Ciągnik Ja-12 1942.pdf
(
7684 KB
)
Pobierz
ZSRR
Technika lądowa
BROŃ
Ciągniki
1942
Ciągnik artyleryjski Ja-12
Артиллерийский тягач Я-12
Dane taktyczne-techniczne
Typ:
ciągnik gąsienicowy.
Konstruk-
cja:
nadwozie samonośne z drewnianą kabiną
kierowcy, skrzynia ładunkowa drewniana z
napinanym dachem brezentowym
Długość
całkowita:
4,89 m.
Szerokość:
2,44 m.
Wy-
sokość:
2,22 m.
Prześwit:
30,5 cm.
Ciężar
własny:
6550 kg.
Napęd:
silnik dieslowski, 2-
suwowy, 6-cylindrowy, rzędowy GM 4-71, po-
jemność. 4650 cm
3
, moc 110 KM przy 2000
obr./min. chłodzony płynem.
Paliwo:
olej na-
pędowy.
Pojemność zbiorników paliwa:
300
l.
Ładowność skrzyni ładunkowej:
2000 kg.
Siła na haku:
5350 kg.
Maksymalny ciężar
przyczepy:
8000 kg.
Szerokość gąsienic:
300 mm.
Prędkość jazdy po szosie:
37,5
km/h.
Zasięg jazdy
(z ładunkiem i przyczepą):
290 km, maksymalny 350 km.
Średni nacisk
na grunt z pełnym ładunkiem:
0,526 kg/cm
2
.
Najmniejszy promień skrętu:
420 cm.
Pokonywane przeszkody:
wzniesienia 18°-30°, rowy szerokości 220 cm, brody
głębokości 60 cm.
Szybkobieżny ciągnik gąsienicowy Ja-12 to radziecki,
średni ciągnik gąsienicowy przeznaczany dla artylerii oraz wojsk
pancernych. Konstrukcja ciągnika została opracowana w Nauko-
wym Instytucie Traktorowo-Samochodowym (NATI) w 1942 roku,
znana jako NATI-D, z dworna sprzężonymi silnikami GAZ-M1. W
podwoziu wykorzystano elementy (koła nośne, zawieszenie, gąsie-
nice) lekkiego czołgu T-60.
Ciągnik przeszedł próby w
1942
roku, po czym przekazano
go jarosławskiej fabryce samochodów (JAZ) celem dokonania
ulepszeń oraz uruchomienia produkcji seryjnej. Pojazd otrzymał
oznaczenie
Ja-11
i w
kwietniu 1943
roku został przyjęty da
2
uzbrojenia Armii Czerwonej. Jego produkcję miał
rozpocząć oddział pojazdów gąsienicowych gor-
kowskiej fabryki samochodów. Ponieważ był on
obciążany zadaniami budowy lekkich dział sa-
mobieżnych, w czerwcu 1943 roku zmieniono
decyzję i produkcję ciągnika miała ostatecznie
podjąć jarosławska fabryka samochodów, uży-
wając do tego celu importowanych z USA (na
podstawie Lend-Lease) silników dieslowskich
GMC oraz skrzyń przekładniowych typu Spicer.
Ten zmieniony nieco wariant ciągnika otrzymał
oznaczenie
Ja-12.
Produkcja ciągnika rozpoczęła się w
sierpniu 1943
roku i trwała do końca wojny. W
1943
roku zbudowano
285
sztuk, w 1944 roku
982,
do 9 maja 1945 roku -
399
sztuk; łącznie
1666
ciągników. Ponieważ zdarzały się przestaje z powodu
braku dostaw silników w 1944 roku, opracowano dal-
szy wariant
Ja-13,
wyposażony w silnik radziecki,
gaźnikowy ZiS-5M mocy 77 KM, który okazał się jed-
nak za słaby, wobec czego zbudowano tylko
95 cią-
gników
tej serii; ulepszony model Ja-13F miał silnik
ZiS-MF mocy 95 KM. Zewnętrznie warianty Ja-13 nie
różniły się niczym od modelu Ja-12.
Od
1943
roku ciągniki tego typu zaczęto do-
starczać również ludowemu Wojsku Polskiemu, gdzie
były one używane nie tylko w artylerii do holowania
dział (armat 122 mm oraz haubicoarmat 152 mm), lecz
również w jednostkach pancernych, a także do niektó-
rych prac saperskich. W oddziałach polskich ciągnik
ten zwany był przez żołnierzy Jasiem.
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin