Poradnik metodyczny dla kl 3.pdf

(19442 KB) Pobierz
Ewa Domagała-Zyśk, Małgorzata Knopik
Tomasz Knopik, Beata Kucharska
Doświadczam – rozumiem – wiem
E – poradnik metodyczny dla klasy III
Część I
Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego
programu edukacji wczesnoszkolnej
1
Ewa Domagała-Zyśk, Małgorzata Knopik
Tomasz Knopik, Beata Kucharska
Doświadczam – rozumiem – wiem
E – poradnik metodyczny dla klasy III
Część I
Scenariusze i karty pracy do innowacyjnego
programu edukacji wczesnoszkolnej
Lechaa Consulting Sp. z o.o.
Lublin 2015
Publikacja opracowana w ramach projektu
„Doświadczam – rozumiem –
wiem” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Poddziałania
3.3.4 „Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty konkursowe”
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007–2013
Człowiek – najlepsza inwestycja
2
Wydawca:
Lechaa Consulting Sp. z o.o.
ul. Fiołkowa 7
20-834 Lublin
Autorzy
Ewa Domagała-Zyśk, Małgorzata Knopik, Tomasz Knopik, Beata Kucharska
Recenzenci
dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. Ignatianum
dr hab. Urszula Oszwa
Konsultacje obudowy metodyczej
Anna Kosno, Elżbieta Lisiak, Paweł Pytka, Monika Wiczuk
Koordynator projektu
Renata Krupa
Rysunki designed by Freepik.com - tło obu części okładki.
ISBN 978-83-89305-49-7
Publikacja dystrybuowana bezpłatnie
Publikacja współfinansowana przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Lublin 2015
Człowiek – najlepsza inwestycja
3
DOŚWIADCZAM – ROZUMIEM – WIEM
Wstęp
Przekazujemy do Państwa rąk ostatni z serii trzech e-poradników dla
nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej zainteresowanych wdrażaniem innowacyjnego
programu nauczania „Doświadczam
rozumiem
wiem”. Niniejszy poradnik zawiera
wskazówki do realizacji programu w klasie trzeciej. Aby zapoznać Państwa z
możliwościami twórczej i efektywnej realizacji programu, przygotowaliśmy zestaw
100 różnorodnych scenariuszy zajęć wraz z kartami pracy (150 sztuk) oraz zestaw
programów komputerowych, z których uczniowie mogą korzystać, używając tablicy
interaktywnej lub/i tabletów.
Zaprezentowane scenariusze zajęć zawierają nasze najlepsze pomysły, dzięki
którym można kształtować założone w programie kompetencje i realizować cele
nauczania i założone efekty kształcenia w klasie trzeciej zgodnie z postulatem
zrównoważonego rozwoju uczniów. Scenariusze dotyczą różnorodnych tematów,
jednak staraliśmy się przede wszystkim zawrzeć w nich ćwiczenia kształtujące
kompetencje matematyczne, rozwijające myślenie naukowe oraz kreatywność
dzieci. Każdy scenariusz opatrzony jest metryczką, w której zamieszczono tytuł
zajęć (można go wykorzystać jako temat zajęć wpisywany do dziennika) oraz
szczegółowe
informacje
o
kształtowanych
podczas
zajęć
kompetencjach
i
realizowanych celach ogólnych i szczegółowych. W tabeli zamieszczono także
informację o metodach i formach pracy oraz wykorzystywanych środkach
dydaktycznych. Określono także czas trwania zajęć, z podziałem na poszczególne
typy edukacji, co powinno ułatwić nauczycielowi prowadzenie dokumentacji
klasowej. Scenariusze zostały podzielone na trzy części:
Wprowadzenie do zajęć,
Zajęcia właściwe
i
Podsumowanie zajęć.
W każdej z nich przygotowano ćwiczenia
opatrzone komentarzami metodycznymi (w zielonych ramkach) oraz komentarzami
zawierającymi wskazówki do pracy z uczniem zdolnym (ramki niebieskie). Wskazówki
w ramkach fioletowych poszerzają wiedzę przyrodniczą uczniów. Przykłady
wskazówek znajdują się poniżej.
4
DOŚWIADCZAM – ROZUMIEM – WIEM
Scenariusze przyrodnicze opatrzone są także komentarzem przyrodnika (ramki w
kolorze fioletowym), który zawiera dodatkowe informacje dotyczące omawianych
zjawisk przyrodniczych lub też wskazuje na możliwości wykorzystania zdobytej
na lekcji wiedzy w życiu codziennym.
Każde ćwiczenie w scenariuszu ma swoją własną metryczkę umieszoną na
lewym marginesie. Pozwala to na szybką kontrolę przebiegu lekcji i celów
operacyjnych realizowanych przez nauczyciela w danym ćwiczeniu, a także
przygotowanie potrzebnych na danym etapie lekcji środków dydaktycznych.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin