Czołg M3A1 Lee II 1941.pdf
(
7482 KB
)
Pobierz
USA
Technika lądowa
BRON
Czołgi
1941
Czołg średni M3A1 Lee II
Medium tank M3A1 Lee II
Dane taktyczno-techniczne
M3A1 Lee II. Typ:
czołg średni.
Trakcja:
gąsienicowa.
Transmisja:
mechaniczna.
Standary-
zowany:
09.10.1941.
Produkcja:
luty - sierpień
1942.
Wyprodukowano:
300 egzemplarzy (272
M3A1 i 28 M3A1 diesel).
Długość:
6,12 m.
Szero-
kość:
2,72 m.
Wysokość:
3,12 m.
Prześwit:
43 cm.
Masa bojowa:
27900 kg.
Pancerz:
górna część
kadłuba odlewana, łączona z dolną nitami; grubość
płyt - kadłub - przód 38-51 mm, boki i tył 38 mm,
góra 13 mm, dno 13-25 mm; wieża (odlew) - przód
76 mm, boki i tył 51 mm, góra 32 mm.
Napęd:
silnik
9-cylindrowy gwiazdowy silnik gaźnikowy chłodzony
powietrzem Continental R 975 EC2 o mocy 340 KM
lub silnik dieslowski Guiberson T-1400-2 o mocy
maksymalnej 354 KM (260,4 kW).
Paliwo:
benzyna,
pojemność zasadniczych zbiorników paliwa 765 I,
zużycie do 209 l/100 km (olej napędowy 571 I).
Układ napędowy:
sprzęgło główne suche wielotarczowe, wał napędowy, skrzynia odbioru mocy, skrzynia przekładniowa
mechaniczna 5 biegów do przodu 1 do tyłu, mechanizmy skrętu - mechanizm różnicowy z hamulcami typu Cleveland-
Cletrac, przekładnie boczne, koła napędowe.
Podwozie:
6 par pojedynczych kół jezdnych z bandażami gumowymi, zblo-
kowane po dwa w wózkach, zawieszenie na podwójnych spiralnych sprężynach pionowych; 3 pary kół podtrzymujących
górną część gąsienicy; koła napędowe z przodu kadłuba, napinające z tyłu; gąsienice dwusworzniowe, dwugrzebieniowe,
79 ogniw w każdej taśmie; 4 typy gumowo-metalowe lub metalowe; szerokość 406-422 mm, podziałka 152 mm; długość
oporowa gąsienic 373 cm, rozstaw środków gąsienic 211 cm.
Instalacja elektryczna:
24 V dwuprzewodowa, dodatkowy
agregat ładowania.
Prędkość maksymalna:
38,5 km/h.
Promień skrętu:
19 m.
Zasięg:
193 km.
Moc jednostkowa:
12,1 KM/t.
Nacisk jednostkowy:
0,89 kg/cm
2
.
Przyrządy celownicze i obserwacyjne:
2 celowniki teleskopowe M40 i
M45, 3 peryskopy obserwacyjne, 7 szczelin.
Pokonywane przeszkody:
wzniesienia do 30°, rowy szerokości 230 cm,
ściany wysokości 60 cm, brody głębokości 100 cm.
Uzbrojenie:
75 mm armata M2 lub M3 w sponsonie bocznym, kąty
ostrzału w płaszczyźnie poziomej 30°, w płaszczyźnie pionowej -9° +20°, stabilizowana w pionie; 37 mm armata M5 lub
M6 sprzężona z 7,62 mm km Browning M 1919A4, kąty ostrzału w płaszczyźnie poziomej 360° w płaszczyźnie pionowej -
7°+60°, stabilizowana w pionie; napęd obrotu wieży ręczny i hydrauliczny; 1-2 km 7,62 mm Browning M1919A4 w kadłu-
bie, 50,8 mm wyrzutnia granatów dymnych, 2 pm 11,43 mm Thompson M1928A1, broń osobista załogi.
Amunicja:
do 75
mm działa 65 nabojów, do 37 mm działa 128 nabojów, 4084 naboje do km, 640 nabojów do pm, 14 granatów dymnych
50,8 mm, 6 granatów ręcznych.
Załoga:
6 osób (dowódca, dwóch ładowniczych, dwóch celowniczych, kierowca).
2
M3A1
Udana próba odlewania
pancerza na wieżę czołgu M3
skłoniła do rozważenia możliwo-
ści produkcji odlewów jeszcze
większych rozmiarów. Próby
balistyczne górnej części kadłu-
ba wykonanej techniką odlewa-
nia ze stali dały wyniki pozytyw-
ne, chociaż konieczna była nieco
większa grubość pancerza, aby
utrzymać odporność na przebicie
równoważną walcowanej płycie
pancernej. W procesie odlewania
można było uzyskać gładsze,
opływowe kształty, zapewniające
prawie identyczną ochronę przy
podobnej masie konstrukcji. Od-
lewany kadłub eliminował ponad-
to śmiertelne zagrożenie wywo-
ływane w czołgu M3 nitami wybi-
tymi uderzającym w pancerz
pociskiem i rykoszetującymi we-
wnątrz kadłuba czołgu. Komitet
Uzbrojenia
autoryzował
w
czerwcu 1941
roku produkcje
odlewanej górnej części kadłuba
czołgu średniego M3. Odmiana
ta
9 października 1941
roku
otrzymała oznaczenie
M3A1.
Czołgi M3A1 były prawie
identyczne z M3. Jedną z różnic
było położenie włazu na górnej
ścianie przedziału bojowego: na
opływowym odlewanym kadłubie
właz przesunięto do narożnika,
obrócono o 45° i umieszczono w
pozycji lekko nachylonej w kie-
runku przedziału silnikowego. Na
początkowych
egzemplarzach
właz miał zawiasy od strony wie-
ży, ale okazało się to mało prak-
tyczne i w późniejszych pojaz-
dach zawiasy przeniesiono na
przeciwną krawędź włazu. Wraz
z wprowadzeniem do produkcji
odlewanego pancerza wyelimi-
nowano drzwiczki pistoletowe w
tylnej ścianie przedziału bojowe-
go. Włazy boczne w kadłubie
występujące na początkowych
egzemplarzach produkcyjnych pomijano pod koniec
produkcji, pozostawiając tylko drzwiczki pistoletowe na
prawej burcie kadłuba. W tym czasie dodano także
trzy wentylatory, umieszczone podobnie jak w czołgu
M3 (poza prawym górnym przedziału bojowego, który
umieszczono przed, a nie za włazem).
Produkcja czołgów średnich M3A1 z odlewa-
nym pancerzem w American Locomotive Company
rozpoczęła się w
lutym 1942
roku i trwała do
sierpnia
1942
roku. Zbudowano
272
czołgi tej wersji.
M3A1 (DIESEL)
W lipcu 1941 roku, ze względu na niewystar-
czającą produkcję silników benzynowych Wright, w
Aberdeen rozpoczęło realizację programu prób alter-
natywnej jednostki napędowej -
silnika wy-
3
sokoprężnego Guiberson T-1400-2.
Komitet
Uzbrojenia, przydzielając oznaczenia czołgom
średnim МЗ, M3A1 i M3A2, zakładał, że ich napę-
dem będzie albo silnik Wright R975. albo wysoko-
prężny Guiberson. W tym ostatnim przypadku
oznaczenie typu czołgu zostałoby uzupełnione o
przyrostek (Diesel).
Silnik Guiberson T-1400-2 był wcześniej te-
stowany w czołgu średnim M2A1. Został wymonto-
wany i zainstalowany w czołgu M3A1, a następnie
od
2 lipca
do
8 października 1941
roku poddany
cyklowi prób. Próby te, z wykorzystaniem jeszcze
jednego egzemplarza M3A1 z takim samym silni-
kiem, sfinalizowano
23 czerwca 1942
roku. Wyka-
zały one wyższość osiągów silnika wysokoprężne-
go, głównie dzięki większemu momentowi przy
mniejszej prędkości obrotowej. Zasięg pojazdu był
prawie dwukrotnie większy z powodu mniejszego
zużycia paliwa. Jednak silnik Guiberson okazał się
zawodny w eksploatacji i wymagał zbył częstych
napraw. W efekcie zalecono zaprzestania dalszych prób w Aberdeen, a producentowi pracę nad poprawieniem nieza-
wodności. Nakazano także zaniechanie dalszego montowania silników Guiberson w czołgach M3A1 produkowanych w
American Locomotive Company, ograniczając produkcje odmiany M3A1 (Diesel) do
28
pojazdów.
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin