Samochód pancerny Skoda-Fiat 18 BL 1919.pdf
(
3444 KB
)
Pobierz
CZECHOSŁOWACJA
Technika lądowa
BROŃ
1919
Samochody pancerne
Samochód pancerny Skoda-Fiat 18 BL
Obrněn�½ automobil Śkoda-Fiat 18 BL
Dane taktyczno-techniczne
Typ:
samochód
pancerny.
Nazwa:
Škoda-Fiat 18 BL (Škoda-
Fiat Torino).
Rok produkcji:
1919.
Liczba wyprodukowanych egzem-
plarzy:
12 pojazdów.
Długość:
5.44
m.
Szerokość:
2.0 m
Wyso-
kość:
2.65 m
Prześwit:
31 cm.
Cię-
żar całkowity:
6,25 t.
Napęd:
silnik
Fiat 4-cylindrowy Fiat 64CA 5650
cm
3
, 4 biegi do przodu i bieg wstecz-
ny.
Moc:
64 KM (27,9 kW).
Moc/Masa:
10,25 KM/t.
Prędkość
maksymalna:
15
km/h.
Za-
sięg:
nieznany.
Pancerz:
od 5 do 6
mm.
Uzbrojenie:
2 x karabiny ma-
szynowe chłodzone cieczą Maxim
kal. 7,92 mm MG.08 (zapas 9000
nabojów), 150 granatów ręcznych.
Załoga:
5 osób.
Pierwszymi
samochodami
pan-
cernymi nowo po-
wstałej
Republiki
Czechosłowackiej
były włoskie
Lancia
IZ.
Dwa pojazdy tego
typu dotarły z Półwy-
spu
Apenińskiego
wraz z powracającymi
do kraju w
grudniu
1918
roku żołnierzami
czeskiej Legii. Oba
pancerne
pojazdy
dotrwały aż do 1936
roku.
Właściwy impuls do
rozbudowy tej części czecho-
słowackiego arsenału nastąpił
w roku
1919,
gdy Minister-
stwo
Obrony
Narodowej
(MNO) wystosowało oficjalne
zapotrzebowanie na tego
rodzaju pojazdy. Adresowano
je przede wszystkim do do-
brze prosperujących przed-
siębiorstw motoryzacyjnych.
Pod koniec października pro-
jekty zaprezentowali przed-
stawiciele firm Laurin & Kle-
ment oraz Praga. Żaden
przez wojskowych decyden-
tów zaakceptowany nie zo-
stał. Sytuację tę postano-
wiono wykorzystać w, pozba-
wionej działu samochodowe-
go, fabryce Skoda, w której
biurach projektowych powsta-
ły dwa szkice. Pierwszy oparty był o podwozie samochodu osobowego typ Mh, wytwarzanego przez konkurenta - markę
Laurin & Klement, kolejny - o włoską ciężarówkę o masie 3,5 tony,
Fiat 18BL
również pochodzącą z zasobów wspomnia-
nej Legii. Prototyp takiego
improwizowanego
sa-
mochodu
pancernego
ukończono już pod
koniec
1919
roku, prezentując go
wojskowej
komisji
21
stycznia roku kolejnego.
Po przeprowadzeniu sze-
regu drobnych technicz-
nych poprawek maszyna
otrzymała
fabryczne
oznaczenie
Śkoda-Fiat
18 BL,
w czeskiej armii
nazywana była zaś Fiat-
Torino.
29 stycznia 1920
roku MNO złożyło zamó-
wienie na próbną serię
jedenastu tego rodzaju
pojazdów. Koszt poje-
dynczego egzemplarza,
wyłączając
uzbrojenie,
wynosił 262000 koron.
Bazę dla samo-
chodu Śkoda-Fiat 18 BL stanowiła włoska ciężarówka firmy Fiat 18 BL (Autocarro Fiat mod.18 BL) z silnikiem 64 CA o
mocy 38 KM (27,9 kW). Pojemność zbiornika paliwa wynosiła 100 litrów. Podwozie obudowano eliptycznymi, nitowanymi
arkuszami stalowymi grubości 5-6 mm. Przednie koła w rozmiarze 900 x 100 mm zostały osłonięte stalowymi kołpakami,
natomiast zdwojone koła tylne (1060 x 120 mm) zabezpieczał pancerz kadłuba. Prędkość drogowa maszyny sięgała 15
km/h. Do jej pełnej obsługi niezbędnych było pięciu żołnierzy. Na kadłubie pojazdu zamontowano dwie ruchome wieżycz-
ki średnicy 1000 mm z pancerzem grubości 5 mm. Długość pojazdu wynosiła 5435 mm, szerokość: 2000 mm, wysokość:
2650 mm, a prześwit: 310 mm. Na uzbrojenie składały się dwa niemieckie ciężkie karabiny maszynowe 7,92 mm Maschi-
nengewehr 08 (w roku 1922 pojazdy przezbrojono w 7,92 mm Schwarzlose vz.07/12). Całkowity zapas amunicji, wynosił
9000 pocisków (36 pasów po 250 naboi). Ciężar całkowity pojazdu wynosił 6900 kg, co stanowiło istotne przeciążenie
podwozia, a co za tym idzie - niekorzystnie wpływało na właściwości trakcyjne. Zasadniczo wykluczano użycie wehikułów
poza drogami utwardzonymi. Produkcja seryjna rozpoczęła się w kwietniu 1920 roku.
Po przyjęciu na służbę Skoda-Fiat 18 BL otrzymały numery porządkowe od 3 do 14 (1 i 2 opatrzono pojazdy An-
saldo-Lancia IZ). Dyslokacja tych wozów w 1920 roku była następująca: Numer 3 i 4 - Koszyce, Numer 5 i 7 - Bratysława,
Numer 6 i 8 - Opawa, Numer 9 i 10 - Praga, Numer 11 i 12 - Użogrod, Numer 13 i 14 (od września) - Praga.
Osiem prezentowanych samochodów pancernych, we wrześniu 1925 roku zostało rozbrojonych i wykorzystanych
w charakterze samochodów ciężarowych. Kolejne dwa pojazdy służyły do szkolenia załóg i zostały później przeznaczone
na złom. Ostatnią parę podwozi wystawiono na sprzedaż w grudniu 1929 roku.
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin