spr1995.pdf

(595 KB) Pobierz
KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI
____________________________________________________
SPRAWOZDANIE
KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z rocznego okresu działalności wraz z informacją o podstawowych
problemach radiofonii i telewizji
____________________________________________________
WARSZAWA, marzec 1995 r.
SPIS TREŚCI
1. Podstawowe informacje o radzie i jej zadaniach
Kalendarium wydarzeń w okresie roku sprawozdawczego, które miały
wpływ na pracę Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
2. Działalność prawotwórcza Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
3. Kształtowanie
ładu
w eterze
Strategia Krajowej Rady w kształtowaniu
ładu
w eterze
Wyniki i doświadczenia pierwszego procesu koncesyjnego
Lista przyznanych koncesji telewizyjnych
Lista przyznanych koncesji radiowych
Radiofonia i telewizja katolicka
Nowy proces koncesyjny
Kształtowanie publicznego sektora radiofonii i telewizji
4. Telewizja kablowa i satelitarna
Rejestracja programów rozprowadzanych w sieciach kablowych
Koncesje na rozpowszechnianie programów w sieciach kablowych
Telewizja satelitarna
5. Nadzór nad nadawcami
Monitorowanie nadawców publicznych
Monitorowanie nadawców prywatnych
Stacje kościelne
Monitorowanie działalności reklamowej nadawców
6. Skargi i wnioski
Tematy korespondencji dotyczącej radia
Tematy korespondencji dotyczącej telewizji
Skargi na TVP za obrażanie uczuć religijnych, nadawanie treści o
charakterze demoralizującym
Korespondencja z Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich
Korespondencja od osób prywatnych
Stanowiska Krajowej Rady
53
55
55
56
57
58
59
60
61
61
62
40
41
52
13
16
18
20
30
36
37
1
6
10
7. Udział w pracach ustawodawczych parlamentu
8. Działalność międzynarodowa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
9. Budżet Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 1994 r.
10. Strategiczne wyzwania przyszłości.
Radiofonia
Telewizja
Telewizja kablowa
ZAŁĄCZNIKI
I.
A. Jednostki podległe i nadzorowane przez Przewodniczącego KRRiT
B. Informacje o abonentach radiowych i telewizyjnych
C. Informacje o opłatach abonamentowych i ich podziale między spółki
publicznej radiofonii i telewizji
D. Opinia publiczna o Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji
E. Rozporządzenia KRRiT
F. Oświadczenia KRRiT
G. Ogłoszenie KRRiT z dnia 25 lutego 1995 r.
H. Mapy przedstawiające położenie i zasięgi stacji nadawczych
radiowych i telewizyjnych
II. Komplet uchwał KRRiT 1994 rok. ( w trzech częściach )
III Komplet uchwał KRRiT 1995 rok
63
64
67
70
71
72
1. PODSTAWOWE INFORMACJE O RADZIE I JEJ ZADANIACH
Ustawa o radiofonii i telewizji z dnia 29 grudnia 1992 r. (Dz. U. Nr. 7, poz. 34) w
art. 5 powołuje Krajową Radę Radiofonii i Telewizji jako organ państwowy właściwy w
sprawach radiofonii i telewizji, natomiast w art. 6 ust 2 określa jej szczegółowe zadania w sposób
następujący:
1) projektowanie w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów kierunków polityki państwa w
dziedzinie radiofonii i telewizji,
2) określanie, w granicach upoważnień ustawowych, warunków prowadzenia działalności przez
nadawców,
3) podejmowanie, w zakresie przewidzianym ustawą, rozstrzygnięć w sprawach koncesji na
rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów;
4) sprawowanie w granicach określonych ustawą kontroli działalności nadawców,
5) organizowanie badań treści i odbioru programów radiowych i telewizyjnych,
6) określanie opłat abonamentowych, opłat za udzielenie koncesji oraz wpis do rejestru,
7) opiniowanie projektów aktów ustawodawczych oraz umów międzynarodowych dotyczących
radiofonii i telewizji,
8) inicjowanie postępu naukowo-technicznego i kształcenia kadr w dziedzinie radiofonii i
telewizji,
9) organizowanie i inicjowanie współpracy z zagranicą w dziedzinie radiofonii i telewizji,
10) współpraca z właściwymi organizacjami i instytucjami w zakresie ochrony praw autorskich,
praw wykonawców, praw producentów oraz nadawców programów radiowych i
telewizyjnych.
W okresie objętym sprawozdaniem, Krajowa Rada realizowała aktywną działalność
praktycznie we wszystkich tych dziedzinach, rozwijając kierunki pracy rozpoczętej w pierwszym
1.1
1.Podstawowe informacje o Radzie i jej zadaniach
roku i jednocześnie przenosząc punkt ciężkości na nowe dziedziny, charakterystyczne dla
nowego etapu kształtowania polskiego
ładu
w eterze.
W pierwszym okresie działalności (1993/1994) akcent z natury rzeczy musiał
paść przede wszystkim na:
udział we
wstępnym projektowaniu
polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji;
aktywną współpracę w tworzeniu planu zagospodarowania częstotliwości;
określanie warunków prowadzenia działalności przez nadawców;
udział w przekształcaniu p.j.o. PRiTV w spółki publicznej radiofonii i telewizji;
przygotowanie i rozpoczęcie
pierwszego procesu koncesyjnego,
oraz rozpoczęcie działalności we wszystkich innych dziedzinach.
1.2
W drugim okresie (1994/1995) prace koncentrowały się na:
podjęciu
praktycznie wszystkich rozstrzygnięć w sprawach koncesji
w ramach
rozpoczętego procesu koncesyjnego (z wyjątkiem udzielonej 1 marca 1994 r. koncesji na
rozpowszechnianie ogólnopolskiego programu telewizyjnego), w tym na stworzeniu
rozbudowanego sektora radiostacji kościelnych;
udziale w uregulowaniu prawnego statusu nadawców działających bez koncesji i w
likwidowaniu stacji nielegalnych;
rozpoczęciu
nadzorowania działalności nadawców
i monitorowania ich programów, w celu
zapewnienia przestrzegania przepisów prawa;
współpracy z nadawcami publicznymi w zakresie ich przekształceń, rozdziału wpływów z
opłat abonamentowych oraz zaspokojeniu, w miarę możliwości, ich potrzeb w dziedzinie
częstotliwości potrzebnych do realizacji ustawowego wymogu objęcia całego terenu kraju
zasięgiem programów ogólnokrajowych;
współpracy w rozwoju polskiej kinematografii, sektora producentów prywatnych i innych
dziedzin przemysłu audiowizualnego na zasadach służących promowaniu polskiej twórczości
i kulturze;
rozwoju współpracy międzynarodowej sprzyjającej wprowadzaniu Polski do struktur
europejskich, nawiązywaniu kontaktów z instytucjami i organizacjami działającymi w
dziedzinie radiofonii i telewizji, uzyskiwaniu wiedzy i możliwości szkolenia dla pracowników
Biura KRRiT w zakresie kompetencji zawodowych.
Realizując te zadania Krajowa Rada uzyskała pomoc i współpracę m.in. ze strony Urzędu
Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa
Łączności,
Ministerstwa Spraw
Zagranicznych, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz
Państwowej Agencji Radiokomunikacyjnej.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin