdy zaniepokojona tym ofiara
zaświeci światło, żeby poszukać dokuczliwego „owa-
da”, fotorezystor wyłączy dźwięk. Układ będzie milczał
do czasu, gdy nieszczęśnik znów zgasi światło...
UWAGA! Na takie żarty można sobie pozwolić wy-
łącznie względem zaprzyjaźnionych osób, mających
duże poczucie humoru.
A
V
DD
13
12
11
V
DD
9
8
10
U1D
U1C
V
DD
R3
*
20M
5
6
Y1
piezo
z gen.
V
DD
+
1
2
U1A
3
C2
100nF
4
R4
*
47k
V
DD
R1
2,2M
+
U1B
R2
220k
FR
B
C1
10µF
C3
100nF
91
Na warsztacie
11
SZKOŁA
U1E
C1
1000µ
10
9
14
U1D
7
8
A
+
R4
220k
R1 10M
U1F
+
13
2
T1
BC558
R8 100k
13
D
11
9
8
14
10
Y1
piezo
z gen.
R10
* 1k
+
+
12
C2
10n
R2
10M
4
5
C3
10µF
6
U2C
B1
9V
1
U1A
3
R5
*
47k
W1
12
U2D
U2=4093
3
5
6
R9
1M
+
C6
100µF
C4
U2B
1µF
4
U1B
U1C
FR
1
2
ultraoszczędny generator
Poziom tekstu: średnio trudny
R3
470k
czujnik
wilgoci
R6
U2A
*
1M
B
C
C5
100nF
7
R7
4,7M
C
W  przeciwnym wypadku układ może zostać zniszczony,
a autor dowcipu naraża się na poważną awanturę, a być może
stanie się nawet ofiarą rękoczynów.
Drugi układ,
suchomonitor,
co jakieś trzy godziny spraw-
dza, czy między elektrodami jest sucho, czy wilgotno –  gdy
stwierdzi nieprawidłowy stan, włączy brzęczyk ostrzegaw-
czy. W wersji podstawowej może służyć jako monitor suchego
kwiatka – elektrody A, B w postaci metalowych drutów należy
wbić w ziemię w doniczce. Gdy ziemia wyschnie, co trzy go-
dziny brzęczyk odezwie się na około jedną sekundę, przypomi-
nając o podlaniu.
Akumonitor
to  monitor akumulatora 12  V, który podobnie
okresowo sprawdza napięcie na nieużywanym akumulatorze. Gdy
napięcie zanadto się obniży – włącza alarm dźwiękowy, by nie do-
puścić do całkowitego rozładowania i uszkodzenia akumulatora.
R4
220k
12
13
R8
100k
BC558
C
E
dioda
Zenera
R5
100k
R11
*
4,7k
B
U2D
FR
1
2
3
T2
BC548
R6
*
1M
U2A
R12
10k
R13
10k
Opis układu dla „zaawansowanych”
D
W układzie
cyfrowego dręczyciela
z rysunku
B
bramka U1A to generator taktujący. Odstęp pomiędzy kolej-
nymi sygnałami można zmieniać za pomocą R1 (1 MΩ...10 MΩ). Stała czasowa R2C2 wyznacza czas trwania
sygnału, a R2 może mieć wartość 100 kΩ...470 kΩ. Rezystancja R3 wyznacza poziom oświetlenia, przy którym
sygnał zostanie wyłączony. Czym większa wartość R3, tym w większym mroku sygnał zostanie włączony. Rezy-
stor R4 ogranicza głośność brzęczyka Y1. Sygnały nie powinny być ani za długie, ani za głośne, żeby nie można
było zlokalizować urządzenia w ciemności.
W układzie
suchomonitora,
czyli w monitorze suchego kwiatka z rysunku
C,
mamy energooszczędny ge-
nerator taktujący U1F o  okresie około 10000 sekund, czyli prawie 3 godziny (1000 
mF*10 
MΩ) oraz układ
różniczkujący R2C2. Nóżka 7 kostki U1 nie jest dołączona do masy, tylko do punktu połączenia R3, C3, R2.
Dzięki rezystorowi R3 średni pobór prądu w stanie czuwania wynosi tylko około 15 mikroamperów, więc 9-wol-
towa bateria alkaliczna wystarczyłaby na ponad 3 lata pracy takiego monitora. W punkcie A występują ujemne
impulsy o czasie trwania około 0,1 ms, powtarzane co mniej więcej 3 godziny. Taki ujemny impuls otwiera
tranzystor T1 i umożliwia pracę czujnika wilgoci (W1, R5) i czujnika światła (FR, R6). Czujnik W1 to dwie
elektrody (igły) wbite w ziemię doniczki. Gdy ziemia wyschnie, rezystancja między elektrodami wzrośnie. R5
trzeba dobrać według potrzeb.
Gdy ziemia w doniczce jest sucha i gdy jest jasno, na obu wejściach bramki U2A pojawi się stan wysoki.
Stan wysoki pojawia się też w punkcie C i D, co uruchomi generator U2C i brzęczyk Y1. Stan niski w punkcie
D gwarantuje przewodzenie T1 przez czas wyznaczony przez R7C4, czyli dłużej niż impuls w punkcie A. Fo-
torezystor FR wyłącza sygnalizator w nocy, gdy domownicy śpią. Rezystor R6 powinien mieć dobraną na tyle
niedużą wartość, żeby nie budził domowników nad ranem, tylko dopiero po odsłonięciu zasłon w pokoju.
Podczas budowy i testów warto wstępnie zastosować C1 = 100 nF co ułatwi korektę podanych na schema-
,
cie wartości R5 i R6 (nie należy włączać T1 na stałe, bo uniemożliwi to pracę obwodu z R7C4).
Uwaga! Aby uzyskać dużą stałą czasową, w  tym i  następnym układzie kondensator elektrolityczny C1
o  pojemności 1000 
mF
współpracuje z  rezystorem R1 = 10  MΩ. Aby zmniejszyć prąd upływu tego dużego
kondensatora elektrolitycznego i  umożliwić tym pracę generatora, przed uruchomieniem układu należy C1
dołączyć na kilka godzin do napięcia 7...12 V.
92
m.technik
- www.mt.com.pl
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
Akumonitor
przeznaczony do kwasowych (także żelowych) akumulatorów 12 V działa bardzo podobnie.
Zmieniony jest tylko obwód czujników w kolektorze tranzystora T1, współpracujący z bramką U2A według
rysunku D.
Obwód z tranzystorem T2 i trzecim tranzystorem BC558 pracującym w funkcji diody Zenera spraw-
dza, czy napięcie akumulatora zanadto nie spadło. W moim modelu z R11 = 4,7 kΩ próg zadziałania wyniósł
10,9 V. W praktyce należy zastosować prawdziwą diodę Zenera (5,1 V...7,5 V) i tak dobrać wartość R11, żeby
próg zadziałania sygnalizatora nie był niższy niż 10,8 V, lepiej 11...11,5 V. Na czas testów warto zastosować C1
= 100 nF
.
W wykładzie 20 zajmiemy się głównie poborem prądu. Niedoświadczeni hobbyści cieszą się podręcznikową
informacją, że układy CMOS nie pobierają prądu. Przekonamy się, iż w rzeczywistości aż tak dobrze nie jest.
Pobór prądu wynika z kilku zjawisk, które powinieneś dobrze zrozumieć.
W tym celu na początek zbuduj układ z „pomiarową diodą LED” w ukła-
µA
dzie z rysunku 1. Mikroamperomierz (multimetr) nie jest niezbędny. Napię-
+
cie zasilania powinno być możliwie duże, co  najmniej 9  V, lepiej 12...18  V.
LED1
Na  bramce U1A zrealizowaliśmy generator.
Nie zapomnij o  dołączeniu
V
DD
wszystkich niewykorzystanych wejść albo do nóżki 14, albo 7 – nie mogą
14
1
2
X
one „wisieć w powietrzu”.
Niebieska dioda LED włączona w obwodzie zasi-
R1
7
lania pokaże wizualnie, jaki jest pobór prądu. Dzięki włączonemu „od dołu”
rezystorowi R2 możemy też zmierzyć pobór prądu oscyloskopem. Przy po-
2,2k
danych wartościach elementów (R1 = 2,2 kΩ, C1 = 1000 mF stała czasowa
,
V
SS
2,2 s) niebieska dioda LED powoli pulsuje – pobór prądu znacznie się zmienia.
C1
1000µF
Dioda świeci dość jasno, co wskazuje, że pobór prądu jest znaczny.
Fotogra-
do
fia 2a
pokazuje mój model, gdzie przy R1 = 2,2 kΩ, C1 = 10 mF i zasilaniu
oscyloskopu
12 V multimetr pokazuje średni pobór prądu 1108 mA (1,108 mA). Pobór prądu
R2
_
100Ω
można znacząco zmniejszyć, zwiększając rezystancję R1.
Fotografia 2b
pokazuje pobór prądu (228 mA) z elemen-
tami R1 = 20 MΩ, C1 = 1 nF
Rysunek 3,
zrzut z ekranu
.
oscyloskopu, pokazuje przebiegi napięcia w punkcie X
(kolor czerwony) oraz przebieg prądu (spadek napięcia
na  rezystorze R2 = 100 
–  kolor niebieski) przy ta-
kich wartościach elementów. Jest oczywiste, że  układ
pobiera prąd ze  źródła zasilania podczas ładowania
kondensatora C1 przez rezystor R1, gdy w  punkcie X
jest stan wysoki. Przy napięciu zasilania 9 V przez re-
zystor R1=2,2 kΩ może popłynąć maksymalnie 4,1 mA
(9 V/2,2 kΩ). Jednak przy R1=20 MΩ popłynie nie wię-
cej niż 0,45 mA (9 V/20 MΩ). A prąd według rysunku 3b
sięga w szczytach 400 mA! Dlaczego?
Zbadajmy układ według
rysunku 4.
Monitor w po-
staci LED2 pokaże stan wyjścia, nie zwiększając prądu
płynącego przez końcówkę 14. Znów wejścia wszyst-
kich niewykorzystanych inwerterów trzeba połączyć
albo do nóżki 14, albo do nóżki 7. Dwa przyciski i re-
zystory o  dużej wartości pozwalają powoli ładować
i  rozładowywać kondensator C1. Naciśnij i  przytrzy-
maj S1 przez kilka sekund –  rozładujesz kondensator
do  zera. Obie diody zgasną. Następnie przyciśnij S2,
by naładować C1 przez R2:
po  chwili niebieska dioda
LED1 płynnie się rozjaśni,
nagle zaświeci biała dioda
LED2, a potem LED1 płynnie
zgaśnie. Następnie naciśnij
na kilka sekund oba przyciski
– na kondensatorze ustali się
napięcie około połowy na-
pięcia zasilania i dioda LED1
będzie zapewne świecić. Na-
9...12V
+
Poznajemy elementy i układy elektroniczne
1
2
3
93
Na warsztacie
µA
ciskając krótko na przemian S1, S2, spróbuj uzyskać najjaśniejsze świecenie
LED1 (zamiast przycisków S1, S2 możesz też wykorzystać czujniki dotykowe
+
S2
– rezystancję palca).
Fotografia 5
pokazuje, że mój egzemplarz kostki 40106
LED2
LED1
biała
w układzie z rysunku 4 pobierał około 750 mA prądu. Przy zabawie z krótkim
V
DD
R2
naciskaniem przycisków S1, S2 zauważysz, że zmiana stanu wyjścia powo-
14
10M
duje też mignięcie LED1, co wynika z faktu, że nasz inwerter z kostki 40106
1
2
ma na wejściu obwody zapewniające histerezę. Gdybyś zastosował „zwykłe”
U1A R3
inwertery z kostki 4069 lub „zwykłe bramki”, zmiany jasności diody LED1
47k
byłyby płynne, bez takiego mignięcia.
7
R1
V
SS
Przy okazji warto nadmienić, że kondensator C1, a nawet maleńka po-
10M
C1
jemność wejściowa, jest elementem pamiętającym. Można usunąć konden-
S1 1µF
sator C1 i naciskając przyciski S1, S2, „zapamiętywać” na pojemności wej-
_
ściowej stan niski i wysoki (to zjawisko wykorzystuje się w tzw. pamięciach
4
nieulotnych EEPROM i FLASH, do czego wrócimy w wykładzie 24).
Mamy też odpowiedź na pytanie, dlaczego nie należy pozostawiać
wejść układów CMOS „wiszących w powietrzu”. Otóż może wystąpić
niekontrolowane ładowanie czy rozładowanie pojemności wejściowej
przez maleńkie prądy stałe, płynące albo przez niedoskonałe struktury
wewnętrzne, albo, co bardziej prawdopodobne, płynące na zewnątrz
układu przez zanieczyszczenia, wilgoć i  kurz. Zmianę napięć mogą
też powodować przychodzące z zewnątrz zakłócenia zmienne. W każ-
dym razie niekontrolowane zmiany napięć wejściowych w najlepszym
przypadku zwiększą pobór prądu, a w najgorszym mogą spowodować
błędne działanie urządzenia.
Wszystkie niewykorzystane wejścia układów CMOS należy
podłączyć, najlepiej do którejś z szyn zasilania.
I oto naocznie przekonaliśmy się, że układy CMOS nawet w spo-
czynku pobierają prąd, gdy napięcie wejściowe nie jest „czystym” sta-
nem logicznym.
Aby wyjaśnić, dlaczego układ CMOS pobiera prąd, gdy napięcie
wejściowe ma wartość w pobliżu progu przełączania, musimy wrócić
5
do podstawowej „cegiełki” układów CMOS – komplementarnych tran-
zystorów MOSFET – rysunek 6.
b)
a)
W wykładzie 18 słusznie stwierdziliśmy, że gdy na wejściu A występuje „czysty” stan
VDD
+U
ZAS
wysoki lub niski, wtedy jeden z tranzystorów jest otwarty, ale drugi jest całkowicie zatkany,
T1
A
więc pobór prądu jest równy zeru. Inaczej jest, gdy na wejście A podamy napięcie około
PMOS
H
połowy napięcia zasilania – wtedy częściowo otwarte będą oba tranzystory i popłynie przez
1
A
X
nie prąd! Czerwone linie na rysunku 7 pokazują zależność tego prądu dla napięcia zasilania
10 V i 15 V.
T2
Zapamiętaj, że układy
CMOS pobierają pewien (nieduży) prąd, gdy napięcia na wej-
NMOS
ściach nie są czystymi stanami logicznymi, tylko są zbliżone do połowy napięcia zasila-
nia.
Czym wyższe napięcie zasilania, tym większy jest ten prąd.
6
A teraz kolejny aspekt sprawy: w generato-
AMBIENT TEMPERATURE (T
A
) = +25
o
C
rach napięcia wejściowe zmieniają się w pobli-
SUPPLY VOLTAGE (VDD) = 15V
żu progów przełączania, więc pobór prądu nie
15.0
1.5
dziwi. Ale przecież w większości układów cy-
CURRENT
40106
VDD
frowych podczas pracy występują „czyste stany
PEAK
12.5
logiczne”, a mimo wszystko układy te pobierają
2
1
prąd.
10V
VO
VIN
1.0
10.0
Wynika to z dwóch powiązanych ze sobą
powodów. Po  pierwsze, prąd jest potrzebny
CURRENT
ALL
VO
ID OTHER
7.5
PEAK
do przeładowania pojemności. Aby to zbadać,
ID
INPUTS TO
do wyjścia Y generatora z rysunku 8 i fotogra-
VDD OR VSS
5V
5.0
0.5
fii  9
dołączaj kondensator C2. Czym większa
pojemność C2 jest przeładowywana, tym jaś-
2.5
niej świeci niebieska dioda, czyli układ po-
biera więcej prądu. U  mnie pobór prądu był
0
0
następujący:
0
2.5
5.0
7.5
10.0 12.5
15.0
INPUT VOLTAGE (VI) (V)
przy C2=0, I
Z
= 0,25 mA
7
9...15V
stan wysoki
Poziom tekstu: średnio trudny
SZKOŁA
+U
ZAS
T1
zatk
X
L
0
T2
prze
OUTPUT VOLTAGE (VO) (V)
94
m.technik
- www.mt.com.pl
DRAIN CURRENT (ID) (mA)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin