Kadavy D. - Design dla hakerów. Sekrety genialnych projektów.pdf
(
16107 KB
)
Pobierz
3RG]LÚNRZDQLD
Wydaje mi się dziwne, że mam prawo umieścić swoje nazwisko na okładce
książki, która powstała przecież dzięki pracy, talentowi i inspiracji tak wielu
ludzi. Sam jedynie przyjąłem cały ten wkład i przetworzyłem go najlepiej, jak
potrafiłem, bazując na punkcie widzenia, który wykształciłem przez minione lata.
Najbardziej chciałbym podziękować Chrisowi Webbowi, mojemu redaktorowi
inicjującemu, za to, że miał wizję i tupet, by wydać książkę, którą inny wydawca
lekceważąco określił mianem ambitnej. Chciałbym również podziękować mojej
redaktorce, Elizabeth Kuball, za nieocenione przewodnictwo i umiejętność
przetworzenia czegoś, co bywało miejscami zupełnie niepozbierane,
w tekst, z którego mogę być naprawdę dumny. Dziękuję również redaktorowi
technicznemu Jasonowi Simankowi — cieszę się, że współpraca naszych bratnich
a uzupełniających się umysłów wreszcie doszła do skutku i że byłeś gotów stawić
czoła wyzwaniu.
Treść tej książki przejrzało kilku entuzjastycznych recenzentów, którzy
bezinteresownie poświęcili swój czas i wysiłek intelektualny w zamian
za — jak przypuszczam — zaspokojenie swojej ciekawości i zadowolenie
z wyników pracy. Podziękowania otrzymują zatem: Chris Duesing, Zack Gilbert,
Jacob Rus i Paul Stamatiou.
Dużo przydatnej wiedzy wciąż można znaleźć jedynie w bibliotekach, ale
niesamowicie wiele informacji i zasobów graficznych, dostępnych za darmo
w internecie, ułatwiło mi pisanie tej książki. Dziękuję zatem wszystkim, którzy
wnieśli swój wkład — od wikipedystów, przez autorów blogów, po fotografów
i rysowników udostępniających swoje prace na licencji Creative Commons
na serwisach takich jak Flickr, Wikimedia i innych.
Przedstawione w tej książce poglądy wypracowałem częściowo pod wpływem
moich nauczycieli z Iowa State University. Dziękuję Arthurowi Croyle’owi,
najlepszemu nauczycielowi, jaki mógł mi się trafić, gdy uczyłem się o rzymskich
korzeniach typografii. Dziękuję również Gary’emu Tartakowowi, który na swoich
wykładach przedstawiał unikalne, socjoekonomiczne podejście do projektowania
i historii sztuki. Dziękuję Pauli Curran, której metodologia projektowania była
dla mnie inspiracją.
Treść tej książki i przedstawione w niej podejścia wykształciły się także pod
wpływem różnych artystów, pisarzy, projektantów, architektów, nauczycieli
i przedsiębiorców oraz każdego, kto gdziekolwiek i kiedykolwiek miał odwagę
przyjrzeć się temu, co naprawdę może zaoferować światu. Pewnie i tak pominę
kogoś godnego wzmianki, ale na moje podziękowania zasługują: Jan Tschichold,
Robert Bringhurst, Malcom Gladwell, Seth Godin, Tim Ferriss, Steve Jobs,
Vincent van Gogh, Dave Eggers, Jane Austen oraz Ludwig Mies van der Rohe.
Dziękuję Wam wszystkim. Dziękuję temu, kto pierwszy odkrył, jak rozpalić
ogień, oraz wszystkim tym, którzy kiedykolwiek zrobili cokolwiek nowatorskiego
i nauczyli tego innych.
Nigdy bym nie napisał tej książki, gdyby nie pewien nieoczekiwany ciąg
zdarzeń, który pozwolił mi zamieszkać w Dolinie Krzemowej i pracować w niej
w jednym z najbardziej z ekscytujących okresów. Przez ten czas miałem styczność
z najbardziej kreatywnymi ludźmi, jakich miałem sposobność poznać — dziękuję
Wam wszystkim, a także innym moim znajomym, takim jak ci, którzy w Dolinie
Krzemowej nie mieszkali. Jeffowi Cannonowi i Jonowi Stevensonowi jestem
wdzięczny za to, że pozwolili mi tam trafić. Z kolei do Vinniego i Kristine Lauria,
Noaha Kagana, Paula Bragiela oraz Ramita Sethiego kieruję podziękowania
za to, że byli dla mnie inspiracją na swój własny sposób. Wspomniałbym o Was
wszystkich już w poprzednim akapicie, ale mogłoby się to wydać dziwne, skoro
jesteście moimi osobistymi znajomymi.
Ryan Halvorsen, Joe Avella i Matt Taets w odpowiednich sytuacjach byli dla
mnie inspirującymi przyjaciółmi — za to jestem Wam niezmiernie wdzięczny.
Ziadowi Hussainowi z kolei dziękuję za jedno stwierdzenie, które skłoniło mnie
do napisania tej książki.
Wreszcie: dziękuję Wam, Czytelnikom, gdziekolwiek stoicie, siedzicie czy leżycie,
czytając tę książkę lub wczytując sobie do mózgu zawarte w niej koncepcje
za pomocą urządzenia, którego w moich czasach jeszcze nie wynaleziono.
Wasze oczy (a może synapsy), bicie Waszych serc oraz słowa otuchy — albo
i konstruktywnej krytyki — którymi dzieliliście się ze mną w komentarzach
blogowych, tweetach, e-mailach lub osobiście, dały mi siłę, by zmierzyć się
z największym, jak dotąd, przedsięwzięciem w moim życiu. Cieszy mnie
sposobność, żeby podzielić się z Wami tą książką, a to, że chcecie ją przeczytać,
napawa mnie radością. Bardzo, naprawdę bardzo dziękuję.
6SLV WUH FL
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Design jako nowa piśmienność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Postawa hakera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Problem z designem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Część I Zrozumieć design
ROZ DZ I A Ł 1
Dlaczego design jest ważny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Czym design jest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Czym design nie jest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Warstwy projektu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Cel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Medium i technologia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Decyzje estetyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
ROZ DZ I A Ł 2
Funkcje designu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Projektowanie graficzne a projektowanie doświadczenia użytkownika . . . . . 35
Podstawy projektowania doświadczenia użytkownika . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Projekty wizualne w różnych kategoriach produktów . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Czasami wystarczy przeciętna oprawa graficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Oprawa graficzna bywa atutem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Analiza doświadczenia użytkownika na Twitterze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Persony użytkowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Przypadki użycia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Szkielet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
Wiedza stosowana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
8
DE SIG N
DL A H A K E RÓW
Część II Medium i forma
ROZ DZ I A Ł 3
Medium i forma w typografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Tragedia złych wyborów: dlaczego nienawidzimy Comic Sans . . . . . . . . . . . . 52
Typograf w powrozach: słowo i jego niezmienna forma . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Kształtowanie się naszego alfabetu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Narodziny naszych liter . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Twitter Cesarstwa Rzymskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Rozkwit typografii rzymskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Krój, który przeżył . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Wynalezienie i upowszechnienie druku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Wycinanie stempli: kołyska niezmiennej formy słowa . . . . . . . . . . . . . . . . 77
Wenecja i renesans . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Francja i Garamond . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Garamond współcześnie: dlaczego nie używamy go w internecie . . . . . . . . . 79
Narodziny „fontów internetowych” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Wielki krok naprzód . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Trzecia droga . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Ograniczenia można twórczo wykorzystać — a nawet parodiować . . . . . 85
Wiedza w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
ROZ DZ I A Ł 4
Technologia i kultura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Jak powstają trendy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Narodziny impresjonizmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
Grafika w Web 2.0 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Design to również SEO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Dlaczego SEO jest ważne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Dobór właściwych słów kluczowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Treść i kodowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Wiedza w praktyce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Plik z chomika:
The9
Inne pliki z tego folderu:
pelna-moc-mozliwosci-jacek-walkiewicz-Ebookpoint.pl.pdf
(2527 KB)
Fullmetal Alchemist 41 - Święta Matka (Lektor PL).avi
(238712 KB)
Fullmetal Alchemist 44 - Hohenheim (Lektor PL).avi
(238730 KB)
Fullmetal Alchemist 37 - Kawaler (Lektor PL).avi
(238568 KB)
Fullmetal Alchemist 38 - Z biegiem rzeki (Lektor PL).avi
(238514 KB)
Inne foldery tego chomika:
Abelard Piotr
Achilles
Aleksander Macedonski
allegro
Althusser Louis
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin