Amfibia LVT-2 Water Buffalo I 1941.pdf
(
18939 KB
)
Pobierz
USA
Technika lądowa
BROŃ
Amfibie
1941
Amfibia gąsienicowa LVT-2 Water Buffalo I
Landing Vehicle Tracked LVT-2 Water Buffalo I
Dane taktyczno-techniczne LVT-2 Water Buffalo I
Typ:
amfibia gąsienicowa.
Pro-
ducent:
Food Machinery Corp., Borg
Warner Corp., Graham-Paige, St. Louis
Car Co.
Lata produkcji:
1942-1944.
Wyprodukowano:
2963 egzemplarze.
Długość:
7,95 m.
Szerokość:
3,25 m.
Wysokość:
2,49 m.
Prześwit:
48 cm.
Masa bojowa:
14000 kg.
Silnik:
7-
cylindrowy, benzynowy W-670-9A Con-
tinental o mocy 250 KM (183,9 kW)
chłodzony powietrzem.
Transmisja:
zsynchronizowana, 5 biegów do przodu
i 1 do tyłu.
Zapas paliwa:
418 l.
Pręd-
kość maksymalna na drodze:
30
km/h.
Prędkość maksymalna na wo-
dzie:
12 km/h.
Zasięg:
240 km na lą-
dzie; 80 km na wodzie.
Uzbrojenie:
1 karabin maszynowy kal. 12,7 mm M2HB Browning, 3 karabiny maszynowe 7,62
mm M1919A4.
Załoga:
3 osoby (dowódca-radiotelegrafista, kierowca, pomocnik kierowcy) oraz do 24 żołnierzy lub 3 t
ładunku.
Latem
1941
roku podjęto
prace nad stworzeniem następcy
Alligatora, a w
grudniu
tego roku
gotowy był prototyp. Nowy pojazd
otrzymał oznaczenie
LVT-2
oraz
nazwę
Water Buffalo,
która jed-
nak bardziej popularna była w US
Army.
W
oddziałach
US
Navy/USMC nadal przeważała
nazwa
Alligator
lub ogólna
Am-
trac.
W US Army również przyjął
się nieco inny system nazewnic-
twa całej rodziny LVT przy pomo-
cy starego systemu oznaczeń
Mark
(LVT-2
= LVT Mark II;
po-
zostałe pojazdy podobnie z wyko-
rzystaniem numeru wersji nieza-
leżnie od przeznaczenia lub modyfikacji).
2
LVT-2
był całkowicie
nowym pojazdem amfibij-
nym.
Z LVT-1 pozostało je-
dynie rozplanowanie we-
wnętrzne i przeznaczenie
transportera. Jedną z głów-
nych innowacji było nowe
zawieszenie, układ jezdny i
gąsienice. Zastosowano kla-
syczne gąsienice z herme-
tycznymi
uszczelnieniami
połączeń, dwugrzebieniowe z
łopatkami napędu wodnego o
kształcie zbliżonym do litery
„W" (ten kształt został zacho-
wany już we wszystkich na-
stępnych pojazdach). Charak-
teryzowały się one zwiększo-
ną odpornością na warunki
eksploatacyjne i słoną wodę,
a łopatki napędu wodnego nie
ulegały tak łatwo uszkodze-
niom w czasie jazdy w trud-
nym terenie (wymianę gąsie-
nic przewidywano po 150
godzin pracy). Zawieszenie
pojazdu oparto na drążkach
skrętnych z wahaczami, mo-
cowanych do spodniej części
kadłuba,
odpowiednio
uszczelnionych.
Wymagało
ono jednak stosunkowo czę-
stego smarowania - co 8 go-
dzin, jeśli pojazd był codzien-
nie używany. Układ jezdny
składał się z
11 małych kół
jezdnych
z każdej strony. Do
tego funkcjonowały dwie małe
rolki powrotne po każdej stro-
nie. W LVT-2
koła napinają-
ce,
znacznie większe niż u
poprzednika, umieszczono z
tyłu, a napędowe z przodu.
Związane było to z kolejną
istotną zmianą - nową jed-
nostką napędową i układem przeniesienia napędu.
Zastosowano rozwiąza-
nie sprawdzone już w lekkim
czołgu M3A1
-
lotniczy silnik
gwiazdowy
Wright Continental
W670-9A, 7-cylindrowy, chło-
dzony powietrzem o mocy 183,7
kW/250 KM.
Napęd
przekazy-
wany był przez wał napędowy z
przegubem Kardana, biegnący
nisko przez przedział ładunkowy
(był to dość istotny mankament
przyjętego rozwiązania) do me-
chanicznej, 5-biegowej skrzyni
biegów Spicer i przekładni
głównej z przodu pojazdu.
Ste-
rowanie
odbywało się przy po-
mocy podwójnych mechani-
zmów różnicowych. Żywotność
LVT-2 wzrosła 3 razy w porównaniu z LVT-1.LVT-2 był dłuższy (wydłużono dziobnicę i przesunięto do tyłu przedział silni-
kowy) i szerszy niż LVT-1, ale wysokość całkowita pozostała prawie bez zmian, chociaż wyraźnie zmniejszono kabinę
kierowców, teraz tylko z dwoma oknami w przedzie (każde w klapie odchylanej na zawiasach) i po jednym z każdego
3
boku. Nowy
kadłub
zwiększył dzielność
morską transportera. Dzięki temu można
było teraz przewozić nim ładunki o masie
do prawie 3 t lub do 24 wyekwipowanych
żołnierzy oraz
2-6 członków załogi
(trzech
z nich obsługiwało ewentualne uzbrojenie -
karabin maszynowy kalibru 12,7 mm
i
dwa kalibru 7,62 mm
- pozostali to
do-
wódca/radiooperator, kierowca
i czasem
pomocnik kierowcy).
Maksymalna pręd-
kość lądowa pojazdu wzrosła do
32 km/h,
ale wodna pozostała na poprzednim po-
ziomie. Dzięki zbiornikom paliwa o pojem-
ności 530 l zasięg wzrósł do 240 km na
lądzie i 160 km w wodzie.
Produkcję
LVT-2
rozpoczęto w
styczniu 1943
roku i prze-
rwano w końcu
1944
po zmontowaniu
2962
pojazdów. Z nich 1507 przejęła US Army,
100 wystano w ramach Lend-Lease'u do Europy, a reszta trafiła do US Navy/USMC. W produkcji uczestniczyły zakłady:
FMC, Graham-Paige, Ingersoll, St.Louis Car Co.
Podobnie jak LVT-1 tak
LVT-
2
przeznaczony był przede wszyst-
kim do
zadań transportowych.
Z
tego powodu został wykonany ze
stali miękkiej. Warunki wojenne na
Pacyfiku sprawiły jednak, iż Water
Buffalo zaczął odgrywać podstawową
rolę w czasie bezpośredniego sztur-
mu na plaże atakowanych wysp.
Sytuacja wymusiła wprowadzenie
dodatkowych
osłon
z płyt pancer-
nych o grubości 13 mm i 6,5 mm
mocowanych przede wszystkim na
kabinie kierowców, z przodu i na
bocznych sponsonach transportera.
Komplety takich płyt były przygotowywane w fabrykach i wysyłane do jednostek do montażu w polu w razie konieczności.
Od
marca 1944
roku już wszystkie LVT-2 opuszczające hale fabryczne były seryjnie wyposażane w dodatkowe opance-
rzenie (ok. 1000 sztuk). Ciężar opancerzenia zmniejszał nośność transportera o ok. 1,5 t. Istniała też polowa
odmiana
specjalna LVT-2,
użyta w czasie lądowania na Tinianie. Na sześciu transporterach nad całą długością kadłuba zamon-
towano
pomosty
o szerokości LVT, które umożliwiały pozostałym pojazdom pokonanie po nich wysokich falochronów i
innych przeszkód na plażach. Doświadczenia z Tarawy wskazywały, iż potrafią one skutecznie zatrzymać lądujące Am-
traki. Owe 6 specjalnych pojazdów ochrzczono imieniem
Doodlebug.
4
Plik z chomika:
glamdring3
Inne pliki z tego folderu:
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer IV 1944.pdf
(13940 KB)
Samochód pancerny AMD Panhard 178 1933.pdf
(99182 KB)
Samochód pancerny Sd.Kfz 221 1934.pdf
(42899 KB)
Samochód pancerny wz.28 1925.pdf
(13416 KB)
Szabla polska wz.1917.pdf
(10430 KB)
Inne foldery tego chomika:
--- Józef Retinger
Pliki dostępne do 01.06.2025
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
Pliki dostępne do 21.01.2024
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin