M20110953.pdf
(
37 KB
)
Pobierz
Monitor Polski Nr 93
— 6830 —
Poz. 953
953
ZARZĄDZENIE Nr 70 PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 6 października 2011 r.
w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu
służby cywilnej
Na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy z dnia 21 listo-
pada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227,
poz. 1505, z późn. zm.
1)
) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Wytyczne w zakresie przestrzegania
zasad służby cywilnej
§ 1. Członek korpusu służby cywilnej przy wykony-
waniu zadań kieruje się wynikającymi z przepisów
prawa zasadami służby cywilnej, którymi w szczegól-
ności są:
1) zasada legalizmu, praworządności i pogłębiania
zaufania obywateli do organów administracji pub-
licznej;
2) zasada ochrony praw człowieka i obywatela;
3) zasada bezinteresowności;
4) zasada jawności i przejrzystości;
5) zasada dochowania tajemnicy ustawowo chronio-
nej;
6) zasada profesjonalizmu;
7) zasada odpowiedzialności za działanie lub zanie-
chanie działania;
8) zasada racjonalnego gospodarowania środkami
publicznymi;
9) zasada otwartości i konkurencyjności naboru.
§ 2. Przestrzegając zasady legalizmu, praworząd-
ności i pogłębiania zaufania obywateli do organów
administracji publicznej, członek korpusu służby cy-
wilnej w szczególności:
1) przy realizacji zadań na swoim stanowisku pracy
przestrzega prawa;
2) swoją postawą i działaniem przyczynia się do rea-
lizacji zasady państwa prawnego;
3) przez swoje zachowanie i działania w stosunku do
obywateli istotnie wpływa na stopień więzi oby-
wateli z państwem;
4) w granicach określonych przez prawo postępuje
w sposób zapewniający aktywny udział obywateli
w rozstrzyganiu spraw publicznych;
5) nie kieruje się uprzedzeniami, załatwiając sprawy
obywateli, innych osób oraz podmiotów;
6) nie uczestniczy w strajkach lub akcjach protesta-
cyjnych, zakłócających normalne funkcjonowanie
urzędu.
1)
§ 3. Przestrzegając zasady ochrony praw człowieka
i obywatela, członek korpusu służby cywilnej w szcze-
gólności zna prawa człowieka i obywatela, nie propo-
nuje ani nie podejmuje działań, które naruszają prawa
człowieka i obywatela, oraz ma na uwadze, że ich sku-
teczna ochrona przyczynia się do wzrostu autorytetu
państwa.
§ 4. Przestrzegając zasady bezinteresowności,
członek korpusu służby cywilnej w szczególności:
1) nie przyjmuje od osób zaangażowanych w prowa-
dzone sprawy żadnych korzyści;
2) nie przyjmuje żadnej formy zapłaty za publiczne
wystąpienia, gdy mają one związek z zajmowa-
nym stanowiskiem;
3) rezygnuje z dodatkowego zatrudnienia lub zajęcia
zarobkowego, jeżeli dalsze wykonywanie dodatko-
wego zatrudnienia lub zajęcia zarobkowego może
mieć negatywny wpływ na sprawy prowadzone
w ramach obowiązków służbowych;
4) nie prowadzi szkoleń, jeżeli mogłoby to negatywnie
wpłynąć na bezstronność prowadzonych spraw.
§ 5. Przestrzegając zasady jawności i przejrzysto-
ści, członek korpusu służby cywilnej w szczególności:
1) w granicach określonych przez prawo zapewnia
dostępność informacji o zasadach i efektach swo-
jej pracy i podejmowanych rozstrzygnięciach, któ-
ra stanowi podstawę zaufania obywateli do pań-
stwa, a ograniczenia w tym zakresie mogą wyni-
kać jedynie z wyłączenia jawności rozstrzygnięcia;
2) przy tworzeniu przepisów, podejmowaniu decyzji
oraz innych rozstrzygnięć, dąży do zapewnienia
jednoznaczności oraz zrozumiałości podejmowa-
nych działań;
3) przyjęte rozstrzygnięcia wyczerpująco uzasadnia,
ze wskazaniem powodów ich przyjęcia oraz celów,
które mają zostać osiągnięte, zwłaszcza w spra-
wach będących przedmiotem rozbieżności w de-
bacie publicznej;
4) zna konstytucyjne i ustawowe przepisy dotyczące
prawa dostępu do informacji publicznej oraz za-
pewnia praktyczną realizację tego prawa.
§ 6. Przestrzegając zasady dochowania tajemnicy
ustawowo chronionej, członek korpusu służby cywil-
nej w szczególności:
1) dochowuje tajemnicy ustawowo chronionej;
2) obejmując ochroną informację, czyni to w celu za-
bezpieczenia wyraźnie wskazanych interesów
państwa, obywateli oraz innych podmiotów, a nie
w celu ograniczenia jawności i przejrzystości dzia-
łania.
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U.
z 2009 r. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706 oraz z 2011 r.
Nr 82, poz. 451, Nr 185, poz. 1092 i Nr 201, poz. 1183.
Monitor Polski Nr 93
— 6831 —
Poz. 953
§ 7. Przestrzegając zasady profesjonalizmu, czło-
nek korpusu służby cywilnej w szczególności:
1) realizując zadania państwa, posiada niezbędną
wiedzę dotyczącą funkcjonowania państwa, pod-
nosi kwalifikacje oraz rozwija wiedzę zawodową,
potrzebną do jak najlepszego wykonywania pracy
w urzędzie;
2) zna akty prawne dotyczące funkcjonowania urzę-
du, w którym jest zatrudniony, oraz zapoznaje się
z wszystkimi istotnymi okolicznościami faktyczny-
mi i prawnymi prowadzonych przez siebie spraw;
3) zna zasady etyki korpusu służby cywilnej i sumien-
nie ich przestrzega;
4) zna zasady służby cywilnej i sumiennie ich prze-
strzega;
5) poddaje się weryfikacji znajomości zasad służby
cywilnej;
6) dąży do stosowania wysokich standardów zarzą-
dzania publicznego, wykorzystuje wiedzę przełożo-
nych, kolegów i podwładnych, dzieli się z nimi
własnym doświadczeniem zawodowym, a jeżeli
jest to uzasadnione, korzysta z pomocy ekspertów;
7) efektywnie i racjonalnie zarządza posiadanymi za-
sobami kadrowymi i wykorzystuje w taki sposób
czas pracy;
8) w wykonywaniu zadań dąży do uzgodnień opar-
tych na rzeczowej argumentacji;
9) jest gotów do przyjęcia krytyki, uznania swoich
błędów i do naprawienia ich konsekwencji;
10) przez swoją postawę dba o wizerunek służby
cywilnej;
11) korzystając z zagwarantowanych praw pracowni-
czych:
a) ma na względzie wynikające z przepisów ogra-
niczenia możliwości podjęcia zatrudnienia lub
wykonywania innych zajęć,
b) ma na względzie wynikające z przepisów ogra-
niczenia poufności informacji dotyczącej rów-
nież jego życia osobistego;
12) korzystając z określonej w przepisach szczególnej
ochrony stosunku pracy urzędnika służby cywil-
nej, ma na względzie cel tej szczególnej ochrony,
którym jest:
a) pozyskiwanie i zatrzymywanie w służbie cywil-
nej osób, które swój profesjonalny rozwój wiążą
z pracą w administracji rządowej,
b) ochrona zatrudnienia w służbie cywilnej osób,
które wykazały w swojej pracy zdolność do pro-
fesjonalnego i etycznego zachowania członka
korpusu służby cywilnej, a w szczególności
przestrzegały zasady neutralności politycznej
i bezstronności służby cywilnej.
§ 8. Przestrzegając zasady odpowiedzialności za
działanie lub zaniechanie, członek korpusu służby
cywilnej w szczególności:
1) wykonuje zadania ze świadomością szczególnej
odpowiedzialności wynikającej z publicznego cha-
rakteru pełnionej służby;
2) przy wykonywaniu zadań kieruje się interesem
publicznym i efektywnością oraz zgodnością po-
dejmowanych działań z przepisami; jeżeli zachodzi
rozbieżność między przepisami prawa a interesem
publicznym, sygnalizuje to przełożonym;
3) na każdym etapie realizacji zadań jest gotów do
rozliczenia się przed przełożonymi i obywatelami
z podejmowanych działań;
4) w razie postawienia zarzutu naruszenia obowiąz-
ków członka korpusu służby cywilnej nie podej-
muje działań zmierzających do zakłócenia spraw-
nego przebiegu postępowania mającego na celu
ustalenie osoby za to odpowiedzialnej;
5) jeżeli jest przekonany, że polecenie służbowe prze-
łożonego narusza zasady służby cywilnej, infor-
muje go lub jego przełożonych na piśmie.
§ 9. Przestrzegając zasady racjonalnego gospoda-
rowania środkami publicznymi, członek korpusu służ-
by cywilnej w szczególności:
1) korzystając ze środków publicznych do realizacji
zadań państwa i proponując kierunki jego działań,
ma na względzie interes państwa i obywateli oraz
efektywne osiąganie celów, przy racjonalnym wy-
korzystaniu środków powierzonych państwu przez
obywateli;
2) jest gotowy do rozliczenia swojej dbałości o środki
i mienie publiczne.
§ 10. Realizując zasadę otwartości i konkurencyj-
ności naboru, członek korpusu służby cywilnej, orga-
nizując i przeprowadzając nabór w służbie cywilnej
w szczególności:
1) ma na względzie dbałość o:
a) równy dostęp do służby publicznej,
b) niedyskryminację z jakichkolwiek powodów,
c) zawodowe i rzetelne wykonywanie zadań pań-
stwa przez administrację rządową,
d) neutralność polityczną służby cywilnej;
2) przez swoje działania:
a) wzmacnia zaufanie obywateli do kompetencji
osób, które realizują zadania państwa,
b) dba o to, aby wyłaniano w drodze naboru osoby
najlepiej przygotowane do realizacji zadań pań-
stwa,
c) daje gwarancje jawnej i efektywnej kontroli nad
przebiegiem naboru;
3) nie wywiera pozaustawowego wpływu ani naci-
sku na proces naboru, nie ulega takim wpływom
lub naciskom, a o ich wystąpieniu informuje właś-
ciwych przełożonych.
§ 11. 1. W zakresie przestrzegania zasad służby
cywilnej:
1) Szef Służby Cywilnej w szczególności:
a) wyjaśnia problemy wynikające ze stosowania
zasad służby cywilnej,
b) monitoruje przestrzeganie zasad służby cywil-
nej w urzędach,
Monitor Polski Nr 93
— 6832 —
Poz. 953
c) analizuje przekazywane przez dyrektorów gene-
ralnych urzędów sprawozdania okresowe i inne
informacje na temat realizacji zasad służby cy-
wilnej oraz stosowania wytycznych,
d) wydaje zalecenia dyrektorom generalnym urzę-
dów w celu usunięcia stwierdzonych uchybień
w zakresie przestrzegania zasad służby cywil-
nej, a także kontroluje ich wykonanie,
e) uwzględnia problematykę przestrzegania zasad
służby cywilnej oraz wytycznych w ramach
współdziałania z dyrektorami generalnymi urzę-
dów,
f) współdziała z dyrektorami generalnymi urzę-
dów w zakresie upowszechniania wśród człon-
ków korpusu służby cywilnej zasad służby
cywilnej,
g) zobowiązuje przedstawiciela wyznaczonego do
obserwacji naboru na stanowiska, o których
mowa w art. 52 pkt 2—4 ustawy z dnia 21 listo-
pada 2008 r. o służbie cywilnej, do zwracania
uwagi na przestrzeganie zasad służby cywilnej
podczas postępowania i informowania o stwier-
dzonych w tym zakresie nieprawidłowościach,
h) kieruje się zasadami służby cywilnej przy udzie-
laniu dyrektorowi generalnemu urzędu zgody
na podjęcie zajęcia zarobkowego,
i) uwzględnia obowiązek przestrzegania zasad
służby cywilnej w projekcie strategii zarządza-
nia zasobami ludzkimi w służbie cywilnej,
j) współdziała z innymi organami administracji
publicznej przy upowszechnianiu, stosowaniu
i nadzorowaniu przestrzegania zasad służby
cywilnej,
k) współdziała z partnerami społecznymi, organi-
zacjami pozarządowymi i przedstawicielami
środków masowego przekazu przy upowszech-
nianiu zasad służby cywilnej,
l) wydając polecenie przeprowadzenia postępo-
wania wyjaśniającego wobec dyrektora gene-
ralnego urzędu, może zobowiązać rzecznika
dyscyplinarnego do spraw dyscyplinarnych
osób zajmujących stanowiska dyrektorów ge-
neralnych urzędów do ustalenia, czy naruszenie
obowiązków członka korpusu służby cywilnej
nie stanowi jednocześnie naruszenia określo-
nych zasad służby cywilnej;
2) Rada Służby Cywilnej, przy wyrażaniu opinii oraz
wykonywaniu zadań określonych w ustawie z dnia
21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej, uwzględnia
zasady służby cywilnej;
3) dyrektor generalny urzędu albo kierownik urzędu
wykonujący zadania przewidziane w ustawie
z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej dla
dyrektora generalnego urzędu w szczególności:
a) zapewnia przestrzeganie zasad służby cywilnej
w podległym sobie urzędzie,
b) kieruje się zasadami służby cywilnej przy wyda-
waniu zgody na dodatkowe zatrudnienie człon-
ka korpusu służby cywilnej lub podjęcie zajęć
zarobkowych przez urzędnika służby cywilnej
oraz pracownika służby cywilnej zajmującego
wyższe stanowisko w służbie cywilnej,
c) uwzględnia zasady służby cywilnej w przygoto-
wywanych programach zarządzania zasobami
ludzkimi,
d) uwzględnia zasady służby cywilnej, ustalając
zakres służby przygotowawczej,
e) udostępnia członkom korpusu służby cywilnej
informacje o przestrzeganiu zasad służby cywil-
nej oraz o stosowaniu wytycznych w zakresie
przestrzegania zasad służby cywilnej w podleg-
łym urzędzie jednocześnie z przekazaniem Sze-
fowi Służby Cywilnej sprawozdania z realizacji
ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie
cywilnej za rok ubiegły,
f) przedstawia informację o przestrzeganiu zasad
służby cywilnej w sprawozdaniu z realizacji za-
dań wynikających z ustawy z dnia 21 listopada
2008 r. o służbie cywilnej za rok ubiegły,
g) zapewnia przestrzeganie zasad służby cywilnej
podczas prowadzenia kontroli i audytu we-
wnętrznego w urzędzie,
h) upowszechnia w sposób przyjęty w urzędzie za-
sady służby cywilnej wśród członków korpusu
służby cywilnej zatrudnionych w urzędzie,
i) zapewnia przeszkolenie członków korpusu służ-
by cywilnej zatrudnionych w urzędzie w zakre-
sie przestrzegania zasad służby cywilnej, w ra-
mach szkoleń powszechnych w służbie cywil-
nej,
j) przekazuje w sposób przyjęty w urzędzie tekst
niniejszego zarządzenia członkom korpusu służ-
by cywilnej zatrudnionym w urzędzie, zobowią-
zując ich do potwierdzenia na piśmie zapozna-
nia się z zarządzeniem,
k) wydając polecenie przeprowadzenia postępo-
wania wyjaśniającego, może zobowiązać rzecz-
nika dyscyplinarnego urzędu do ustalenia, czy
naruszenie obowiązków członka korpusu służby
cywilnej nie stanowi jednocześnie naruszenia
określonych zasad służby cywilnej;
4) członek korpusu służby cywilnej kierujący podleg-
łymi członkami korpusu służby cywilnej w szcze-
gólności:
a) jest odpowiedzialny za przestrzeganie zasad
służby cywilnej przez podległych członków kor-
pusu służby cywilnej,
b) wydaje polecenia mające na celu usunięcie
stwierdzonych uchybień w zakresie przestrze-
gania zasad służby cywilnej i kontroluje ich wy-
konanie.
2. Przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się również do osób,
o których mowa w art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 listo-
pada 2008 r. o służbie cywilnej, zajmujących stanowi-
ska urzędnicze związane z kierowaniem podległymi
pracownikami będącymi członkami korpusu służby
cywilnej. Osoby te przy zapewnieniu przestrzegania
zasad służby cywilnej współdziałają z dyrektorem ge-
neralnym urzędu.
Monitor Polski Nr 93
— 6833 —
Poz. 953
§ 12. W zakresie przestrzegania zasad służby
cywilnej:
1) ministrowie oraz inne osoby zajmujące w admini-
stracji rządowej kierownicze stanowiska państwo-
we współdziałają z Szefem Służby Cywilnej przy
zapewnieniu przestrzegania zasad służby cywilnej
przez członków korpusu służby cywilnej;
2) Krajowa Szkoła Administracji Publicznej uwzględ-
nia problematykę zasad służby cywilnej przy reali-
zacji zadań Szkoły.
Rozdział 2
Zasady etyki korpusu służby cywilnej
§ 13. Członek korpusu służby cywilnej przestrzega
zasad etyki korpusu służby cywilnej, którymi są:
1) zasada godnego zachowania;
2) zasada służby publicznej;
3) zasada lojalności;
4) zasada neutralności politycznej;
5) zasada bezstronności;
6) zasada rzetelności.
§ 14. Zasada godnego zachowania polega w szcze-
gólności na:
1) wykonywaniu pracy z respektem dla reguł współ-
życia społecznego i kultury osobistej, poszanowa-
nia godności innych osób, w tym podwładnych,
kolegów i przełożonych;
2) życzliwości wobec ludzi i zapobieganiu powstawa-
niu konfliktów w pracy, w relacjach z obywatelami
oraz współpracownikami;
3) właściwym zachowaniu się również poza pracą,
unikaniu niepożądanych zachowań mających
negatywny wpływ na wizerunek państwa, służby
cywilnej i urzędu.
§ 15. Zasada służby publicznej wyraża się w szcze-
gólności w:
1) służebnym charakterze pracy wobec obywateli,
mającej na celu urzeczywistnianie wartości leżą-
cych u podstaw prawa Rzeczypospolitej Polskiej;
2) służbie państwu, której podstawowym elementem
jest ochrona jego interesów i rozwoju;
3) współtworzeniu wizerunku służby cywilnej oraz
wpływaniu na postrzeganie Rzeczypospolitej Pol-
skiej w kraju i w świecie;
4) przedkładaniu dobra wspólnego obywateli nad in-
teres osobisty, jednostkowy lub grupowy;
5) nieuchylaniu się od podejmowania trudnych roz-
strzygnięć oraz odpowiedzialności za swoje postę-
powanie, ze świadomością, że interes publiczny
wymaga działań rozważnych, ale skutecznych
i realizowanych w sposób zdecydowany.
§ 16. Zasada lojalności polega w szczególności na:
1) lojalności wobec Rzeczypospolitej Polskiej;
2) lojalnym i rzetelnym realizowaniu programu Rzą-
du Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na włas-
ne przekonania i poglądy polityczne;
3) lojalności wobec urzędu oraz przełożonych, kole-
gów i podwładnych, gotowości do wykonywania
służbowych poleceń, dbając, aby nie zostało naru-
szone prawo lub popełniona pomyłka;
4) udzielaniu przełożonym obiektywnych, zgodnych
z najlepszą wolą i wiedzą porad i opinii podczas
przygotowywania propozycji działań administracji
rządowej;
5) wykazywaniu powściągliwości w publicznym wy-
powiadaniu poglądów na temat pracy swego
urzędu oraz innych urzędów, zwłaszcza jeżeli po-
glądy takie podważałyby zaufanie obywateli do
tych instytucji.
§ 17. Zasada neutralności politycznej, z uwzględ-
nieniem tego, że partie polityczne w państwie demo-
kratycznym są przewidzianymi przez Konstytucję
Rzeczypospolitej Polskiej i akceptowanymi przez oby-
wateli wyrazicielami ich woli oraz tego, że członek kor-
pusu służby cywilnej może korzystać z zagwarantowa-
nych wolności i praw człowieka i obywatela, w tym
prawa do udziału w życiu publicznym, polega w szcze-
gólności na:
1) niemanifestowaniu publicznym poglądów i sym-
patii politycznych, zwłaszcza nieprowadzeniu
jakiejkolwiek agitacji o charakterze politycznym
w służbie oraz poza nią;
2) dystansowaniu się od wszelkich wpływów i nacis-
ków politycznych mogących prowadzić do działań
stronniczych;
3) niepodejmowaniu żadnych publicznych działań
bezpośrednio wspierających działania o charakte-
rze politycznym;
4) niestwarzaniu podejrzeń o sprzyjanie partiom po-
litycznym i przestrzeganiu obowiązujących ograni-
czeń;
5) dbałości o jasność i przejrzystość relacji z osobami
pełniącymi funkcje polityczne, przy uwzględnie-
niu, że relacje te nie mogą podważać zaufania do
politycznej neutralności członka korpusu służby
cywilnej.
§ 18. Zasada bezstronności wyraża się w szczegól-
ności w:
1) niedopuszczaniu do podejrzeń o konflikt między
interesem publicznym i prywatnym;
2) niepodejmowaniu żadnych prac ani zajęć, które
kolidują z obowiązkami służbowymi;
3) jednakowym traktowaniu wszystkich uczestników
w prowadzonych sprawach administracyjnych
i nieuleganiu przy tym jakimkolwiek naciskom;
4) niedemonstrowaniu zażyłości z osobami publicz-
nie znanymi ze swej działalności zwłaszcza poli-
tycznej, gospodarczej, społecznej lub religijnej
oraz niepromowaniu jakichkolwiek grup interesu.
Monitor Polski Nr 93
— 6834 —
Poz. 953
§ 19. Zasada rzetelności wyraża się w szczególno-
ści w:
1) sumiennym, rozważnym wykonywaniu powierzo-
nych zadań;
2) dotrzymywaniu zobowiązań, zgodnie z przepisami
prawa;
3) twórczym podejmowaniu zadań i aktywnym reali-
zowaniu obowiązków, z najlepszą wolą i w intere-
sie społecznym, nieograniczającym się jedynie do
przestrzegania przepisów.
Rozdział 3
Przepis końcowy
§ 20. Zarządzenie wchodzi w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia.
2)
Prezes Rady Ministrów:
D. Tusk
2)
Niniejsze zarządzenie było poprzedzone zarządzeniem
nr 114 Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 października
2002 r. w sprawie ustanowienia Kodeksu Etyki Służby
Cywilnej (M. P. Nr 46, poz. 683).
Plik z chomika:
malineczka105
Inne pliki z tego folderu:
Bąk - Etos urzędnika.pdf
(73216 KB)
przejrzysta_polska_poradnik.pdf
(9595 KB)
SLUZBA_PUBLICZNA.pps
(1672 KB)
etyka_publicza.pdf
(1208 KB)
badania.pdf
(1806 KB)
Inne foldery tego chomika:
(1)
◄GRY PC OBRAZY PŁYT ISO►
◊ Stary Testament
♥♥♥Ramki Puzzle Tabliczki mnożenia Plany lekcji i Kalendarze 2012 z gwiazdami (MOJE PRACE)
Angielski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin